snuppi min Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Jeg har aldri sett på det som et rasistisk uttrykk, men en betegnelse på en rase - som f.eks. eskimoer, aboriginer osv. Skjønner at dette er et ord som har blitt "missbrukt" i flere sammenhenger. Men for meg så mener ikke jeg noe rassistisk med det. Det blir først rassistisk for meg når man sier "Nigger" Beklager hvis noen ble støtt her, det er ikke det som er min mening. Trenger bare en oppklaring på dette. Hvorfor er neger ett skjellsuttrykk for noen?
Gjest ->>- Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Stort sett fordi det er et ord som ble satt på den afrikanske befolkningen av hvite utenfra som undertrykte dem. "Rase" er forresten heller ikke noe politisk korrekt begrep these days. =) Jeg er ikke enig i resonnementene til de som lar seg støte av ordet, og synes de har kommet opp med ganske dårlige alternative ord (alle negre er ikke afrikanere og alle afrikanere er ikke negre, f.eks). Samtidig er det ord jeg unngår overfor mennesker jeg vet lar seg støte av det, akkurat som jeg ikke bevisst forsøker å støte andre ved å kalle dem noe de ikke identifiserer seg som.
Prish Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 Det heter jo egentlig å være negroid, så der av kom vel ordet neger. Før sa alle neger og negeresse. Noen mener vel at det blir på samme måte som det heter pakistaner som blir gjort om til pakkis... Aner ikke, men jeg ser ikke noe rasistisk med å si negereller svart.Vi er jo hvite da burde det også være rasistisk??
tante grusom master of law Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 Fordi det ofte brukes som en nedsettende betegnelse på visse mennesker. Selv om et ord opprinnelig har en harmløs betydning, kan det ved feil bruk få negative assosiasjoner og virke krenkende.
Gjest Skrevet 10. august 2007 #5 Skrevet 10. august 2007 Mener å ha lest engang at neger betyr "slave" og at det derfor ikke skal brukes, men er ikke helt sikker på om dette stemmer. Skal du være politisk korrekt skal du ikke snakke om rase heller, men etnisk bakgrunn, evt nevne hudfargen ;-)
Gjest Ultemecia&Mikrovampyren Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Trodde neger betød sort jeg..
Gjest Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Jeg trodde også at neger betydde mørkhudet. Har aldri sett på det som rasistisk.
Gjest ->>- Skrevet 10. august 2007 #9 Skrevet 10. august 2007 Det har nok med bruken å gjøre. Hvor ofte har du sett en avisingress som sier at "En hvit med rød hettegenser antas å være gjerningsmannen"? En neger er blitt et begrep. Bruker man hvit heter det en hvit mann, en hvit kvinne osv. - bare det sier jo sitt. Men jeg mener fremdeles det er feil strategi å gjøre ordet politisk ukorrekt. Innføring av begrepene hviting og svarting i hverdagsspråk, derimot, kan jeg ha sansen for.
tante grusom master of law Skrevet 10. august 2007 #10 Skrevet 10. august 2007 synes ikke heller det er rasistisk, er vel heller en karakteristika av visse raser. Akkurat som hvit.
Gjest Skrevet 10. august 2007 #11 Skrevet 10. august 2007 enig med deg Snuppi! Jeg har heller aldri sett på det som et rasistisk uttrykk. Så kommer nok til å fortsette å si Neger..
snuppi min Skrevet 10. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 10. august 2007 Ja, for negro er en fargebetegnelse på noen klær. Hvorfor fortsetter vi å kalle alle andre raser (sorry) for disse gamle betegnelsene da? det må være like rassistisk. Skal jeg lage en sak dersom noen kaller meg et medlem fra den ariske rasen? (tenker på saken på TV2 nyhetene igår - vitnet til ambulansesaken) Synes egentlig det blir for dumt å reagere sånn på dette, det er andre ting som er mer rassistisk enn dette ordet. Og for de som lurer, jeg bruker ikke ordet neger ovenfor de som kanskje kan bli støtt av det. Såpass vett har jeg ;o)
Gjest ->>- Skrevet 10. august 2007 #13 Skrevet 10. august 2007 Også om personen du omtaler tar anstøt av det?
Gjest Skrevet 10. august 2007 #14 Skrevet 10. august 2007 En fyr på jobben til mannen; "Jævla negerjobb!" (etter å ha blitt bedt om å ringe NetCom) (Jada, han er adoptert fra en eller annen plass i Africa, husker ikke hvor)
Loglady Skrevet 10. august 2007 #15 Skrevet 10. august 2007 Innspill fra en journalist her: I media er det bannlyst å bruke ord som neger, på samme måte som man ikke bruker begrep som "guling" f.eks. Så hvis man skal snakke om "offentlig" språkbruk, er neger et ord man bør holde seg langt unna. Hvis en justisminister plumpet ut med det, ville vedkommende blidt nødt til å vurdere stillingen sin. Det har lenge vært et poeng i verdenshistorien å oppheve de sosiale skillene som har eksistert der man har delt mennesker inn i raser. Man søker å styre bevisstheten bort fra raser og raseskille ved å ikke referere til dette. For å si det på en annen måte: Om noen er svart, hvit eller gul - hva vedkommer det saken?
snuppi min Skrevet 10. august 2007 Forfatter #16 Skrevet 10. august 2007 f.eks i en vitneforklaring, der har det vel noe å si om man er svart, gul, fød eller hvit...
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 10. august 2007 #17 Skrevet 10. august 2007 Ehm, som ESKIMO? Eskimo er vel ikke en helt stueren betegnelse heller, det heter vel inuitt?
SnupsaTupsa Skrevet 10. august 2007 #18 Skrevet 10. august 2007 "stemor" til sambo har 3 barn med en afrikansk mann, og sier hun har 3 negerbarn eller barna hennes er negere. Har også kjent fler som selv sier de er neger. Synes ikke det er stygt. Skjønner ikke hvorfor det ikke skal brukes, eller hva man da skal bruke istedet. "nigger" derimot er utrolig stygt. Det blir det samme som "pakkis". Og synes også "guling" tilhører i den kategorien. Sier asiatisk jeg da.
flashdancepants Skrevet 10. august 2007 #19 Skrevet 10. august 2007 Det er vel mer holdingene som ligger bak utrykket som bestemmer om et uttrykk er negativt ladet eller ikke, synes jeg. Synes det er nærliggende å tenke at om de utrykket refererer til ikke synes om å bli kalt det er det greit å la være. Dessuten er det mer hensiktsmessig og har mer for seg å referere til folk etter opprinnelsesland/ sted (enn utseende) ved å si feks. afrikaner.
Gjest ->>- Skrevet 10. august 2007 #20 Skrevet 10. august 2007 Joa, men da synes jo han åpenbart at begrepet er greit. Jeg bare har litt vansker med å forstå hvorfor folk insisterer på å kalle noen de ikke synes er greit.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 10. august 2007 #21 Skrevet 10. august 2007 Jeg sier som johan golden om uttrykket: hvorfor ikke bare kalle en spade for en spade Jeg synes heller ikke at det er rasistisk, har alltid tenk at hvis jeg noen gang skal adoptere så skal det være en liten neger gutt. Men er vel det at uttrykket blir brukt feil da, ikke vet jeg. I USA så kaller jo alle afroamerikanske (det er vel politisk korrekt?) hverandre for nigger så da burde jo vi kunne si neger som rett og slett betyr sort og som i utgangspunktet ikke er rasistisk. De sier jo white people om oss og er da ingen som flipper for det? Jeg blir ikke sur om noen kaller meg en hviting, bleiking eller lyshuda, det er jo bare fakta (unntatt noen ganger når jeg prøver å sole meg og blir tomatrød i stedet).
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 10. august 2007 #22 Skrevet 10. august 2007 Skulle faktisk til å kommentere det, simsala! Forresten...hvor mange bruker ordet mongol for mennesker fra Øst-Asia (eller de med "øst-asiatisk" utseende altså)?
Loglady Skrevet 10. august 2007 #23 Skrevet 10. august 2007 Jeg mener at det er de som støtes av ordet "neger" som bør få avgjøre hvorvidt det er gangbart eller ikke. Ordet er som sagt bannlyst i media - fordi det formange gir feil assosiasjoner og bærer på en historie ikke alle synes er like festlig.
Gjest ->>- Skrevet 10. august 2007 #24 Skrevet 10. august 2007 Men afrikaner funker jo heller ikke. =) Det finnes hvite afrikanere, og det finnes mennesker med negroide trekk som ikke er afrikanere. Jeg kjenner flere som ville ta mer anstøt av å kalles afrikaner enn neger. Imho ville det enkleste være å fjerne hudfargereferansene fra alle steder hvor de er unødvendige. Da hadde man begrenset ordbruken til et slikt nivå at ordet kanskje ikke lenger ble oppfattet som støtende, fordi det ble benyttet i nøytrale henseende. Men som det er i dag bruker utrolig mange negerbegrepet veldig unødvendig. Jeg har f.eks et barn som er "neger," og når vi befinner oss i mer rurale strøk av landet opplever jeg til stadighet at han omtales som "negerungen til ..." i stedet for bare "den eldste til ..., " mens yngstemann som ser annerledes ut aldri har blitt kalt "hvitungen til ..." Da blir ordet noe som gjør at han forskjellsbehandles på grunn av sin hudfarge, og det blir feil. Jeg har full forståelse for at noen kan reagere på denslags behandling gjennom å ville kvitte seg med ordet - selv om jeg personlig har mer tro på å kvitte seg med holdningene bak.
RompeRock Skrevet 10. august 2007 #25 Skrevet 10. august 2007 For det første: Det å dele opp mennesker i raser, gjøres ikke lenger. Dette pga. av at raseteoriene var begrunnet ut fra et rent biologisk prinsipp. Mennesker er stort sett likedan biologisk, bortsett fra selve fargen på huden. Derfor ser man nå bort fra raseinndelinger av mennesker. Raseinndelingene ble forresten foretatt av vestlige vitenskapsmenn, på ei tid da vestlige land så seg selv som overlegne andre. Derfor ble raseteoriene også en inndeling av mennesker ut fra rang: Hvem er mest verdt? Hvem var mest utviklet? --> En sik teori håper jeg ingen her inne støtter! For det andre: Det er ikke så stuerent å si eskimo heller. Dette er det vestlige kalte folkeslaget som selv kaller seg inuitter. For det tredje: Dersom de det gjelder, ikke ønsker å bli kalt det vi vestlige kaller dem; hvorfor skal vi gjøre det da? Hvis såkalte negre heller vil bli omtalt som mørkehudet, eventuelt bare bli kalt med referanse til sitt hjemland (Somalier, ghaneser), hvorfor kan vi ikke bare gjøre det? For det fjerde: Grunnen til at våre kallenavn ikke alltid blir så godt, handler om den vestlige kolonialiseringa, utnyttinga og undertrykkinga av de landene mange av de som reagerer på dette er fra. Vestens oppførsel i Afrika er ikke akkurat preget av medmenneskelighet og respekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå