Gå til innhold

Et spørsmål til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å gi beskjed til noen som slår barnet sitt.

Hvis du svarer et annet svar enn du kom med på den andre ang røyking,har jeg lyst til å vite begrunnelsen for hvorfor du svarer forskjellig.

Har lyst til å ha en saklig diskusjon,der enn kommer med det en mener og ikke kritiserer de andre for hva de mener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Og jeg svarte nei i sted.

Grunnen til at jeg mener det er forskjell er den store differansen i type skade det påfører barnet.

For fysisk skade får barnet av begge deler men ikke psykisk.

Og kanskje det viktigste av alt, det er stadfestet i Norsk lov at det ikke er lov å slå barn, det er ikke stadfestet at det ikke er lov å røyke under svangerskap.

Skrevet

signerer dukkemamma sitt svar..

klarer nok ikkesvare bedre enn henne!!

Skrevet

Ja til begge - men du må jo forstå at det er stor forskjell på å ta en røyk under svangerskapet og å slå barnet sitt. jeg er titalmotstander av alle former for fysisk avstraffelse av barn!

Skrevet

Regner med at du egentlig skjønner at det er en stor forskjell, HI. Blir men veldig søkt diskusjon....

Skrevet

Alltid skal du starte idiotdiskusjoner, gang på gang på gang på gang på gang........................

Skrevet

Jeg bare spør og jeg er enig i at det er to forskjellige ting,men jeg mener at en skader barnet i begge deler.

Barn som ligger i mors mage utsettes for passiv røyking hvis mor røyker i det at de får i seg de samme stoffene som hun gjør.Røyking under svangerskapet kan føre til at barne får atferdsproblemer,lærevansker og svakere språkutvikling.

Røyking under svangerskapet gir fosteret mindre oksygen og næring og dermed dårligere vekst og utvikling av viktige organer som hjerne,hjerte og lunger.

Røyking kan føre til komplikasjoner i svangerskapet som for tidlig fødsel og dødfødsel.Desuten øker riskikoen for krybbedød betydelig.Det er også økt risiko for krybbedød hvis spebarnet utsettes for passiv røyking etter fødselen uavhengig av om mor røykte under svangerskapet eller ikke.

Dette var informasjon som jeg fikk på helsestasjonen i dag.

Hvordan kan det være bedre å utsette barnet for dette en å bli slått???

Skrevet

Synes du diskusjonen er idiotisk,er det jo bare å holde seg unna,verre er ikke det

Skrevet

Må jo bare blande meg inn siden du tydeligvis har en vane for å ha en mening og ytre den til enhver tid

Skrevet

Det kan skade ett barn å ha veldig trangsynte foreldre også!! Og det er jo ofte mye hyggeligere med mennesker med stor toleranse og få fordommer enn mennesker som ikke evner å forstå at ikke alle tenker som en selv. Spør du meg.

Skrevet

Kan ikke nekte deg å blande deg,så det må du bare gjøre

Skrevet

Hva med å mene noe om noe annet enn det andre driver med til en forandring??

Skrevet

Ja, da er det greit å si fra. Jeg sier ikke at det er bra å røyke under svangerskapet selv om jeg ikke vil preke moral for en gravid røyker. Jeg sier heller ikke fra hvis noen har overvektige barn.

Vold stiller i en helt egen klasse.

Skrevet

jeg har en mor som røyker.. jeg har ikke tatt skade av dette.. jeg har heller aldri blitt slått av familien, men det å bli slått gir psykiske senskader.. jeg ahr blitt mobbet i alle år, og har en tøff fortid.. det har skadet meg, på samme måte som et abrn blir akdet av å bli slått av foreldrene... mne røyken gir ikke sånne skader som det er tøft å leve med, det er veldig veldig sjelden.. men hvem har sagt at det ikke er dumt for det??

Skrevet

Jeg hadde nok ikke sagt fra til vedkommende i dette tilfellet heller, for hva hjelper det? Jeg hadde nok heller ringt politiet eller meldt fra til barnevernet.

Skrevet

Når man røyke så SER man ikke at man påføre barnet smerte, derfor e det også lettere og fortrenge det. Det er heller ikke lenge siden det var "helt greit" Og røyke under svangerskap, det er heller ikke ulovlig...Har ingenting med direkte vold mot et barn og gjøre, alt for mange faktorer her, det blir alt for lett og si at det er det samme som og slå barnet sitt.

Kan hende du gjør mye annet som skader barnet ditt mer en og røyke under svangerskap som du ikke bryr deg om.....Alkohol, hvordan man behandler andre forran barnet, måten du behandler barnet på, følelsesmessige påkjenninger, osv osv ....

ALLE vet at det er dumt og røyke, men ALLE gjør dumme ting uten at folk påpeker det....

Skrevet

Har svart nei og nå svarer jeg ja.

Det er ikke lov til og slå barn i norge,jeg hadde tilkalt barnevernet.

Herrigud,det er mye værre og slå barna sine enn og ta seg en røyk,man kan få mye værre skader av vold,som ben brudd div steder i kroppen,lavt selvbilde ,psykiske problemer.et barn forstår ikke hvorfor de blir slått,de forstår bare at mamma eller pappa er slemme mot de.Og de lærer at det er ok med vold og de begynner og slå selv.

Skjønner ikke helt hvor du vil med dette?Og jeg syns ikke man kan sammenligne de to tingene ,for man får forskjellige skader.

Skrevet

Jeg tror forskjellen ligger litt i at røykere ikke røyker under svangerskapet fordi de vil skade barnet eller ikke vet at det er skadelig, men de lever med en avhengighet som gjør det veldig vanskelig å la vær. Er en del som mener det er en like sterk avhengighet å røyke som å bruke heroin f.eks.

En som slår barnet sitt gjør det jo uten å stoppes av impulskontroll. Hun/han har litt mer valg i gjerningsøyeblikket.

Det ene er bevisst barnemishandling, det andre er ikke det.

Selv om begge deler er skadelig. Det vet jo alle. :)

Skrevet

Kort og greit;

Et barn FÅR skader av at foreldrene slår.

Et barn KAN FÅ skader av at forelderen røyker.

Det handler om marginer, det er ingen fasti som sier med 100% sikkerhet at barnet blir skadet av røyking, det KAN bli det, men ikke nødvendigvis.

Derosm du slår et barn tar barnet skade av det både der og da og over tid...

Skrevet

Å slå mennesker er vel ikke lov i vårt samfunn? Og ergo bør man i mine øyne tilkalle hjelp fra myndigheten hvis dette skjer med ett barn?

Og når det gjelder røyking er vel ikke det ulovlig?? Selv om det kan skade barnet??? Skade de små er det uendelig mange ting som kan....

Jeg nevner: dårlig inneklima, for lite kvalitetstid med omsorgpersoner, feil kosthold, dårlige søvnrutiner, mangel på omsorg og trygghet...

Hvor grensene går kan være vanskelig å fastsette, men hvem vet hva som skader ett barn mest?

Skrevet

Det forbauser meg at du spør om dette i det hele tatt, du som påberoper deg bedre intelligens enn alle andre her inne! Du har sett svarene du får og leser du nøye så bør du se forskjellen på disse to problemstillingene. Det som forundrer meg er at du ikke greier og tenke deg til dette selv, du som er så intelligent?Eller?

Skrevet

Å hjelpe meg, sier ikke mer jeg!

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Hvorfor fikk du informasjon om dette på helsestasjonen i går? Er det ikke litt seint å bli informert om dette når du har en unge på 9 mnd?

Ja, det er sant det du sier om at begge deler skader barnet, men de to måtene er jo veldig forskjellige. Nå har aldri mora mi røyka, så jeg kan ikke uttale meg om åssen jeg har opplevd røyking i svangerskapet. Men det har seg slik at mormora mi var storrøyker da jeg var liten, og jeg har derfor sikkert blitt utsatt for masse passiv røyking som barn...føler ikke at jeg har tatt noen skader av det. Jeg husker derimot veldig godt da stebestefaren min slo meg og jeg mista pusten selv om det skjedde for lenge siden...ikke akkurat noen hyggelig opplevelse, og det har jo påvirka meg psykisk.

Men du får tåle at folk synes sammenligningen blir litt søkt...du har tydligvis lov til å rakke ned på folk for å komme med sammenligninger du mener er rare, så da får vel andre lov til å kommentere hvor fjortis du er!

Skrevet

Du kan jo si at det er sent å få den informasjonen når bayen er 9 mnd,men det var ikke det eneste som stod,det var en informasjon om passiv røyking både i svangerskapet og hvordan et barn reagerer og voksne.

Om de ikke hadde en informsjon da jeg gikk gravid,eller jm ikke delte det ut,vet jeg ikke,men jeg fikk det i går,da snakket vi også om barn alkoholpåvirket foreldre. det var vist slik de snakket om på 9 mnd kontroll.

Det er jo ikke sikkert at en får skade av røyk,det ser en jo på voksne som røyker,men jeg synes det er litt drøyt at en voksen person kan gi et barn hjerteinnfarkt,adferdsvansker m.m, men det hører liksom ikke til å si noe,men å slå et barn (vet at det er ulvolig og ikke røyking,selv om jeg vet at bv slår ned på foreldre som røyker,det har jeg bevis på i min kjentskapskrest)da skal en regagere.

Slik som du snakker Riga,så har ikke du blitt slått,du har blitt denget,og det er to forskjellige ting i mine øyner.

Jeg ser heller at folk gir barnet sitt et daska i baken en gang i uken enn røyker 10-20 sigraretter når de går graivdide,røyker når de ammer og røyker inne etter barnet er født. Heldigvis er det ikke mange igjen som røyker inne etter at de har fått barnet sitt.

Skrevet

Veldig bra skrevet. Jeg jobber i barnevernet og har sett hva fysisk vold mot barn kan gjøre med dem, og det er ikke pent. Selv om jeg ikke bifaller at en røyker under svangerskapet (sluttet selv da) så kjenner jeg flere som har røykt under svangerskapet og jeg kunne aldri kommet på å sammenligne disse barna med de som er utsatt for vold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...