Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #26 Skrevet 15. august 2007 Man velger epidural fordi det gir god smertelindring. Den beste smertelindringen som er å få faktisk. Nei, man kan ikke kalle dette pingleveien. Alle kvinner opplever både en fødsel og smerter forskjellige, slik er det bare. Noen har en høyere smerteterskel enn andre og føler seg som urkvinner når de føder uten smertestillende. Andre opplever epidural som en kjærkommen pause i en lang og hard fødsel. Og det er forresten litt "feil" å si at man velger epidural før noe annet er prøvd. Tror de fleste som har fått epidural har veldig god kjennskap til hvordan en rie føles, man får jo ikke akkurat epidural med en gang riene setter inn. Nina
Ikkelektuell Skrevet 15. august 2007 #27 Skrevet 15. august 2007 Ok, det virker som om du stiller spørsmålet ut fra en idé om at en fødsel er pinglete hvis mor ikke går inn i smertehelvetet med et martyr-aktig ønske om å holde ut så lenge som mulig uten bedøvelse. Kontraspørsmål til deg: Hva er vitsen med å ha store smerter, når man har mulighet til å la være? Svaret mitt til deg gir seg vel kanskje selv her; jeg forstår ikke poenget med å ha vanvittig vondt når ting ligger til rette for at man kan ha det en hel del bedre. Fødselen som sådan forringes ikke av at smerten blir mindre. Å føde er ikke og kommer aldri til å bli pinglete uansett hvordan du vender på det. Det er ingen spøk å presse en person ut gjennom underlivet - selv ikke med epidural.
Gjest Skrevet 16. august 2007 #28 Skrevet 16. august 2007 Hvorfor skal man lide seg igjennom en fødsel når man ikke må? Jeg har født tre barn og hatt planlagt epidural alle tre gangene, og det er jeg glad for. Mulig mange syns dette var pinglete av meg, men jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet. For meg var det en stor lettelse å slippe og gjennomgå uutholdelige smerter.
Gjest Skrevet 16. august 2007 #29 Skrevet 16. august 2007 Jeg ønsket egentlig å føde uten smertestillende, men etter tre døgn med rier og tre døgn uten søvn eller mat, så bare måtte jeg. Jeg måtte få roe ned kroppen min. Det var en kjempenedtur, og jeg ønsker virkelig å føde uten smertestillende neste gang, for det var ikke pga smertene jeg ville ha epidural, men rett og slett for å ha muligheten til å legge meg ned. Epiduralen ble skrudd av en stund før pressriene også, så de kjente jeg. Noen kan sikkert kalle epidural for "pingleveien", men jeg syns de som spør om smertestillende burde få lov til det uten å bli kalt for pingler. Det er sikkert mange som meg, som faktisk ønska å føde uten. Og de trenger ikke å få slengt etter seg at de er pingler, det er skuffende nok som det er.
Gjest Skrevet 16. august 2007 #30 Skrevet 16. august 2007 Hvorfor er det skuffende å måtte be om epidural likevell? Hva er det som er så fantastisk med å føde uten noen form for bedøvelse? Hvorfor er det en nytelse å gjennomgå time etter time med rier og kjenne hver jævla smertefulle ri?
Gjest Skrevet 16. august 2007 #31 Skrevet 16. august 2007 For meg var det skuffende, for jeg hadde et ønske om å klare meg uten gjennom hele svangerskapet, jeg ønska å bruke vann som smertelindring, og jeg ønska å ha muligheten til å bevege meg under hele prosessen. For MEG var det en skuffelse.. Faen heller!!! Er folk her inne bare ute etter å slange ut dritt uansett eller.. Hva kan man egentlig skrive for å unngå at folk blir sinna.. Jeg kan godt skrive jeg elsker alle i hvert jævla innlegg jeg liksom. Men da LYVER jeg.. JEG skriver om MIN opplevelse, om MINE tanker. Hva JEG tror, og hva JEG mener... DU mener noe annet, fint for deg, jeg lar deg ha dine meninger i fred.. Vær så snill å la meg ha mine....
Anonym bruker Skrevet 16. august 2007 #32 Skrevet 16. august 2007 Hvorfor velger noen å få barn når de er 18 år, Angelica? Før de har fullført en utdannelse og fått seg en trygg jobb? Kan man kalle det "havne i uløkka"-veien? Folk har fordommer mot mye rart, og jeg synes du er unødig nedlatende mot andre kvinners valg. For noen passer én ting best, for andre passer noe annet. Men du tror kanskje at dine valg bør være fasiten for alle andre?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #33 Skrevet 17. august 2007 Pingleveien? Min sønn kunne dødd under fødsel for 12 år siden uten epidural. Min kropp klarte ikke å slappe av mellom riene, så jeg klarte ikke å åpne meg. Kunne tatt keisersnitt og hva måtte jeg ha tatt da, full narkose eller epidural. For å ha nevnt det så hadde jeg ingen planer om å bruke noe form for smertestillende, men jeg var nødt. For 100 år siden klarte man seg uten "nymotens medisin", men hvor mange flere dødfødseler hadde man og hvor mange flere mødre døde under fødsel? Uten å legge ut så mye om min fødselshistorie om hva som skjedde før, under og etter fødsel, kan jeg også påstå at jeg hadde heller ikke kommet levende fra dette for 100 år siden. Tror kanskje man fikk noe under fødsel da også for å lindre litt, men bryggene og tinkturene man fikk da var kanskje ikke like effektive som det som er på markedet nå. Man vet aldri om man har medisinskeårsaker før alt er i gang. Slik jeg forstår det er epidural best for barnet, når det gjelder moderne smertestillende. Man kan kanskje bruke alternativ medisin som akupunktur, men skal man bruke det for smertelindring, så er jo det like pinglete.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #34 Skrevet 19. august 2007 jeg fikk ingenting på første og det var HELL det.denne gangen her skal jeg ha epidural.det er en måte å gjøre deg mer rustet for fødsel "o`vise kvinne"..
SuperMoM <3 Skrevet 19. august 2007 #35 Skrevet 19. august 2007 Da jeg gikk gravid med min første så var jeg innstilt på at jeg ikke skulle ta epidural i og med at jeg ville prøve uten først.. Da jeg fikk komme inn på sykehuset 14 dager over tiden,fikk jeg vite at jeg ikke var moden og hadde bare 1 cm åpning.I løpet av dagen så fikk jeg 2 modnings piller (ikke samtidig,men med jevne mellomrom) og ikke flere for 2 er vel maks grensen tror jeg.. Dagen etter hadde jeg 2 cm (jippi?not) og de tok vannet mitt i 13 tiden og satte drypp på meg 14 tiden.. og jeg fikk ikke pauser mellom riene omtrent.Alt kom så sinnsykt brått på at lyst gassen var bare bortkastet.Prøvde 3 "drag" så kasta jeg skiten.. Etter en god stund så ba jeg om epidural og anestesi legen sa at det var ingen grunn til å nekte meg det.På bare 3 cm.. Det jeg fikk vite i ettertid var at hadde ikke jeg tatt epidural så hadde fødselen vart til neste dag pga at jeg ikke fikk til å slappe av mellom riene.. alt gikk raskt etter jeg fikk epidural og småen kom til verden 21.20.. de var da bekymret og ville gi meg epidural pga at det kunne hende at når han skulle presses ut så kunne jeg være så sliten at jeg ikke hadde flere krefter. Jeg er veldig glad for at jeg tok det,for han var 4520g og hadde et hodemål på 39cm.. Ja,og jeg brøt halebeinet.. Så da er jeg nå usikker på hva jeg vil gjøre under min neste fødsel,i og med at jeg har hørt at de som har brutt hale beinet under fødselen,har stor sjanse i å bryte det opp igjen under neste fødsel.. Så da er det mulig at jeg kommer til å bestemme meg for epidural på forhånd til neste.. Må bare tenke gjennom og prate med lege og jordmor først. Så bare kall meg en pingle:p Kunne ikke sitte skikkeli på flere måneder.Behagelig!!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #36 Skrevet 20. august 2007 Først må jeg si at å sammenligne en lett og en hard fødsel er som å sammenligne en 2 timers tur på asfalt, med en 20 timers klartetur i fjellet. På den ene turen trenger man ikke nistepakke - på den tunge turen har man større behov for nistepakke. Slik er det med epidural også. Noen har ikke behov for det fordi fødselen går som "en lek", mens andre må ha det fordi fødselen er tøff og eventuellt lang. Fødsler er forskjellige!! Dessuten er det Nnoen liker å kjenne på riesmertene og føler at det gir dem noe, mens andre ønsker ikke dette og vil helst føde uten for mye smerter. Hva hver enkelt velger må være dem sitt valg - synes det er teit å kalle det pinglete å ikke ville ha store smerter SELV om de velger det før de har prøvd noe annet.. Hilsen en som ikke brukte epidural
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #37 Skrevet 20. august 2007 Jeg må ha epidural siden jeg skal ha keisersnitt pga foranliggende morkake. Gidder ikke bli kuttet opp uten bedøvelse heller.
twoboys & a girl Skrevet 21. august 2007 #38 Skrevet 21. august 2007 Hadde ikke annen bedøvelse sist gang enn lystgass. Epidural gis ved behov og kommer ann på hvor du er i fødselsforløpet. Denne gangen vurderer jeg det siden sykehuset ikke har lystgass og jeg er veldig plaget med ryggen. Må bare tilføre at jeg har veldig sprøyteskrekk så blir ikke lett å event si ja til det...
LynxLynx Skrevet 22. august 2007 #39 Skrevet 22. august 2007 Hvorfor Epidural?? Fordi det gjør vondt å føde, vell!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2007 #40 Skrevet 22. august 2007 Epidural pingleveien? Har du sett den nåla du får stikket i ryggen eller Angelica? Den er tykk som en strikkepinne og du hører det knaser i brusket i ryggen når du får den. Synes man er drittøff jeg, når man tør å ta den.
SuperMoM <3 Skrevet 23. august 2007 #41 Skrevet 23. august 2007 Ja,akkurat!!Det er en grunn til at de setter lokalbedøvelse før de setter epiduralen.Min kjære sa til meg at om jeg hadde sett str på epiduralen,så hadde jeg helt sikkert nekta.I og med at jeg har sprøyte skrekk!!
aanonym Skrevet 24. august 2007 #42 Skrevet 24. august 2007 Hva mener du med "medisinske årsaker"? Ganske tøvete tråd, det eneste du er ute etter er å få folk til å innrømme at de er pingler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå