Gå til innhold

Avkristning av Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå virker det som om enkelte her i landet nærmest har blitt allergiske mot alt av tradisjoner og kristent innhold. Det er et problem med bordvers, at enkelte prester følger Bibelen og ikke samfunnets populistiske mening (selv om det kan diskuteres om majoriteten står for den populistiske meningen). Jeg synes det er trist at vi (Norge) som har kristendom som statsreligion skal utvanne og viske den ut mest mulig. Selvfølgelig skal man ta hensyn til andre religioner. Men hvor går grensen? Må man nødvendigvis "glemme" landets statsreligion og tradisjoner for å gjøre storsamfunnet fornøyd?

Jeg har merket meg at skikkelser som Trond Giske, Djupedal og populistisk prester har fått vel mye å si i media. Kan det være fordi journalister driver en form for propaganda? Savner at Bibel-tro prester skal få mer spillerom. Og slippe å bli fremstilt som dommedags-profeter når de står frem med sin Bibel-tro meninger. Eller er det så få av dem?

Synes det blir sprøtt når en bordsang får noens varsellamper til å blinke vilt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er 2007 og det er endelig begynt å gå opp for folk at religion bør være valgfritt!

Skulle bare mangle.

Om du vil be og synge til gud før du spiser, så synes jeg du skal gjøre det. MEN ikke forlang at de som har en annen overbevisning enn deg skal gjøre det!

Skrevet

Jeg har heller aldri forlangt at alle skal synge. Men kan de ikke bare la være å synge med? Å la de som synger bordvers synge?

Har ikke religion alltid vært valgfritt? Det er vel ikke noe som har skjedd i 2007. Det har jo vært de noen tiår eller så.

Skrevet

Den det har ikke alltid vært valgfritt- før i tiden ble du drept hvis du ikke var kristen. Det er heller ikke valgfritt i dag.

Når jeg dør så må jeg gravlegges på en kirkegård. Kommunen jeg bor i har ingen livssynsnøytral gravlund. Sånn er det i veldig mange kommuner.

Skolen barnet mitt skal gå på har som formål å oppdra han etter den kristene tro! (offentlig skole- kristen formålsparagraf)

Men mye har jo endelig begynt å skje i forhold til dette.

Kall det gjerne avkristning.

jeg kaller det likestilling!

Skrevet

"Før i tiden"- ja, 1100-tallet er jo litt lenge siden :-) Dessuten var ikke akkurat vikingene/avgudsdyrkerne mors beste barn med menneskeofring. Så harde midler måtte kanskje til?

Hvorfor er det så forferdelig at du må gravlegges på en kirkegård? Hva har du å tape? Og hvorfor bryr du deg? Hvilken rolle spiller det for deg om du blir begravet på en kirkegård? Du kan jo alltids kremeres.

Jeg kaller det ikke likestilling når man forsøker å hindre folk i å praktisere kristne og norske skikker i skolen. Og vil nekte dem det. Det er å legge kulturarven vår i graven. Og hvor mange tilhører kristendommen i forhold til andre religioner eller livssyn? Det lurer jeg på. Har en mistanke om at human-etikere er i sterkt mindretall, og derfor skriker høyest?

Skrevet

Om man er i mindretall burde være fullstendig irrelevant i offentlige sammenhenger. Religion bør aldri være et statsanliggende, nettopp fordi staten er for alle, mens religionen er valgfri. Dermed bør man unngå religiøse handlinger i offentlige sammenhenger, derunder også skole og begravelser, mens man gjerne må undervise om religiøse meninger så lenge det er informativt og ikke forkynnende.

Det er ikke noe problem å informere om den religiøse delen av norsk kulturarv uten å praktisere den - litt som med blot, nidstang, skammekrok og reiving av spedbarn i grunn: Greit å vite, slett ikke en nødvendighet å utøve.

Men ja, jeg er helt enig med deg i at landet "avkristnes," eller sekulariseres om du vil. Og synes det er helt glimrende og about bloody time. Vi har dog en lang vei å gå, og jeg gleder meg til den dagen kristne formålsparagrafer er en saga blott og det ikke lenger er lovfestet at noen mennesker i landet vårt er forpliktet til å bekjenne seg til den luthersk-evangeliske religion. Blasfemiparagrafen må vi gjerne også kvitte oss med.

Skrevet

"Før i tiden"- ja, 1100-tallet er jo litt lenge siden :-) Dessuten var ikke akkurat vikingene/avgudsdyrkerne mors beste barn med menneskeofring. Så harde midler måtte kanskje til?"

Skremmende meninger du har! Fordi noen ikke er mors beste barn og drev med offringer, så var det greit å halshogge de!!!!

Trodde dette var en bit av historien de kristene ikke var så veldig stolte av. Men du synes tydligvis det var greit.

"Hvorfor er det så forferdelig at du må gravlegges på en kirkegård? Hva har du å tape? Og hvorfor bryr du deg? Hvilken rolle spiller det for deg om du blir begravet på en kirkegård? Du kan jo alltids kremeres."

Forferdelig er det jo ikke, men synes jeg fortjener en verdig begravelse og gravplass i tråd med mitt livssyn.

Selv de kremerte blir gravlagt på kirkegårder, hvis man ikke må gjennom masse søking og papirarbeid med å spre asken.

"Jeg kaller det ikke likestilling når man forsøker å hindre folk i å praktisere kristne og norske skikker i skolen. Og vil nekte dem det. Det er å legge kulturarven vår i graven. Og hvor mange tilhører kristendommen i forhold til andre religioner eller livssyn? Det lurer jeg på. Har en mistanke om at human-etikere er i sterkt mindretall, og derfor skriker høyest?"

Så du mener majoriteten skal bestemme hvordan mitt barn skal oppdras i skolen?!

Tenk litt lenger og sett deg i andres situasjon. Hadde du feks likt om skolen hadde som formål å oppdra dine barn i den muslimske tro feks???

Fordi vi er i mindretall så skal vi bare godta at andre prøver å prakke på barna våre religion?

Forkastlig tankegang!

Du burde prøve å åpne det tunellsynet ditt litt og se det fra et annet perspektiv og du vil skjønne hvor krenkende det er.

Skrevet

"Jeg kaller det ikke likestilling når man forsøker å hindre folk i å praktisere kristne og norske skikker i skolen. Og vil nekte dem det. Det er å legge kulturarven vår i graven. Og hvor mange tilhører kristendommen i forhold til andre religioner eller livssyn? Det lurer jeg på. Har en mistanke om at human-etikere er i sterkt mindretall, og derfor skriker høyest?"

Når man ser på statistikken så er nok, dessverre for noen, antallet troende/praktiserende kristne på god vei nedover. Det er nok en god blanding av muslimer, human-etikere og kristne her i landet, pluss noen andre grupper også. Da kan vi ikke bare preke kristendom på skolen.

hvis vi skal synge kristne bordsanger på skolen bør vi også synge muslimske og humanetiske bordsanger. Dette fordi religion er et så blandet emne på dagens skoler at mange barn vil føle seg utelatt hvis andre religioner enn deres blir fremstilt som "den rette" på dagens skoler.

Forkjærlighet til en religion eller et livssyn på dagens skoler fører til rasisme og utstøtelse av de som har en annen religion.

Og kom ikke og si at muslimene ikke har noe å gjøre her.

De fleste muslimer på barneskolen er annengrads muslimer, og høyst sansynlig norske statsborgere. de har derfor like stor rett til å bli hørt som den kristne, selv om de kristne var her først.

Skrevet

"Skremmende meninger du har! Fordi noen ikke er mors beste barn og drev med offringer, så var det greit å halshogge de!!!!

Trodde dette var en bit av historien de kristene ikke var så veldig stolte av. Men du synes tydligvis det var greit."

Nei, det sa jeg ikke. Det jeg insuinerte var at det kanskje var de kristne eller hedningenes liv som måtte gå tapt. Og det ikke var en annen måte å gå frem på. Når man ser på hva vikingene gjorde av menneskeofringer synes jeg ikke de kristne var så mye verre enn dem. Om det var riktig? Nei, vold og drap er vel aldri det?

"Forferdelig er det jo ikke, men synes jeg fortjener en verdig begravelse og gravplass i tråd med mitt livssyn.

Selv de kremerte blir gravlagt på kirkegårder, hvis man ikke må gjennom masse søking og papirarbeid med å spre asken"

Tja, ikke helt enig. For hva hvis norske hinduer plutselig vil ha likene på brennende flåte. Ser ikke helt det positive om elvene skulle bli fulle av lik. Og hvor skulle vi ha alle de forskjellige kirkegårdene? Hvor ville din ideele gravplass være?

"Så du mener majoriteten skal bestemme hvordan mitt barn skal oppdras i skolen?!"

Er ikke det en del av et demokrati? At flertallet bestemmer?

"Tenk litt lenger og sett deg i andres situasjon. Hadde du feks likt om skolen hadde som formål å oppdra dine barn i den muslimske tro feks???"

Nei, hadde ikke likt det noe særlig. Men det kunne fort blitt en realitet om muslimer hadde vært i flertall. De kunne laget sitt eget parti med sharia-lover osv. Jeg er heller ikke ute etter å tvinge alle til å synge f.eks. bordvers. Men at de som vil synge må få lov til det. Og det går jo an å ha en bordssang for hvert livssyn. Så lærer barna flere sanger. Ser ikke helt hva som er galt med det heller.

"Fordi vi er i mindretall så skal vi bare godta at andre prøver å prakke på barna våre religion?"

Ja, med den kristne formålsparagrafen. Ellers kan dere jo danne deres egne skole. Der barna kan tilbe månen, solen, kuen eller hva enn dere vil.

Skrevet

"Det er nok en god blanding av muslimer, human-etikere og kristne her i landet, pluss noen andre grupper også. Da kan vi ikke bare preke kristendom på skolen."

Jaså? Da jeg gikk på barneskolen lærte vi ikke bare om kristendommen. Men også om hinduismen. islam og buddhismen. Og de som ikke ønsket å være i timen, fikk gå ut og jobbe med annet. Men nå har det tatt helt av.

"hvis vi skal synge kristne bordsanger på skolen bør vi også synge muslimske og humanetiske bordsanger."

Helt topp! Jeg vil gjerne at barna mine skal få gode kunnskaper om verdensreligionene. Selv om human-etikere hører til noe helt annet enn religiøst. Og er svært religionsfiendtlige?

"Og kom ikke og si at muslimene ikke har noe å gjøre her."

Hvorfor skulle jeg si det? Snakk om å legge ord i munnen på folk.

"De fleste muslimer på barneskolen er annengrads muslimer, og høyst sansynlig norske statsborgere. de har derfor like stor rett til å bli hørt som den kristne, selv om de kristne var her først."

Ja, men de må rette seg etter norske regler. Samtidig som nordmenn må respektere deres religiøse utøvelse. Det betyr ikke at vi skal viske ut hva flertallet tror på, og norske tradisjoner. Ellers kan de jo reise tilbake til deres land. Men er det så mye bedre der? De burde kanskje ha lært hva teokratiet fører til? Muslimske land er jo ikke akkurat fredelige.

Skrevet

"Tja, ikke helt enig. For hva hvis norske hinduer plutselig vil ha likene på brennende flåte. Ser ikke helt det positive om elvene skulle bli fulle av lik. Og hvor skulle vi ha alle de forskjellige kirkegårdene? Hvor ville din ideele gravplass være?!

Mener jo ikke at døde kropper skal ligge her og der... Men en gravlund hadde vært på sin plass. En del kommuner har dette. Det synes jeg alle kommuner burde ha hatt. Der kan folk av alle religioner og livssyn gravlegges uten at det blir krenkende for noen.

"Er ikke det en del av et demokrati? At flertallet bestemmer?"

Ikke enig- mener at jeg som mor burde få bestemme oppdragelsen til mitt eget barn.

"Nei, hadde ikke likt det noe særlig. Men det kunne fort blitt en realitet om muslimer hadde vært i flertall. De kunne laget sitt eget parti med sharia-lover osv. Jeg er heller ikke ute etter å tvinge alle til å synge f.eks. bordvers. Men at de som vil synge må få lov til det. Og det går jo an å ha en bordssang for hvert livssyn. Så lærer barna flere sanger. Ser ikke helt hva som er galt med det heller."

Der er vi nesten på bølgelengde;-) Det er forskjell på læring og forkynning.

"Ja, med den kristne formålsparagrafen. Ellers kan dere jo danne deres egne skole. Der barna kan tilbe månen, solen, kuen eller hva enn dere vil."

Heldigvis så har vi ikke gotatt dette, det er netopp derfor den kristene formålsparagrafen nå er oppe til revurdering. Hadde det ikke vært for "oss" så hadde den stått stødig enda.

Og jeg synes det absolutt ikke hører hjemme her i Norge i 2007 som norsk statsborger at mitt barn måtte ha gått på privat skole for å unngå indoktrinering i gudstro!

Skrevet

"Og jeg synes det absolutt ikke hører hjemme her i Norge i 2007 som norsk statsborger at mitt barn måtte ha gått på privat skole for å unngå indoktrinering i gudstro!"

Du har tydeligvis et annet syn enn meg når det gjelder indoktrinering. Jeg synes ingen tar skade av å lære om religion. Enten det er kristendom, islam osv. Og synes det er rart at noen er livredd for at barnet deres skal lære om religion.

Synes så absolutt den norske formålsparagrafen hører hjemme i skolen i 2007. Spesielt i 2007. Hvorfor er det galt at barnet ditt for høre om religioner, for så å gjøre opp sin egen mening? Det er jo sånn at man kan ta ut barnet sitt fra visse timer om innholdet i disse strider mot ditt livssyn. Men det er altså ikke godt nok?

Synes det ihvertfall er indoktrinering om man sier at Gud er en eventyrfigur. Og er det mulig å unngå indoktrinering? Det skjer vel på ganske mange sosiale arenaer, Både hjemme og i det offentlige?

Skrevet

Når det gjelder den kristene formålsparagrafen så er den snart et saga bott. Så den gidder jeg ikke komentere mer.

Og det er ikke uten grunn at KRL faget nå nyrlig ble dømt nedenom og hjem i Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg og Norge må forandre faget.

Men jeg er absolutt en tilhenger av religionsfag i skolen. Alle har veldig godt av kunnskap om de forskjellige religionene.

som jeg sa tidligere så er det forskjell på læring og indoktrinering!

Nå har jo aldri skolen sagt at gud er en eventyrfigur og kommer jo heller ikke til å gjøre det når KRL faget blir forandret, så det er jo ikke dermed sagt at det blir indoktrinering andre veien.

Religion er en privatsak som jeg mener hører hjemmet til. Der kan du lære dine barn at gud finnes osv og oppdra dem i din tro, også kan jeg lære mine barn at gud er noe som mange tror på, men for oss så er det ikke mer enn et eventyr!

Skrevet

Både enig og uenig med deg. Ja, foreldre har rett til å (stort sett) bestemme hva de vil lære barna sin. Og religion er en privatsak. Men religion er også et samfunnsspørmål. Fordi de kristne verdiene er lagt til grunn for bl.a. lovverk. Og man kommer liksom ikke utenom kristendommen så lenge Kristendommen er Norges statsreligion. Enten man liker det eller ei.

Og ikke kom å si at religion blir en privatsak når fundamentale religiøse begår straffbare handlinger. Da blir det et samfunnsproblem. Og det blir for enkelt å si at religion hører hjemmet til, på ett vis. Fordi religion og livssyn gir seg til kjenne i livet vårt og våre valg. Og er umulig å bare holde privat.

Selv om man selvfølgelig må respektere ulike syn på livet.

Og da vil sikkert enkelte si at religion er et onde. Men det er jo fakta at alkoholikere har funnet er bedre liv med Jesus. Så da er det ikke å betegne som et onde, men terapi.

Skrevet

ReligionsUTØVELSE bør helt konsekvent være en privatsak om storsamfunnet Norge skal gjøre en antydning til å forsøke og overholde menneskerettighetene.

ReligionsHISTORIE, religionsINFORMASJON osv. kan fint være en del av både skolegang og annet, da det tar for seg et kulturelt og samfunnsmessig aspekt som er av relevans i det norske samfunnet.

Men det er like fullt absurd at alle skolebarn/barnehagebarn skal utsettes for at gruppen gjør det til en vane å f.eks synge kristne bordvers.

Religionsutøvelse som medfører kriminelle handlinger, bør anses som alle andre kriminelle ideologier og medføre sanksjoner. Jeg ser ingen grunn til at disse skal ha en særstilling fordi man titulerer dem "religion" og ikke "ideologi" - å være en abortklinikkbombende kristen, en moskésprengende hinduist, en flysprengende muslim, en afrikanerbankende nazist eller en ytringsfrihetsundertrykkende kommunist er akkurat like ille. Alle dreier seg om mennesker som mener at deres private oppfatninger av ting skal innvirke på hvordan andre mennesker utøver livene sine selv om de ikke oppnår dette ved vanlige demokratiske spilleregler.

Skrevet

Hallo folkens

Angående bordvers:

Mange muslimer foretrekker å plassere sine barn i kristne privatskoler faktisk.

DE er tydeligvis ikke redd for at barna skal synge kristne bordvers men ser det heller som en positiv verdi for barna sine.Så slutt å dra inn argumentet at muslimene blir overkjørt p.gr av noen få kristne fraser hist og pist i det norske samfunnet.Mitt inntrykk er at muslimene har mer respekt for Ola nordmann som er kristne enn Ola nordmann som ikke tror på noe som helst og er totalt verdslig.

Sånn , da fikk jeg endelig sagt det!!!

He, he ,heeeeee=D))))

Skrevet

Om 99 av 100 muslimer synes bordvers er hyggelig mener jeg da fremdeles at det er fullstendig forkastelig. Alle som ikke ønsker det blir nemlig overkjørt. Om det bare skulle være én slik familie på en skole med 500 elever, har fremdeles denne familien samme rett til livssynsfrihet som resten.

Det har ingenting med respekt for kristne å gjøre. Det har med respekt for ethvert individs rett til selv å velge hvorvidt h*n ønsker religionsutøvelse for seg og sine barn, og eventuelt hvilken form denne skal ha. Skolen er offentlig og skal innrømme alle denne menneskeretten. Ergo ingen skoleledet religionsutøvelse.

Skrevet

Argumentet her inne har i stor grad omfattet den økende andelen av muslimer i den Norske befolkning, derfor bør det ha konsekvens for den videre debatten å vite at de faktisk ikke er i mot bordvers og religiøs påvirkning, det vi har i NOrge er jo uansett nothing i forhold til hva muslimene er vant til , tenk på hvor mye de ber pr. dag da og hvor mye bønnerop de er vant til...det lille vi diskuterer her inne angående bordvers og sånne småting som litt bønn eller en kristen sang her og der er jo PEANUTS i forhold.De ler seg nok skakk av en diskusjon som dette.=)

Skrevet

Jeg synes ikke argumentet her inne i stor grad er den økende andelen muslimer, selv om jeg har sett en del som nevner det som et eksempel.

Andelen synes jeg i grunn er uinteressant, selv om presset heldigvis blir større ettersom antall ikke-kristne øker - men i all hovedsak, så lenge det er én som ikke ønsker kristenutøvelse i skolen, så skal man ikke ha det. Fordi denne ene har samme rett som alle andre til fri livssynspraktisering. Alle kristne skolebarn står fritt til å be en bordbønn, men læreren skal ikke organisere en bordbønn, verre er det ikke.

Skrevet

Vet du hva?Jeg syns en sånn holdning du kommer med der faktisk er veldig u- demokratisk .Du sier herved at denne ene familien skal få bestemme over ALLE andre .Denne ene familiens livssyn skal altså få diktere alle andre familiers livssyn?Jeg vil påstå at en ikke troende har sin egen tro uansett jeg og jeg kaller det for en egen teori, en egen-laget tese, altså en særegen religion i seg selv.Jeg mener at darwins lære f.eks er en egen religion.Og jeg vil påstå at den holdningen du kommer med ikke representerer RELIGIONSFRIHET den heller fordi du forlanger at ALLE skal rette seg etter DIN ikke-tro, altså DIN religion- og det uansett hvor mange andre som tror annet enn deg altså uansett om kun din familie tror som du og 500 andre familier ikke tror som deg.Hmf....egostisk...?

Skrevet

Les inlegget hennes en gang til du trubbel og bubbel

"Alle kristne skolebarn står fritt til å be en bordbønn, men læreren skal ikke organisere en bordbønn,"

DETTE ER RELIGIONSFRIHET!

Og det er ikke religionsfrihet hvis læreren organiserer bordbønn hvor alle elevene må delta!

Er det så vanskelig å forstå dette eller????

Skrevet

Demokratiet er ment å bevare alles rettigheter, også minoriteters - ikke å utøve et flertallsdiktatur. Og menneskerettighetene tilsier at alle har rett til å utøve sitt livssyn som de ønsker.

Dersom skolen legger opp til utøvelse av et spesielt livssyn, vil de bryte denne retten for de barna som ikke deler dette livssynet. Dermed bør skolen enten legge opp til å unngå livssynsutøvelse, eller til å tilby lærere som foretar seg rutinene til ethvert livssyn de måtte ha der - altså en som ber litt med muslimene, en som synger borverd med de kristne, en som går i et annet rom med ateistene osv., og det sier seg selv at dette blir en praktisk umulighet.

Dermed er den gjenstående løsningen som ivaretar alle individenes rett til å utøve det livssyn de måtte ønske, at skolen ikke legger opp til noe som helst, men tillater alle å utøve det de måtte ha av ritualer. De kristne barna står fritt til å synge bordvers, de muslimske står fritt til å ta frem bønnematter, de ateistiske står fritt til å spise maten sin i fred osv.

Mener du oppriktig at man skal bryte individers menneskerettigheter fordi flertallet ikke er enig med individet? I følge en slik retorikk vil det jo da også være greit å nekte noen å uttrykke sin politiske mening dersom alle andre mener noe annet enn denne ene? Det er, om jeg er nødt til å påpeke det, hva man gjerne foretar seg i diktaturer.

Skrevet

Det kommer ann på kultur og miljø hvorvidt man bør bryte" individets menneskerettighet" som du kaller det når det gjelder ateisten eller den -ikke -troende eller humanetiker,n som vil ha ting på SIN måte.Det blir feil å sammenligne dette med diktatur og jeg syns du snur det hele på hodet når du snakker om individets menneskerettighet fordi de andre som har en tro har også menneskerettigheter de, ikke bare den ikke-troende!Men jeg er klar over at dette med å snakke om menneskerettigheter i forbindelse med ikke-troende er litt i vinden nå for tiden.Jeg vil påstå at man bryter den troendes menneskerettigheter i skolen dersom den troende ikke får lov til å utøve sin religion, man binder som sagt religionsfriheten.Ja jeg ser du syns det at skolen ikke bør legge opp til noe som helst og så la alle få utøve sin religion.Vel det blir vel kaos i skole gården ut av en sånn praksis iallfall.Men utifra denne diskusjonen og problemstillingen som vi tar opp igjen og igjen så må vi vel være enig i en ting i et multikulturellt samfunn med mange religioner at den kommunale skole har hatt sin tid og det er nå tiden har kommet for å få så mange PRIVATE skoler som mulig slik at folk kan VELGE hvilken religion deres barn skal utøve i skolegården.Ja det blir vel den eneste løsningen på dette dillemmaet?Da kan ateister ha sin ateistskole og hinduer sin skole o.s.v

Skrevet

Det har da aldri vært snakk om at kristene skal bli hindret i å utøve sin religion i skolen!!

En kristen har sin fulle rett til å be bønner og synge for maten i skoletiden.

????? skjønner ikke helt hvor du vil hen trubbel og bubbel?

er det sånn at du mener at hele klassa med lærer må være med å be den bønnen???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...