Gå til innhold

er unge et negativt ladet ord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg føler det. kjenner at jeg blir sint inni meg når noen kalder babyen min unge, eller når noen skriver det her inne.

det knyter seg i magen.

er det bare meg som misliker ordet unge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er et negativt ladet ord, jeg også.

Assosierer det med "drittunge" liksom.

Skrevet

Nei, finnes ikke noe negativt med det. Helt nøytralt ord akkurat som barn.

Skrevet

Jøøs, første jeg noen gang har hørt som mener at unge er et negativt ord. Har aldri tenkt den tanken, og skjønner ikke hvorfor du mener det?

Skrevet

Den innstillingen minner meg om da noen jeg gikk på barneskolen sammen med mente at å si "fy" var å banne siden det var første del av "fy faen" *ler*

Skrevet

Kommer an på hva man personlig forbinder et bestemt ord med.

Eksempel; faren min sa ALDRI navnet mitt, jeg het bare "jentungen". Det tok lang tid før jeg orket å høre det ordet som voksen, for å si det sånn. Men det lå jo i meg - ikke i de rundt meg som snakket om døtrene sine som "jentunger", for dem var det bare et ord.

Skrevet

Jeg har alltid tenkt sånn fordi jeg føler at folk bruker det i negative sammenhenger.

Det er greit å si f.eks. "Nå er ungene langt" men syns det høres så "hardt" ut med f.eks. "Hvordan går det med ungen din?"

Som sagt lenger oppe, assosierer det med drittunge...liker heller å bruke ordet "barn".

Skrevet

Hehe;) Det mener ikke jeg da;)

Skrevet

Syns ikke det jeg...

Men enkelte har vel sin måte å si det på...Jeg sier både barn å unge...

Skrevet

fordi det ofte blir brukt sånn:

"kan du ta ungen litt?"

"pass på den ungen"

"hun klarer jo fint og se til ungen selv"

"det er jo bare en unge"

vet ikke, men jeg takler rett og slett ikke ordet unge. føler at barnet blir sett ned på.

Skrevet

Hmm.. men er det slik at du blir fornærmet om noen spør hvordan det går med ungen din?

Må jeg nå begynne å tenke på hva slags ord jeg bruker til folk?

:o)

Skrevet

Enig. Føles som om barnet blir satt ned på og er noe negativt.

Signerer også at det kommer an på hva man er vant med.

Skrevet

Jeg blir ikke fornærmet nettopp av den grunn at det kommer jo an på hva man er vant med og forbinder ordet med.

Men jeg ville aldri sagt det selv.

Det føles som om barnet er noe negativt når man kaller det for ungen.

Skrevet

Jeg skjønner tankegangen din..

Det blir jo brukt i negative situasjoner som blir nevnt over her..

Helt fra gammelt av har det jo vært brukt i en "negativ" sammenheng.. har aldri hørt det har vært snakk om russerbarn og tyskerbarn f.eks.

Var russerunge og tyskerunge..

Har ikke tenkt noe særlig over det, men jeg forstår hva du mener og nå når jeg tenker på det bruker jeg ikke det ordet så mye

Skrevet

Det synes ikke jeg , men det har kanskje litt med hvordan men sier det.

Men for en innfødt Hedemarking , er det mer vanlig å si unge enn barn tror jeg... Litt på gyngende grunn her nå muligens...

Skrevet

ai,ai,ai... når jeg leste innlegget så tenkte jeg: Oisann, og jeg som har brukt ordet "unge" ganske mye fordi jeg trodde det var et helt greit ord over barn men så er det et negativt ladet ord. Typiskt innvandrer som bommer... hehe...

Heldigvis så jeg at flere hadde skrevet at de ikke tenkte på ordet slik *puuuhhhh*

Jeg bruker.. ungene mine.. like mye som barna mine... men tror jammen jeg skal prøve å endre vanene mine siden det er delte meninger om dette.

Skrevet

På min dialekt sier vi unge, ikke barn. Så jeg synes ikke det er et negativt ladet ord.

Skrevet

på mi dialekt er det mere naturlig å si unge/ungene enn barnet/barna..

og synes ikke det er noe negativt over ordet unge..

Skrevet

Jeg bruker det som kosenavn på jenta mi, som regel, lille ungen min...

Synes ikke det er negativ ladet ord.

Skrevet

Her hvor jeg bor ville nok folk se rart på meg om jeg begynte å omtale ungene som "barn". Det er nemlig et ord som ikke hører til i min dialekt, men er oss et bokmålsord, og jeg snakker ikke bokmål! "Ungen min" blir ofte brukt som et kjælenavn på barna våre også, så jeg synes unge og barn er like nøytrale betegnelser.

Skrevet

Jeg syntes ikke det.. vi bruker unge i dagligtalen

Skrevet

For meg er det dialekt. Er helt unaturlig å si barn :D

Skrevet

For meg er det også dialekt, og jeg bruker også "ungen min" som kjælenavn på tassen. Absolutt ikke negativt ladet i mine ører.

Skrevet

Nei, unge er ikke et negativt ord i mine øyne.

Skrevet

For meg er det unaturlig å si barn, så jeg bruker ofte ungene mine...

Absolutt ikke negativt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...