ღOscar skal bli storebror:):) Skrevet 28. august 2007 #26 Skrevet 28. august 2007 Jeg bruker også gravide belte:0)
*Roxy* Skrevet 28. august 2007 #27 Skrevet 28. august 2007 Vi var i bilulykke tidligere i sommer (var ikke vår skyld, men mistst kontroll over bilen i ca 80 km/t og kom ut i en skråning, rullet rundt på taket og landet på hjulene igjen) og jeg brukte gravidbelte da. Alle jeg snakket med, både sykepleiere, jordmødre og leger sa at de trodde det hadde alt å si for at det gikk så bra som det gjorde. Siden vi var rundt på taket "hang" vi jo et øyeblikk i selen, og hadde den ligget over magen da hadde det sannsynligvis påvirket ungen mer. De sa det var vanlig etter sånne ulykker at morkaken kunne løsne og at fødselen kunne starte.. Jeg kjører hvertfall ikke uten! Selv om jeg gleder meg til å slippe nå..
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #28 Skrevet 28. august 2007 Jeg har ikke tro på at en borrelås mellom bena skal redde min unge om vi er i en ulykke, Da er nok kreftene større en den evt ville tålt. Og tro at den skulle ha gjort det, vil jeg kalle å være naiv. MEN..at noen føler seg tryggere med det, da er det jo bare å bruke det :-)
Bine66 Skrevet 28. august 2007 #29 Skrevet 28. august 2007 Jeg bruker gravidebelte. Syns det er veldig behagelig å ha på. Prøvde å legge beltet under magen min men det skle jo opp hele tiden. Kanskje annerledes nå (er i uke 35 )). Må selvfølgelig passe på at beltet blir sett ordentlig på plass og at funksjonen til beltet opprettholdes. Ser ut som at det er mange som syns det er tryggere og behageligere, jeg også ... så Modern'n-2 du kan bare slappe av. Du må ja ikke bruke det hvis du ikke vil.
Moder'n-2 Skrevet 28. august 2007 #30 Skrevet 28. august 2007 Bine66 - Du skrev "Modern'n-2 du kan bare slappe av. Du må ja ikke bruke det hvis du ikke vil." Vet du, Bine66, det har jeg faktisk klart å tenke ut selv. Men jeg syns det er fryktelig trist at andre lar seg lure så til de grader av reklamen. Og jeg syns jeg må få lov til å ta tak i feilaktige kommentarer om at vi som ikke bruker bilbelte bruker "babyen som airbag". Det gjør vi altså ikke. I alle fall ikke mer enn dere som bruker graviditetsbelte. Du må selvsagt gjerne bruke beltet hvis du syns det er mer behagelig. Det er en smakssak. Men det _er_ ikke mer trygt, og det er dumt å gå rundt å tro at beltet gjør bilkjøring mer trygt for gravide.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 28. august 2007 #31 Skrevet 28. august 2007 Syns det rett og slett blir for dumt å si at de som ikke bruker det beltet bruker barnet sitt som airbag... Bruker ikke dette gravidebeltet. Var å skulle kjøpe det, men da sa faktisk de jeg kjøpte av at det var strengt talt ikke nødvendig, sålenge jeg brukte det vanlige bilbeltet riktig... Å hvordan kan ett gravidebelte skåne babyen mot at for eks. mor blir most av en bil i sidekollisjon?
1mor Skrevet 28. august 2007 #32 Skrevet 28. august 2007 eg bruker eit slikt be safe belte i bilen og har brukt det sida eg var 17 uker på vei og kommer ikkje til å slutte å bruke det før babyen er kommet til verden:)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #33 Skrevet 28. august 2007 Hmm.. syns faktisk det virker som dere som ikke bruker belte er litt usikre på om dere har tatt en dumt valg og må gå til angrep på de som bruker det.. Kan ikke de som har troa på det, få lov å bruke det uten at dere skal slenge noe om det...?? Og hvorfor i all verden skal man ikke kjøpe seg et sånt belte hvis man føler seg tryggere? Det koster da ikke akkurat all verden..
Ranveig R Skrevet 28. august 2007 #34 Skrevet 28. august 2007 Bruker det ja. Det er diskusjonar om det har noko for seg eller ikkje, men eg synest i alle fall det er behageleg å sleppe å ha noko som strammar på magen )
Moder'n-2 Skrevet 28. august 2007 #35 Skrevet 28. august 2007 Hei Anonym. Du må selvsagt tro hva du vil om oss som ikke bruker belte. Jeg kan kun snakke for meg selv. Jeg er meget opptatt av den lille babyen jeg har i magen, og jeg blir SVÆRT provosert over utsagn som påstår at om jeg ikke bruker graviditetsbelte, så bruker jeg babyen som airbag. Dette blir jeg ikke provosert av fordi jeg tror det er et fnugg av sannhet i det og fordi jeg tror jeg har foretatt feil valg. Jeg blir provosert at slike utsagn FORDI DE ER URIKTIGE. Jeg har ingen problemer med at noen syns det er mer komfortabelt _med_ graviditetsbelte enn uten. Det er en helt personlig komfort-greie, og for å øke komforten må folk GJERNE bruke graviditetsbelte. Men da er det også dette som bør fremheves. Jeg har til dags dato fremdeles ikke sett noen undersøkelse som viser at det er sikkerhetsfremmende å bruke graviditetsbelte. Da bør dette komme fram, og alle som påstår at dette ER sikkerhetsfremmende, bør få tilbakemelding om at det ikke er det, og at de tar feil. Selv ikke HTS, som distribuerer BeSafe graviditetsbelte i Norge, har klart å komme opp med en undersøkelse som viser at det å bruke graviditetsbelte er mer sikkert enn å _ikke_ bruke det. Det burde fortelle folk flest ett eller annet. (Men det er mulig jeg er for optimistisk.)
<3 Snartmammatil2 <3 Skrevet 28. august 2007 #36 Skrevet 28. august 2007 Jeg bruker det hver gang jeg kjører bil, bruker Be-safe som jeg har fått låne av en venninne! Det er kjempe behagelig på og strammer ikke rundt magen. Dersom det oppstår en kollisjon, vil jeg tro at støtet kommer nede og ikke rundt magen der babyen ligger!
aanonym Skrevet 28. august 2007 #37 Skrevet 28. august 2007 Vi to er selvsagt helt enige om det der, jeg vet at sikkerhetsmessig er det der beltet bare fjas. Jeg arvet mitt og brukte det litt en stund, men etter at magen er blitt kjempestor er det lettere og mer praktisk å feste belte under magen - det glir ikke opp igjen. I motsetning til deg lar jeg meg ikke provosere av de som har fått det for seg at beltet har noen sikkerhetsmessig betydning. Det spiller ingen rolle hva de måtte mene, jeg vet godt at jeg ikke utsetter babyen for noen større risiko enn de som bruker beltet. Det er selvsagt tragisk at folk mister et 26 uker gammelt foster i en kollisjon, men det ville ha skjedd uansett belte eller ikke. For min del begynte jeg automatisk å feste beltet langt nede da jeg ble gravid, skjønner ikke hvordan noen kan finne på å feste det over magen?
Yarn Skrevet 28. august 2007 #38 Skrevet 28. august 2007 Nei, det kan du si.. 3 punkts var det jeg mente.. Får jeg skylde på hormontåke?
Yarn Skrevet 28. august 2007 #39 Skrevet 28. august 2007 Er vel litt enig med deg der, "Moder'n-2" jeg provoseres også av det utsagnet, men ikke så mye av at det nevnes her, fordi de som selger beltet hevder dette og de fleste av oss gravide er lettpåvirkelige og vil jo det beste for oss og barnet. Jeg er mer provosert av de som hevder dette uten at det er belegg for det. (de som produserer det og selger det) Og all den tid det ikke er belegg for det, er det veldig galt,mener jeg å reklamere for at det er så fantastisk trygt. .. og så heter det selvsagt 3-punktsele.. ikke 5..
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #40 Skrevet 28. august 2007 Kan ikke forstå at det er så viktig for dere som ikke bruker belte å få frem at det ikke er noe sikrere enn vanlig bilbelte????? Hva tjener du på å legge frem det?? Hvis vi som bruker det syns det er komfertabelt og tror at det er tryggere så la oss da vel =/
vero:o) Skrevet 28. august 2007 #41 Skrevet 28. august 2007 jeg har ikke brukt det..hvordan virker det egentlig?hvor ligger selen ....
aanonym Skrevet 28. august 2007 #42 Skrevet 28. august 2007 Fordi de som bruker det påstår at de som ikke bruker det utsetter fosteret for unødig risiko, vel? (bruker babyen som airbag...) Poenget er at det ikke spiller noen rolle sikkerhetsmessig om man bruker det eller ikke. Så lenge alle kan være enige om det så er det vel ingenting å bråke om?
Moder'n-2 Skrevet 28. august 2007 #43 Skrevet 28. august 2007 Vi bedriver folkeopplysning, Anonym. Du må gjerne mene at det er mer komfortabelt. Det er som sagt en smakssak. Men når du tror dette er tryggere, så syns jeg det i opplysningens navn er viktig å påpeke at dette er noe du _tror_, og ikke noe som er basert på fakta. Det er mange som leser det som står på disse sidene, og personlig foretrekker jeg å lese om ting som er faktabasert, ikke synsing og troing. Jeg vil tro de fleste andre også foretrekker å lese fakta, men det er mulig jeg er for optimistisk. Forøvrig syns jeg det er ufint av deg å trekke mine motiver i tvil, men det gjør jo ikke annet enn at jeg lurer på _dine_ motiver for å skulle forsøke å få meg til å _ikke_ fortelle fakta. Jeg har ingen skjulte motiver med å skulle unngå at kvinner bruker penger på graviditetsbelter. Har du noen (skjulte) motiver for å skulle fremme graviditetsbelter? (Forøvrig: Hva folk gjør (for eksempel om de bruker graviditetsbelte) er deres egen sak. Jeg har ikke sagt at man skal droppe å bruke graviditetsbelte. Jeg sier bare at det er en falsk trygghet.)
kelebek Skrevet 29. august 2007 #45 Skrevet 29. august 2007 Her var det mange sterke meninger... Jeg brukte dette beltet i forrige svangerskap (fikk låne). Har ikke brukt det denne gangen, føler ikke noe ubehag med det vanlige beltet. Det ligger under magen, ned mot lårene allikevel. Men det er sikkert forskjell fra bil til bil også.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #46 Skrevet 29. august 2007 Jeg bruker det. Vet ikke om det er tryggere, men for meg er det mer behagelig at beltet holder seg der det skal være.
kosemæ Skrevet 29. august 2007 #47 Skrevet 29. august 2007 Veldig saklige og opplysende innlegg fra modern-2! Takk for det. Kjøpte selv be-safe belte og brukte det på lange turer 4-5 ggr tidlig i graviditeten, da beltet hadde en tendens til å gli opp. Trodde det var uansvarlig av meg å la være, men må ærlig talt si at jeg var svært skeptisk til om denne trykknappen ville kunne hindre beltet i å gli opp. Dessuten; så lenge magen er liten og beltet vil gli opp, er barnet ganske godt beskyttet av bekken skjelettet m.m. Har nå ikke brukt beltet på lange tider, og dersom jeg hadde lest denne debatten før jeg kjøpte det kunne jeg ha spart de nærmere 400 kronene jeg brukte på det! Fint å få noe faktakunnskap å skjene til når en er usikker; vi ænsker jo alle bare å sikre barnet best mulig. Så takk til modern-2 og andre som legger ut linker til undersøkelser o.l.! Debattene her inne ville uansett bli veldig kjedelige dersom aldri noen underbygget sine påstander eller begrunnet sitt syn på noen måte. Dette var bare ment som en kommentar til de som ikke liker innleggene som nevnt.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #49 Skrevet 29. august 2007 Ok. Innser at det kanskje var litt dårlige argumenter jeg kommer med i denne saken. Syns bare det må være greit at noen har mer tro på ting en andre. Og greit nok at det ikke er kommet frem noen tester som viser at det er mer sikkert.. Men noen velger kanskje og tro at det er det alikevel.. Men spiller ingen rolle. Folk tar forskjellige valg Og jeg har ALDRI sagt at dere som ikke bruker det - bruker barna som airbag! Det er ikke min mening i denne saken, tror bare folk har forskjellige oppfatninger om hva som er trygt/sikkert. Og jeg respekterer fullt at andre ikke bruker det. Det er deres valg.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #50 Skrevet 28. september 2007 mener at hvis du kommer i kollisjon og et vanlig belte vil gi et hardt trykk nederst på magen, så må det være bedre at trykket kommer i lysken og mellom beina?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå