Gå til innhold

Ingen ønskesituasjon å måtte ta KS


liten_spire_nr3

Anbefalte innlegg

Leser om mange som ønsker å ta ks selv om alt ligger til rette for en vanlig fødsel fysisk. Jeg har tatt 2 ks og skal nå ta mitt 3. Jeg skjønner at mange er redd for å føde normalt. Men for min egen del så skulle jeg ønske at jeg kunne ha hatt den muligheten. Det å kunne fysisk føle at du har fødd et barn og ikke bare få det i fanget. Jeg følte at jeg bare fikk et barn. Jeg tror også du får mye følelser ut når du føder...en slags lettelse. Kvinner har født barna sine i hundrevis av år og i dag er føde situasjonen en helt annen. Jeg sier ikke at vi er blitt for "pysete", men kanskje det hadde vært viktigere å ha gode samtaler med mødrene, gi de den tryggheten de trenger i steden for å bare gi de ks. Jeg vet at i mange tilfeller nytter det ikke å berolige alle. Men tror nok mange tyr til den "lettvinne" løsningen de TROR det er å ta ks. Men tro mine ord. KS er ikke så lettvint. Mange plager kan komme etterpå. Infeksjoner i såret skjer ofte, kan ikke bære mer enn barnet veier på flere uker, urinveisinfeksjoner som følge av kateteret. Jeg begynte også å blø innvendig igjen etter mitt 1 ks. De måtte skjære meg opp igjen å legge inn 2 dren som jeg måtte ligge med. Alt dette var veldig smertefullt og det tar ganske lang tid å komme seg på bena igjen...i motsetning til en vanlig fødsel. Jeg sier ikke at det ikke skjer komplikasjoner under vanlige fødsler..men statistisk sett så skjer det færre komplik. ved vanlig fødsel enn med ks. Jeg mener ikke å rakke ned på de som ønsker ks. Men vil bare at de skal tenke seg grundig om. Lykke til alle der ute : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

må også mest sannsynligvis ha ks pga jeg ikke kan føde vaginalt... så PLIS ikke skrem meg:) har overhode ikke lyst, og er ganske redd for å si det sånn...

gruer meg sånn til kateter og spinal bedøvelsen og hele greia egentlig...

:¨(

men håper det går bra da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke å skremme deg. Jeg har kun hatt narkose, er litt usikker på hva det blir til nå. Mente bare å få fram det at jeg mener det beste er å føde naturlig. Synd for alle de som ikke har mulighet til det. Jeg gråt som bare det når jeg fikk greie på at jeg måtte ta ks nr 2. Denne gangen var jeg klar over at det ble sånn. Fikk fortalt det sist gang. kateteret er ubehagelig..men det er i alle fall for gjort : ) spinal bedøvelsen vet jeg ingentingen om...men kommer nok også til å grue meg for den hvis jeg skal være våken.. Alt kommer helt sikkert til å gå bra. Det jeg mener er at det er mange av oss som ønsker å føde normalt men kan ikke det...og misunner dem som har mulighet til det. Du er jo også sikkert i denne kategorien..:) Masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta keisersnitt fordi jeg ikke kan føde vaginalt, grunnet en veldig komplisert vaginal fødsel forrige gang. Jeg var slett ikke på beina etter kort tid, måtte reopereres pga rifter og sår og måtte behandles med fysioterapi og antibiotika i lang tid etterpå.

 

Det er nok flere her inne som skal ha KS av samme grunn, og jeg vil tro at angst for å føde kan føles like traumatisk. Det at alt ligger til rette FYSISK for en vaginal fødsel, behøver ikke å bety at alt ligger til rette for en god fødsel. Det psykiske styrer oss vel så mye og jeg synes ikke det skal på noen måte ignoreres.

Vi er vel alle klar over komplikasjoner som kan oppstå med KS, men vi trenger vel egentlig ikke å bli minnet på det i detaljer.

 

Jeg har forståelse for det du skriver og skjønner godt at du ønsker en vaginal fødsel. MEN, hvis du leser en del av innleggene her så ser du at mange gruer seg til KS og at det å bli minnet på komplikasjoner gjør iallefall meg bare ytterligere nervøs.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde brukt litt tid på å lese her inne på forumet før du la ut innlegg hadde du sett at de færreste her inne ser på keisersnitt som en "lettvint løsning". Her er det damer med totalrupturer, barn som har dødd under vaginal fødsel, damer som er blitt seksuelt misbrukt som barn, pluss naturigvis en hel haug med setefødsler osv. Alle som ønsker keisersnitt selv må gjennom en lang prosess med samtaler med jordmor og lege på sykehuset, det er ikke noe du bare kan komme og bestille uten å ha lest deg godt opp om fordeler/ulemper/risiko osv.

 

Beklager om jeg høres avvisende ut, men er veldig lei av folk med hastesnitt som kommer innom her og skal fortelle oss andre hvor fælt keisersnitt er.

 

Synd at du har hatt vonde opplevelser under dine fødsler, men her inne blir innlegget ditt like fruktbart som om en dame med totalruptur og baby som fikk fødselsskader skulle gå inn på forum for hjemmefødsler og fortelle de gravide der inne for en stor risiko de tar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som frivillig legger oss under kniven for å ta ks gjør dette fordi vi må, av en eller annen grunn. Tro meg, vi er mange (både mødre og barn) som har hatt store plager etter en "vanlig" fødsel. Og du kan vøre helt sikker på at vi har tenkt oss grundig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ikke mindre skremt av å lese HI sitt innlegg.. Uff! Jeg er også i den situasjon at dette er ikke noe jeg har valgt selv. Jeg har for trangt bekken, fødte nr en med tang og hadde store problemer i underlivet etterpå. Det er sykehuset som har bestemt for meg og jeg gruer meg VELDIG VELDIG til denne operasjonen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare provosert av å lese HI's innlegg!!!

 

Ingen kvinner kan sammenlignes. For meg var det KJEMPE STORT, hele opplevelsen rundt ks!

 

Er da min fødselsopplevelse "mindre verdt" enn andre som føder vaginalt????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære anonym (siste innlegg). Vil du beskrive KS for meg? Følte du at du fikk puste under inngrepet for eksempel?? Jeg er kjemperedd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Live,

ikke la HI skremme deg! Hvis du leser innlegget hennes nøye ser du at hun skriver "Jeg har kun hatt narkose, er litt usikker på hva det blir til nå. Mente bare å få fram det at jeg mener det beste er å føde naturlig."

 

Det betyr at hun IKKE har født med et planlagt keisersnitt, men med hastekeisersnitt begge ganger. Det er et HELT annet inngrep, med klart høyere risiko faktorer enn det du, jeg og de andre damene her inne skal gjennom.

 

HIs keisersnitt har kommet brått på i en vaginal fødsel som ikke gikk som det skulle, hun har ikke hatt tid til å faste på forhånd, legene har ikke hatt tid til de samme forberedelsene og hun har vært nødt til å gjennomgå full narkose -noe som er langt tøffere for mor og barn- enn spinalbedøvelsen som brukes ved planlagte keisersnitt. Ved f.eks et katastrofesnitt tar ikke en gang legene seg tid til å sterilisere magen før de henter ut barnet. Noe HELT annet enn den rolige, kontrollerte og godt forberedte stemningen som råder ved et planlagt keisersnitt.

 

Når det gjelder dette med å ikke få puste skal du ikke bekymre deg. Det er så vidt jeg husker 9 leger og sykepleiere i rommet under din fødsel, og alle disse høyt utdannede menneskene jobber bare for at fødselen skal bli best mulig for deg og ditt barn. Det er en egen anestesilege og en anestesisykepleier som passer på bedøvelsen din. Dersom du -mot formodning- skulle få følelsen av at det er tungt å puste vil disse fange det opp på sine innstrumenter og nedjustere anestesien et ørlite hakk slik at det ikke blir ukomfortbalet for deg. Har som du vet vært masse her inne på Keisersnittdebatten, og har bare hørt om én dame dette skjedde med. Hun skrev noe sånt som at "men før jeg rakk å si ifra hadde anestesisykepleieren ordnet opp og etter ett sekund eller to kjente jeg det ble lett å puste igjen".

 

Hvis du gruer deg veldig, så ta og klikk litt bakovere på sidene her og les de historiene som heter "jeg har født" eller "min keisersnitthistorie" osv. Veldig beroligende og høre fortellingene til så mange damer som har gått gjennom akkurat det samme som oss.

 

Dette kommer til å gå bra!

 

Stor klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen av dere helt har skjønt poenget mitt. Jeg skrev jo at for mange er det ingen andre muligheter enn å ta ks. Det jeg mener, og jeg vet om en del, er de som ønsker ks pga de er redd for at det skal gjøre vondt. Og så har de egentlig ikke fødd før. Jeg mener at for de er det viktigere å få hjelp og samtaler til å føle seg trygg på en vanlig fødsel. Vet at det er mange i landet som ikke får god nok oppfølging og derfor ikke svar på alle de spørsmål de har. Jeg har full forståelse for at de som har mistet barn under fødsel eller opplevd andre traumatiske ting ønsker å ta ks neste gang. Men det er noen som faktisk bare er urolige for smertene, og det er de jeg mener burde få hjelp og støtte til og kunne gjennomføre en vanlig fødsel. For hvis alt ligger til rette for det er det jo tross alt det beste....og da mener jeg hvis alt ligger til rette. Var ikke meningen å støte noen med mitt innlegg...så hvis det er gjort så beklager jeg det. Håper de fleste skjønte mere hva jeg mente nå. Lykke til alle sammen : )

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så en liten ting til deg SusyQ...jeg var ikke midt i en vaginal fødsel. Fikk svangerskapsforgiftning begge gangene og ble derfor bestemt ks. Første gangen fikk jeg ikke spørsmål om å være våken..så var vel mer akutt den gangen. Andre gangen fikk jeg spørsmål om å være våken. Men valgte å sove..Fikk beskjed om at under keisersnittet hadde det blitt veldig hektisk for legene for trykket hadde økt enda mer og de mente det var godt jeg sov da, så jeg slapp å oppleve det. Jeg vet jo at for meg var det ingen annen mulighet enn å ta ks, hadde sikkert ikke overlevd ellers. Men det er de som ønsker det bare pga redsel for smerter jeg mener...de burde jobbes litt med

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen SusyQ ! Det er godt du er her:-) Jeg har fått datoen nå; 28 august, så det blir vel en uke eller så etter deg... Uff-enkelte dager har jeg mest lyst til å bare legge meg ned å hylskrike fordi skrekken tar meg. Jeg ser for meg at de bedøver meg for høyt opp, at jeg "freaker ut" og at de må dope meg helt ned og at alt sammen bare blir tull. Jeg kan jo legge til at jeg sliter med panikkangst og hyperventiliering og "noia" er endel av bildet.. Vært lite plaget av dette under svangerskapet heldigvis. Men jeg ser det liksom for meg; at det blomstrer opp under operasjonen (og jeg må legge til at jeg er livredd narkose!!! Så det er ikke noe alternativ). Jeg har kikket litt bakover på sidene og forsøkt å lese litt, får bare fortsette med det...

 

Er du nervøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der ble det litt tydeligere hva du snakket om. Det kan hende at en vaginal fødsel ville gått bedre denne gang enn sist gang, men jeg kan ikke tenke å ta den sjansen - for barnet skyld. Han var et hårsbredd unna celebral parese og det som verre er da han ble født, og hans første levedager på nyfødtintensiven ble vanskelige. Det skal hans lillebror få slippe å oppleve. At jeg selv revner herfra til evigheten og måtte gjennom en lang operasjon i narkose er selvsagt også et moment, men ikke det viktigste - selv om jeg ikke kan se for meg at smertene i et sår på magen skal være verre enn hva jeg opplevde etter min "vanlige" fødsel.

 

Og ikke minst gleder jeg meg til å ikke være totalt utslitt etter fødselen, slik at jeg kan glede meg over barnet. Det gjorde jeg ikke sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS pga svangerskapsforgiftning er et hastesnitt på grunn av komplikasjoner hos mor, ikke et planlagt snitt. Dette er som sagt et annet type inngrep, med langt høyere komplikasjonsfare enn et planlagt keisersnitt der mor bl.a har fastet i forkant, bare bedøves lokalt og både mor og barn er helt friske.

 

Og angående: "det er de som ønsker det bare pga redsel for smerter jeg mener...de burde jobbes litt med"

 

Som det er sagt her: Du burde lese litt mer her inne før du uttaler deg. Da vil du se at det er en myte at hovedgrunnen til å ønske ks er "redsel for smerte". Årsakene er langt mer komplekse hos de fleste, og ingen får innvilget keisersnitt uten lange samtaler på fødeplassen sin. De gravide som får innvilget er de legene og jordmødrene, som oftest etter tilbud om kurs mor fødselsangst, individuell oppfølgning osv, mener virkelig behøver det.

 

Derfor er det synd at du tydligvis tror dette er en lett avgjørelse og litt unødvendig for alle som allerede gruer seg nok til fødselen når du kommer inn her og prøver å "snakke oss til vettet".

 

Håper du får en bedre fødselsopplevelse tredje gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg litt nervøs, Live. Er jo en fødsel vi skal gjennom!

 

Men synes det er betryggende å tenke på hvor rutine denne forløsningsmetoden er for alle de flinke legene og sykepleierne som er der med meg. Godt å vite jeg er i rommet med eksperter som vet nøyaktig hva de skal gjøre. Og keisersnitt går jo fint under langt mer dramatiske omstendigheter, så heldige oss som får føde under planlagte og kontrollerte omstendigheter!

 

Må legge til at mammen min har født både søsteren min og meg med keisersnitt for henholdsvis 26 og 29 år siden. Da var teknikk og kompetanse en helt annen enn i dag, men hun hadde likevel to kjempefine fødselsopplevelser. (Har til og med latt meg lese dagboka si for å "bevise" at hun ikke skjønnmaler, hehe) Fødslene gikk fint og hun var oppe og gikk første dagen :-)

 

Men jeg synes du skal prate med sykehuset om angsten din. Sliter du med panikkangst og hyperventilering i utgangspunktet kan du nok ha nytte av noe beroligende i forkant. Husk at både legene og sykepleierne bare er på jobb den dagen for å sørge for at fødselen din blir best mulig, så det er absolutt i deres interesse at du føler deg trygg og har det bra.

 

Dette skal vi klare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Vår,

skjønner hva du mener. Beklager om jeg ble litt provosert, men er så ofte det kommer damer innom sidene her med skremselshistorier fra hastesnitt og skal fortelle oss at måten samtlige her inne skal føde på er feil/farlig.

 

Jeg er helt enig med deg i at de som har fødselsangst bør få hjelp til å bearbeide dette, og rutinene for hva som tilbys her varierer fra sykehus til sykehus. Mitt inntrykk er imidlertid at de fleste sykehus legger alt inn på å få førstegangsfødende bort fra keisersnitt ved å gi oppfølging, samtaler og terapi.

 

Legen jeg snakket med mitt keisersnitt om på Rikshospitalet sa at de aller fleste med fødselsangst faktisk ender opp med å føde vaginalt fordi de har fått bearbeidet angsten og ikke lenger er redde. De som ender opp med å føde med planlagt keisersnitt er den lille prosenten som gjenstår.

 

Faktisk skjer bare 15 prosent av fødslene i dag ved ks, og kun 5 prosent av dem igjen er etter mors ønske. Vanligste grunn for ks etter mors ønske er tidligere traumatisk fødselsangst, seksuelt misbruk og fødselsangst. Så du skjønner det er en forsvinnende liten andel som føder med keisersnitt fordi de er redde for smerte.

 

Ønsker deg all lykke til videre i svangerskapet og med din neste fødsel!

 

 

Klem fra

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen lett avgjørelse. Men som jeg sa..jeg vet om noen som bare ønsker ks pga de tror det er så mye mer lettvint. Sier ikke at det gjelder de som er her inne...Men har snakket med noen som sier til meg " ååå...så heldig du er som har tatt keisersnitt." også har de aldri fødd før...det provoserer meg. Når det gjelder å komme seg på bena igjen etter en fødsel og et ks så tar det..og merk meg "som regel" mye lengere tid å komme seg etter et ks. Det er en operasjon uannsett hvordan en vrir og vender på det. Men så klart går det bra når en tar ks.,. de er veldig oppdaterte i dag. Og legene vet hva de driver med. Som sagt jeg har ingen annen mulighet enn ks. Men skulle ønske av hele mitt hjertet at jeg kunne føde normalt. Hvis jeg får valget denne gangen også så kommer jeg til å velge å være våken. Så har jeg opplevd det også. Da føler en kanskje at en tar "litt" del i det også...

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun som skrev dette innlegget her gjør ikke det for skremme det må dere da forstå!!!dere må tåle at ikke alle fremmer k.s som det susieq her gjør.

det er slett ingen dans på roser å ta k.s eller vaginal fødsel.og det burde være mamaens valg hva hun vil.

men her ble det bare beskrevet hva som KAN skje etter k.s og det må dere jammen tåle å høre.hun slang jo slettes ikke med leppen til de som velger k.s men ba de om å tenke seg grundig om hva dere måtte velge.

det er bare noe tull det susieq bestandig skriver.hun fremmer jo k.s kunne tro alle som ville føde vanlig er gale!og luller mange inn i den tro at det er som en liten tur til doktoren.

jeg har selv en fødsel av hver og venter min 3 i november.jeg har valgt å føde vanlig,rett og slett forde jeg kom meg fortest etter vanlig fødsel og at tiden rett etter fødselen var bedre en timene etter k.s(enda jeg var våken).jeg hadde ingen komplikasjoner hverken under eller etter k.s men syntes det likevel var bedre med en vanlig fødsel!

sier igjen at dette er noe dere må velge og tenke over selv og det er slett ingenting å skamme seg over å velge k.s men er enig at uansett fødsel så må man tenke seg om.og dere må da tåle å høre at det ikke er så greit som mange her later til å tro.

og til susieq og mange andre:slutt å fremme k.s som om det var den enkleste ting i verden,for det er det ikke!!!detb sier jeg enda jeg ikke har erfaring med at det har gått noe som helst galt med mitt k.s!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anonym:

 

Hva konkret av det jeg skriver er det som er "bare noe tull"?

 

Jeg mener ikke at ks er "den enkleste ting i verden" eller at "alle" burde ta det. Men jeg mener det er viktig å respektere at folk tar forskjellige valg, og at det som var riktig for deg ikke nødvendigvis er riktig for en annen. Ingen fødselsmetode er hverken smertefri eller risikofri, og nettopp derfor synes jeg det er viktig å forholde seg til fakta og forskning heller en truismer og skremselspropaganda. Fakta er at et planlagt keisersnitt i Norge i dag er noe helt annet enn et hastekeisersnitt, og har langt lavere kompikasjonsrisiko.

 

Det finnes fordeler og ulemper med fødsler enten mor velger hjemmefødsel, fødsel i vann, sykehusfødsel med epidural eller planlagt keisersnitt. Hver kvinne får i samråd med sin lege velge den forløsningsmetoden som passer best for henne og barnet sitt, tenker nå jeg. Uansett er det ikke et enkelt valg.

 

Viser forøvrig til artikkelen som også ligger ute på "Alt du lurer på om keisersnitt tråden" om de norske gjennombruddsprosjektet om keisersnitt utført før fem år siden:

 

Ola Didrik Saugstad leder Pediatrisk forskningsinstitutt ved

Rikshospitalet. Han har deltatt på et stort forskningsprosjekt som har

fulgt 18 000 norske fødsler, og sammenliknet planlagte keisersnitt av

ikke-medisinske årsaker hos fosteret med normale vaginale fødsler.

Konklusjonen er at det stort sett er trygt å føde i Norge, enten det skjer vaginalt eller med keisersnitt.

- Vi så riktignok at dobbelt så mange keisersnittbarn ble lagt inn på

nyfødt avdeling med pusteproblemer. Men de planlagte keisersnittene ble gjerne tatt et par uker før termin, og da kan lungene være umodne. Ved keisersnitt tatt én uke før termin, fant vi ingen økte pusteproblemer. Vi fant heller ikke andre forskjeller, sier Saugestad.

Professoren understreker at pustevanskene ikke kan regnes som noen alvorlig komplikasjon.

- Under en vaginal fødsel blir fostervann presset ut av lungene. Dette

skjer ikke ved keisersnitt. Noen ganger kan den nyfødte puste litt fort i et par dager og trenge litt ekstra oksygen. Selv om det beste er å føde vaginalt er det trygt for barn å fødes med keisersnitt. Det er ingen grunn til å lage noe skremselsbilde.

Professoren påpeker at det finnes fordeler og ulemper ved begge

forløsningsmåter. Blant annet kan barn født vaginalt en sjelden gang få fødselsskader som brudd i kravebein eller overarm.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg skal de fleste gravide her inne -av en eller annen grunn- ta keisersnitt i nærmeste fremtid. Da er det -som en sier over her- lite konstruktivt å fokusere på alt som kan gå galt, men heller holde fokus på at det som oftest går bra med de aller aller fleste. På samme måte som det ikke er stor vits i å harke opp historier om totalrupturer, mekonium i lungene og dødfødsler inne på 3. trimester, men heller at for de fleste kvinner er en vaginal fødsel helt fint..

 

Som sagt: Folk er forskjellige, og respekt for det er en fin ting.

 

Hvis du er interessert i komplikasjonsrisiko ved planlagte keisersnitt kontra vaginal fødsel har den amerikanske jordmorforeningen en grundig og god gjennomgang på sine sider:

 

http://www.midwives.org/newsletter/newsletter/articleTEMP1.asp?ID=97

 

Ha en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fakta ja susieq.greia er at du tar med hver eneste negative ting du kan skrive om vaginal fødsel.du er her inne hver eneste gang jeg har vært innom for å se og du tåler ikke at noen sier bra ting om vanlig fødsel.

ser du ikke at hun som startet denne tråden OG jeg har ingenting imot de som velger k.s i det hele tatt.det syntes vi begge en mor skal få velge selv,men du er på hugget med en gang for å fortelle hvor ille skadet du blir av å føde vanlig og hvor lett du hadde det under og etter k.s.da må du nemlig ha vært usedvanlig heldig!for det er bare tull å skrive at man er så inderlig sprek etter en k.s som du alltid skriver.sjangsen for at du trenger hjelp både til å skifte bind,gå på do,dusje,stele barnet og ellers mange ting første døgnet er overhengende stor.du snakket en gang om å opp å gå med din nyfødte med en gang.det er bare sprøyt eller så er du som sagt usedvanlig heldig.første døgnet etter en k.s trenger du hjelp og du kan IKKE ta deg av barnet på samme måten som etter en vaginal fødsel.

du skremmer folk stadig om skadene ved vanlig fødsel.om å sy og skader og om hvor vondt mange har det etter til og med et år etter fødsel.det har sikkert skjedd sånt noe,men hvor stor er sjangsen for det da????sjangsen for at du er deg selv etter minst et par mnd er abselutt størst.

det ER mest naturlig å føde vaginalt!du har like stor sjangs til å få skader og infeksjoner etter en k.s som vanlig fødsel.men du er aldri sein med å fortelle jenter som er redde hvor mye galt det går under fødsler.

du skal ikke fremme k.s!det er bra for mange.og til det beste for mange.men ikke skrem dem som kansje kunne tenke seg en vanlig fødsel.

jeg syntes personlig at begge deler var greit. men veit mange som har hatt problemer etter og under både k.s og vaginal fødsel.

du skal opplyse folk ja,men du er da bare her inne for å dra frem skremsel om vanlig fødsel.finner du en plass der det står bra ting om k.s drar du det frem,men det står minst 10 ganger fler plasser at det er best med vanlig fødsler men hvis noen tar det frem er du på pletten med en gang om hvor feil det er!!!

JENTER:IKKE LA NOEN SKREMME DEG FRA HVERKEN DET ENE ELLER ANDRE.TENK DEG OM HVA SOM ER BEST FOR DEG.DET ER BARE RETT DET DU FINNER FREM TIL.DET ER GODE OG DÅRLIGE TING MED BEGGE DELER.

susieq er bare her inne for å av en eller annen merkelig grunn for å fremme k.s!!

det er ingenting å fremme,men heller ingen ting å frykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære siste anonym!

Jeg synes kanskje du er litt hard mot Susy Q nå. Ikke glem det faktum at mange av oss som skal ta KS faktisk ikke har noe valg - vi MÅ det. Sykehuset har bestemt det for en del av oss - av medisinske årsaker som det heter. Og da er det veldig godt skal jeg fortelle deg at det finnes damer som Susy Q som kan berolige de som er REDDE for KS!! Hun har ved sine innlegg hjulpet meg masse!! Og jeg har født vaginalt jeg - jeg kan si masse om det, men et trangt bekken gjør at sykehuset ikke vil ta noen sjanser denne gangen og det er jeg glad for. Men jeg er som sagt kjemperedd for komplikasjonene under og etter et KS. Jeg har lest mye om både det ene og det andre og jeg vil tro at selv de som har en "valgmulighet" ikke velger KS for lettvinthets skyld. Jeg tror alle har en god grunn, det være seg medisinske årsaker, fødselsangst, angst for smerter (det er da også en grunn). Det er også et annet faktum som vi ikke kan ignorere i dette; det er legene ved sykehusene som tar valgene - tross alt - ikke mor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg er redd du blander meg med en annen?

 

Jeg har aldri skrevet noe negativt om vaginal fødsel og langt fra "hvor ille skadet du blir av å føde vanlig ". Det har jeg ingen grunn til å gjøre.

 

Jeg har alltid ment at det ikke finnes noen objektiv sannhet om fødsel. Mens en hjemmefødsel kan være helvete for en, kan det være himmelen for en annen, på samme måte som med keisersnittfødsler og vaginale fødsler på sykehus.

 

Hvis du leser her inne vil du se at jeg gjentatte ganger, f.eks i de mange innleggene fra "kvinneforkjemper", argumenterer mot å rosemale keisersnitt og svartmale vaginalfødsel. Jeg mener kvinner som trenger det bør få keisersnitt, men da må man være opplyst om fordeler og ulemper, ikke se på det som en "snarvei" til å få barn. I en vaginal fødsel har du vondt underveis, og mindre vondt etterpå. I en keisersnittfødsel er du smertefri underveis, men har gjerne mer smerter etterpå. Det finnes fordeler og ulemper ved begge forløsningsmetoder, kvinner er forskjellige og det som er rett for noen er helt feil for andre.

 

Likevel finnes det nok av folk som vil fortelle oss hvor farlig og fælt det er å ta keisersnitt. Dette kommer gjerne fra de som har hatt kaste eller katastrofesnitt, noe som er en annen type fødsel, på samme måte som en vaginal hjemmefødsel er være annerledes fra en vaginal sykehusfødsel med epidural. Da mener jeg det er viktig å trøste de som gruer seg veldig til keisersnittfødselen sin, med fakta og informasjon om hva som faktisk skjer og hva som faktisk er risiko under et planlagt keisersnitt i Norge i dag.

 

At andre velger noe annet enn meg har jeg full respekt for. Selv gleder jeg meg til fødselen min om 8 dager. Og hvis du er gravid, Anonym, ønsker jeg deg også en god fødselsopplevelse -enten det måtte skje på den ene eller andre måten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har lest innleggene til SusieQ særlig godt anonym (kl 13.38), jeg har aldri opplevd at hun har rakket ned på vaginale fødsler og slett ikke vært her inne for å oppfordre folk til å velge KS.

Jeg synes innleggene hennes er saklige, beroligende og faktabasert for oss som av en eller annen grunn må ta KS. Det er ingen som tar sin avgjørelse ved å være inne på BIM sine debattsider - avgjørelsene tas tross alt ved sykehusene med leger og jordmødre.

 

Jeg vil bare si takk til SusieQ og andre som har hjulpet meg med å bli fortrolig med KS, med gode, begrunnede svar og opplysninger. Det er godt at vi kan støtte hverandre uansett - skjønner ikke vitsen med å skrive så negativt om KS til oss som dessverre ikke kan føde vaginalt.

 

Lykke til alle sammen - enten det er vaginalt eller med KS.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...