Gå til innhold

Abort....*trist sukk*


Anbefalte innlegg

Skrevet

trur ikke du helt skjønner hva jeg skriver..eller vil skjønne..sa at jeg synes ikke noe om det nei..er imot abort..men kan forstå forskjellige tilfelle..men alikevel liker jeg ikke at NOEN tar abort..

 

Synes uansett det lille livet imagen har rett til å leve..

Og jeg mener livet starter fra egget er befruktet..da er det opp til naturen om det fester seg og blir der til det blir født..synes ikke vi mennesker skal bestemme om det skal leve eller ikke..

 

Men så klart..man kan komme oppi den situsasjonen der man må velge mellom livet til mor eller barn..

 

Hvem har da mest rett til å leve?

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Da ville jo alle søkt om fritak, og jeg antar at de som står først i køen er nettopp de som driter i prevensjon bevisst fordi de kan jo alltids ta abort!

 

 

Skrevet

det må jo da dokumentes helsemessige årsaker med erklæring fra lege, eller erklæring fra politi og/eller ved overgrepssaker.

Skrevet

Jeg så barnet mitt da hun var et 6 uker gammelt foster...hjertet banket... det var fullt liv.... hun hadde hode, armer, bein...faktisk en hel kropp. Liten, men like hel

 

Jeg synes det skal være mulig å ta abort,men det bør være en ekstremt god grunn. Det burde ikke være helt selvbestemt. Jeg synes faktisk at faren til barnet burde ha noe han skulle sagt... kanskje han kunne tatt vare på barnet selv?

 

Altfor lett for en kvinne å ta bort et uønsket barn ... tenk på mennene som ikke har et slikt valg. De får bare slengt i trynet at har du vært med på morroa. så får du jammen ta ansvaret også... Hvorfor gjelder ikke det kvinnene????

Skrevet

altså politi og/eller lege altså, ved overgripssaker.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Så fordi en dame blir voldtatt og gravid så må hun tvinges til å enten anmelde eller betale 5000 kr for abort...er det ikke nok det hun må gjennomgå med voldtekt og abort?

 

 

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

En mann og en dame kan aldri likestilles når det gjelder svangerskap, for det er kun damen som kan bli gravid. Skal kvinner bli tvunget å gjennomgå 8 mnd med kvalme, bl, søvnproblemer osv fordi barnefar sier det? Hadde man tvunget en fange til det samme så hadde det vel bli sett på som tortur.

Skrevet

eller legeerklæring! de fleste går jo til voldtekstmottak og får medisiner mot både clamydia, angrepille og testing for hepatitt og hiv etter en voldtekt da, uansett om de anmelder eller ikke.

Skrevet

tosøtesmå-enrødogenblå, helt enig i alt du skriver.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

De fleste kvinner blir voldtatt av menn de kjenner fra før, og da er det ikke slik at de drar til et voldtektsmottak eller til lege e.l. med engang. Mange benekter en voldtekt (kroppens egen forsvarsmekaniske), og da er det jo ille hvis en i uke 10 f.eks. skjønner at en både har blitt voldtatt og blitt gravid, og må bevise at man har blitt voldtatt fordi en ikke har 5000 kr til abort.

 

Og hva med prevensjon som ikke virker...skal en måtte betale 5000 kr for abort fordi p-pilla ikke virka slik som den skulle?

 

I dag må utenlandske prosituerte betale nesten 7000 kr for å få abort...uhørt, spør du meg!

Skrevet

Jeg tror at i tillegg til selve tanken om at liv er noe som bør vernes om i denne diskusjonen, og vanskelighetene det innebærer, blir saken enda vanskeligere fordi det nettopp er kvinner som føder barn. Dette høres kanskje ut som et litt søkt argument, men skal forsøke å forklare hva jeg mener.

 

Tror mange vil være enige om at et ufødt liv er like mye verdt som et hvilkensomhelst liv i verden. Tanken om å ta abort er, eller burde være et vanskelig og i mange tilfeller umulig valg, hvor utfallet alltid må være å ta hensyn til en av to sidestilte og likeverdige rettigheter; barnets rett og kvinnes rett. Her kan det selvsagt argumenteres om disse er sidestilte, men det er mitt utgangspunkt -- en rettighet må vike for en annens.

 

Problemet blir så stort, etter min mening, nettopp fordi kvinners

rettigheter, spesielt juridiske, er noe som har blitt kjempet fram i det siste århundret, og fortsatt kjempes frem i mange land. Jeg vil påstå at retten til abort fremstår som et av de sterkeste symbolene på disse rettighetene, igjen uavhengig av hva man måtte mene om den.

 

Om man mener abort er rett eller galt kommer ofte i skyggen av det at det er en tilkjempet rettighet. Hadde menn og kvinner historisk sett vært likestilt, tror jeg kanskje abortproblematikken hadde blitt sett på som et generelt problem, et problem hvor begge kjønn kunne engasjere seg på lik linje og lik mulighet til å mene om det var rett eller galt.

Poenget mitt er altså at det hadde vært optimalt å se på å velge å ta bort et liv eller føre fram et liv som noe mer enn et kvinnes valg. Det er i mange sammenhenger både ensomt å urettferdig at hun må ta støyten alene.

 

Skrevet

flott innlegg HI.

 

hva med konsekvensene det ville ha blitt dersom abort ikke var lovlig i norge?

 

det som gjør meg skremt er å lese hvor lite gjennomtenkt mye av det visse abort-motstandere klarer å lire av seg.

dere skriver så flott om at barnet ikke får velge, det er barnet som må lide for mors valg og svada i det uendelige. er det ikke mor som utviser ansvarlighet (for de aller aller fleste ett veldig tungt valg) når hun ser sin egen begrensnig i forhold til det å kunne gi barnet ett fullverdig liv? igjen; slutt med dømmingen før dere har satt dere inn i situasjonen.

 

jeg tror det bunner i at dere får en god følelse for dere selv når dere sitter og "forsvarer" barnet om igjen og om igjen. dere forsvarer forresten ikke det ufødte embroyet, dere dømmer det heller.

om dere virkelig føler så vanvittig sterkt for dette ufødte embroyet (hm, skrives det sånn?) så kan dere jo påta dere ansvaret for at barnet som blir født til en verden med foreldre som slettes ikke hadde lyst på det, får ett liv fyllt med kjærlighet og aksept? eller er det bare stor i ord, liten på jord?

 

jeg ser nok av barn som lever sine egne liv, med foreldre som strengt tatt ikke burde tatt på seg ansvaret det er å få ett barn, men som heller burde ha vært oppegående nok til å se sine egne begrensninger.

 

man har ikke barn bare for et par år, man har barn for resten av livet.

Skrevet

Jeg er vel abortmotstander.

Etisk sett synes jeg det ikke er riktig, uansett.

Politisk sett er det umulig å forby selvsagt, men jeg skulle ønske kvinnene måtte gjennom tvungen rådgivning (kommer tilbake til det)

Ovenfor enkeltpersoner sier jeg ingenting, for jeg kan ikek uttale meg om en situasjon jeg ikke kjenner fullt ut.

 

Men det som vektlegges i alt for liten grad i debatten det er den utrolig store andelen med kvinner som virkelig sliter etter en abort.

Det kan utløses av diverse ting senere i livet, eller det kan komme med en gang. Jeg leste statistikkene en gang,det var skremmende.

Jeg skulle ønske det ble innført tvungen rådgivning, slik at disse kvinnene ble persentert for hvor mange som faktisk sliter veldig i etterkant. Slik at de kan ta det med i beregningen, samt å være forberedt på dette om de velger å gjennomføre aborten.

Det som kan virke som en løsning på et stort problem (ikke en enkel løsning, men en løsning) kan i etterkant vise seg å være en vannvittig byrde.

Egentlig synes jeg det er utrolig at man snakker om rettigheter over sin egen kropp, man gis faktisk ansvaret for å velge om ens barns skal få leve eller ikke. Det kan i mange tilfeller være et umenneskelig valg.

Men det er det valget vi har her i landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...