Gjest Skrevet 23. august 2007 #26 Skrevet 23. august 2007 Dere sier at alle som dreper fortjener å dø selv... Nå må vi tenke på GRUNNEN til at folk gjør disse handlingene også da. er ikke ALLE mordere som dreper fordi de syns det er så jævlig gøy. Hva med kvinner som blir mishandlet av mannen sin hver eneste dag og ender opp med å drepe ham? Skal hun få dødsstraff fordi hun drepte noen? hva med en psykisk utviklingshemmet ungdom som dreper noen? Er den personen skikket til å ta ansvar for sine egne handlinger? (Ja, USA er et av 7 land i verden som henretter psykisk utviklingshemmede som har utført drap før de er myndige) Hva med den mentalt syke personen, han som ikke ser sin venn som sin venn, men pga sykdommen tror at vennen er noen som skal ta han? Har han utført drapet bare for å drepe, eller fordi han var redd? Det er alltid en grunn til at folk gjør syke ting. De aller fleste som voldtar, dreper og forbryter seg mot barn lider av sterke psykiske sykdommer. Ingen ved sine fulle fem ville funnet på noe slikt. Og det er alltid en stor sansynlighet for at den personen som blir henrettet ikke trenger straff, men hjelp. Slik er det for de aller fleste som gjør noe kriminellt. 70 % av alle ungdommer i USA som blir tatt for vold, har selv vært utsatt for eller vitne til vold i sin egen familie. De aller fleste konemishandlere har selv blitt mishandlet eller har sett sin mor bli mishandlet som barn. Vi må ta tak i årsaken og ikke bare problemet. Det er en GRUNN til at folk gjør slike ting, og det er det vi må ta fatt i. Det hjelper ikke å skremme folk til å holde seg ordentlige - vi må forebygge med å få folk til å ØNSKE og FORSTÅ hvorfor de skal oppføre seg pent. Og hjelpe psykisk syke før det er for sent. Og så kan vi jo tenke på paradokset. 1)Staten forteller oss at det er fælt å drepe 2)Staten dreper oss hvis vi dreper noen (dobbelmoral?) 3)Staten tvinger gutter i militæret, lærer dem å bli drapsmaskiner og sender deretter gutter som ikke engang har lov til å stemme (jepp, i USA må man være 18 for å gå i krigen og 21 for å stemme) til andre siden av jorda for å drepe flest mulig folk. Og det værste er at grunnene staten har til å krige og la ungdommene drepe, BARE er makt og penger. Så staten, som har tusenvis av liv på samvittigheten, skal ha rett til å dømme en kvinne til døden fordi hun, for sin og sine barns sikkerhets skyld, dreper sin mann som mishandler henne hver dag? Hvem er verst, han som tvinger unge til å drepe millioner for penger (og lærr unge opp til at mord er greit) eller den som er psykisk syk, misbrukt og ødelagt?
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 23. august 2007 Forfatter #27 Skrevet 23. august 2007 øye for øye, tann for tann? det er det samme som å si at slår du, slår jeg! er du frekk er jeg frekk. kaller du meg en dust er du en idiot. er det rart det er krig her i verden med de synspunktene der? hvor ble det av å vende andre kinnet til? (er ikke relgiøs, men tror mer på det enn å ta tilbake) ser man på statistikken i usa hjelper det INGENTING som skremsel at det er dødsstraff i enkelte stater. de som dreper dreper uansett. denne personen jeg refererer til drepte en dame. han ranet en butikk. han angret bittert på sitt valg. likevell blir han drept så brutalt. selv om en person hadde drept barn (se på baneheiasaken) mener jeg ikke at de skal dø. de kan råtne under dårlige forhold i fengsel, men det er ingen tvil om at rettsystemet i norge er for mildt. såklart det er vondt for de etterlatte, men hevn... er det virkelig måten å føle seg bedre på? "haha nå døde du din jævel" er ikke så veldig mye bedre. Værre det egentlig enn han som uheldigvis står der mede pistolen i hånda og tenker"faen pistolen gikk av... hva faen gjør jeg nå.. dette skulle ikke skje" nei vokn opp folkens. hvis deres barn hadde drept en person, hadde du da syntes at det var greit å sitte å se på h*n dø i 8 minutter? de straffes like mye for hans forbrytelse som han selv!tenk å gå rundt å grue seg til dette her, å se på den du elsker bli forgiftet til døde... det brenner seg fast i minnet for alltid! og om dere sier familien har et valg, så vil jeg gå rett imot dere! Hvis du hadde skulle blitt henrettet, hadde ikke du ville sett et trygt ansikt der? Og hvis du var nær den som skulle henrettes og personen hadde spurt deg, hadde du klart å si nei? rammene og etterfølgene av en henrettelse er mye større enn dere tror. og alt for at en part kan sitte å si" yes du er død din jævel" mens en annen part sitter med mareritt, grusomme minner og psykiske problemer for resten av sitt liv nei, vokn opp!
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 23. august 2007 Forfatter #28 Skrevet 23. august 2007 YOU GO SAUEN! DØDSBRA SKREVET :-D
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 23. august 2007 #30 Skrevet 23. august 2007 Der fikk du ut poenget mitt, det er derfor jeg sier at det er ikke så enkelt som at de som dreper fortjener å dø, det er berre tull. Du fikk sagt det på en bra måte
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 23. august 2007 Forfatter #33 Skrevet 23. august 2007 ja nå ble det stille fra tilhengerene av dødsstraff ! :-)
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 23. august 2007 #34 Skrevet 23. august 2007 J:D Samme hvordan man vrir å vender på det så er det etisk feil å ha dødstraff, vi har ingen rett til å dømme flk til døden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå