Maren-mi Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Heter det Baby safe tro ? Jeg har det, og kjøpte det på Exit. I begynnelsen var det et ork å smette på seg dette, men jeg tenkte at det blir nå alltids en vane. Kjøpte det da jeg var rundt 15 uker. Og vane har det blitt, kjører aldri uten, og skal jeg og mannen bytte på å kjøre, tar jeg det av og setter det på det andre setet. En grei forsikring om uhellet skulle være ute. Men det skal bli godt å snart slippe å bruke det :-)
line_n & sara Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 jeg bruker sånn belte (tror det er be safe det heter!) noen sier jo at det ikke er nødvendig, men jeg ville ikke tilgitt meg selv hvis noe skulle skje, og jeg ikke hadde det belte!
aanonym Skrevet 27. august 2007 #3 Skrevet 27. august 2007 Har sånt belte, men bruker det bare av og til. Magen er forlengst så stor at den holder beltet vel så godt på plass som det der gravidbeltet. Leste en svensk test for en tid tilbake som avslørte at beltet ikke hadde noen funksjon ift sikkerhet, kun med komfort. Finner den ikke igjen, men det er omtalt bl.a. her: http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=207853
Krokka og prinsessa Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Jeg bruker det, har virkelig tro på at det har noe for seg!! Dessuten er det behagelig også
eggedosis Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 Jeg bruker også Be-Safe i bilen! Synes det er mye mer behagelig også i tillegg til at det er tryggere ved en eventuell kollisjon.
aanonym Skrevet 27. august 2007 #6 Skrevet 27. august 2007 Hvor har du det fra at det er tryggere ved en evt kollisjon?
flixi - mor til Oliver Skrevet 27. august 2007 #7 Skrevet 27. august 2007 jeg bruker be-safe ikke en tur uten!
gabi Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 I følge Volvo er det ingen forskjell på å bruke gravid-belte og et vanlig belte på normal måte når det kommer til sikkerhet. Det man _aldri_må finne på å gjøre er å bruke det vanlige beltet på en annen måte enn det det er ment - for eksempel å bare ha beltet på skrå og droppe den delen som går rett over magen. Da øker andelen skader på mor og barn drastisk (jeg tror det var snakk om en dobling!)
lilleklompen *ganske klar* ;) Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 bruker det og bruk ikke barnet ditt som airbag hehe
Sistah*G07*J09* Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 Jeg har brukt det siden uke 11 eller no. Liker det kjempe godt Har faktisk tenkt at det skal bli rart å kjøre bil etter babyen har kommet ut, å jeg ikke trenger dette belte lengre. Synes det er behagelig, å så føler jeg at babyen er tryggere Visst jeg ikke har det på så bli belte liggende rett over blæra/nedre del av magen. Men med belte får jeg det liksom ned mot lysken/øverst på lårene. Så vil tro at i tilfelle en kollisjon, så vil belte stramme mer mot lysken/låret. Å vil heller det enn at det skal stramme mot nedre del av magen, fordi nå ligger jo hodet til babyen der Er ihvertfalll veldig fornøyd med beltet
Gjest Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 Jeg bruker alltid gravid-belte, babyen skal slippe å være airbag.
lillemor og lillebror Skrevet 27. august 2007 #12 Skrevet 27. august 2007 Bruker Be-safe. Har brukt siden uke 15 ca. Nå føles det helt naturlig. Føles nesten rart om jeg ikke bruker det....
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #13 Skrevet 27. august 2007 Jeg bruker ikke det. Tror det er oppfunnet bare for at de skal tjene ekstra penger, som med alt mulig annet skrot som man bare må ha. Lurer på hvordan de klarte seg i gamle dager. De hadde ikke en gang egen søplebøtte til bleier, for ikke snakke om kjørepose.
KristineH79 Skrevet 27. august 2007 #14 Skrevet 27. august 2007 Bruker be safe når jg kjører den ene bilen, men må si jg ik gidder flytte på den fra bil til bil el fører til pasasjer... Har gjort d om jg skal være passasjer i flere timer da, men som oftest er jg bare på korte turer...
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 27. august 2007 #15 Skrevet 27. august 2007 Har aldri brukt det. Hverken i dette eller i forrige svangerskap. Har tenkt på det men det har bare aldri blitt noe av.
buzzybie Skrevet 27. august 2007 #16 Skrevet 27. august 2007 Har fått leige gratis på en barneutstyr butikk. Dei leiger ut belter til kundene sine.
lizzie har blitt 2barns mor Skrevet 27. august 2007 #17 Skrevet 27. august 2007 jeg har det, og bruker det. jordmor anbefalte det til meg, siden vi skulle kjøre til danmark. hun sa at det etter trykket på magen + at det er bedre ved en eventluelt smell. hun sa at det var samme åssen type jeg kjøpte så lenge de var god kjent
Yarn Skrevet 28. august 2007 #19 Skrevet 28. august 2007 Har også lest undersøkelsen det vises til ovenfor (antagelig den samme) og tilsvarende står på Trygg Trafikk sine sider. Sikkerhetsmessig skal det ikke ha noe for seg, men mange liker den fordi det er behagelig. Et sted leste jeg antydninger om at det forverret sikkerheten siden man "tuklet" med den opprinnelige selen og slik den var designet til bruk. Uansett er det viktig å bruke 5 punkts-selen riktig. http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Sikring_av_barn_i_bil/?module=Articles;action=Article.publicOpen;ID=2183
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #20 Skrevet 28. august 2007 Bruker det fordi en kollega mistet barnet sitt i 26 uke i en kollisjon pga. vanlig bilbelte lå rett over foster. Så ja, bruker det - bryr meg lite om noen mener det er unødvendig.
Yarn Skrevet 28. august 2007 #21 Skrevet 28. august 2007 Hm. Slikt får en jo til å tenke. Vanlige seler kan jo ha en tendens til å gli opp om man ikke strammer den, eller har mye ytterklær på. En annen ting er at det er viktig å sitte rett i ryggen og ikke bakoverlent, da kommer selen under magen. (fra Trygg Trafikk igjen.. ?). Men så lenge selen er godkjent, man synes den sitter bedre og man føler seg tryggere, så er det jo ikke noe i veien for å bruke den.
aanonym Skrevet 28. august 2007 #23 Skrevet 28. august 2007 At beltet glir opp er ikke akkurat noe problem med den enorme magen min! La merke til at gravidbeltet ikke hadde noen funksjon, beltet ligger på samme sted uansett.
Moder'n-2 Skrevet 28. august 2007 #24 Skrevet 28. august 2007 Huff. Slike kommentarer irriterer meg. Dette er propaganda fra BeSafe, og ingenting annet. Om man bruker bilens vanlige belter riktig, så er dette like sikkert som å bruke graviditetsbelte. Det er IKKE mer sikkert å bruke BeSafe, og man bruker IKKE barnet som airbag om man ikke bruker graviditetsbelte. Trygg trafikk sin søsterorganisasjon i Sverige sier følgende (http://www.vti.se/templates/Page____2648.aspx): Vad ska jag som gravid tänka på? – Riskerna med att åka obältad är alltid större än risken med bältet över magen. Vid en kollision slår en obältad mamma i såväl sig själv och sin mage som fostret hårt i bilens inredning eller möjligen i ratten om hon är förare. Gravida frågar ofta om det är farligt med bilbältet direkt över magen. Det hamnar ju gärna där. Vad händer om man krockat? Skadas fostret? Dessutom anges ofta att bältet är obekvämt, klämmer över mage och blåsa, vilket skapar besvär. Svaret är att det kan inte uteslutas att ett foster skulle kunna skadas av ett bilbälte vid kollision, men risken att mamman och fostret skadas är ännu större om mamman är obältad. För gravida finns olika produkter på marknaden. Produkterna är verkningslösa vid kollision, vilket faktiskt är mycket bra. Man får inte förändra typgodkända skyddssystem, till vilket till exempel bilens bältessystem får räknas. Produkterna drar, med resårband i grenen, ned mittendelen av höftbältet något från magen. Det slack som bildas skulle eventuellt ha kunnat hindra rullbälten och bältesförsträckare att fungera korrekt, men tester har visat att så inte är fallet. Produkterna är för klena för att påverka bilbältet negativt. Så vid kollision återtar bilens bälte sin korrekta geometri helt opåverkad. Detta gör att man vågar säga att det inte är förbjudet att använda dessa produkter, som man därför helt och hållet får hänföra till kategorin komforthöjande produkter. Om de dessutom får någon enstaka gravid kvinna att behålla bältet på så får det väl räknas som en säkerhetshöjande effekt. Möjligen skulle man kunna lägga till att i sen graviditet kan det vara riskabelt att sitta bakom ratten, särskilt om den har krockkudde. Om man har möjlighet är det bättre att vara passagerare och sitta långt från islagsytor.
Moder'n-2 Skrevet 28. august 2007 #25 Skrevet 28. august 2007 Hva om du får høre om noen som døde fordi de brukte bilbelte (ja, det finnes faktisk slike tilfeller). Skal du da slutte å bruke bilbelte? Det hele munner egentlig ut i følgende spørsmål: Skal du være styrt av følelser, eller skal du være styrt av fakta. Fakta er at graviditetsbelte ikke har noe å si fra eller til ved en kollisjon. Ved å bruke bilens vanlige belter riktig (dvs ha det under magen hvis mulig, og ellers stramme det godt), så er dette like sikkert som å bruke graviditetsbelte. Trygg trafikk, en uhildet organisasjon, sier at graviditetsbelter er unødvendige. Faktisk har Trygg trafikk bedt HTS (produsent av gravidbeltet Besafe) dokumentere effekten av graviditetesbeltet. HTS har sagt at det er kollisjonstester på trappene med ”gravid” testdukke, men foreløpig har Trygg trafikk ikke fått noen slik dokumentasjon. Dette fikk jeg vite i en e-post fra Trygg trafikk i mars, og jeg har fremdeles ikke sett at Trygg trafikk har endret sin anbefaling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå