Gå til innhold

Hvis neger er et rasistisk uttrykk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Godt sagt, >>. Helt enig i at det først og fremst er holdningene man bør gripe fatt i.

Har bare forsøkt å forklare hvorfor ordet neger ikke brukes offentlig per i dag. Så lenge ordet brukes unødvendig av mange, og dessverre også som uttrykk for rasistiske holdninger av og til, synes jeg det er ok at media, politikere og diverse yrkesgrupper lar det ligge. Enn så lenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men herre! Bor man i afrika så er man jo faktisk afrikaner enten man vil eller ikke uansett om man er hvit eller svart, eller araber! Får da være måte på hvor hårsåre enkelte grupper (veit da pokker hva jeg skal kalle folk snart jeg, alt er jo feil og støtende jo) skal være!!

Og ja - jeg vet at når man sier afrikaner så mener man nettopp en neger, men alle som er fra afrika enten de bor i sudan, sør-afrika eller marokko er faktisk en afrikaner.

Akkurat som jeg blir kaldt europeer i det store utland, fordi noen ser på meg at jeg kommer fra europa. Skal man ikke kunne si afrikaner, så må vi slutte å bruke asiater, amerikaner, australier og europeere også da..??

Skrevet

Mhm, og jeg er skjønt enig i hele forklaringen din.

Skrevet

Går vel an å si afrikaner? En hvit sør-afrikaner kaller seg vel afrikaner han også. Det gjorde de i hvertfall da jeg var der.

Skrevet

Vet ikke om jeg har gått glipp av noe, men ingen her som har påstått at "afrikaner" er støtende i seg selv? Poenget var vel heller at det blir utilstrekkelig å kalle alle mørkhudede for afrikanere hvis de kommer fra et helt annet kontinent.

Skrevet

Det var da enda godt, ellers vet jeg snart ikke hva jeg skal kalle folk!!

Skrevet

Javisst. Bor man i Afrika er man afrikaner, bor man i Europa er man europeer. MEN man er ikke nødvendigvis svart selv om man er afrikaner, og man er ikke nødvendigvis hvit selv om man er europeer. Dermed er det vanskelig å erstatte de gamle rasebegrepene med geografiske plasseringsord.

Skrevet

neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)

www.ordbok.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...