Gå til innhold

Avkristning av Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med andre ord så er du i mot livssynsfrihet!

Skremmende!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke rart det er krig i verden sier jeg bare. Er det mulig!!!

Skrevet

Men jeg holder en knapp på private skoler jeg.Hva syns dere om det da?

Skrevet

"Dermed er den gjenstående løsningen som ivaretar alle individenes rett til å utøve det livssyn de måtte ønske, at skolen ikke legger opp til noe som helst, men tillater alle å utøve det de måtte ha av ritualer. De kristne barna står fritt til å synge bordvers, de muslimske står fritt til å ta frem bønnematter, de ateistiske står fritt til å spise maten sin i fred osv."

Hvilken del av dette skjønte du ikke?

Det blir kaos i skolegården? Eeeeeh ... javel? Hvorfor det? Blir det noe mer kaotisk om ungene ber på ulike måter eventuelt ikke i det hele tatt enn om femti unger skal be noe femogtjue av dem ønsker? Det er uansett et vanvittig dårlig argument; "vi driter i rettighetene til de som ikke mener det samme som oss, for det blir sånt et styr ..."

Min eldste går på en offentlig skole hvor bordbønn og denslags slett ikke praktiseres fra skolens side - men de klarer utmerket å tilrettelegge for at unger fra en haug nasjonaliteter og religioner får tilfredsstilt sine behov for å følge religiøse regler og utføre bønner om de vil. Det er ikke litt kaotisk en gang.

Man må gjerne opprette flere privatskoler for min del, men at det er en nødvendighet for å unngå og krenke barns livssynsfrihet tror jeg ikke det spor på.

Skrevet

Hei igjen=)

Med kaos i skolegården tenker jeg på litt mindre unger da som løper rundt og skal utøve sin religion lissom.Tenkte bare som så at barn må gjerne ledes når det gjelder dette også som alt annet på skolen.Tenkte detn ville føre til tull og tøys.

Det er jo fantastisk dersom du har erfaring med at det fungerer utmerket med en sånn skole hvor alle får praktisere sin tro , men snakker du da om ungdomsskole?El . videregående kansje?

Vel for min del så kan de offentlige skolene gjerne være uten praktisering av noen slags religion fordi mine barn går i privat skole og det er vi fornøyd med.Men jeg syns bare det blir feil dersom man skal trumfe igjennom å avkristne den norske offentlige skolen siden det er veldig LITE praktisering der og har alltid vært lite praktisering av den kristne tro.Sånne ting som bordvers og en salme i ny og ne er veldig lite det.OG så har vi dette med den norske kristne kulturarven, vi har faktisk en kristen kultur i dette landet uansett om man liker det eller ikke.

Jeg tror privatskoler av mange slag som sagt kan være løsningen dersom den offentlige skolen skal være helt blåst for den norske , kristne kulturarven.MEN det vil jo være trist for f.eks invandrerbarn som egentlig behøver innføring i den norske kulturen.Ja ja , fordeler og ulemper med alt.

Skrevet

...siden det er veldig LITE praktisering der og har alltid vært lite praktisering av den kristne tro.Sånne ting som bordvers og en salme i ny og ne er veldig lite det.

Siden du synes dette allerede er så LITE, så kanskje du også kunne tenke deg å droppe det. Siden endel synes det er krenkende!

????

Skrevet

Nei, det er snakk om en barneskole. De får be akkurat hva de måtte lyste, eller la være, før de spiser; de som ønsker det får dusje i separat garderobe etter gymmen osv. - det er da ikke litt vanskelig en gang.

Ja, barn må stort sett veiledes for å bli religiøse. Eller ikke bli det. Men jeg kan ikke skjønne at dette skal være det offentliges oppgave. Foreldrene står fritt til å velge religion eller mangel på sådann til barna er store nok til selv å ta slike avgjørelser - men at staten skal gjøre det høres for meg absurd ut.

Som jeg har sagt mange ganger i denne debatten er det ingenting i veien for å informere om religiøs praksis i skoleverket, debattere religionshistorien og religioners innflytelse på samfunnet osv. - dette er samfunnsaspekter som influerer oss alle, enten vi er troende eller ikke og samme hvilken gud vi eventuelt måtte tilbe.

Men jeg skjønner ikke at det er så umulig å forstå hvor provoserende det er når du sier at fordi du tror noe og ønsker at dine barn skal tro det samme og be bordbønnen sin osv., så skal også andre barn presses til dette på skolen. Jeg tror ikke lille Ali får noen dårligere forståelse av det norske samfunnet om han ikke lærer "o du som metter" utenat, og jeg tror slett ikke det er sunt for ikke-kristne barn å lære at på skolen får noen barn praktisere sitt livssyn ledet an av læreren, mens andre får det ikke. Dette blir å oppfordre barna til å forakte samfunnsautoriteter fordi disse ikke anerkjenner barnas frie vilje og individuelle rettigheter.

Skrevet

Jeg synes det er fint å takke for maten på en eller annen måte i hvert fall. Som kristen så synes jeg jo selvsagt at det er fint å takke Gud for maten, men tror ikke ungene tar veldig skade av å ikke gjøre dte på skolen. Det er litt morsomt at mange reagerer veldig på at bordverset tas bort fra skolen, men selv synger de ikke for maten hjemme med ungene. Det er jo der hovedansvaret ligger. Hvis barn er vant til det hjemmenfra kan de jo bare takke for maten inni seg når de er på skolen. Det holder jo å bare si takk for maten, Gud inni seg liksom.

Er også for privatskoler, da kam foreldre tili en viss grad selv velge hvilke ritualer og sånn de vil at barna skal ha på skolen.

Skrevet

"Foreldrene står fritt til å velge religion eller mangel på sådann til barna er store nok til selv å ta slike avgjørelser - men at staten skal gjøre det høres for meg absurd ut. "

Absurd? Nå har vi jo statskirken og kristendom som statreligion, så absurd er det ikke.

Forøvrig, synes jeg trubbel og bubbel formulerer seg kjempebra!

Skrevet

Men privatskoler som konsentrerer seg om en religion og peker på alle andre som filledom vil jo føre til at barna blir indoktrinerte? Er ikke ett felles fag det beste?

Ja til at alle barn lærer OM alle religionene (-uten fritak). Vi må også ivareta de norske tradisjonene, som jo omfatter påske-og juleforberedelser osv. ELLER alternativt (-nestbest), fjern alt som har med religion å gjøre i skolen, og overlat det til foreldrene.

Skrevet

"Ja til at alle barn lærer OM alle religionene (-uten fritak). Vi må også ivareta de norske tradisjonene, som jo omfatter påske-og juleforberedelser osv. ELLER alternativt (-nestbest), fjern alt som har med religion å gjøre i skolen, og overlat det til foreldrene."

Hæ? Er ikke jul, påske tilknyttet religion? I Norge kristendommen (i og med at du peker på norske tradisjoner). Så hva mener du med alternativt? Det eventuelle andre trossamfunn gjør ut av høytidene eller fellesordning?

Selv vet jeg jo at julen har fått amerikansk fokus, uten at jeg ser på det som en trussel. Barna mine skal få lov til å ha julenissen, men også juleevangeliet på julaften + advent og det som hører med :-) Litt OT, men: Selv om julen helt klart er preget av avkristning/utakknemlige unger som får masse gaver (har tantebarn som er litt bortskjemte. Heldigvis er det min familie vi skal feire med i år. For tantebarna (samboer sin side)mine får lov til å hive seg over gavene, og vet ikke hva de har fått en gang. Og merkelig nok regner foreldrene seg som kristne :-) Vi er alle rystet hver jul, men hva kan vi si. Foreldrene kan desverre oppdra barna som de vil. Hos min familie har vi litt mer kos over det. Vi takker for gavene, og ser hva alle får.)

Skrevet

Jeg er selvsagt også tilhenger av å skille kirke og stat, da jeg mener det norske opplegget for statskirke og statsreligion bryter med menneskerettighetene.

Det at noe eksisterer betyr ikke at det er bra, liksom. Og den norske stat har fint lite med å legge seg opp i livssynet til mine unger (eller dine unger).

Skrevet

En gang til:

Første alternativ: Vi har religionsundervisning i skolen. Hinduisme, buddhisme, islam jødedom og kristendom. Vi lærer om, vi utøver ikke, og det blir dermed ikke grunnlag for fritak.

Andre alternativ: Vi kutter religionsundervisningen helt ut.

Allikevel, siden høytidene er en stor del av KULTUREN i Norge, vil vi fortsette å ha juleforberedelser (-verksted o.l) osv.

Håper dette var oppklarende!

Skrevet

Ja, la oss skille kirke og stat.

Og ettersom kongen pr. idag er overhode for begge dele, synes jeg kirken kan få beholde ham som overhode, staten ikke.

Det vil si han som i dag er kronprins kan sikres en "kariere" som medfødt overhode for dem som frivillig er med i den Lutherske kirka.Akkurat som paven er for katolikkene.

Skrevet

Og forøvrig bør kongehuset avvikles!

Kaller meg selv en kristen, men er faktisk helt enig i at bordbønn ikke hører hjemme i skolen.

Religionsutøvelse trodde jeg faktisk falt bort etter L97?

Religionsundervisning bør vi dog ha, for å gjøre barna så nogenlunde kjent med hva andre mennesker tror.

Skrevet

Som ortodoks er jeg for avvikling av statskirken. Jeg er også for å løfte religiøs trosutøvelse bort fra det offentlige og inn i den private sfære.

Men det er ikke uten ambivalens at jeg som kristen er for økt sekularisering.

Jeg tror nemlig at ved denne økte sekulariseringen, og den økende nyreligiøsiteten uten faste rammer som vi ser nå, baner vei for en mer autoritær religiøsitet om noen tiår.

Trostrender går i bølger. Etter år under stramme tøyler søker mennesker frihet, men med for stor frihet vil vi søke mot autoritet igjen. Slik er menneskene i flere aspekter av livet. Jeg tror at religiøsitet ligger for mennesket, og de fleste har en naturlig søken etter tro. Å fjerne religion for godt er et ideal jeg tror humanister må se tapt ser man på verden og historien. Etter denne nyreligiøsiteten fremmet (uten intensjon) av humanistene lurer jeg derfor på hvilken religion som vil være nærliggende for nordmenn å vende seg mot i fremtiden når behovet for konkretisering og retningslinjer melder seg. Islam er en nærliggende tanke. Hvis da ikke katolisismen får en renessanse. Desverre (for meg) er nok ikke den kristenortodokse tro like nærliggende...

Det blir spennende å se.

Skrevet

Knug. Enig i at etter avkrisning får vi nok en muslimsk periode. Men ETTERPÅ kanskje en avislamisering. Og (endelig) en tid der guder, nisser, tannfeer, påskeharer, engler og spøkelser lever videre som aktører i historier uten at (voksne) av den grunn tror det er virkelig.

For å nevne et par eksempler: Tor er en bra gud han (i literaturen), og Sankta Lucia har sin egen feiring (i barnehagene). Så ikke vær redd for at hele kulturen forsvinner ved en sekularisering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...