Gå til innhold

Abort....*trist sukk*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det slik;

1 - abort er lovlig i Norge

2 - alle har rett til å velge det de synes er den beste løsningen

3 - ...også kan vi alle sammen syns AKKURAT HVA VI VIL, men punkt 1 og 2 gjelder uansett hvor mye propaganda folk pøser på med

Det som gjør meg litt trist, er ikke at kvinner tar abort (og da snakker vi innenfor 12ukersgrensa). Men det er det at folk skal bry seg så inn i vassen om hva alle andre gjør!!!

Selv er jeg så usigelig heldig at jeg har aldri behøvd å ta valget - jeg har blitt gravid med begge ungene mine på tidspunkter hvor jeg har vært istand til å ta imot dem. Det er ikke alle som har det såpass lett.

Jo eldre jeg blir, jo mer sikker blir jeg på at jeg ville nok ikke være psykisk sterk nok til å ta abort.

Men jeg er sjeleglad for at vi har muligheten! Jeg er takknemlig for å bo i et land der likestillingstanken endelig har kommet seg dithen at kvionner skal bestemme over egen kropp. Jeg er glad min datter ikke vil måtte være pokka nødt til å beholde et barn hun ikke har mulighet til å ta seg av dersom hun skulle bli gravid uten å ha planlagt det.

Selv om JEG ikke kunne tatt abort, hvorfor skulle det plage meg at ANDRE gjør det? Jeg har ansvar for mine valg, ikke andres - og ikke kan jeg sette meg 100% inn i en annens situasjon heller, så det ville være den absolutte arroganse hvis jeg skulle innbille meg at jeg visste bedre enn andre hva andre skulle velge...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Applaus* Flott skrevet=)

Skrevet

Du er en Klok dame du heksa ;o))

Skrevet

Bra skrevet Heksa!

Så enig så enig.

Det er ikke min jobb å dømme andre!

Skrevet

Jeg er enig i mye av det du skriver.

Det som plager meg er de som bruker abort istedet for p-piller, eller annen prevansjon. Og ja, de finnes! Det er ikke til å legge under en stol.

Om mennesker velger denne utveien pga. prevansjon som svikter, sykdom, misdannelser på foster, voldtekt osv. er selvfølgelig helt greit for meg.

MEN! Jeg synes det bør være tungtveiende grunner for dette, og ikke bare sånn: "æsj, jeg ble gravid, men det er ikke noe problem jeg tar bare abort"

Jeg er fullstendig klar over at ikke alle metoder for å unngå svangerskap er sikre, men de fleste av dem er sikre nok til at mange aborter kunne vært unngått.

I tillegg er det forferdelig vondt å oppleve dette:

Da jeg mistet mitt prøverørsbarn i 11 svangerskapsuke, delte jeg rom med en 18 åring som skulle ta abort.

Hun trodde jeg skulle ta abort også, og sa: "Åh, jeg gleder meg sånn til å komme meg ut herfra og IKKE være gravid! Det skal bli så befriende" sa hun å lo.

Så nei, jeg er ikke abort-tilhenger i den grad at jeg synes det er ok at den benyttes så til det fulle som nå. Sorry!

Skrevet

jeg er så enig så enig med deg lilly 79!! :)

du fikk ned akkurat det jeg tenker i forhold til abort, bra skrevet.

ufattelig trist opplevelse du hadde... *klem*

Skrevet

Man har ikke alltid bare ansvar for egne valg. Da kunne vi jo bare ha lagt ned rettsvesen og domstoler, for ikke snakke om at lovverket ville være helt overflødig. Lovverk og instanser for å etterse at det blir fulgt er til det beste for samfunnet, men det er ingen tvil om at det er inngripen i alle menneskers rett til å velg ting selv.

Dette lovverket regulerer hvilke ting som skal være selvvalgt (feks abort, hvor man skal bo o.l.) og hvilke som ikke er selvvalgt (feks overgrep mot barn, å drepe naboen o.l)

Hvis man er uenig i deler av lovverket fordi man mener at noe er selvvalgt som ikke burde være det eller mener at noe som ikke er selvvalgt burde være det, har man i et demokratisk samfunn heldigvis rett til å kjempe for lovendringer. Noen er opptatt av at lovverket ikke skal regulere hvor mye sprit man skal drikke, andre er opptatt av at lovverket skal beskytte det ufødte livet.

Om man er mot abort og kjemper mot det, gjør man som regel det fordi man føler at man kjemper for noen som ikke kan kjempe for seg selv.Og da går det ikke lenger på at man ikke skal legge seg i hva andre gjør. Hvis naboen slår barna eller misbruker dem seksuelt, bryr vi oss om det. Man kan heller ikke bestemme at for meg er det ikke galt å drepe den kjipe naboen, så derfor skal ingen legge seg opp i hva jeg velger å gjøre.

Dette har vi lovverket til å regulere. Det betyr ikke at alle deler av lovverket vi har er bra, rettferdig eller etisk/moralsk riktig. Derfor forandres det hele tiden. Og derfor kan man ikke vinne abortdiskusjonen ved å si at det er tillatt, derfor er det greit.

Skrevet

Tror ikke det er mange som ser så lettvint på det.

Skrevet

Takk for klemmen. Jeg er i klemmehumør i dag!:-)

Skrevet

Det er forsåvidt riktig, men det er en diskusjon som her inne, som ellers i samfunnet, har en tendens til å bli person- og enkeltsakfokusert, i stedet for å diskutere på et generelt grunnlag.

Skrevet

joda forsåvidt enig i det du skriver..

Jeg hadde nok aldri greid å tatt abort..

Og jeg kan forstå andre som gjør det..pga situasjoner de er i..

MEN det som gjør meg KVALM, det er de som bruker abort som prevensjon..som gjentatte ganger blir gravide og tar det vekk..

Eller de som ikke bruker prevensjon og er ganske så obs på at man kan faktisk bli gravid..

Som f.eks..har ei venninne..ho hadde fått unge nr 1..så var det at ho ikke brukte noe..sa jeg hva om du blir gravid da? Føler du det er greit?

Det viste ho ikke helt da...om hva ho hadde gjort da..

Da synes det det begynner å tippe over..sånne ting blir jeg provosert av..

Joda jenta ringte meg å sa ho var gravid ho..og var veldig usikker på om ho skulle beholde ungen eller ikke (kan også si ho var ilag med barnefaren og hadde det bra, som også er far til nr 1)

Men heldigvis valgte ho å beholde det..

Håper dere skjønner hva jeg skulle fram til..

Jeg er på en måte imot abort, men forstår enkelte sitt valg om å ta det vekk pgs situasjonen man er i,..

Men abort er absolutt ikke et prevensjonsmiddel!!

Skrevet

Igjen, du snakker enkeltsak. Her er det imidlertid prinsippene som gjelder. Det kan ikke gjelde en norm for andre og en for "venninna mi".

Skrevet

var ikke en enkeltsak..jeg tok bare et eksempel..

Jeg er imot abort..men i visse tilfeller kan jeg forstå at man gjør det..

Pga voldtekt, prevensjone sviktet og man har rett og slett ikke andledning til å beholde det..misdannelser osv..det kan jeg forstå..

Men abort som prevensjon gjør meg kvalm..er snakk om et lite liv..

Visst jeg hadde tatt vekk mine så hadde ikke mine to vært i livet..

Det er å ta livet av noen..JA så kraftig ser jeg på det som abort..

Men jeg dømmer ingen..men jeg har mine tanker om abort JA..

Men jeg har forståelse for visse situasjoner man kommer oppi og velger å ta det vekk..å da tar man som regel vekk ungen med tungt hjerte også..

Skrevet

Jeg kan ikke helt få meg til å tro at det er så mange som bruker abort bevisst som prevensjon,det må jo være en altfor stor psykisk belastning til å ville holde på sånn? Er man i stand til det, er man kanskje såpass avstumpet i følelseslivet at det kanskje er like greit at vedkommende ikke skal ta seg av et barn allikevel?

Skrevet

En ting jeg ofte reagere på i abortdebatten er at "alle" er enige om abort er vanskelig, noe man helst vil unngå, abort som prevensjon er helt feil osv.

Men hvorfor - HVORFOR - er det forskjell på å ta abort av gode og dårlige grunner (ser nå bort fra de få tilfellene hvor man må velge mellom to like store onder - fare for mors liv og helse o.l.)?

Tror dere at barnet merker forskjell?

For meg fremstår det slik: Enten synes man at barnet ikke er et barn før så og så langt ut i svangerskapet, og da er det greit å fjerne det. Ellers synes man at barnet er et barn fra starten av (og så kan man diskutere når det er. Befruktning? Eggløsnig? Da egget fester seg?). Og da er det ikke greit å fjerne det, fordi det vil være å ta livet av det.

Det blir for enkelt å si at man i utgangspunktet er i mot abort, venninna mi, hun hadde det jo skikkelig ille, så for HENNE var det greit.

Skrevet

jeg synes ikke det er greit med abort..er imot det..jeg bare skrev jeg kan forstå visse situasjoner..men synes ikke det er greit..men abort som prevansjonsmiddel..gjør meg kvalm!!

Et liv er et liv uansett hvor langt man er på vei..

Jeg selv har aldri greid å ta abort

Skrevet

Men igjen - tror du barnet merker forskjellen?

Jeg er av den oppfatning av at det aldri - og da mener jeg aldri - er bedre for et friskt (som regel ikke for et sykt heller) barn å ikke bli født.

At det kan være bedre for alle rundt, ja det kan det kanskje. Men da får man være ærlig på at man gjør det for seg selv og andre i familien, og ikke påstå at det er det beste for barnet.

Skrevet

TIl det også LOTP: Hvis du er fullstendig for at abort skal være lov - Hvorfor synes du det er ille at noen tar abort flere ganger?

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Koster jo en del tusen å ta abort...hvorfor skal LOTP sine skattepenger gå til å gi ei dame abort for 4. gang fordi hun ikke gidder å bruke prevensjon?

Skrevet

Sukk, nå som vi tross alt hadde en saklig debatt.

La oss ikke gjøre dette til en økonomisk sak, det er i høyeste grad en prinsipiell sak!

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Synes det er helt greit å reagere på dem som tar abort fordi de ikke gidder å bry seg om prevensjon for abort ER IKKE prevensjon! Prevensjon går på å forebygge, og jeg synes det er teit at visse damer utnytter systemet. Kjenner heldigvis ingen sånne, og tror ikke det er så utbredt, men de blir jo alltid nevnt i abortdebattene her.

Jeg er for abort...vi er kjempeheldige som har et valg her i Norge! Men abort er som sagt ikke prevensjon,- vil en ikke ha barn så må en forsøke å unngå å bli gravid. Blir en likevel gravid er det bra at vi har abort som en mulighet.

Skrevet

utrolig bra skrevet.

men en ting som er feil med systemet idag syns jeg, er at det er gratis med abort. derfor blir det vel at folk kanskje "misbruker" systemet og tar abort gang på gang på gang.

Mens folk som virkelig ønsker barn, men ikke klarer det på egenhånd, må betale tusenvis av kroner på hormoner og undersøkelser, utredning, prøverør og alt slikt. Dette blir for meg helt bakvendt.

Jeg synes derfor abort burde kostet, minimum 5000 kroner. MEN at man kan søke om fritak dersom det er grunnlag for abort (f.eks. overgrep, psykisk ustabil, sykdomsmessige grunner o.l.). Da hadde disse som bruker dette som prevensjon kanskje tenkt seg om flere ganger.

Skrevet

nei barnet merker vel ikke forskell..har jeg sagt det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...