DolphinGirl Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Synes jeg leste at noen fedre betaler over 4 000 kr i bidrag per mnd, stemmer det? Er ikke det vanvittig mye? Hvis biomor også skal bidra, blir det jo 8-9000 kr i mnd og det koster da IKKE så mye per mnd å ha et barn??? Min mann og eksen har delt omsorg så vi slipper bidrag, og jeg har noen ganger tenkt at jeg håper ungen vil bo fulltid hos moren når han blir 12 år, men da må vi vel betale bidrag - og hvis mannen min må betale så mye penger til eksen sin, som OVERHODET ikke kommer til å bruke særlig mye av det på ungen - kommer vi til å få STORE problemer i forholdet. Jeg ville ikke vært komfortabel med det faktum at mannen min må betale så mye penger til eksen sin, for det er jo det de gjør - ikke søren om jeg tror alle pengene brukes på ungen. Tror jeg foretrekker delt omsorg da.... Mulig jeg har misforstått totalt dette med bidrag, og jeg håper nesten det... Noen synspunkter? (saklige - helt greit at biomødre som mottar bidrag også svarer sin side av saken - men ingen hetsing er nødvendig:))
ana baroma Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 Jeg har en mann som betaler over 4000 i bidrag, og før betalte han mer enn det. Men han har veldig god inntekt, og det er jo regler som regulerer dette, rettferdig eller ikke. Dette er et av punktene jeg ikke orker å bry hodet mitt med, bidrag overlater jeg glatt til far og ex, men jeg vet at min mann har råd til å betale dette bidraget... og heldigvis er exen klar over at hun er heldig... Vi kjøper minimalt til stesønnen min av klær osv. Det lille vi handler er småtterier for å ha her. Hun holder alt av klær og sko stort sett.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #3 Skrevet 27. august 2007 Jeg kan heller ikke fatte dette med bidrag. helt OK at en mann skal være med å betale så lenge han har vært "enig" (missforstå meg rett!) i å få barnet ! men hvorfor kan man ikke heller være med å kjøpe klær, utstyr til fridtidsinteresser, gi barn penger til skoleturer/fritidsaktiviteter. den barnet bor fast hos er jo nødt til å betale for å ha et sted å bo uansett, og jeg tror det skal mye til for at et barn på eks 7 år spiser mat for 3-4000,- /pr mnd. i tillegg skal mor også bidra med flere tusen! jeg tror mange -IKKE alle -men en del får litt for mye i bidrag, og at bidraget blir mere brukt på mottakeren enn barnet! jeg skjønner at mange velger delt omsorg som HI, jeg er både "stemor" og biomor. min mann betaler bidrag til sin x, men jeg har sagt klart ifra at jeg vil ikke ha penger av han om vi går fra hverandre. om han vil ha kontakt med barnet, kan han spleise på klær, og betale for fritidaktivitetene til jenta. jeg gikk mange runder med meg selv FØR jeg fikk barn, om ville JEG ha råd til å sitte med et barn ALEINE?! man kan ikke bassere seg på å "overleve" på bidrag! og om min mann ikke vil ha samvær med vårt barn, så skal han også slippe utgiftene med det. jeg synes også veldig synd på menn som blir "lurt" av kvinner til å få barn, og blir sittende i mange år og betale på noe man ikke har vært enig i fra begynnelsen!! barnebidrag er et evig diskusjonstema, og er det noe som ville tatt knekken på vårt forhold, så er det nettopp dette!!!! AnJa
mamma til twins Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Det er vel strengt tatt ikke et krav at bidraget skal brukes på ungen. Bidraget går jo inn i det store sluket som kalles familieøkonomi. Og barnet trenger vel tak over hodet, at noen betaler SFO og mat på bordet også tenker jeg. Min eks-mann og jeg deler på å kjøpe klær og utstyr. Bidraget er jo så lite at det ikke har den store innvirkningen uansett, så vi synes begge det er rett og rimelig at vi begge bidrar. Vi deler også likt på fritidsaktiviter.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 Er 4000 virkelig så mye... Jeg mottar 3200 for to barn. Min x, er en luring så han har ikke mer å oppgi. Men jeg veit. Men tenk dette skal være med på pr. mnd. å dekke inn bo utgifter, mat, fritidsaktiviteter, klær, sosialeaktiviteter osv osv. Og jeg har hovedansvaret for barna. Og de er 12 og 16 år, så det koster. Barei boutgifter så har jeg 14000 pr. mnd.på en lønning. Jeg har valgt å beholde huset som vi bodde i så ikke barna skulle få for store overganger på alle områder. Og det hender han har barna av og til.
DolphinGirl Skrevet 27. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2007 Ja jeg ser den siden også. Tror også tenåringer er "dyrere i drift" enn yngre barn. I din situasjon høres det ikke mye ut. I min situasjon ville jeg som stemor blitt j... forbannet hvis samboeren min måtte betale så mye til eksen. Hun eier et hus sammen med en annen mann, de har egne barn og i den situasjonen mener jeg at min mann ikke skal bidra med boutgifter, i og med at hun deler den utgiften med sin nye ektemann. Han må også bidra, akkurat som jeg bidrar til mitt stebarn. Hadde hun vært enslig (slik du kanskje er?) og hatt veldig dårlig råd, ville det stilt seg annerledes. Men slik det er nå, hvis hun får full omsorg, synes jeg det er urettferdig at hun skulle få masse bidrag. I din situasjon, derimot, høres det ut som du burde fått mer bidrag. Nå vet jeg ikke reglene på dette, bare ting jeg har hørt, men jeg håper det finnes rettferdige regler for de ulike situasjonene... men det høres ikke slik ut...
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #7 Skrevet 27. august 2007 Uff så kjedelig å måtte være så avhengig av eksen da. Forstår at det er kjipt for deg, men er det ikke bedre han overtar barna da? Dersom du sliter så kraftig økonomisk mener jeg. Dersom du mottar 3200 kr i bidrag for de to barna, og i tillegg mottar nesten 3000 kr i barnetrygd, og du selv bidrar sånn som faren gjør, så blir jo det 9400 kr som skal gå til de to barna. Dersom du trenger mer enn det per mnd for å fø på disse to, må det jo være noe galt med ditt forhold til penger. I tillegg får du kanskje bostøtte? Synes du burde skjemmes som klager på farsbidraget her altså. Er du ute etter å tjene på barna kanskje? Slippe å betale noe for de selv? Virker jo sånt ut. Sjokka jeg
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 Innlegget over her ( fra sjokka jeg), var til hun anonyme som klager på hvor lite hun får fra exen. 3200 kr "bare". Hun skriver at exen er en liten luring, vel vet i allfall hvem som er stor luring av de to ja
DolphinGirl Skrevet 27. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2007 Men det er kanskje ganske lite...når ungene blir større, blir de jo dyrere... den eldste begynner vel kanskje på videregående, og da må man jo kjøpe skolebøker, må man ikke? Og klærne blir dyrere jo større de blir.. Så jeg vet ikke, men det kan jo hende det var lite.. IHVERTFALL hvis noen fedre betaler over 4 000 kr for ETT barn!
mamma til twins Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 Dersom jeg skullle ha stått for alt av klær, utstyr, bursdagsgaver, kontigenter osv, så hadde jeg slitt. Jeg har heldigvis en fornuftig eks som skjønner at barn koster. Vi blir enige om hvilke aktiviteter vi vil at barnet skal delta på og deler betalingen i to. Vi bytter også på å kjøpe dyre saker som vintersko, jakker, dress osv.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 jeg mener at om mor får "ny" familie og far får "ny" familie, så burde man gå vekk ifra det vanlige bidraget, og heller som AnJa skrev over her, bidra med klær/utstyr osv. jeg er selv helt aleine med mine 2 barn, og er faktisk for stolt til å motta penger fra faren til barna mine. vi har ikke spesielt god tone etter bruddet (som mange andre her)!!!! men det er ingen grunn for meg å "straffe" han med høye bidrag. han har ny kone og "nytt" barn, de har vel nok utgifter med sin husholdning om ikke de skal "fø" på oss også . . . . . jeg får jo tross alt barnetrygd for 3 + bostøtte og noe i overgangsstønad. jeg er ikke ute etter å tjene penger på unga mine, ikke misforstå meg -men det er noe med å være litt stolt og kunne bevise at man klarer seg uten å være avhengig av xen. faren demmes får jo ingenting extra, han må bare ut med en masse penger! jeg håper virkelig regjeringa går inn for å endre på bidraget, til FEDRES FORDEL!!!!! miia
DolphinGirl Skrevet 27. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 27. august 2007 For et supert innlegg! Og kjempebra når kvinner ikke vil være økonomisk avhengig av menn! You go, girl!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #13 Skrevet 27. august 2007 takk for det jeg var sammen med en mann før jeg fikk barn med min X. derfor er jeg for stolt til å ta imot penger fra andre. henne brukte bidrag og samvær som pressmiddel ved en hver uoverensstemmelse. og sånn skal IKKE jeg bli tenkte jeg. og det var nettopp dette som tok knekken på forholdet vårt jeg er ikke interessert i å ha noe som helst kontakt med mine barns far, det blir bare krangel så fort en av oss sier noe. derfor sender han meg en sms om når det passer for han å ha besøk av barna (vi har ingen fast samværsavtale, jeg har de så og si 100%, han får ha de nåe det passer for han, hans kone og deres barn.) jeg lar mine barn gå først for meg, også lar han kona og deres barn gå først ho dem. det er jo tross alt de 3 som bor sammen og er en familie!! han henter da barna hos dagmamma, og kjører de hjem når han "er ferdig med de". da slipper han de av ute og drar, mens jeg møter dem på trappa! mulig mange synes vi er rare og sære, men dette fungerer for oss!! når ungene mine er hos han, så er det jo de som koster mat og klær, når de er hos meg, så er dette MITT ansvar! jeg vil ikke at mine barn skal vokse opp å føle at pappa betaler "for dem" når de ikke bor sammen med han!! vi biter tenna sammen og klarer oss med det vi har!!! det er forresten masse billige brukte klær på www.finn.no hvis ikke man er så heldige å ha noen å arve av da. miia
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #14 Skrevet 27. august 2007 Dette er fra hun som kun mottar 3200 for to barn. Mener dere virkelig at far ikke skal være med å betale for sine egene barn. Men til info jeg klaget ikke over at jeg mottar for lite. Skulle jeg gjort det så hadde jeg innrapporter alt jeg veit han tener, som han ikke innrapportere selv,og da hadde jeg sikkert fått en 7000 pr. mnd. Men jeg orker ikke, og ikke mottar jeg noe bostøtte heller. For ærlig så tener jeg så jeg klare meg. Men jeg mener at far uansett skal være med å dele utgiften på barna selv om de er skilte.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #15 Skrevet 27. august 2007 hadde vært flau jeg hviss jeg var avhengig av andres penger. man får ikke lurt seg unna noe så sant man ikke tjener svarte penger, når det gjelder bidrag. nav innhenter all intekt i tillegg til det faren OG moren oppgir. helt Ok å få penger til div utstyr, men klær,mat, og hus skal jeg f..n meg klare meg med selv til mine egne unger!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #16 Skrevet 27. august 2007 og en ting til du som er sjokka og mener jeg bør overlate omsorgen til far. Jo da hadde barna mine fått det gøy. Han har til dags dato ikke vært på ett foreldremøte, ikke sette barna spille hverken en håndballkamp, en fotballkamp, sett sine barn gradere seg i taekwon-do, hørt jentungen synge. Jeg får tlf fra barna kl 0030 den helgen de skal være hos far og lurer på mamma kan du hente meg, pappa har ikke vært hjemme i hele dag, ikke er her mat, og jeg er sulten. Når de er der på overnatting i ukedane det skjer, så ringer jentungen kl 2300 og sier mamma jeg har ikke fått gjort lekser enda, hva skal jeg gjøre. Mener du en slik mann skal ha omsorg for barna. Dere burde skjemmes, far og mor som har fått barn sammen skal og bør uavhenging av om der har ny mann eller kone, være med på å oppdra barna sine både økonomisk og personlig. Det er ikke snakk om at om far har blitt lurt osv osv. Jeg var gift i 17 år da er man oftest enig.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #17 Skrevet 27. august 2007 Det fungerer ikke sånn at hvis far betaler en viss sum så skal mor også legge i like mye til ungen. å da får man en totalsum på så og så mye i mnd. Faktum er at NAV har reknet ut hva en unge liksom koster i mnd de. Å hvis mor tjener minimalt må far betale ekstra mye. Her betaler samboernen min 5/6 av hele summen, mens eksen betaler 1/6. Å det er hun faktisk pliktig til uansett hvor lite hun tjener. Så samboeren min må betale for at hun sitter på rævva å ikke gidder å ta seg mer jobb. Dessuten så er den summen han betaler ganske høy, så det er vel flere som lever godt på det han betaler. Men er ikke hun pliktig til å ta seg mer jobb når hun er i stand til det? Han er iallefall pliktig til å betale som om han jobber 100% uansett om han bestemmer seg for å ta f.eks. 50%fri for å være mer sammen med meg og barnet vi venter. Jeg synes systemet er helt sykt. Synes synd på menn som må være en del av dette systemet. Kvinner som mottar bidrar har jo helt syke rettigheter. Mennene blir jo brukt å må bare finne seg i det.
DolphinGirl Skrevet 27. august 2007 Forfatter #18 Skrevet 27. august 2007 Ja, jeg er enig med deg her. I din situasjon høres jo far helt idiot ut, og han burde kanskje ikke se barna i det hele tatt hvis han ikke tar ansvar for dem.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #19 Skrevet 27. august 2007 Du som mottar 3200 kr i bidrag Enn du da? Du skal vel også bidra økonomisk til barna etter at dere er skilt? Dersom du mottar 3200 kr for barna + ca 3000 kr i barnetrygd, så har du allerede 6200 kr pr mnd som skal hjelpe til med barna. ( I tillegg så holder jo faren kost og losji når barna er hos ham) Men du må jo også bidra litt vet du. Tak over hodet må du jo ha uansett. Det må jo også faren ha uansett dersom barna skal komme til ham innimellom. Mener du å påstå at 6200 kr + ditt bidrag ( la oss si du bidrar likt med far... ca 4000 kr ) ikke holder til mat, klær etc til disse to pr mnd? Ærlig talt 10200 kr burde dekke deres behov og vel så det. Og så skryter du av hvor snill du er mot eksen din, som ikke tyner ham mer. Nei vet du hva !!!!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #20 Skrevet 27. august 2007 Helt enig med deg anonym over. Fedrene har økonomisk plikt uansett, mens mødrene bare kan sitte på ræva og klage. Skylde på en far som aldri betaler nok. Ikke snakk om at de har plikt til å betale sin del, neida! Blir så kvalm av det syke systemet. Klager på mennene som lurer unna litt med svart arbeid utenom vanlig arbeid.Sånn at de ikke kan tyne enda mer ut av han. Men hva gjør de selv da???? Leker Nanny for barna sine. Tjener på å være hjemme og passe sine egne unger, mens fedrene jobber og før på dem. Fortsatt sjokka
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #21 Skrevet 27. august 2007 Hadde min jentunge på 12 eller 16 år ( vet ikke hvem av dem som er 12 eller 16 men uansett) ringt til meg klokken 23 og sagt at hun ikke hadde fått gjort leksene, og at hun ikke visste hva hun skulle gjøre, så hadde jeg blitt mest forundret over jenta
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #22 Skrevet 27. august 2007 Til anonym over: Dette er vel hva man kaller å dra alle over en kam? Det er sikkert en del mødre som er slik du sier , men langt fra alle. La oss holde diskusjonene på et nogenlunde edrulig nivå, eller hva?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #23 Skrevet 27. august 2007 Var vel ingen som sa at ALLE var sånn heller!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #24 Skrevet 27. august 2007 Jeg mener overhode ikke at mødre skal snyte og leve av far. Men far er pliktig til å forsørge sine barn. Det er fokusert på på at man får barnebidra og barnetrygd. Alle får barnetrygd, som enslig får man en ekstra barnetrygd, på ca 900 kr. Så det blir litt feil å si man får det og det og det. Jeg er alene med mine tobarn. Jeg er ikke avhengig av å få inn barnebidraget, nå er det faktisk flere mnd siden jeg fikke, For jeg får ikke forskuttert barnebidrag siden jeg tener for godt. Det er han som får svi ikke jeg. Han bygger seg opp en gjeld uansett. Jeg mener at 3200 ikker er mye i barenbidrag for 2 barn. Tenk de som faktisk mottar både 8000 og 15 000 pr mnd. Men det betyr også at far tener så mye at det er slik Nav regner det ut. Og du som tror at man ikke kan lure unna penger, det er en enkel sak. Spes om man er selvstending næringsdrivende. Begger foreldre har ansvar å samarbeid og gi sine barn det beste de kan.
vitaminbjørnen Skrevet 28. august 2007 #25 Skrevet 28. august 2007 Min mann betaler 2600 for ett barn der mor er arbeidsledig. 4 overnattinger i morgen algt til grunn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå