Liten januarspire - nummer 4 Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Vi har gått å gledet oss til å gå på ultralyden i over en måned nå. Og når vi kom til sykehuset måtte vi sitte 45 minutter på venterrommet å vente. Og da vi endlig kom inn så var det håndhilsning, jeg satt meg ned, men fikk beskjed om å kle av meg på overkroppen å bare legge meg på senga\bordet. Jeg gjorde så og hun smurte en masse gele over magen min og satte igang. For det 1. så fikk ikke jeg se på skjermen, den stod så vridd at den ble svart fra min vinkel, hun satt å så på den i ca 3 minutter, skrev ut 4 HELT like bilder og satte seg på skrivebordet igjen. noterte noe på daten, så sa hun bare - Alt ser bra ut, kan ikke se noe galt, så da var vi ferdig, hade ! Også så hun på oss som at vi skulle forte oss ut, mens jeg ennå lå på bordet, avkledd med masse gele smurt ut over magen ! Hun snakket så å si ikke med oss i det hele tatt, og vi har aldri følt oss så uvelkommne noen sinne ! Samboer ble skikkelig irritert siden han hadde tatt seg en hel dag fri fra jobb (en times kjøretur hver vei ).. Det vi hadde gledet oss til i over en måned ble rett å slett ett mareritt
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 huff:( Hvor var dette hen da?
twoboys & a girl Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 Da følte dere dere sikkert veldig velkomne. Er det mulig? Alle vet at foreldre vil se barna sine og gjærne bli fortalt hva dere ser etter.. Var på en ul i forrige og vært på to til nå i dette og aldri har jeg blitt behandlet slik. De jeg har vært hos har tatt seg god tid å forklart hva de måler, hva alt er, kjønn ol. Ville klaget til sykehuset. Synd at en slik opplevelse kan bli så negativ:o) Barnet var i allefall friskt:o)
Gjest Skrevet 23. august 2007 #5 Skrevet 23. august 2007 Skamme seg! Vi hadde også en negativ opplevelse av UL første svangerskap. Vi fikk ordnet oss ny time via legen min. Gjør det dere også! Lurer også på hvor dere var henn?
Liten januarspire - nummer 4 Skrevet 23. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. august 2007 Ja, i Hammerfest .
Liten januarspire - nummer 4 Skrevet 23. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2007 Var nok i Hammerfest, i Finnmark ja . Helt forferdelig . Skal fikse ny UL, og får jeg ikke det, så kommer jeg til å nekte å føde på deres sykehus .
Liten januarspire - nummer 4 Skrevet 23. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 23. august 2007 Var det flere fra Hemmerfest som hadde opplevd det samme ?
twoboys & a girl Skrevet 23. august 2007 #9 Skrevet 23. august 2007 Nei, er opprinnerlig fra Hammerfest men fødte forrige gang i Tromsø og nå Oslo. Så på profilen din at du var fra Kvalsynd.
Lejonet Skrevet 23. august 2007 #11 Skrevet 23. august 2007 Huff, jeg skal til Hammerfest på ultralyd den 11. Gleder meg skikkelig men nå vet jeg ikke helt. Har valgt å føde mine to forrige i kirkenes pga venners dårlige erfaring med H.fest. Da jeg var på ultralyd sist (7,5 år siden) hadde jeg og en ubehagelig opplevelse. Vi spurte om det gikk an å se kjønnet. Da ble vi skjelt ut etter noter, ble helt forferdet. Vet jo og at kjønnet ikke betyr noe, men det kan jo være morsomt å vite....Dette var en mann forresten.
Gjest Skrevet 23. august 2007 #12 Skrevet 23. august 2007 Sånn skal det jo ikke være i det hele tatt! Forstår at du er kjempeskuffet. Man føler seg jo ikke akkurat trygg etter en sånn opplevelse heller, når man ikke får sett noen ting. På min UL hadde de sånn stor tv over der jeg lå, slik at jeg og sambo fikk sett alt sammen. Så brukte hun i overkant av en halvtime på å forklare alt vi så, telte nyrer, hjertekammer, fingre og tær og zoomet inn på alt slik at vi fikk se. Tok seg til og med god til å finne tuten til lillegutt. Synes absolutt du skal klage på dette. Går jo ikke an å behandle folk sånn! De fleste må jo skjønne at dette er en stor opplevelse for kommende foreldre!
MC81 Skrevet 23. august 2007 #13 Skrevet 23. august 2007 Æsj det var da ikke noe hyggelig i det hele tatt! Var heldig som slapp unna en slik undersøkelse!!
Ludoline Skrevet 23. august 2007 #14 Skrevet 23. august 2007 Når vi dro på ultralyd møtte vi legen i en av korridorene som sa "så i dag er det den store dagen! " Ille når helsepersonale ikke skjønner at for oss er ultralyden på ingen måte en rutine, men en av de største opplevelsene i selve svangerskapet før babyen kommer. Og det er jo så mye følelser knyttet til en slik ultralyd, man får se babyen for første gang, man får vite om den ser frisk ut, kanskje hvilket kjønn.. Hadde nok kanskje funnet et annet sykehus hvis jeg var deg, ja.. selv om sikkert ikke alle som jobber der har samme dårlige holdning da..
Liten januarspire - nummer 4 Skrevet 23. august 2007 Forfatter #15 Skrevet 23. august 2007 Ja, hadde veldig lyst å begynne kontroller å fødselen på ett annet sykehus. For jeg har vært med på en fødsel på Hammerfest sykehus for en stund tilbake, og det opplevde jeg som veldig ekkelt. For den jenta som lå på senga å skulle føde ble liksom ikke skjermet i det hele tatt, virket ikke som hun hadde noe særlig imot det, men jeg ville ikke likt det. De var liksom hele tiden inn å ut, mens hun lå helt naken med kjønnet så å si mot døra, uten noe form for teppe eller noe, å noen av de ansatte var liksom stadig innom bare for å høre om jordmora ville bli med ut å ta en røyk. Folk som ikke hadde noe med denne fødselen å gjøre. akkurat som at det bare skulle vært en ting! hun holdt på med, at det liksom bare var en typisk arbeidsoppgave hun hadde lyst å bli ferdig med så hun kunne ta en røyk . Og så fort hjertelyden gikk ned (kom tilbake etter bare sekunder, barnet hadde bare presset hode ned mot livmorhalsen.) så kom det liksom 6 - 7 mennesker inn, med kaffekoppen i hånda å så på, alle i mellom beina hennes. som om det skulle vært en morsom reklame på tv. Og døra så å si flaggret mens det gikk masse folk i korridoene på yttersiden . Men det er jo alltid noen der som behandler folk bedre. Om jeg skal føde der så skal jeg ha en alvorlig snakk med den jordmora som skal hjelpe meg, for jeg vil ha det ordentlig, jeg vil både bli dekket til i starten av riene. Og jeg vil bare ha de som er absolutt nødvendig der inne .
Gjest Skrevet 23. august 2007 #16 Skrevet 23. august 2007 Hvis det er tilfellet at det er slik på sykehuset i Hammerfest, så vil jeg si at dette er noe for media... Hvordan skal de kunne bli bedre, hvis ingen sier ifra?
Buick Skrevet 23. august 2007 #17 Skrevet 23. august 2007 Her har du all grunn til å klage enten via jordmor eller legen din. Og om ikkje dei vil hjelpe deg har du jo alltids media. Ting blir i allefall ikkje betre om ein berre let ting passere. Få deg ein ny ultralyd, for dette skal jo vere ein fin og god oppleving for dei vordande foreldra. Skammeleg behandling dokke fikk!!!!!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2007 #18 Skrevet 23. august 2007 Et mareritt og et helvete? Skulle tro at dere fikk vite at noe var alvorlig galt medbabyen deres. Selvfølgelig hadde det vært mye kjekkere å treffe på en blid og vennlig dame som hadde snudd skjermen i riktig retning til deg også, men når dere først traff på denne sure damen, så er det da ikke vits i å syte over det. Vær nå heller glad for at ungen var frisk og at alt såg normalt ut!! Tenk på alle de som får negative beskjeder på ultralyd, tror ikke akkurat at de får sånn sympati for syteinnlegget ditt nå! Ultralyd er jo tross alt ikke et show for de gravide, men en undersøkelse for å se om alt er som det skal!!
purple Skrevet 23. august 2007 #19 Skrevet 23. august 2007 Hei. Skjønner godt at dere ble skuffa jeg.... Man er veldig spent forran en ul og vil vite mest mulig og selvsagt se alt selv også. Syntes det var uhørt av denne jordmoren. Jeg selv fikk en halv time seanse hvor alt ble forklart og vi fulgte hele tiden med på skjermen. Klart vi har behov for dette. Anonym over vet kansje ikke hvordan det er å glede seg til ul? Bestill ny ul time du og forklar hvordan dette møte har vært.
el destino Skrevet 23. august 2007 #20 Skrevet 23. august 2007 Ultralyden du har vært igjennom høres ut som det han funnet sted i de gamle tider i øst europa!! Hører ikke hjemme i Norge. Synes absolutt du skal klage og kreve og få en ny ultralyd. Og hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert sykehusvalget for fødselen også! Du skal jo føde ett sted du kjenner deg trygg. I Norge har vi jo fritt sykehus valg og du går jo igjennom noe av det som er og kommer og bli viktigst i ditt liv. Såklart det er vel ingen gravide som tror ultralyd er ett "show"???? Merkeligste jeg har hørt. Men det er jo en spesiell opplevelse og se sitt eget barn første gangen og få forklart hva man ser! Håper det løser seg for deg og at du får en ny ultralyd og mer kompetent helsepersonale.
Liten januarspire - nummer 4 Skrevet 23. august 2007 Forfatter #21 Skrevet 23. august 2007 Du Anonym, for det første, om du skal legge inn en komentar så vær i det minste tøff nok til å signere med nick ! For å komentere sånn uten å signere er så å si det samme som å ikke stå for det man sier, og tydeligvis noe du aldri hadde delt med andre i en ansikt til ansikt situasjon ! Å hvis man skal tenke sånn så skal man jo ikke si noe imot noe som helst, FOR DET ER ALLTID NOEN SOM HAR DET VERRE !! Eks; de som har fått beskjed om at deres barn har missdannelser kan ikke klage for at de kunne faktisk vært død. Eller at de som hadde fått beskjeden at barnet deres var død ikke hadde ret å si noe for at de kunne prøve igjen senere, det kan ikke folk som faktisk ikke kan få barn . Eller at hjemmløse ikke skulle kunne mene noe om å sove på en benk i en park for at det var folk som bor i krig å har det værre .. Det finnes alltid noen som har det værre, men når en person\familie føler seg tråkket på å uvelkommen på oppfølging til barnet de bærer ikke skal få si noe, hva gir deg da rett til å rakke ned på de ?? Har du det så mye verre kanskje ??
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #22 Skrevet 24. august 2007 Ja, det er alltid noen som har det verre.Jeg hadde nok vært mer forståelsesfull til innlegget ditt om det ikke hadde vært for de dramatiske ordene som at det var et helvete og mareritt. Var egentlig bare det som provoserte meg!! Jeg har selv vært på ultralyd 2 ganger og det har vært en fantastisk opplevelse til tross for at jeg er blind og ikke såg noenting. Jeg priser meg bare lykkelig for at alt var i orden! Jeg er for øvrig også enig i at dere bør klage og få ny ultralydtime, men prøv nå å ikke være bitter for en skuffende ultralydtime og heller glede deg over det friske barnet i magen din. Og den anonymknappdiskusjonen er jeg så utrolig lei av. Jeg er jo like anonym med nicket mitt som med anonymknappen! Hadde ikke hatt noen problem med å sagt meningen min ansikt til ansikt med deg. Lykke til resten av svangerskapet. Håper du får ny ultralydtime der du får se barnet ditt også! Hilsen anonym:)
ananymous Skrevet 24. august 2007 #23 Skrevet 24. august 2007 Jeg synes i likhet med anonym at du tar sterke ord i din munn når du sier at ultralyden var et helvete. En skuffelse, helt klart, men... Det er nå faktisk sånn at man møter kjipe, sure, stressa mennesker iblant. Noen treffer på dem ofte. Og da må man ta ansvar selv for å få det beste ut av situasjonen. Det virker ikke som du på noe tidspunkt spurte om hun kunne vri på skjermen slik at du fikk sett litt, ba henne forklare hva hun/du så (er det en arm osv.). Spurte om hun så kjønnet hvis du ville vite det. Beklager hvis det bare var medlidenhet du var ute etter. Jeg forstår forsåvidt at man kan være veldig nervøs og redd før en ultralyd, og derfor bli litt satt ut. Men det er faktisk bedre å ta seg selv i nakken og spørre og grave med en gang om alt ser bra ut, så får man blåst ut litt av redselen.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2007 #24 Skrevet 25. august 2007 Kjære Katrine Det var leit for deg at dette ikke ble den opplevelsen du hadde drømt om- men jeg synes at å bruke ordet "et helvete" om en ultralyd hvor du fikk bedskjed om at alt var i orden med den lille, gjorde at jeg ble litt lei meg. Det er klart at det er lov å uttrykke hva man føler, selvom det alltid er noen som har det verre-men "helvete" passer ikke i denne forbindelse. Da jeg selv har opplevd at mitt friske barn døde, så reagerer jeg nok på innlegget ditt utifra min egen erfaring. Ønsker deg all lykke, og at du får bedre erfaring med helsevesenet heretter. mvh
ulydia Skrevet 25. august 2007 #25 Skrevet 25. august 2007 Einig med fleire andre her: Sjølvsagt var det kjipt for deg å ikkje få den gode ultralyd-opplevinga som du hadde gleda deg til. Eg hadde sjølv ei veldig flink jordmor på ultralyden, som tok seg god tid og som forklarte og viste forskjellig på skjermen. Ho smilte og lo av dei sprella lillejenta gjorde, og det verka faktisk ut som om ho synst det var like artig som meg å føreta ul. Og eg unner alle ei slik oppleving. Men; eg reagerte òg på dei sterke vendingane du uttrykte deg i med tanke på kor ille denne opplevinga var. Bestill ein ny ultralyd da vel - så lenge alt var bra med barnet ditt, så har du jo fleire høve til ei positiv ultralydoppleving. Lykke til vidare med svangerskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå