Gå til innhold

Hvor mye er "mye mensblødninger"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en diskusjon med legen min. Om jeg skal fjerne livmoren fordi jeg har sterke menssmerter og store (mener jeg) blødninger.

Er sengeliggende 2 første dager av mensen pga smerter. Orker ikke noe. Bruker rosa OB og den må jeg bytte hver 30. min de to første dagene ellers blør jeg igjenom. Om natta må jeg bruke ob+nattbind, enda kan jeg "lekke". Er dette grunn nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

D hørtes absolutt ut som MYE mensblødninger ja!!!!Da hadde nok eg og vurdert å fjerne livmoren!!

Skrevet

Nesten like ille her også..men lenge siden jeg har had mens ( siste mens hadde jeg i desemer 2004..rakk ikke å få den tilbake mellom svangerskapa. Jeg skal hole den sjakk etter ammingen ved å bruke NUvaring og rett og slett la være å ha mensen...siden jeg blør så kraftig..dette i samråd med lege.

SÅ prevensjon kan være en metode for å holde det i sjakk på..man MÅ ikke ha mensen faktisk...annet en feks hvis man prøver å bli gravid da..

Skrevet

Jeg har ganske mye, må bruke grønn ob og skifte hver 25-3. time på det verste. Har over 8 dager. Da er det ille, men ikke så ille som deg hørs det ut som.

Jeg blir ikke bedre av hormoner, får i tillegg blødninger hver dag, så kan ikke bruke det som behandling.

Har du prøvd cyklokapron? En periode fikk jeg det, reduserer blødningene noe, men ikke mye.

Skrevet

Tja, det at du er plaget med det selv bør vel være grunn nok synes jeg.

Jeg blødde selv MYE under mensen da jeg var yngre. Blør en del enda (blør lite hvis jeg bruker hormonprevensjon da), men det bedret seg etter at jeg fikk barn:)

Jeg blødde igjennom etter kort tid med grønn o.b.og måtte alltid ha både o.b. og bind samtidig for ikke å sitte med rød rumpe;p Dersom jeg bare bruker bind (dette gjelder også nattbind) blør jeg garantert igjennom. Hele bindet blir fylt opp sånn at det ligger en slags dam på overflaten i bindet!! *skrekk og gru* Uten at jeg bruker prevensjon har jeg blødninger i 8-9 dager, og en syklus på 25, 26 dager.

Uansett.... Jeg skjønner hva du mener når du sier du er plaget med blødninger, og jeg synes du skal stå på ditt overfor legen!

Jeg har heldigvis blitt bedre etter at jeg fikk barn, og greier meg med rosa o.b. og truseinnlegg i noen dager før jeg kan gå over til kun rosa o.b de siste dagene:) Blør fortsatt i 8-9 dager da, men når jeg bruker p-ring blør jeg lite i 5 dager.

Skrevet

Jeg er skikkelig misunnelig på alle dere som får mindre etter fødsel og med hormonell prevensjon. Jeg har blitt fortalt at dette må jeg nok bare leve med resten av livet (ti overgangsalderen hvertfall). :(

Skrevet

Jeg har ikke prøvd noe tabletter, vet ikke hvorfor legen ikke har foreslått dette? Har 4 barn, og det har blitt værre og værre for hvert svangerskap.

Jeg bruker ikke noe prev. nå. Har prøvd forskjellig uten noe endring. P-stav, hormonspiral, p-piller av forskjellige slag.

Jeg burde nok brukt grønn ob selv, men den blir så stor at jeg ikke får den ut igjen! Litt trangt om plassen, derfor rosa.

Det værste er egentlig smertene. Det er ikke enkelt å være sengeliggende stort sett hele tiden i 2 dager. Vanskelig i forhold til arbeidsgiver.

Skrevet

Ja, det er bare for meg å putte inn en p-ring så er jeg kvitt problemet=)=)=) Så, jeg er av de heldige.

Synes virkelig synd på deg, for man vurderer virkelig ikke et inngrep som å fjerne livmor uten at man er skikkelig plaget:(

Fungerer ingen hormonpreparater på deg? Ikke P-sprøyte heller? Hvor gammel er du blitt da?

Skrevet

Det går helt fint å bruke grønn, du må bare slappe av:) Da holder det litt lenger, for den er to hakk større enn rosa:)

de tablettene fungerer ikke sånn veldig bra å meg altså, men kan hende de gjør det på andre.

Har hørt at det går ann å operere slik at man "brenner bort" litt av den slimveggen i livmoren som egg fester seg til. Det er jo denne som blir til blødning. Når man er ferdig med barn kan man det. Da slipper man å være helt uten livmor osv., man kommer ikke i kunstig overgangsalder og slik. har du hørt om noe slikt kunne vært aktuelt?

Skrevet

Den var til HI, ikke sant?

Skrevet

Nuvaring er forresten det de kaller p-ring, mindre hormoner en p-piller, men virker lokalt. Sitter i skjeden.

Skrevet

Ja, det skjønner jeg godt. Har ei venninne med ekstreme menssmerter.. Ser ikke noe særlig ut å ligge gråtende i senga fleredager i mnd:(

Heldigvis hadde jeg ingen(!!!) menssmerter før jeg fikk barn, men har fått det bittelitt etter at datteren vår ble født. Ingenting å klage over da, er jo såvidt jeg merker det;)

Skrevet

Nei, jeg kan definitivt ikke bruke grønn. Har prøvd og det gjorde så grusomt vondt at jeg grein. Har problemer med smerter i underlivet fra før. Vondt nok å dra ut en rosa en. Kan ikke ha samleie uten en stor dose smertestillende pga dette. Legene og gyn fatter ikke hva smertene kommer av heller.

Eneste forslaget legen min har gitt meg er å fjerne livmoren. Så lenge eggstokkene fortsatt blir der kommer en jo ikke i overgangsalderen likevel. Venninna mi fjerna livmoren pga en cyste, og hun har fortsatt eggstokkene. Fungerer helt greit.

Trodde dette var eneste mulighet jeg, men forstår jo nå at det finnes alternativer. Jeg er 34 år.

Skrevet

hehe... Den var liksom til deg, men så tenkte jeg et øyeblikk at du var HI ;) Sorry!! Meg som blingset litt.

Men svaret mitt var en kommentar til ditt innlegg altså:D

Kan jeg skylde på at jeg er gravid?? *flire*

Skrevet

Ok, skjønner at det er en spesiell situasjon.

Om du slipper å ta alt, så kanskje det ikke er så ille å fjerne livmoren? Bedre enn slik det er nå hvertfall? :)

Vil bare ønske god bedring, be legen henvise dge til en spesialist før du fjerner livmora. Vurdere alle alternativer med en som faktisk vet hva han/hun snakker om:)

Skrevet

Det er et kombinasjons prevensjonsmiddel. Som settes i skjeden, byttes ut hver 3 uke for de som vil hoppe over mensen... P-piler kan brukes på samme måten..men Nuvaring virker med lokalt.

Best kjent som: P-ringen

Skrevet

Ok:) He he he:)

Men tror ikke HI reagerte positivt på noen av de hormonspreparatene heller, så den gikk vel til oss begge.

Skrevet

Fjerne livmoren er jo en smule drastisk. Du er klar over at du går rett inn i overgansgsalderen da horomonene livmoren gir forsvinner? Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men la oss si at du er 30, så frister det vel ikke så mye å plutselig bli 45, biologisk.

Har du prøve horomonspiral? Er jo mange som mister mensen med den...

Skrevet

Jeg dytter siden jeg også er interessert i tips. Tåler ikke hormoner/blir verre i fht blødninger.

Skrevet

Det er ikke livmoren som produserer hormonene, det er det eggstokkene som gjør og de fjernes ikke, så man kommer _ikke_ overgangsalderen selv om livmora er fjernet.

Skrevet

Ok. Greit å vite, takk for innspill. Det er tydeligvis mange myter ute og går:)

Andre med tips?

Skrevet

er det samme som p-plaster, bare det er en ring man setter inni skjeden..

Men er ikke alle som greier å utsette mensen..jeg greide ikke det med p-plaster iallefall..

Skrevet

Jeg har lange kraftige blødninger(6-7 dager hvor jeg må bruke de tykke nattbindene også på dagen - tynne nattbind fungerer ikke) og kort syklus så helt uten smerter og ubehag er jeg nå bare litt over en uke mellom hver mens. Har også vurdert hysterektomi, men håper enda at mensen skal endre seg litt siden det ikke er et helt år enda siden jeg fikk den tilbake etter siste fødsel. Kort syklus og lang, kraftig mens har jeg alltid hatt, men nå er det mer smerter enn før, så håper det er noe som kan endre seg. Jeg har muskelknuter på livmora og de kan jo gi slike plager, så det kan jo være det som gjør det for min del.

Skrevet

Hvor strenge er de på når man kan få utført slikt i fg til alder og antall barn?

Om man er over 30 og har to barn f.eks? Jeg tenker litt fremover nå altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...