Gå til innhold

Hvorfor epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar opp emne her til alle som har en fødsel foran seg.

Har dette blitt en ny trend?

Jeg lurer på da hvorfor velge dette(da mener jeg ikke dere med medisinske årsaker) men dere som evt velger dette før noe annet er prøvd?

Kan man kalle dette "pingleveien"?

Bare lurer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor bedøvelse hos tannlegen? Mennesker klærte seg bra uten for 100 år siden :)

Skrevet

Hmm.... Begynner å nærme seg 9 år siden jeg brukte epidural. Ikke spesielt nymotens egentlig. He he.

Skrevet

Å klare rotfylling uten bedøvelse???? Hm...tror ikke det :)

Skrevet

Ja ja, før trakk de tenna. Nå snakker jeg om å velge epidural på forhånd, altså forhåndsbestille..........?

Skrevet

MÅ man velge på forhånd? Trodde dette var noe man kunne tenke på og få ved behov.

Er dette noe å krangle om da? Så lenge ungen kommer ut, så spiller det jo ingen rolle hva som ble gjort i timene før.

Skrevet

pinlgeveien??

Hvis du klarer deg uten så er vel d fint for deg. Men betyr ikke at alle klarer d.

Og uansett så kan d være folk sier at d SKAL de ha når fødselen setter igang, men de får d ikke når d er igang, eller de trenger d ikke.

Man sier mye rart før man er igang uansett.

Og hvis du kalle epidural pingle vei så lurer jeg på om du noen gang har tatt d selv??? Epiduralen hjalp ikke en dritt på meg.

Også gjør d virkelig noe om folk vil føde uten smerte?? Syns d er ganske fornuftig jeg da...

Vi er ikke sånn som før i tiden, når de fødte i åkeren og fortsatte med jobben etterpå. Vi lever faktisk i en litt annen tid

Skrevet

Jeg kom til verden for 24 år siden, og min mor fikk epidural.. Dæven, nymotens greier! Hahahahahahahaha! Klart,om man er slapp i dåsa så er det vel enkelt å trøkke ungen rett ut.. Men er ikke like enkelt for andre. Kjekt med hjelp. Så man ikke svimer av pga smerte.

Skrevet

Er det ikke like "pingleveien" å bestemme seg for lystgass eller hva annet de har i forveien også da? Siden du bare nevner Epidural.

Skrevet

Det har jeg gjort! Sprøyteskrekk til de tusner, så jeg nekter å ta "unødvendige" sprøyter. Men så var tanna mi død også da.. så jeg kjente jo ikke stort. Men hadde gjort det uten bedøvelse på en "levende" tann også hvis det noensinne dukker opp.

Skrevet

Mulig, jeg lurer fortsatt. Det eneste jeg har fått hittil er bortforklaringer.

Skrevet

I mitt tilfelle så var det ikke så mange alternativer.

Epidural eller ende opp med keisersnitt.

Hvem velger egentlig selv på fødestua? Tror ikke de unødvendig

strør rundt seg med epidural...

Skrevet

Første gangen fødte jeg uten epidural og det var en jævlig fødsel.

Slet i mange år etter med vonde minner.

Da jeg ble gravid igjen hadde jeg veldig fødselsangst og "trøstet" meg med at denne gangen går det nok bedre for jeg SKAL ha epidural.

Fikk det og hadde en flott fødsel, self gjorde det vondt men det var mye mer kontrolert. Og i dag sitter jeg igjen med gode minner om den fødselen.

Nå venter jeg nr 3 og har skrevet i mine papirer at jeg ønsker epidural.

Rett og slett fordi jeg synes det hjalp og heller vil sitte igjen med gode minner istedenfor jævlige! :)

Skrevet

Du lurer ikke du vet du Angelica! For da hadde du ikke kalt det pingleveien! Slikt gjør man kun når man vil krangle!

For min del ble jeg satt i gang med modningspiller og fikk en helvetes rask og intens åpningsfase. Kroppen reagerte ved at jeg ble syk, spøy som en gris og var så kvalm og svimmel at jeg klarte ikke annet enn å ligge i senga å holde meg fast mens rommet spant rundt. Etterhvert ba jeg om smertestillende, hvorpå jm anbefalte meg å holde ut litt til å heller ta epidural med en gang fordi hun trodde dette var det beste for meg. Jeg kan ikke påstå å kunne det med fødsler bedre enn jm, så epidural ble det. Nå funka ikke den på meg, så det var i grunnen bortkasta, men den ble nå satt.

Hele "dritten" (fødselen) ente i hastesnitt fordi guttungen min satt fast og kopper og andre forsøk ikke nyttet. Så denne gangen vet jeg ikke hva som skjer, kanskje blir det den aller mest pinglete utvei; planlagt ks.

Så; mulig jeg valgte pingleveien, du får dømme meg sønder og sammen :DDD

Skrevet

Hei angelica!

Ja, for meg var det Pingleveien, jeg var dritredd for smerte og bestilte epidural med en gang jeg kom inn døra - for det var det "gode" rådet jeg hadde fått. Det endte med at fødselen ble en eviglang greie som jeg tenker tilbake på med skrekk og gru.

Men med nummer to var jeg tøffere, og gjett hva: det gikk kjempebra. Fødselssmerten hjalp meg faktisk til å få ungen UT og få det overstått. Etterpå sa jordmor at veldig mange har opplevd det samme.

Heller en ahlvtimes skikkelig smerte, enn en fødsel som "aldri" tar slutt!

Skrevet

Jeg har ikke dømt noen værken opp eller ned, et spm som dere tydelig tolker som provoserende og ja hensikten var klart der på en krangleside. MEN som sagt igjen spør jeg....

Og hvis du leser en gang til mener jeg unntak da medisinske årsaker, både psykisk og fysisk.....!!!

He he er vel ikke så ille å krangle på en krangleside eller??

Skrevet

Takk for det beste svaret hittil=) Ikke bortforklaringer, bare en forklaring på det jeg lurte på. Takker og bukker=)

Skrevet

Nettopp, så hvorfor da unnskylde seg med at man bare spør? Det er jo krangle du vil....

Og som jeg skrev, epiduralen var så absolutt ikke medisinsk eller psykisk betinget, det var kun jm som anbefelte det.... Lese litt mer du også kanskje...?

Skrevet

Da jeg var gravid med førstemann, hadde jeg bstemt meg på forhånd at jeg skulle ha epidural, dette mye pga sterk fødselsangst. Siden jeg også fikk sv.skapsforgiftning, ble det også bestemt for meg. Men under fødselen gikk alt greit, og jeg hadde ikke behov for noe smertelindring. Da jeg var ferdig var jeg veldig stolt over det.

Men da jeg ble gravid igjen, kom fødselsangsten igjen, og jeg bestemte meg igjen at jeg ville ha epidural dersom mulig, men denne fødselen gikk så kjapt at jeg hadde ikke tid til å tenke på det engang.

Nå er jeg gravid igjen, og tenker vel gjerne at jeg vil ha epidural dersom jeg ønsker det under fødselen - men mest sannsynlig vil jeg ikke ha det nå heller, når alt kommer til alt.

Puh, dette ble langt, men poenget mitt er: jeg mener at det ikke er pingleveien å bestemme seg på forhånd - en vet aldri hvordan fødselen forløper, selv om man har "bestemt" seg på forhånd, så er fødselen en unik opplevelse som man ikke vet hvordan man reagerer på før man er der. Jeg synes nesten det er verre å bestemme seg for at epidural er utelukket, jeg tror da at det kan føles som et stort nederlag dersom man ikke klarer en fødsel uten smertelindring, og fødselsopplevelsen kan forringen pga av dette.

Jaja- ble litt i lengste laget dette :-)

Skrevet

Halla du.

Min forklaring på epidural, var fordi det ble annbefalt det. Jeg hadde veer i 19timer. Og da jeg fikk den, kunne jeg slappe bedre av mellom riene mine. Det var ikke for smerten sin skyld.

Det er ikke alle som tar det som smertelindring. Selv om den også selvfølgelig virker sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...