Gå til innhold

Ingen ønskesituasjon å måtte ta KS


liten_spire_nr3

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting. det er jo et innlegg her om hvor de "godtar" ks og hvor de "nekter" det. Men som noen skrev så er det jo legene som bestemmer det hvis det ikke er mulig å føde normalt. Og ingen sykehus nekter ks hvis det ikke er mulig å føde normalt ! Da er vi over på hvorfor de eventuelt ikke vil utføre det, og det er der redsel kommer inn. Det er kvinner som ikke ønsker å føde normalt fordi de er redde for smerter og fordi de har hørt skrekkhistorier. Jeg er absolutt sikker på at flere av disse har hatt traumatiske fødsler før, og da skjønner jeg det. Da burde de få sjansen til å velge selv. Men det også veldig mange som bare ikke vil føde...Og det er for disse jeg mener det er viktig å fortelle at det å føde vanlig tross alt er det beste for alle....i de fleste tilfeller vel og merke. Men nå ønsker jeg egentlig å avslutte denne debatten. Syns det har tatt litt av. Jeg ønsker alle som skal føde vanlig og med ks lykke til. Jeg ser selv fram til å få mitt barn fram. Har hatt mye blødninger og smerter den siste tiden så for meg er det viktigste at barnet mitt er friskt. Men ser dessverre ikke fram til et nytt ks.

Masse klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En siste replikk på det du lurer på angående tråden om hvor de "godtar" og ikke godtar keisersnitt. Det er desverre sånn i Norge i dag at det ikke finnes nasjonale retningslinjer for hva som skal til for å innvilge keisersnitt.

 

På noen sykehus, som f.eks Ullevål har overlegen sagt "Her tvinger vi ingen kvinner til å føde vaginalt, om de ikke ønsker det." Her regnes fødselsangst som en "god nok" grunn til å ønske keisersnitt. Sykehuset har gode opplegg for behandling av fødselsangst, men dersom kvinnen etter å ha deltatt på dette prosjektet (Gaia) fortsatt ikke orker tanker på vaginal fødsel innvilger legene keisersnitt.

 

På Haukeland har overlegen sagt at kun fysisk-medisinske grunner er gode nok til å be om keisersnitt. For et par måneder siden hadde vi en sak gående her inne -som til slutt endte opp som en reportasjeserie i Dagbladet- med flere kvinner som ble nektet keisersnitt på Haukeland. Den ene var sykepleier, hadde født med hastekeisersnitt en gang og vaginalt andre gangen. Den siste fødselen gikk katastrofalt dårlig, barnet ble alvorlig sykt, og døde etter noen måneder. Mor klandret seg selv fordi hun hadde insistert på vaginal fødsel. Når hun ble gravid igjen ønsket hun derfor et planlagt keisersnitt. Dette ble blankt avvist på Haukeland, og hun ble derfor tvunget til å finne et sykehus med en annen policy, slik at hun kunne få den tryggheten hun trengte. Det fikk hun på Voss sykehus, og for endel uker siden fødte hun et friskt barn med keisersnitt her :-)

 

Den andre kvinnen Dagbladet skrev om, som også var hentet her inne fra, hadde en hard vaginal fødsel bak seg, neste fødsel var enda tyngre og endte i hastesnitt. Hun var i tillegg seksuelt misbrukt tidligere og hadde anbefaling fra jordmor og fastlege som begge anbefalte keisersnitt. Også hun ble blankt avvist på Haukeland.

 

Dette er bakgrunnen for at vi lagde listen over hvilke sykehus som avviser keisersnitt ønsker -nesten uansett grunn- slik at gravide kvinner i en vanskelig situasjon skulle slippe å kaste bort tid og tårer forgjeves. Håper dette var oppklarende for deg :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du mener at alle kvinner som ønsker å ta ks burde få lov til det uannsett grunn. Jeg respekterer deg for at du mener det, men jeg selv syns det er litt tankeløst å ville ta et ks pga skrekkhistorier eller redsel for at sexlivet ikke skal bli det samme etterpå...Jeg har mange argumeneter til de som bare vil ta keisersnitt pga at det virker "bedre", mange faktaopplysninger om ks. Men jeg skriver ikke disse tingene her som det er veldig mange som ikke har annet valg enn ks...som meg selv. Det er bra at vi har begge muligheter her i landet. Men som overlege Renate Hæger ved Kvinneklinikken på Rikshospitalet skriver :Mange gravide, og ikke så få allmennleger og jordmødre, tror keisersnitt er et enklere inngrep enn det er. Når pasienten kommer til oss, har mange allerede bestemt seg for at det er keisersnitt de vil ha. Da kan det være vanskelig å nå frem med informasjon om ulempene,”

 

Mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel egentlig vi to er enige, Vår2008.

 

Jeg mener ikke at alle kvinner som ønsker keisersnitt burde få lov til det uansett grunn. For veldig veldig mange kvinner er det beste å føde vaginalt. Jeg tror veldig mange kan ha -og har- god hjelp av samtaler med jordmor og lege der de får bearbeidet årsakene til fødselangsten sin. Det kan dreie seg om samtale terapi, garanti for epidural, samme jordmor under oppfølging som under fødsel (vaktordning -nytt prosjekt for å hjelpe de med fødselsangst på Riksen) For de som klarer å overvinne frykten sin er det helt flott! Men det er gjelder ikke alle. Det er derfor viktig å huske på at vi langt fra har muigheten til å "bestille" keisersnitt i Norge i dag, og at de gravide kvinnene som faktisk får innvilget keisersnitt av norske leger faktisk har en grunn til det.

 

Og det er da jeg mener at det burde være like regler for alle gravide, uansett hvor de bor i landet. Jeg synes det er blodig urettferdig at f.eks fødselsangst er grunn "god nok" i Oslo hvor jeg bor, mens tidligere traumatiske fødsler, seksuelt misbruk og døde barn ikke er "god nok" grunn i Bergen.

 

Som deg mener jeg det er viktig med saklig informasjon om fordeler og ulemper. Her mener jeg vi har et stykke på vei. Min erfaring er at noen (ikke alle) lett f.eks blander sammen komplikasjonsraten for hastesnitt og planlagte snitt når de skal argumentere mot keisersnitt. Eller tror alle keisersnitt gjøres i full narkose. Eller tror keisersnitt barn har økt sjanse for pustevansker uavhengig av når de er født. Eller baserer seg på ting som stemte "i gamle dager", men som siden er blitt forbedret på grunn av bedre teknologi/mer forskning/bedre kunnskap. Saklig, relevant og oppdatert informasjon som gjør kvinnen i stand til å ta et opplyst valg i samråd med lege må være målet mener jeg, -samt like regler for alle.

 

Nå gir jeg meg i denne diskusjonen, med håpet om at vi alle har noen fine fødsler foran oss :-)

 

Ha en riktig god kveld!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi vel egentlig ganske enige..: ) En fortsatt fin kveld ti deg også. Og lykke til : )

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS er ingen "lett utvei", det kan innebære komplikasjoner og smerter i etterkant.

 

En vaginal fødsel kan også innebære komplikajsoner og smerter både underveis og etterpå.

 

Det burde være opp til kvinnen å få velge hvordan hun vil at barnet skal bli forløst. Det er ikke noe som tilsier at det er verre for et barn å bli født ved KS enn det er å bli født ved vaginalt. Tvert i mot så er det da større sjanse for asfyksi og brudd ved vaginal fødsel.

For kvinnen så finnes det komplikajsoner som noe økt fare for blodpropp, infeksjoner osv - men det er ikke snakk om alvorlige komplikajsoner sog de er lette å både forebygge å behandler.

Skader kvinnen kan få av e vaginal fødsel er ikke alltid like lett å behandle. Alvorlgie revner lar seg ikke lltid reparere neo som fører til at flere tusener av kvinner sliter med ufrivilig luftavgang og problemer med å hode på løs avførng samt ikke klarer å fungere seksuellt.

 

Ja til valgfrihet uansett grunn så lenge kvinnen tar et informert valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du bruker stor forbokstav og punktum innimellom er det lettere å få med seg hva som egentlig var ditt budskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekk opp hånda alle som skal ta keisersnitt pga noe SusiQ har skrevet eller sagt!

 

 

 

 

 

 

 

 

... Ingen?....

 

 

 

 

Ærlig talt, jeg er rimelig overbevist om at alle som frekventerer dette forumet er rimelig voksne og bevisste kvinner som har valgt ks av sine egne personlige grunner, og ikke pga at noen "fremmer " ks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselig støtte, jenter :-)

 

Som sagt er jeg langtifra her inne for å fremme det ene eller det andre. Folk får -i samråd med lege og jordmor- velge den fødselsmetoden som passer best for dem, tenker nå jeg.

Så har jeg såpass tiltro til mine medsøstre at jeg tror de har tenkt endel gjennom en så alvorlig beslutning som hvordan de skal føde barnet sitt. Jeg har hvertfall til gode å møte noen gravide her inne som tror keisersnitt er en lettvint løsning..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner nesten jeg blir irritert av å lese hovedinnlegget her. Selv har jeg bedt om keisersnitt på grunn av alvorlig hjerterytmeforstyrrelse, hvor jeg ved fysisk aktivitet glatt får en puls opp i 320. Jeg må si holdningen som er i dette samfunnet, er trist. Det er liksom ikke bra nok å gå gravid i ni måneder, man har ikke vært "flink nok" før man har født vaginalt. For meg er absolutt ikke keisersnitt en lettvint løsning, neppe for så mange andre heller. Men jeg er ikke villig til å risikere at jeg under fødselen får en slik puls; og det hele vil da ende i et hasteks uansett. At du føler at du bare fikk barna levert, ja vel...det er trist for deg. føler du ikke at den jobben du gjorde som gravid var selve årsaken til at de barna kunne vokse seg til?? Er det nødvendigvis det at man føder vaginalt som gjør at jobben liksom er fullendt?

Jeg satt hos legen og fortalte min situasjon, og hvordan jeg følte det med fødsel kontra keisersnitt. ikke noe problem, jeg fikk selvfølgelig innvilget et snitt. men de er på død og liv veldig opptatt av å skrive at det er etter eget ønske. jeg syntes det er dritdårlig at holdningene rundt dette er slik, det er ingen som er tjent med å ha en kvinne i fødsel som absolutt ikke har noe der å gjøre. jeg vil ikke risikere mitt liv for at legene skal få være med på en actionfylt fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en undersøkelse som ble gjort ang ks. Det som undret meg var at de fleste keisersnitt ble tatt av karrierekvinner fra Oslo. Noen ide om hvorfor det er slik. Det ble satt en konklusjon utifra dette. De hadde jo oppgitt grunner. Noen som kan tenke seg hvorfor ? Er jo ikke slik at det "feiler" disse kvinnene noe mer enn andre...

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest MYE om KS, både fakta og studier.

 

Konklusjonen som er trukket i disse fagartiklene er at det er en MYTE at grunnen til at kvinner vil ha KS er pga førstegangsfødsel, moderene karrierekvinner som vil ha kontroll, redd for å få et ødelagt sexliv, redd for smerten osv.

 

Tvert i mot så er det om oftest kvinner som har en traumatisk førstegangsfødsel bak seg som de har fått fødselsangst på grunn av, eller stygge skader på underlivet som gjør at de har store plager i hverdagen og ikke vil gjennomgå en ny vaginal fødsel.

En liten del er førstegangsfødende med fødsesangst - og ofte ligger sekuselle overgrep i barndom/ungdomsalder til grunn for denne fødselsangsten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var faktisk førstegangsfødene..... jeg bare stiller spørsmålstegn ved det...ikke noe annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men en ting jeg syns er veldig bra av leger og jormødre er de som snakker mye med disse kvinnene som ikke tør å føde. I Tromsø ble det lagt opp til et opplegg for 86 kvinner som ikke torde føde pga angst. Dette kunne være relatert til smerter, spiseforstyrrelser, misbruk etc. Disse gjennomgikk lange gode samtaler med fagfolk som gjorde de tryggere på seg selv og sin egen kropp. De fikk tro på at deres kropp kunne fungere til å føde normalt. De nådde fram til så mange som 74 av disse kvinnene, og det er et bra tall. De ble så trygge at de valgte vanlig fødsel. Og etterpå ble de spurt om de var glade for at de valgte dette, og svaret var ja. Det er bare det jeg mener at det er kjempe viktig å snakke med disse kvinnene. Få de til å bli trygge på seg selv. da er det lettere å ta det riktige valget. Alle sykehus er nok ikke like flinke til dette...og det gjelder de som nekter ks også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he , jeg må bare le altså=D))))

Dropper fortsatt innom her på en gammel "slagmark" selv om min bebiliten er født for 10mnd siden(MED keisersnitt ja)

Her går det i det samme gamle ser jeg- folk forteller sin egen history og ser ting fra sin egen side og må absolutt belære andre....hva med å kunne ha TO tanker i hodet på en gang ?Det går nemlig ann det...

Trist at vi damer skal gjøre det så vanskelig for hverandre, vi burde i stedet vise forståelse og støtte hverandre når vi er gravide uansett hvordan fødsel vi har i vente.En fødsel er uansett helt individuell, like forskjellig som enhver kvinne - INGEN ER LIKE.

Men jeg ser det går igjen det der, når bebisen er født så går man over til å kritisere hverandre når det gjelder amming, også går man videre til avvennigsmetoder , også er det å kritisere barneoppdragelsen=O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor og når leste du den undersøkelsen? For her inne er det ganske mange damer som følger ganske nøye med på keisersnittforskning, og jeg har hvertfall ikke hørt eller sett snurten av undersøkelsen du refererer til hverken på A-tekst (norske aviser, riks og lokal) eller Dagens Medisin..

 

Sist jeg leste et studium om hvem som tok oftest keisersnitt viste det seg at det var flest leger og jordmødre som tok keisersnitt, selv om man tok hensyn til økt utdanningsnivå og alder. Hvorfor det tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det du sier at leger og jordmødre tar ofte keisersnitt. Det kom fram at lett tilgjengelighet var en av grunnene til det. Leste et innlegg på ks debatten nå. Var en kvinne som hadde fått godkjent ks på 5 min !! Hun hadde heller ingen god grunn til IKKE å føde. Kjempe lettvint sa hun. Hva mener du om det ? Godt kjempet av samfunnet mener nå jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor er det så gærent?? "Godt kjempet av samfunnet"?? Hva i alle dager mener du med det? Må ALLE velge som deg??

Tilgjengelighet var en av forklaringene som ble gitt for hvorfor leger oftere tok keisersnitt. En annen forklaring var at denne yrkesgruppen vet hva en vaginal fødsel innebærer og hva en keisersnitt fødsel innebærer. De kjenner risikoen og vet at keisersnitt ikke er farlig.

Om undersøkelsen du snakker om stemmer. (Og jeg er enig med Anonym over her som er skeptisk til om du faktisk snakker sant), er det da ikke så vanskelig å forklare.

1) At flest keisersnitt tas i Oslo er lett å forklare. I Oslo ligger de to spesialist sykehusene Ullevål og Rikshospitalet. Hit blir alle vanskelige fødsler fra resten av landsdelen -samt resten av landet om det er alvorlig nok- sendt. Det være seg sykdom hos mor/barn eller flerling fødsler. Disse fødslene har en stor sjanse for å ende i keisersnitt.

2) "Karrierekvinner" er også lett forklart. Kvinner med høyere utdannelse venter lenger med å få barn. Jo høyere alderen er på førstegangsfødende jo større er sjansen for at fødselen ender i keisersnitt.

3) Sist, men ikke minst, og dette vil sikkert provosere deg, er "karrierekvinner" vant med å være kritisk til informasjon de får servert. Istedenfor å blindt svelge aksepterte "sannheter" er de vant med å søke opp informasjon selv, gjøre research og ta valgene sine basert på kunnskap. Om denne gruppen velger keisersnitt oftere enn andre er jeg ikke overrasket..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flest kvinner som bodde i oslo som tok ks i forhold til andre steder. Ikke det at det ble sendt flere til oslo...så bare det er sagt. Jeg skjønner at du mener at alle burde ha rett til å velge uannsett om grunnen er at de tror de vil få finere kropp etterpå eller bedre sex liv etterpå. ( som så klart IKKE stemmer ) Og dessuten så skal jeg ta ks hvis du ikke har fått med deg det. Noe av det overlege ved Buskerud sykehus Liv Ellingsen sier og Renate Hæger ved Rikshospitalet sier er :At disse kvinnene med høyere utdanning ofte ser seg selv som eksperter på sin egen kropp, og at de opptrer som kunder, altså forlanger ks med en gang de kommer til samtale. Og så er det jo et annet spørsmål som de tar opp : Er det etisk, medisinsk og helseøkonomisk forsvarlig at keisersnitt på friske kvinner opptar operasjonskapasitet som kunne vært brukt på syke pasienter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke blande meg noe mer inn i denne gamle debatten, men tenkte bare det kunne være greit å minne om en ting: At antall keisersnitt er høyt i Oslo -eller for den saks skyld for karrierekvinner i Oslo- trenger ikke bety det samme som at keisersnitt etter mors ønske er høyt i den samme gruppen. Det finnes ingen undersøkelser de siste 6 årene som bryter keisersnittraten ned på "etter mors ønske", så verken forskere eller leger vet om dette er stigende, stabilt eller synkende. Siterer fra hjemmesiden til Folkehelseinstituttet www.fhi.no

 

Hvorfor øker keisersnitt i Norge?

Publisert 31.05.2005 , oppdatert: 09.03.2007, 14:35

 

Om lag 16 prosent av fødslene i Norge skjer ved keisersnitt. For ti år siden var andelen 13 prosent og for 30 år siden fire prosent. Økningen har flere årsaker, blant annet teknologiske framskritt og endringer i alder og andre forhold blant fødende kvinner.

 

Noen av økningen i andelen keisersnitt kan forklares, men det er også ukjente, bakenforliggende faktorer:

 

På 1970-tallet begynte man i økende grad å bruke nye tekniske hjelpemidler, ultralyd under svangerskapet og elektronisk overvåking av fosterhjertet (cardiotokografi - CTG) under fødselen. Slike apparater gjorde det mulig å påvise tegn på sykdom og skade hos mor og foster på en bedre måte og langt tidligere enn før, slik at en kunne gripe inn med keisersnitt før det var for sent.

 

I 2000 ble det publisert resultater fra en randomisert flernasjonal studie som konkluderte med at planlagt keisersnitt er bedre enn vanlig vaginal fødsel for barn som ligger i seteleie, og som fødes ved termin, det vil si etter 37. svangerskapsuke. Etter at studien ble publisert, økte andelen keisersnitt ved seteleie i en rekke land, deriblant Norge. Men en studie som undersøkte keisersnitt i perioden 1999 til første halvår 2002 konkluderte med at bare en tredel av keisersnittøkningen totalt i Norge etter 2000 kan tilskrives økt bruk av keisersnitt ved seteleie. Formålet med studien i 1999 var å redusere hyppigheten av keisersnitt. Det er derfor paradoksalt at statistikken viser fortsatt øking.

Ref. Hannah ME m fl 2000. Backe m fl 2003.

 

Noe av økningen for øvrig kan henge sammen med økende gjennomsnittsalder hos mødrene, økende andel førstegangsfødende og økende antall flerfødsler.

 

En selvforsterkende faktor er at når keisersnittraten øker, vil også andelen fødende som tidligere har gjennomført keisersnitt, øke.

Planlagt keisersnitt på bakgrunn av mors ønske er blitt vanligere i flere land, også i Norge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt klar over at ks har økt, og vi er heller ikke landet i verden som har flest ks. Men det jeg bare vil fram til og som gjorde meg litt paff er at det er mulig å få ks på 5 min uten noe gyldig grunn. Det syns jeg er litt spesielt og det er faktisk andre virkelig syke personer som kunne trenge den hjelpen i steden. Ikke noe annet...

Ha en fortsatt fin kveld : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja her er lista, husk å sammenligne alt dette framover og kritiser alle andre så mye som mulig, det hører med, lykke til!

 

1.Fødselsmetoden

2.amming

3.vekt på babyen(veldig populært emne..enten er,n for tjukk eller for tynn)

4.soving

5.mating

6.vekta til mor

7.eventuelt avvenningsmetode(fra pupp,flaske el.smokk)

8.barneoppdragelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi ikke glemme at denne siden heter "Keisersnittdebatten" Debatt betyr, om jeg må få lov til å sitere, :debat't m1 (fra fr, se debattere)

1 drøfting, diskusjon i en forsamling trontaled- / innlede til d- / sette noe under d- / ta et spørsmål opp til d- / d-ene i Stortinget

2 meningsutveksling i massemedier avisd-, fjernsynsd-, kulturd- / delta i den offentlige d-

Men nå er jeg ferdig med denne debatten. Lykke til alle sammen. Håper det går bra med dere alle og at dere får noen positive fødselsopplevelser uannsett om det skulle bli vanlig eller med ks : )

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...