Lilly 79 Skrevet 27. august 2007 Forfatter #26 Skrevet 27. august 2007 Jeg kaller han bare donor, for det er alt han har bidratt med. Kan virkelig mannen min gravlegge meg???? FAEN! Han kommer til og gjøre det også:-(
Sjefsmegga Skrevet 27. august 2007 #28 Skrevet 27. august 2007 Ja, spesiellt når man har barn som ikke har kontakt med det ene av sitt biologiske opphav.. Sønnen min har aldri og vil aldri ha/få noen kontakt med den biologiske faren... Samboeren skal adoptere ham...må få somla oss til skriveren først.
Gjest ->>- Skrevet 27. august 2007 #29 Skrevet 27. august 2007 Å ja. Ja, da bør du skrive testamente. Men ungen vil uansett arve en viss andel - dersom hun er eneste barn arver hun alt utenom 1/4 som går til mannen. Dersom du testamenterer så mye du kan til mannen, arver hun halvparten av dine etterlatte verdier. Dersom hennes biologiske far ikke har noe foreldreansvar etc. i forhold til henne, vil han ikke øyeblikkelig kunne gjøre noe med dette. Men dersom han søker foreldreansvar - og det vil han som hovedregel få - vil han kunne ta økonomiske beslutninger på hennes vegne, og søke daglig omsorg for henne. MEN overformynderiet vil disponere alt over 75,000 som står i barnets navn, og hvorvidt det er sannsynlig at han får daglig omsorg kommer an på flere faktorer - som viljeserklæring fra deg (dette bør du også skrive), hennes tilknytning til stefar og hennes egne ønsker dersom hun er over 7 og særlig om hun er over 12. Ja, din ektefelle bestemmer ting som gravferd, hvorvidt man kan brukes som organdonor etc.
Lilly 79 Skrevet 27. august 2007 Forfatter #30 Skrevet 27. august 2007 Takk for utfyllende svar, pila!
Tally Skrevet 27. august 2007 #31 Skrevet 27. august 2007 Datteren din mister ikke morsarven om mannen din sitter i uskiftet bo, men det vet du vel. ;-) Hovedspørsmålet var vel om mannen din skulle kunne slippe å komme i økonomisk uføre hvis du skulle dø nå, derfor tekte jeg på uskifte. Jeg tror ikke datteren din trenger å være myndig for å kunne skrive under på at mannen din ikke trenger å skifte, men fram til hun er 18, må vergen (du) godkjenne at hun skriver under på et slikt dokument. (Det kan være at hun må være eldre enn en viss alder, i det tilfellet jeg vet om, var barnet 16.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå