stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 13. august 2007 #26 Skrevet 13. august 2007 Synes unge er et skjønt ord jeg:) hehe... Og jeg tenker absolutt ikke på det som negativ bare fordi det brukes i negative sammenhenger; "Pass på ungen din!" eller fordi det kan settes sammen til et negativt ladet ord som f.eks "tyskerunge" og "drittunge".
olla Skrevet 13. august 2007 #27 Skrevet 13. august 2007 Alt etter hvor en bor tror jeg. Her har vi prøvd å bevisst bruke barn, men det går ikke. Så nei, jeg synst ikke det.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 13. august 2007 #28 Skrevet 13. august 2007 Alle ord kan da bli negativt ladet, kommer vel mest an på tonefallet man sier det i og i hvilken sammenheng det blir brukt! Nei, unge er ikke et negativt ladet ord.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 13. august 2007 #29 Skrevet 13. august 2007 Jøss! Jeg har èn nabo som sier barn, og det høres helt for j***lig ut. Men hun er unnskyldt i og med at hun opprinnelig stammer fra det sentrale østland. Her har vi ikke barn, vi koser heller ikke med barnet. Vi har unger, og koser med ungen. Men then again, vi er kansje ikke så glade i "barna" våre her oppe i nord.
Mrs. Bouquet Skrevet 13. august 2007 #30 Skrevet 13. august 2007 Her brukes det kun unge, det er dialekta vår, så det er i alle fall ikke negativt ladet. Hadde jeg plutselig sagt barn/barnet hadde nok folk himlet med øynene og lurt på hva jeg prøvde på. hadde hørt veldig unaturlig ut.
trompetisten Skrevet 13. august 2007 #31 Skrevet 13. august 2007 Nei. En del av dialekten. Sier aldri barn, men unge.
♥Snulder Skrevet 13. august 2007 #32 Skrevet 13. august 2007 For meg er det ingenting negativt ved ordet. Men alt er jo en subjektiv opplevelse.
AneB Skrevet 13. august 2007 #33 Skrevet 13. august 2007 For meg blir det fjollete å si "barn", eller sånn pent. Passer ikke i dialekten i det hele tatt. Og syns ikke det er et negativt ladet ord når folk med andre dialekter sier det heller. Kommer an på tonefallet. Er som med ordet "kjerring", for eksempel. Kommer helt an på dialekt, tonefall og stemning når ordet blir sagt. Som med mange andre ord også.
Pysa Skrevet 13. august 2007 #34 Skrevet 13. august 2007 jeg syns det er greit i bestemt form flertall. jeg henter ungene i barnehagen. men:jeg har to barn. andre har et barn. jentunge og guttunge er greit.
1kar&1møy&meg™ Skrevet 13. august 2007 #35 Skrevet 13. august 2007 jeg tror dette er enda et av de ordene med forskjellig betydning rundt om i verden. Jeg sier unge jeg og mener det ikke negativt. Tror heller ikke det blir oppfattet negativt av folk her vi bor. Ungane, ungen min, ungar helt vanlige ord her )
1kar&1møy&meg™ Skrevet 13. august 2007 #36 Skrevet 13. august 2007 verden ja hehe NORGE mente jeg da ;P
Learning to fly Skrevet 13. august 2007 #37 Skrevet 13. august 2007 For meg er det helt rart å si barn, for det er ett ord som vi ikke bruker i vår dialekt.... Å skrive barn, gjør jeg, for det er "bokmål" ofr meg. Unge er mer "vårt språk". Har aldri kalt ungene mine for barn, og har ingen negative assosiasjoner med det ordet i det hele tatt:) Aldri tenkt att det går an en gang. F.eks: No ska eg henta ongane i barnehagen:) Du e go`ongen min Kom nå onga (når vi må gå videre)
manonym Skrevet 13. august 2007 #38 Skrevet 13. august 2007 Absolutt ikke negativt! Vi sier aldri barn, og kommer aldri til å si det heller. Her snakker vi dialekt og unge er det naturlige ordet for oss. Men skjønner tankegangen, er det samme som ordet kjærring. I noen dialekter er det faktisk et komplimang å bli kalt det, det er et koseord=) Mens andre steder er det et skjellsord.
☆Pacific sunset☆ Skrevet 13. august 2007 #39 Skrevet 13. august 2007 hmmm nja.... litt usikker.. for je sier ofte: "lille ungen min" eller "ungene mine" - det er da positivt, men når noen sier: han ungen din, osv da føles det negativt, høres bedre ut med barnet ditt da... æsj dette ble rotete skrevet men håper du forstår
grå :) Skrevet 13. august 2007 #40 Skrevet 13. august 2007 men for meg blir det mer sossete å si barn. har vel mye med dialekt å gjøre
virrevirrehodet Skrevet 13. august 2007 #41 Skrevet 13. august 2007 Nei, det har jeg aldri tenkt over. Unge=barn :-)
Honningmelon Skrevet 13. august 2007 #42 Skrevet 13. august 2007 Jøss, det er det dummeste jeg har hørt! I min dialekt sier alle unge, og ingen sier barn her hvor jeg bor. Nå måtte jeg jaggu le :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå