futte (tm) Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 Har nettopp fått ny baby og skal sende et bilde til lokalavisa der jeg kommer fra. (Har ikke bodd der på 10 år, men er der som følses hjemme.) Tenkte å ha eldstemann og med på bildet (2 år), men ikke å ta med stedatra mi på 9 år. Er det dårlig gjort? Er jo bare min familie som kommer til å se dette.
*-* Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Hvis det ikke er noe hun får vite likevel syns jeg egentlig det kan være greit. Hvis hun får vite det og spør går det jo også an å si at siden det er 'din avis' så er det bare dine barn, fordi dine venner og gamle lærere ikke kommer til å skjønne noe hvis det plutselig er en stor jente på bilde. Da tror de kanskje at du hadde fått en jente fra før uten å si fra og det er jo litt dumt. Vet ikke jeg, men trenger ikke være så veldig dramatisk for jenta tenker jeg. Jeg har tenkt litt det samme med annonse i avisa etter at man får barn, folk pleier jo stort sett å sette søsken først, den og den er blitt storebror liksom. Det ville blitt litt rart for meg har jeg tenkt, da vil en del jeg ikke har kjent på en stund bli forvirra og ikke skjønne noe... Ikke noe big deal egentlig, men små små herlige tulletemaer man bruker energi på som som stemor, hehe
*-* Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Mente at jeg har sett noen sette søsknene etter foreldrene i fødselsannonser, da er de kanskje nyfamilier tenker jeg - i mitt forsøk på å få orden på verden
futte (tm) Skrevet 17. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. august 2007 Ja, akkurat Ville nok tatt henne med hvis hun bodde her på heltid, men er jo bare annenhver helg og ferier så føler meg ikke som noe trebarnsmor.
~~DoraDora~~ Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 Da vi fikk førstemann tok vi stedatteren min med i annonsen, selv om jeg hadde motstridende følelser for det. Gjorde det fordi jeg var redd for hva andre skulle mene (for mannen min var det det samme om hun ble med eller ei) Men da vi fikk andre og tredjemann gjorde vi ikke det. For da hadde jeg hørt hva flere andre mente..og de mente det var mest naturlig å utelukke henne når det gjaldt dette. For de mente også at en fødselannonnse skal fortelle kjente at en har fått barn, og antall barn. Og når det gjelder meg og min mann så har vi sammen fått tre barn.
Nyseryllikberta Skrevet 17. august 2007 #6 Skrevet 17. august 2007 Hadde bilde av alle fire vi, selv om to av dem bare er her annehver helg. Det klaffa sånn at journalisten kom og tok bilde da alle var på sykehuset, ellers hadde jeg nok ikke kommet til å satt himmel og jord i bevegelse for å få med alle på bildet, nei.
Miss Hannigan Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 Tja, jeg syns kanskje det er littegrann dårlig gjort å ekskludere stedatteren. Du kan jo f.eks la være å ha med eldstebarnet, bare du og babyen på bildet, og ha med alle de andre navnene i teksten. Jeg vet ikke, men du kunne tjent på å inkludere 9-åringen, tror jeg, i det lange løp. Med mindre det er praktisk veldig vanskelig og ungen befinner seg flere mil borte, da. Tror heller ikke det er nødvendig å sette himmel og jord i bevegelse, men det ville vært en snill og inkluderende ting å gjøre.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. august 2007 #8 Skrevet 17. august 2007 nå er det i lokalavisen der du bodde før, så det er jo ikke akurat sånn at hun kommer på skolen dagen etter og folk lurer på hvorfor hun ikke er med. men om du hadde hatt et barn fra før og far et fra før og dere fikk et sammen, da burde det vært 1 eller alle. eller om det er i lokalavisa der jenta bor og hun er relativt mye hos dere, da er det jo greit at hun føler seg inkludert. sånn jeg ser det
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 18. august 2007 #9 Skrevet 18. august 2007 Nå hadde vi bare bilde av lillemor i avisa når hun ble født,siden ingen av søsknene var på sykehuset når de tok bilde. men i teksten sto det at både min "egen"sønn og sambos "egen" datter hadde fått en søster. Hadde de vært der begge ville de nok vært med, men om bare min sønn hadde vært der hadde bare han vært med. Jeg synes ikke det er rart om du ikke vil ha henne med i "din" avis, men hun bør jo nevnes.
Gjest Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 Vi utelot stebarna på bildet i avisen. De var heller ikke på besøk på sykehuset og det var jo der bil det ble tatt. Men vi har faktisk ikke tatt med stebarna til fotograf heller, har egentlig ikke tenkt på at de burde være der. Men det tror jeg ikke de har selv heller, har ikke fått kommentarer på det.
~~DoraDora~~ Skrevet 20. august 2007 #11 Skrevet 20. august 2007 Tror nok det oftest er sånn som toppers sier...at man ikke tenker over om de skal være med eller ei. Og tror nok heller ikke barna selv bryr seg så mye... Når det gjelder fotografbilder, så har nok de fleste barna det hjemme hos seg selv...og forventer ikke at de skal ha det hos faren i tillegg....
Travelmor Skrevet 20. august 2007 #12 Skrevet 20. august 2007 Barn i alle aldre er opptatt av positiv oppmerksomhet. Barn i alle aldre reagerer også på utestengelse. Mitt ene barn fikk ikke være med på et julekort som stemoren hadde laget. H*n var veldig såret og lei seg. Foreldre er barns nærmeste familie uansett om de bor med den ene eller andre. Det er naturlig at både far og mor synes det er kjekt å ha bilder av barna på veggen, og viser barn som ikke bor der fast den samme respekten som andre barn i familien. Tenk når dere en gang blir besteforeldre og alle barna deres har fått barn. Tror dere ikke at barnebarna som ikke bor hos dere, vil reagere dersom dere bare har bilder av noen av dem på veggen eller bare ett av en og mange av et annet?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 20. august 2007 #13 Skrevet 20. august 2007 Jeg synes det viser en stemors ekskludering på sitt verste! Sorry, men i min verden er alle barna like mye verdt og tas med i slike sammenhenger.
ostekaka Skrevet 20. august 2007 #14 Skrevet 20. august 2007 Jeg synest jo at disse bildene i lokalavisen først og fremst er for å informere og skryte litt til venner og kjente og alle mulig andre over avkommet. Om du ikke har lyst å anonsere til hele gamle bygda at du har fått deg stebarn også, så ordne ting litt mer diskret, det trenger jo ikke være noe stor ting. Ikke fortell noen hun kjenner om bilde i avvisen. Ha kun med bilde av den nyfødte, ikke 2 åringen. Det finnes mange måter å ordne dette på helt udramatisk, uten noenform for signaleffekt. Hadde ikke vår første i avisen, men kommer fotografen en av de dagene vi er på sykehuset med nummer to, så kommer nok hun i avisen. Mulig det er blodigurettferdig ovenfor nummer en. Men en trenger jo ikke dvele så veldig med det, eller å ha utklippene klistret på kjøeskapet i flere år bare for å "rub it in"
Helene Harepus Skrevet 20. august 2007 #15 Skrevet 20. august 2007 Jeg ville hatt alle på bildet, det koster vel deg ingenting, men kan gjøre den lille jenten glad. Hun er sikkert stolt av å få en liten søster/bror og det betyr sikkert mye for henne å være inkludert.
-Hengebuksvinet- Skrevet 20. august 2007 #16 Skrevet 20. august 2007 da kan det jo være litt tilfeldig hvem som er tilstede. Men man sørger i så fall for å få skrevet opp alle søsknene, for alle barna er jo like mye søsken for det nye barnet. Hadde min mann tatt intianativ til å sende inn bilde der bare min særkullssønn var utelukket, hadde jeg blitt rasende. En så lite inkluderende mann vil jeg rett og slett ikke dele livet mitt med, så da hadde jeg nok vurdert nøye om jeg skulle orke å satse videre i forholdet. (Denne var ment til dere som ikke føler det naturlig å sende inn bilde av stebarna). Og angående bilder på veggene. Selvfølgelig har vi fotografbilder av stesønn også. Vi har omtrent like mange bilder oppe av hvert av barna (selv om jeg ikke er noe bildeveggmenneske), og dette tror jeg barna legger merke til. Vi prøver på alle måter å legge til rette for at alle barna skal føle seg like inkluderte, velkomne og hjemme her, og jeg kjenner jeg blir sint når jeg hører om stemødre som forskjellsbehandler barn i stor grad. Her var jeg klinkende klar på at min særkullssønn skulle behandles likt med min manns barn i hverdagen, og omvendt. Og det var selvfølgelig mannen min enig i. Det er små mennesker, som må utelukke et barn for å føle seg selv mer komfortabel.
~~DoraDora~~ Skrevet 20. august 2007 #17 Skrevet 20. august 2007 Synnøve F Du påstår at særkullsbarnet er like mye søsken som det andre for det nye barnet... vel hvorfor kalles de da for halvsøsken? Særkullsbarnet og babyen er halvsøsken, mens den andre er helsøsken. Ingen tvil her vel???? ;-)
-Hengebuksvinet- Skrevet 20. august 2007 #18 Skrevet 20. august 2007 I vårt hus får stesøsken og halvsøsken føle seg som fullverdige søsken, og jeg har aldri hørt dem stille noen spørsmål til dette utenom når litt snevre og dumme voksne gjør dem oppmerksom på dette. Selvfølgelig er alle klar over at de har ulike fedre/mødre, men dette har ingen betydning for deres tilknytning til hverandre. Vi kaller forøvrigs tantes adopterte barn for søsken også. Men det blir kanskje feil i forhold til kategoriseringen din? Jeg gidder egentlig ikke å la meg provosere av deg. Synes forøvrig det er dumt at ikke voksne mennesker kan være litt mer rause. For det er dessverre opp til dem om alle barna i en familie blir inkluderte.
Travelmor Skrevet 20. august 2007 #19 Skrevet 20. august 2007 Jeg er helt enig med deg Synnøve F. Godt å se at det er fornuftige og gode mennesker her inne, som setter barna først. Det kunne forresten aldri falle meg inn å kalle mine egne barn for halvsøsken, ei heller de nye søskena mine eldste har fått hos pappaen sin. Synes rett og slett det er å sette merkelappen "mindre verdt" på.
Maud Skrevet 20. august 2007 #20 Skrevet 20. august 2007 Rent formelt sett har du selvfølgelig rett, men i praksis kan man velge å tenke på alle som fullverdige søsken. Den tanken har kanskje ikke slått deg - at man kan velge å skape en familie der alle er like mye verdt? Jeg synes hans særkullsbarn skulle få være med på bildet. Det signaliserer både til henne og til omverdenen at hun er en naturlig del av familien. Koster lite for den nybakte mor og er viktig for den nybakte storesøster.
Maud Skrevet 20. august 2007 #21 Skrevet 20. august 2007 Dette siste svaret var til Månestrålen selvfølgelig...
~~DoraDora~~ Skrevet 20. august 2007 #22 Skrevet 20. august 2007 Min stedatter fikk fort prentet inn i hodet av sin mor at mine barn ikke var hennes ekte søsken. Så jenta fortalte alle at hun hadde fått en lillebror,men han var falsk altså... Vel...helt greit for meg nå, men da jeg første gang hørte henne si det...ble jeg såret....i dag forstår jeg ikke hvorfor jeg den gang reagerte på det. Nå tenkler jeg på det slik at mine barn har alle tre samme far, så de er helsøsken. Altså søsken... de har hverandre... mens stebarnet har stesøsken på morens side...og disse "falske" søskenene her hos oss. Samma for meg
Tørrtrener Skrevet 20. august 2007 #23 Skrevet 20. august 2007 Ja, det er dårlig gjort. Stedatter har også blitt storesøster. Og hva er grunnen til å holde henne borte fra dette bildet? Din familie vet vel allerede at hun finnes? Bildet kommer gjerne også til å bli tatt ut av avisen og beholdt av din familie også, og plutselig ser stedatter det.
Gjest Skrevet 23. august 2007 #24 Skrevet 23. august 2007 Vi tok 2 forskjellige bilder vi.. I lokalavisa fra mitt hjemsted var det bare babyen på bilde, og i lokalavisa der han er fra var begge med.. :-)
mamma til twins Skrevet 23. august 2007 #25 Skrevet 23. august 2007 Ja, det synes jeg ikke noe om. Du får ta med begge ungene deres eller ingen. Det viser jo at du inkluderer også jentungen, og slikt liker folk på landet serru.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå