Gå til innhold

Hvorfor er dere imot Ferbers metode, og hvilken metode anbefaler dere istedet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja også en liten( men viktig) ting til: Den som legger må ha troen på at dettte kommer til å gå fint! Min er faring er at spebarn er helt utrolige til å plukke opp steminger/signaler fra deg. Så man må være helt rolig og trygg selv, og ikke "desperat" etter at "nå må du sovne". Ingen oppgitthet i stemmen når de plutselig begynner å grine akkurat når du trodde seiren var nær:-))) Merket det så godt senest i går kveld- jeg hadde noe på programmet som gjorde at jeg trengre at den lille sovnet greit, noe hun ikke gjorde, hvorpå jeg ble litt stressa og så ballet det bare på seg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takker for alle svar folkens :-) Har fått veldig mange bra tips! Kjekt og lærerikt å høre hvordan andre gjør det.

Dette kommer jeg til å legge vekt på:

1.Legging før han blir overtrett. (før gikk jeg konsekvent etter klokka).

2.Mørkt rom

3.Være tilstede i rommet, men være stille. Etterhvert kan jeg distansere meg.

4.Ta han opp når gråtingen tar seg opp. Bysse litt.

5.Legge ned igjen når han er rolig igjen.

6.Ta han opp når gråtingen tar seg opp... osv.

7.Være konsekvent og ikke ta han med ut av soverommet.

Dersom han skriker hysterisk og ingenting hjelper kommer jeg til å ta han ut av soverommet... men håper ikke det skjer mer.

Idag gikk leggingen mye bedre enn igår (men så var d meg og ikke pappan som gjorde d idag). Ble litt gråt, men måtte bare ta han opp av sengen 1gang idag, og da bysset jeg et par min og han sovnet. Da kunne jeg legge han oppi sengen og han sov videre.. sutret litt først.

Jeg lurer på om han kanskje var litt overtrett igår likevel.. men ikke så godt å se det alltid heller.

Skrevet

Hei,

-her går leggingen stort sett greit og sånn fikset vi det: (jeg leste et sted at leggetiden bør være den samme hver dag, med et avvik på max ti minutter.) Da hun var seks uker begynnte vi å legge henne kl 19. Hun lå tett inntil oss på sengen vår (og første dagen tok det vel tre timer før hun sovnet), når vi la oss timer senere flyttet vi henne over i egen seng ved siden av vår. Etterhvert lavi henne i vogga rett ved siden av sengen vår og holdt i hånden. Da hun skulle flytte på eget rom gikk det så fint, du kan stille klokken etter når hun blir trøtt. Hun sovner (nesten) alltid kl 19 og er 6 måneder nå.

Nå gjenstår det nattavvenning på en human måte...

Lykke til!

Skrevet

Vet du ikke ønsket å høre om de som har brukt ferbers og er fornøyde med den her, men må bare komme med et lite innspill...

Kjenner jenta vår igjen i så mye av beskrivelsen her. Hun sutret og sov dårlig i 6 mnd. Vi prøvde virkelig alt. Bysset, sang, bæring, kos, pupp+++ Hun var sutrete på dagtid også fordi hun sov så dårlig om natten.

Vi klarte til slutt ikke mer, og tok en ferbers. Leste godt om den og satte oss inn i metoden. Og her var det akkurat det som skulle til. Det tok to netter. Siden har hun sovet 12 timer uten en lyd hver natt. det hender hun sutrer 1 min eller 2 ved legging, men hun er faktisk av de som trengte hjelp til å finne søvnen, som rett og slett bare må sutre litt. Tidligere tok vi henne opp med en gang hun gråt, og da fikk hun jo aldri roen over seg stakkars.

Skrevet

Vi har prøvd ferbers, og endte opp med en hysterisk og nervøs unge. Ble hysterisk bare hun såg loftstrappa til slutt.

Vi tok det valget at da fikk heller legginga ta TID. Den første tiden etter ferbers brukte vi flere timer på å få roet henne på soverommet og få henne til å sove. Lystett rullegardin, stryke henne på ryggen og panna, hysje og synge lavt, plukke henne opp om hun ikke roet seg i senga men aldri ut av soverommet. Ser det er nevnt i innlegg ovenfor. Hun er fremdeles ikke alltid enkel å legge, men ting tar maks 30 minutter nå, og hun griner ikke på samme redde måten som hun gjorde da. Var vel ca 6 mnd da dette startet. Løsninga slik jeg ser det er som alltid å gi ungen trygghet og nærhet og ro. Ferber innbyr ikke til dette, slik jeg ser det... Rutine har også vært en viktig del for oss.

Noen unger er lette å legge, andre ikke så lette. Noen får det til med ferbers metode, for oss funka det ikke. Jeg har helt vondt når jeg tenker på hvordan min lille skatt reagerte på denne metoden og at vi utsatte henne for dette. Stakkar stakkar lita!

Når vi har barnevakt en sjelden gang på kveldstid, så sier jeg at de ikke skal stresse med å legge henne om hun blir håpløs... Da har vi nødløsning med at vi har ei stooor bagvogn stående. Der sovner hun som en stein uansett, så får hun heller sove der ei natt da. Da triller barnevakta henne i 5 minutter, å setter henne bare inn i gangen. Så er det bare å ta bagen på soverommet el. Nødløsning som funker i krisesituasjoner.

Skrevet

Jeg har ikke noe imot å høre om Ferbers heller... så takk for innspill :-)

Tror ikke metoden er så fryktelig som noen skal ha det til... en skal jo ikke på død og liv fullføre den om ungen blir helt hysterisk vettskremt... i mine øyne da... man skal jo bruke sunn fornuft.

Skrevet

Tror ikke du skal føle dg dårlig ift. å ha prøvd Ferbers... de har d nok ikke alltid så fælt som det kan virke som... og dessuten er nok det glemt for lengst.

Skrevet

Det er det som er nøkkelordet her; "sunn fornuft". Man kjører jo ikke rett på en beinhard ferber om man ser at ungen ikke "lærer" å sove, eller roer seg av gråtingen. Hyler ungen heeelt hysterisk tar man den jo opp, eller går inn og styker over kinnet, gir smokk etc..

Men, det må da være bedre med et par dagers skriking enn maaaange måneder med dårig søvn. Både for liten og stor*;)

Sånn til å begynne med kan man jo prøve å gå ut av rommet med 2-3-5 minutters intervaller. For å se om han roer seg bedre på egen hånd. Det kan jo hende løsningen er så enkel.

Skrevet

vi bruker ingen spesiell "fag"metode. Vi lar det gå x antall timer fra siste soving til kvelden. Gir henne grøt, kroppsvask, reine klær, finner lunket "tutti" (mme), legger henne m flasken, synger, holder henne i handen og sier natti. Da sover hun fra ca 19 til ca 08 neste morgen. På dagtid sovner hun enten i vognen når vi er ute eller i senga si m flaske. Men, det skal sies, hun er veldig "enkel" å legge.

Skrevet

Jeg er imot ferbers, ikke fordi barnet gråter, men fordi det virker ulogisk på et så lite barn som knøttet mitt at jeg kommer og snakker for så bare å gå igjen. Han blir illsint hvis jeg gjør det, og det fungerer faktisk mye bedre om jeg plukker ham opp, roer ham, for så og legge ham ned igjen.

Ellers tror jeg jeg har skrevet til deg før hvordan jeg har fått gullet mitt til å sovne av seg selv, så jeg skal ikke plage deg med en reprise. Men to tips jeg fikk fra en amerikansk bok jeg leste kan jeg jo dele med deg, kanskje det er til nytte. Det ene er at det kan ta tid før barnet venner seg til nye rutiner, og at det tar tid å lære å sovne uten hjelp. Det andre er at barn gjerne kan gråt når de er trøtte, fordi de er trøtte og ikke andre ting...Prøv å se etter om du kan se noen forskjell på gråten :)

En annen viktig ting her i huset er forresten å legge før knøttet blir overtrøtt...

Skrevet

hei!

da gutten min var 6/7 mnder gjorde jeg slik som tjukkebolla og kine. det tok 3 kvelder med roping, skriking og grining. den 4. kvelden sovnet han helt av seg selv uten så mye som et lite pip!... ble jo HELT forskrekka, og måtte inn og se at alt var bra med han. hehe...

det er jo ikke noe gøy å høre på hylingen og skrikingen, men det er faktisk nødvendig. leste en eller annen plass (husker jo selvfølgelig ikke hvor nå...) at barnet blir stresset av byssing jo eldre det blir. det må lære å sovne av seg selv og sove for seg selv.

nå gruer jeg meg skikkelig til jeg skal begynne med lille jenten min... hun er en helt annerledes baby enn hva broren hennes var. og hun kan nok komme til å holde på til laaaaaangt ut på natten. men jeg skal iallefall prøve når jeg føler tiden er inne for det (hun er ikke 5 mnder enda).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...