Gå til innhold

Har dere samme etternavn som babyen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha dåp om 6 uker....veldig usikker på hva vi gjør. Både sambo og jeg har etternavn som ikke er så vanlige, men å sette de sammen blir bare tungt og klinger så absolutt ikke (synes vi da...). Så vi har kommet frem til at babyen vår skal ta sambo's etternavn, noe som er helt ok for meg. Vi er ikke gift (venter på frieri;o), men den dagen vi gjør det kommer jeg til å beholde navnet mitt fordi det både er sjeldent og fordi det ER meg, min identitet osv. Jeg er lærer, så jeg vet at det finnes flere barn som kun har en av foreldrenes etternavn.

Hva har dere gjort med deres håpefulle??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mini har navnet mitt. Pappans fornavn er mellomnavnet hans. Er ikke sammen med barnefaren jeg da, han bor i utlandet. jeg tror også jeg vil beholde mitt navn n¨r jeg en gang gifter meg. Er litt spesielt det og :)

Skrevet

Begge barna har kun sambos etternavn:-))

Skrevet

Du er i samme situasjon som meg du da.. Har også etternavn som er lange og tunge, uvanlige. Å jeg venter VELDIG på frieri ;) Vi har valgt å bruke begge etternavnene uansett vi da.. Og hun får med det 4 nokså lange navn...

Skrevet

Hun har etternavnet til pappaen sin, for jeg har verdens kjedeligste etternavn.

Synes det er litt trist på en måte og ikke hete det samme som jenta mi...

Skrevet

Heter ikke det samme som gutten min, men kommer til å gjøre det med tiden. Så syntes vi det ble veldig tungvint med flere etternavn.Som regel bruker man ikke alle navnene uansett, når man har flere.

Skrevet

Ja, har samme etternavn.

Det var en av grunnene til at jeg bytta til min kjæres etternavn da vi giftet oss. Så nå har vi samme etternavnet alle tre. For meg er det veldig viktig for familiefølelsen... hadde vært rart på et vis å ikke hete det samme som barna mine.

Skrevet

Ja, samme hovedetternavn (da jeg tok mannens når vi giftet oss). Jeg har beholdt mitt lange sjeldne som mellomnavn og datteren vår har begge to. Sønnen har farens mellomnavn. Så her har barna ulikt mellomnavn, men hele fam har samme etternavn.

Skrevet

her har babyen min mitt etternavn.. men kommer nok til å bytte til pappen sitt hvis vi gifter oss en gang..

føler det er rett sånn.

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

jenten min har samboeren min sitt etternavn og ikke mitt. Hvis vi blir gift en gang.. (venter jo også på frieri..) så kommer hun til å følge spansk tradisjon og få mitt etternanvn "hengt på " sitt eget..

Skrevet

jeg heter det samme som mitt barn, har farens navn som mellomnavn. Jeg har sjeldent navn, han har et svært vanlig. Jeg kommer aldri til å ta noens annen navn istedet for mitt eget, men ville gjerne at barnet skulle ha mitt navn pga det er så få som har det. Hadde det vært omvendt hadde vi valgt farens navn. For meg er ikke navnet avgjørende for tilknytningen til mitt barn eller min mann, det er forholdet mellom oss som bestemmer det;-)

Skrevet

her har vi samme navn alle tre. mannen min tok mitt etternavn når vi giftet oss:)

Skrevet

Begge guttene våre har ett navn, som er laget av begges etternavn med bindestrek mellom, slik at det blir ett navn og ikke to. Dette navnet kommer jeg til å ta når vi gifter oss, mens han beholder sitt som det er i dag (han har allerede to fornavn og to etternavn-trenger ikke flere da)

Skrevet

Hun har samboeren min sitt mellomnavn til etternavn faktisk. Når vi en dag gifter oss (er ikke noen ring på fingeren min enda gett...) kommer nok jeg også til å ta dette navnet til mellomnavn. Begge etternavnene våre er vanlige -sen navn, mens lillebopp sitt navn er et mye flottere navn:)

Skrevet

jepp, tullemor har mitt etternavn som etternavn og samboer sitt etternavn som mellomnavn

Skrevet

her beholdt jeg navnet mittnår jeg giftet meg, og snuppis har fars navn som mellomnavn, og mitt som etternavn.

Skrevet

Begge to har bare pappaens etternavn. Vi er ikke gift enda, men planlegger bryllup om et års tid og jeg vil da ta hans etternavn.

Skrevet

Her har snuppa sambos etternavn, og eg får også det når vi gifter oss neste sommer...

Men går rundt og tenker på om eg vil ta tilbake etternavnet min oldefar hadde, men vet ikkje om sambo vil det da... Og da blir vi hetende noe ingen andre i vår familie heter...

Skrevet

Du har jo enda litt tid på å bestemme deg da( 6 mnd)

Skrevet

Jeg har faktisk valgt å ta samme navn som lillegutten. Han har fått begge våre etternavn med bindestrek, og jeg har skiftet slik at vi to har samme navn. Sambo skal gjøre det samme, men skal reise til USA nå, så det blir ikke med det første... da må han ha nytt pass osv...

Skrevet

Nei, ikke ennå men neste sommer vil vi ha samme etternavn. For oss hadler det rett og slett om at vi ikke vil at lillemann skal ha så langt navn, altså bare et etternavn. Videre har jeg verdens mest kjedelige og et supervanlig etternavn og sambo har et flott spesielt etternavn. Jeg kommer likevel til å beholde mitt etternavn som mellomnavn etter at vi er gift, føler det blir riktig for meg. Hadde det vært han som hadde et kjedelig etternavn og jeg det fine hadde han byttet til mitt etternavn :-)

Skrevet

Nei, hun har etternavnet til faren. Jeg venter også på frieri og at vi skal få tid til å gifte oss;). Fornavnet er etter moren min, og jeg synes det er ok å slippe å ha to etternavn. Jeg tror kanskje jeg beholder mitt hvis han får fingern ut og frir...Men vi får se;), hadde jo vært romantisk og sikkert praktisk hvis vi alle het det samme.

Skrevet

Vi har vært gift i mange år. Jeg har beholdt mitt etternavn og barna våre har bare mannen min sitt etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...