Gå til innhold

Jeg- en grusom bollemamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen satt jeg og mini på bussen... Hun var som vanlig sulten, og jeg bestakk henne med en rosinbolle.

Men- ved siden av satt et menneske som absolutt ikke syntes at boller var barnemat. Hun sendte utrolig sure blikk hele veien, som signalierte at hun aaaldri ville gitt boller til barnet sitt.

Jeg pleier ikke å bry meg så veldig om hva folk mener om hvordan jeg tar vare på dattra mi, og hun har et bra kosthold, selv med innslag av en og annen bolle. Men- det er jo utrolig få ting man kan gi til barna sine uten at det egentlig er forbudt. Yoghurt er det mye sukker i, julice er dårlig for tennene, middagsglass er også litt sett ned på. Ikke det at de skal fores opp på snop, ikke misforstå meg, men jeg føler dette har gått litt langt.

Hva gjør dere? Er det flere uperfekte bollemammaer der ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På bussen er alt lov... Og boller er ikke så ille da...

Skrevet

*rekker opp hånda* ikke streber jeg etter å bli perfekt heller :o)

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Vi var ekstrem forsiktig (er fortsatt) nåt det gjelder boller. For boller setter seg så innmari lett fast i halsen.. var ei jente her i området e bor som døde av en bollebit i halsen..seriøst. Mora hadde tatt med seg dattera si som var rundt 18mnd inn i en butikk, så glad for at tulla var kommet hjem(hadde vært og operert ei hånd i Trondheim). Gav jenta en bolle, gikk for å betale sto og skulle pakke varene og da var det gjort. Jenta ble slengt i gulvet av mora og folk som stod rundt, prøvde å få ut bolle biten..ho gjorde alt (ei venninne av me stod og så på),satt helt bom fast. Ambulansen kom, de fikk den opp. Jenta ble sendt til trondheim og der døde ho =((((

Etter denne episoden, har alle i vår venneflokk slutta så og si å gi bolle. Ikke pga sukkeret,men pga kvelningsfaren. Det er nok mange av oss der ute gitt.

Gir e boller nå, så blir det i pittesmå biter:)

Skrevet

Jeg er på ingen måte hysterisk når det gjelder kosthold. Burde vært flinkere. Men som det sies over her, er akkurat boller litt skummelt. Pleier å kjøpe grove rundstykker i stedet.

Skrevet

Men herregud, hvorfor skal grove rundstykker ha vanskeligere for å sette seg fast i halsen enn boller??

Skrevet

Grove bakevarer klumper seg ikke på samme måte som fine.

Skrevet

Om du gir en unge en liten bollebit eller en liten bit av et grovt rundstykke så vil det oppføre seg på akkurat samme vis. Det klumper.

Det der er det dumemste jeg har lest her siden jeg leste at vafler og pannekaker ESER opp i halsen din.

Skrevet

Jeg har lest at boller er den hyppigste årsaken til at unger kommer inn på legevakten med kvelning... Jeg er alldeles ikke sikker på hvorfor, men det har visst noe med at de lett blir deigete og tett, og løser seg ikke opp. Sveller vel mer, på en måte... Jeg tror sannelig jeg må finne årsaken...

Men uansett - det har jeg hørt mange ganger, og mamma sier også det er sånn. Unger skal ikke ha boller og vafler sier hun - de har samme virkning.

Skrevet

Har ikke lest så mye dumt her du da skjønner jeg.

Skrevet

Jada, selvfølgelig får tuppa boller.. Får annen "nei-mat" også,, men så lenge 98 % av det hun spiser faktisk er sunn mat så synes jeg ikke det gjør en damn shit at hun får kose seg litt innimellom :) Hva andre mener bryr jeg meg rett og slett ikke om.

Skrevet

det er jo bare å se hvordan et halvspist rundstykke ser ut i forhold til en halvspist bolle, det, da.

Skrevet

Jo, jeg har lest veldig mye dumt. Det er mye "synsing" her, og "jeg har hørt at"...har noen noen gang SETT en vaffelplate ese opp? Eller en pannekake? Eller prøvd ut forskjellen på å sette finbakst og grovbakst i halsen?

Poenget er jo, at om ungen ikke klarer å tygge og svelge unna BITER, så kan han/hun verken få grove rundstykker eller boller. Prøv selv, neste gang du har slikt for hånden, å klemme sammen en bollebit og klemme sammen en rundstykkebit. Klumpen blir stor...større enn et barneluftrør ihvertfall. Ergo vild et være ett fett om det er grove rundstykker eller boller du gir ungen...annet enn at det er sunnere med rundstykker da ;)

Skrevet

Jeg foreslår at du bytter nick til

"Grusomme Bollemamma"

Det faller en og annen bolle her hjemme hos oss også.

Hadde nok sett strengt på deg hvis du hadde gitt ham ei heil fyrstekake å gomle på, skylt ned med høykonsentrert sukkervann og sa: "Du får ingen middag før den store sjokoladeplata er spist opp!"

Skrevet

Kan ikke være særlig grove de rundstykkene du spiser da om du ikke ser eller merker forskjell....

Prøv å klem sammen en loffskive og en grov skive.... Da ser du forskjell..

Skrevet

Mine barn spiser både brød og boller, og de får til og med vafler og pannekaker. Jeg vet nemlig at det IKKE "sveller", som mange påstår...ei heller er det verre å kveles av en bit brød enn av en bit bolle.

Som på så mange andre områder i livet er det her størrelsen det kommer an på.

Skrevet

så fint at du kan "opplyse" oss, da. med ting du vet....

poenget er ikke nødvendigvis at det sveller, men at det sitter fast i halsen på en annen måte. fint brød/boller er lagd av mel og vann, det samme som man kan lage lim av.

Skrevet

Trodde det var sånn at det ikke er størrelsen det kommer ann på.. *fnis*

:o)

Skrevet

Det har hendt - og kommer nok til å hende igjen.

Skrevet

HIhi, hvis hun ikke sa noe kan det jo hende at hun bare syntes barnesikkel var ekkelt da..;P Uansett er vel de fleste som har vært mødre en stund skyldig i akkurat det samme..:)

Skrevet

..og merkelig nok er grove rundstykker laget av det samme. Litt grovere mel, og uten kardemomme og vaniljesukker og hva man har i boller, men ellers akkurat det samme gitt.

Skrevet

Har totalt forbud mot boller, finbrød, vafler o.l...ikke pga sukker..men pga at det KAN være farlig og sette seg fast i halsen på småbarn. Spesiellt vesla mi som er reine hamsteren... Gir heller smultringer, kjeks, grovt brød osv osv..ting som smuldrer lettere.

Skrevet

jeg er og en bollemamma når det trenges ;) perfekt er alt som man ser det, jeg er perfekt på min måte så får andre mene hva de vil :D

Skrevet

Ja han får både bolle, kjeks og kake innimellom!! Jeg er til og med så grusom at jeg lar han smake en sjokolade bit i ny og ne hvis vi er i bursdag el. !! Slå den du!! Hehe..

Syns også dette sukker hysteriet går litt langt til tider. Selvsagt er kosthold viktig. Men gutten min spiser innmari sunt. Så jeg ser ikke på d å skeie ut med litt bolle av og til som galt. Jeg vil heller lære han et variert og godt kosthold, samtidig som han får et naturlig forhold til det søte. Har sett mange tilfeller av unger som aldri får noe søtt..når de så kommer på besøk til noen som har kaker/godteri på borden, tømmes skåla på 1-2-3.

Så jeg tror det beste er å finne en balanse;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...