Gjest Lykkeliten2 Skrevet 17. august 2007 #26 Skrevet 17. august 2007 Konklusjonen min er dermed at norske damer pynter ikke vognen sin fordi 1. liker ikke dill og fjas 2. liker dystre og mørke farger 3. syns det er "harry" 4. Har ikke tid 5. (fordi ingen andre gjør det og fordi butikkene er kjipe i norge og ikke selger så mye greier som de gjør her .. teori...) 6. Men liker og holde de rene og pene med lammeskinn i (uvasket riktignok) godnatt jenter!
Angelas_Baby Skrevet 17. august 2007 #27 Skrevet 17. august 2007 Jeg skulle gjerne stæsja opp vognen med et trekk slik at den ikke blir møkkete o.l, men JA, norske butikker er kjipe og tar ikke inn så mye sånnt. Men skal sy selv da!
AneB Skrevet 17. august 2007 #28 Skrevet 17. august 2007 Fordi det er dritharry... Fordi været i dette lander gjør ting møkkete og skittent, fordi det kommer nye smuler i morgen, fordi jeg bryr meg særdeles lite om at folk i spania syns vognen til ungen min er lite delikat... Vi liker å være ute, og vi er ute i allslags vær, det bærer både klær og utstyr preg av, så et søtt lite blondetrekk å sitte på ville nok ikke akkurat gjort susen i min familie i alle fall. Og vognen er svart og rød, sikkert dystert.
Nr-3-i-Magen Skrevet 17. august 2007 #29 Skrevet 17. august 2007 Jeg hadde ikke inntrykk av det da jeg var i Spania. Syns alle vognene var skranglete og 80-talls, bare en bilstolaktig ting på 4 små hjul, uten kalesje over barna, så de lå og stekte i sola og skrangla på brosteinen.
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 18. august 2007 #30 Skrevet 18. august 2007 Det at dere syns det er "Harry" vet jeg ikke helt hva betyr.. men stygt , jålete etc.. er jo ord som jeg forstår. Men det handler bare om å "make an effort"! ikke b are goda at.. ja ja, hva er vitsen? den blir jo bare dritten igjen i morgen.. Det er latskap i mine øyne.. og hvem snakket om blondetrekk? jeg snakker om striper, prikker, blomster, ensfargete, pastellfarger eller knallfarger.. alt ettersom hva man liker.. men kanskje det er litt vagt hva jeg mener og kanskje jeg har rett i at de ikke selger slike ting i Norge fordi det er upraktisk..(bare en liten digresjon apropos upraktisk.. nabodamene mine mopper utenfor huset sitt hver dag med såpevann og det gjør de på fortauene også.. det er upraktisk det!! men de gjør en skikkelig effort og tar stolthet i hvordan det ser ut etterpå) Ungene sitter fint i vognene sine her og de er ikke møkkete etter et restarurantbesøk. men de er unger og blir ikke holdt inne eller hindret i å leke fordi. Mødrene jobber bare ekstra mye med å¨holde de sånn ute blandt folk fordi det er viktig å lære at sånn ser man ut og sånn oppfører man seg ute i samfunnet - ordentlig og rent og pent. dette er innstillt fra man er baby og selv om ungene går på barnehager og parker osv, så vet de når de ikke er der og at det er andre regler da. ok, dette var en digresjon og jeg skal droppe tråden og la den dø nå.. for den har jo ingen hensikt bortsett fra og vise til noen forskjeller blandt folk. (Selv om de norske damene som har svart her er nokså enige.. det er jåleri og upraktisk og er ekstra arbeid og dermedd unødvendig). HA en strålene lørdag!
3b@rnsmor-30* Skrevet 18. august 2007 #31 Skrevet 18. august 2007 er nok som sweet amber jeg ja.. men da de lå i bagvogna var den jo pynta litt med vognteppe og sånt..
3b@rnsmor-30* Skrevet 18. august 2007 #32 Skrevet 18. august 2007 skrev oppi her at jeg ikke er sånn pyntete, men har holdt vogna rein.. men så kom jeg på noe.. for vi har vært på sydenferie med små barn i vogn et par ganger. og da har vi faktisk lånt vogn av noen vi kjenner der nede (har vært i huset til min bestefar på Gran Canaria, og kjenner mye folk der), eller lånt med oss en mer lettvin vogn her hjemmefra... og de kan se både slitte og flekkete ut.. fodri de rett og slett er ganske så gamle... kan jo hende mange andre gjør som meg da...
3b@rnsmor-30* Skrevet 18. august 2007 #33 Skrevet 18. august 2007 jeg kan jo si en ting til også jeg... tror nok de fleste her i norge kjøper vogner som de synes er fine uten alt sånt stæsj..... det er utrolig mange typer å velge mellom.. og mange er nok mørke i fargen ja....... både utenpå og inni. men da jeg kjøpt vogna vår ble vi anbefalt (bagvogn) at vogna var mørk inni, for da var det lettere for babyen å sove..... vet ikke om det stemmer da..... jeg kjøpte også da kombi-vogn, så da er jo automatisk sportsvogna i samme farge da...
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 18. august 2007 #34 Skrevet 18. august 2007 Ja det har nok litt å si.. for de fleste har ikke så mye penger her som i norge og kjøper brukte eller litt billigere vogner (selv om vognene er billigere her i utgangspunktet) og gir de et mer eget preg ettgersom hva slags trekk og puter og sånt man velger å "pynte " den med. Med trekk og sånt så blir det ikke så tydelig hva slags merker man har (jeg har en quinny f.eks.. og det er jo umulig å glemme.. det er jo skrevet overalt..) og de blir litt mer "koselige" .
*bolla pinnsvin* Skrevet 18. august 2007 #35 Skrevet 18. august 2007 Blir ikke det litt i samme sjanger som å pynte bilen eller sykkelen sin...? ;o)
LittleAngel Skrevet 18. august 2007 #36 Skrevet 18. august 2007 Jeg bor i Italia og der er det ogsaa slik at men pynter vognene endel mer en det vi gjoer i Norge. Jeg syns dette er soett og flott naar babyene er smaa, men ettersom de blir stoerre er det greit aa forandre litt paa stilen syns jeg. Jeg bruker selv trekk som jeg har laget selv til vognen. For tiden er det enkel uten blonder, i lyseblaatt.
CARCEL Skrevet 18. august 2007 #37 Skrevet 18. august 2007 Er det ikke litt farlig med masse puter i en vogn? Krybbedød? Selv synes jeg det hørtes overdådig ut. Men er selv veldig nøye med å ha rene vogner. Lot aldri barnet mitt spise i vognen utenom i Maclaren-trillen. Den er så grei å vaske. Og så er det måte på hva hun får lov til å spise. Sjokolade i vognen er bannlyst. Selv gjorde jeg den innbydende med fint trekk på babydyne og med fargerik rangle (eller hva det kalles). Følte det var nok. Ellers prøver jeg selvfølgelig alltid å holde datteren min ren og pen. Og har lært henne å spise pent. Noe som imponerer stadig. Fetteren hennes (en måned yngre) spiser ikke så pent. Men det er ikke rart når foreldrene har stappet f.eks. masse kakestykker på en tallerken og sier værsågod. I stedet for å mate han når han var 1 år. Kakestykkene endte på gulvet alle sammen. Kremt. Fri barneoppdragelse?
CARCEL Skrevet 18. august 2007 #38 Skrevet 18. august 2007 Altså Maclaren-trillen lar jeg henne spise i.
.Gruffalo. Skrevet 18. august 2007 #39 Skrevet 18. august 2007 Dette tror jeg handler om en grunnleggende forskjell i hva skandinaviske samfunn legger i en god oppvekst i forhold til i Sør-Europa. I Norge er det en utbredt holdning at barn skal få være barn-praktisk kledd ut i all slags vær. De skal ikke være til "pynt". Derfor mindre stæsj på vognene, mer praktiske klær og mer aksept for at ungene er "møkkete" ute blandt folk. Min egen sønn er alltid ren og pen om morgenen, men jeg bryr meg lite om han er møkkete på vei hjem fra barnehage etc. Jeg vil ALDRI hindre ham i fysisk lek og utfoldelse dersom pga at han ikke må bli møkkete eller ødelegge klær.
Gjest Skrevet 18. august 2007 #40 Skrevet 18. august 2007 1. Tror du folk drar med seg den fine vogna si på flyreis, er du nok kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen. De vognene de tar med seg er "dritt" vogner som har gått i arv og gått i arv, er gamle og slitte. Det fordi vogna blir mishandlet på flyturen ned uten garanti for at den er kjørbar når du kommer frem. 2. Med regn, slapseføre og skitten snø så er det jo bare idioter som kjøper seg en lys vogn. Den ville jo ikke overlevd EN vinter en gang. Utsiden er jo IKKE lett å vaske. 3. Jeg hadde en mørk blå vogn til min gutt. Puter og trekk i sportsvogna? "Delikat"? Litt blonder også, da, kanskje? *spy* Hjelpe meg altså. Vi fostrer jo ikke opp noen dill-dall-mennesker? Setet i vogna er jo fora, trenger jo ikke å sy puter under armene på dem, heller. Vasker trekket når det er skittent, hva vet du om isflekkene er akkurat kommet på? "å nei, nå må vi avbyte turen i byen, vogna har fått en flekk..." Ja, jeg vet at dette innlegget oser av spydighet, jeg var allerede sur da jeg leste innlegget så det hjalp ikke akkurat å lese dette. *himle med øynene*
Gjest Skrevet 18. august 2007 #41 Skrevet 18. august 2007 Joda, jeg pynter vogna med perler og paljetter daglig jeg.
TurangaLeela Skrevet 18. august 2007 #42 Skrevet 18. august 2007 I norge er det mye drittvær så det er vel grunnen her..tørker over den, men den står ikke inni huset så da blir det ikke så ofte. Har kjøpt sittepute fra simo for å få den mer "koselig" og moderene, har simo sportsvogn til duo. Så er det vel prisen og...en tøff stellebag koster flesk, har simo til 750...lite pen egentlig.. Så er det lite sånn og velge mellom her i byen jeg bor, her er det standar ting og de lekre tinga koster mye og må bestilles. Har jo internett, men gidder ikke ang. hvis noe er galt er det så mye styr å klage og sende blabla...
Gjest Skrevet 18. august 2007 #44 Skrevet 18. august 2007 What?? pynte vogna? med hva da?? Vognene til snuppa er alltid rene og pene, men hun får da spise i vogna si da.. For å være helt ærlig så tenker jeg alltid "stakkars" unger når jeg er nede i sydenland å ser på vognene der jeg,, er jo bare sånne små skrøpelige triller å se over alt, og bittesmå babyer SITTER i vognen :-S ikke er de spesielt pene heller i mine øyne, myyye penere de vognene man får kjøpt i landet. En vogn skal være praktisk, ha god trillekomfort og være god for barnet å sitte/ligge i.Jeg kjøpte faktisk en vogn som jeg i utgangspunktet syntes var gørstygg fordi den var den mest praktiske.
Blue Lady Skrevet 18. august 2007 #45 Skrevet 18. august 2007 Viss du går inn på forumet www.nybaktmamma.com under foraene utstyr og barnevogner eller noe sånt så finner du masse mammaer som pynter og daller vognene sine til tusen! Der er det hjemmesydde seatindert, lange tråder om stellevesker og farger på trekk til vognene. Oppskrifter på hjemmesydd trekk, tepper, snuggler osv. Tror en del av grunnen til at vi ikke pynter så masse er at utvalger er utrolig dårlig i Norge, og det vi har er dyrt og ofte mørkt (hvertfall det jeg finner som passer originalt til mine vogner). Selv har jeg sydd vognpose, seatinsert og bestilt stellevesker fra utlandet.
er det muuulig Skrevet 18. august 2007 #46 Skrevet 18. august 2007 jeg er veldig glad i streke klare farger på vogna...vil gjerne at den skal se litt fresh ut....selve vogna er svart med beige inni...så da pynter jeg opp med strekt farga lappeteppe jeg har stikka selv....leker til jenta i sterke farger...buggy-snuggle jeg har sydd selv i blomstrete flece.... dere kan se dem på bloggen min.....kansje må jeg ta bilde med jenta oppi??:-D www.maoma.sprayblogg.no men det jeg gjerne vil....er å få se bilde av vogna di? kansje du kan legge bilde i "våre album"?? jeg lar ikke minsta spise i vogna....da tar jeg henne ut av den for jeg vil den skal være rein og fin......og når hun blir større kommer jeg til å lage trekk til å ha oppi den til skittne dager rett fra b-hage osv....
Mamma2OO5 Skrevet 18. august 2007 #47 Skrevet 18. august 2007 Høres nesten litt kjedelig ut for ungene i spania.. Sitte der som dukker i sine pene klær og oppdilla vogner til utstilling for at alt skal se så pent ut. Er det det som betyr noe der nede? Så trist... Godt ikke vi bor der da, hadde blitt sett ned på vi da? Her spiser gutten matpakka si på vei fra bhg hvis han ikke har fått 3mat før vi går, eple og banan spiser han også. Neimen om jeg gidder å stå hver kveldig og gnikke og gnu på den vogna. Har andre ting å finne på... Men da han var baby og lå i bag hadde jeg uro, og søte dynetrekk og pute... Men hvorfor i alle dager skal en gutt på 2 år sitte utstilt på en pute?? hehehe blir for fisefint for min del..) Selve ungen min er alltid rein i ansiktet, men etter en dag i bhg ser det ikke ut som han skal på fest.. det er sånn det skal være! Unger skal grise og møkke!
Tommage♀♂ Skrevet 18. august 2007 #48 Skrevet 18. august 2007 Hvorfor må alle som ikke pynter i vogna si svare så syrlig? Kan vi ikke bare være enige om at det er forskjeller ute og går? Selv liker jeg at vogna ser pen ut, uten for mye dill og dall. Min mor har strikket kjempefine hvite vogntepper til begge barna, de ligger pent dandert i bagen når de er babyer. Har gjerne en fin tre-leke hengende som uro fra skjermen. Når de er større og ikke bruke bag mer har begge fine mørkeblå poser som jeg prøver å holde rene, og som ligger fint i setet. Liker ikke så godt flerfargede ting, men elsker hvitt og andre klare rene farger. Barna mine får aldri på seg skitne klær, og skal vi ut bytter jeg klærne på dem om de er skitne etter lunsj osv. Når det er sagt får de utfolde seg som de vil, spise is i vogna er helt ok, de får leke i sanden og er som regel noen skittgriser når kvelden kommer. Ny, ren dag i morgen=)
Kamomille Skrevet 18. august 2007 #49 Skrevet 18. august 2007 Personlig synes jeg det å "pynte" vognen høres utrolig upraktisk ut! Vi har mørke vogner av praktiske årsaker; Lyse vogner egner egne lite i regnvær, på grusveier, i slaps og snø osv! I norgne er skiten unger lykkelige unger. Personlig synes jeg det er flott når ugene har skitt på knærne, i rumpa og under neglene:) Det betyr nemlig at de har vært ute hele dagen og fått lov til å utfolde seg i sandkassa, på lekeplasse, på plenen, i sølepytter osv. Altså sundet og godt for både kropp og sjel! heller det enn pyntedokker som ikke får lov til å leke frodi blondekjolen kan bli skitten....... Hva er viten med lyse trekk i glade farger. Når du setter ungen i vogna etter å ha lekt i sandassa, så vises jo skitten bare enda mer! Og jeg har faktisk nok klesvask å ta meg av om jeg ikke skal bekymre meg for å vaske diverse lyse setetrekk til vogna hver kveld....... isflekker og matsmuler er faktisk endel av det å ha unger - i allefall hvis de skal få lov til å lære å spise selv! Selvfølgelig forsøker man å vaske ungene etter et måltid. Men jeg skifter faktisk ikke antrekk på barna 4-5 ganger om dagen! Så godt liker jeg ikke å vaske klær! Og jeg bryr meg faktisk ganske lite om det er et par matflekker i vogna. Vaske trekket med jevne mellomrom, men altså ikke hver dag! For meg er det viktigere å ha tid til å leke med barna enn å være en perfekt husmor:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå