Julenøtten Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 Altså, det finnes jo mange ulike raser da, i dyreverden, og mikser man dem sammen, så blir det jo bare rot... Er det sånn med mennesker også? Derfor det er krig?
Monajenten Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Mener du at barn av to forskjellige "rene" raser blir problembarn? I så fall er jeg fullstendig uenig med deg.
LivetErEnLek Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 Nei, krig i verden tror jeg heller det blir fordi noen i det hele tatt kan vurdere noe så idiotisk...
Gjest Skrevet 19. august 2007 #4 Skrevet 19. august 2007 Blandingshunder er de beste dyrene. Ensidig avl er ikke bra vettu. Jeg tror jeg må være en blanding av en Riesenschnauzer og en kongepuddel.
TurangaLeela Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Forsår poenget ditt og har tenkt tanken selv, jeg vil si vi er raser, men er overhodet ikke rasist. Krig..jeg vil heller si de som kriger, kriger over hvem som har den beste guden..
mammatiltosøtesmå Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Mener du hvis man blander to ulike hunderaser, så blir det bare rot eller hvis man blander f.eks hest og esel? Synes nå spørsmålet ditt var en smule merkelig og klarer ikke helt å se noen paraleller til barn som har mer enn et etnisk opphav....
lenej :o) Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 hmm.. vet ikke helt... altså, jo.. alle vet jo at en renraset hund er mer verdt i penger enn en blandingsrase, men går det ann å sette en pris på et menneske? Selvsagt er jo alle like mye verdt, og et tap på et USKYLDIG (legg merke til den der) menneskeliv er jo like tragisk om mennesket er hvit eller svart da. Men skjønner litt hva du mener, men har ikke lyst å legge ut noen meninger om mine syn på raser her...
Monajenten Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Neida, jeg bare lurte på om du mente det;)
Gjest ->>- Skrevet 19. august 2007 #9 Skrevet 19. august 2007 Nei. De fleste biologer så vel som antropologer har gått bort fra begrepet "raser" i forhold til mennesker for lenge siden, i og med at både genetiske og morfologiske differanser mellom ulike folkegrupper er alt for små til å kvalifisere til betegnelsen - og de variablene man har funnet er like små som de individuelle variabler innenfor det man tidligere anså som raser. Med andre ord er det ikke det minste sammenlignbart med hunderaser, som har en klart forskjellig morfologi. (Argumentet om at det derfor er krig er da også vanvittig, i og med at selv om man anerkjente de gamle raseinndelingene av mennesker ville se at plenty av kriger føres mellom folk av samme "rase").
Carnivale Skrevet 19. august 2007 #10 Skrevet 19. august 2007 Man snakker ikke lengre om flere raser med mennesker, det sluttet man med etter 2.verdenskrig... Mennesker er én rase.
Stratos med 3 barn Skrevet 19. august 2007 #11 Skrevet 19. august 2007 Hehehe. Jeg tror vi kan si med sikkerhet at enkelte hunderaser egner seg bedre på feks jakt enn andre, men jeg tror vel ikke egentlig vi kan si at en menneskerase egner seg på samme måte til noe spesielt Mixer vi hunderaser blir det ikke alltid bare rot! Har blanding selv jeg og den er da den lugneste dråget du kan tenke deg Ikke noe ved henne som kan utløse en krig i jaffa
mammatiltosøtesmå Skrevet 19. august 2007 #12 Skrevet 19. august 2007 "går det ann å sette et pris på et menneske? Ja, i slavetiden var det mulig, men jeg håper virkelig ikke at opplyste mennesker nå idag i det hele tatt tenker tanken!!!!!
Mille** Skrevet 19. august 2007 #13 Skrevet 19. august 2007 Nå finnes det jo bare en menneskerase, så da er det vel egentlig ingenting å diskutere...?
Gjest ->>- Skrevet 19. august 2007 #14 Skrevet 19. august 2007 Fortell meg om grunnen til at landegrensene er som de er, da?
Vibbemor Skrevet 19. august 2007 #15 Skrevet 19. august 2007 På en måte kansje.... Å blande to rene hunder, så er ikke det altid like heldig... oki, det blir ikke sammenligning på helt samme området.. Men om to personer av forskjellig "rase" flytter sammen, så kan det ha lett for å bli kultur kræsj. Er litt sånn med noen hunder også, er ikke alle raser som går like godt sammen, for dem ikke har helt det samme atferdsmønsteret...
Carnivale Skrevet 19. august 2007 #16 Skrevet 19. august 2007 ...men dere tror og mener ikke seriøst at det fins flere menneskeRASER?
Gjest ->>- Skrevet 19. august 2007 #17 Skrevet 19. august 2007 Hva i all videste verden har kulturer med "raser" å gjøre???
cherry coke Skrevet 19. august 2007 #18 Skrevet 19. august 2007 Sier ikke så mye anet enn, nei man kan ikke sammenligne hunderaser med menneske"raser".
meg & to små vampyrer Skrevet 19. august 2007 #19 Skrevet 19. august 2007 Det er da ikke menneskeraser.
Gjest Sekretøsa Skrevet 19. august 2007 #20 Skrevet 19. august 2007 Vil nå si at jeg synes inlegget var en smule rasistisk? Man kan ikke sammenligne menneske"raser" og hunderaser?
lenej :o) Skrevet 19. august 2007 #22 Skrevet 19. august 2007 eg mene no det er forskjellinge mennesketyper. ofte sortert inn i hudfarge, religion elelr politiske interesser elelr andre interesser. men sånn eg dele dem inn da.. å blande disses nærvær, det kan gå galt - kulturkræsj. hunda vet eg egentlig ikke så mye om da, men så er eg livredd for hunda... mange typa menneska eg åsså er livredd for, så dem vet eg heller ikke så mye om.. hmm.. der kommer min fremmedfrykt inn da... er eg rasist da? herregud kor me feil eg skriv her, (altså, skrivefeil). men HI tror eg ikke mene .. vel .. eg vet ikke helt ka HI mene.. krig i verden? njaa... syns no nå om dagan krige man pga religion, før, så kriga man mest pga disse "rasene", ja, dere kjenner til krigshistorie da... hmm.. mene litt av kvært om d her ser d ut som!!
kajak&Daniel Skrevet 19. august 2007 #24 Skrevet 19. august 2007 Jeg vil nå si at jeg og kjæresten min er samme rasen.. selv om vi utvendig ser ganske ulike ut.... Og jeg ville iallfall ikke sammenligne sønnen vår med en blandingshund.
meg & to små vampyrer Skrevet 19. august 2007 #25 Skrevet 19. august 2007 Beklager men, hæ?! seriøst?! Unnskyld at jeg reagerer, men tror ikke jeg har møtt på så mange som klassifiserer mennesker inn i typer basert på politiske interesser f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå