Gå til innhold

Hvilken hund anbefaler dere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker meg så en hund, men vet ikke hvilken rase..

Noen gode råd? Regner med at det blir et barn etterhvert og, så må være en familievennlig hund da.

Liker ikke sånne bitte små.

Takk for tips og råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en titt på norsk kennelklubb sine sider (www.nkk.no) eller www.canis.no og les litt om forskjellige raser der. Det er mange raser som passer sammen med barn så du burde ha litt flere kriterier (eks. om den skal ha mye mosjon, hvilken vektklasse skal den være i osv.)

Lykke til!

Skrevet

vi hadde en Tervuren når jeg vokste opp. det er en belgisk fårehund. disse hundene er supre familiehunder, som er livete og trygge. Jeg anbefaler denne rasen på det sterkeste da vi hadde en vanvittig flott hund, med MASSE personlighet!! Søk opp rasen og les om den :-)

Skrevet

Ellers så har vi selv lyst på Fransk Bulldog!

Skrevet

Da jeg var barn, så hadde vi ei dobbermann tispe, og c.spaniel tispe...

Dobbermannen var rolig, og behersket til enhver tid! Jeg som barn kunne gjøre alt uten at hunden ble aggresiv. Men den lille snertne c.spanielen var mere hissig. Var iallefall ikke noen kose hund!!

Dobbermann er jo en stor, kraftig hund som krever litt styrke og mosjon, men det andre knøttet er det litt annet nivå på.

Nå har vi en korthåret dachs, og den elsker barn!!

Tror det har veldig mye med hva man venner dyra på og personlighet, man kan aldri si aldri... viktig å sosalisere dyra men også lære barna respekt ovenfor de firbeinte!!

Deres måte å si ifra er knurring, glefsing, gå bort, og bjeffing! Så hvis det er null respekt ovenfor dyra så tror jeg det kan bli mye aggresiv oppførsel!

Det er en fin balansegang, men kjøp til særiøse oppdrettere for da har de som oftest godt gemytt.

Skrevet

En somn ikke røyter så himla mye! Jeg blir gaaaal av hundehårene etter min golden retriver. - Som utover hundehår er ypperlig familiehund!

Skrevet

vi hadde en amerikansk cocker spaniel da jeg og brodern vokste opp.. kjælen og SNILL:)

Skrevet

Bebis 08 med spire-15.04.08

Det er som jeg sier, mye avhengig av personlighet:) Vår vær litt grinete:) heheh!! det er mye som skal spille inn, miljø, gemytt, sosialisering, oppdragelse osv.

Så de fleste hunder har potensialet til å bli en god familiehund:)

Skrevet

Prøv rasevelgeren på canis.no

Du skriver inn kriteriene dine (størrelse, pels, trim, osv.) og den kommer med forslag på hvilke hunderaser som passer til akkurat deg... Du finner den under knappen "hunderaser"

Skrevet

Hei. Hvis du allerede tenker på å få barn, anbefaler jeg å få barna først, og så hund....Snakker av egen erfaring, fordi, når man får barn, får de hovedfokus og hunden blir litt tilsidesatt. De laaange turene osv hunden fikk før, blir kortere og de fleste hunder kan ha litt problemer med å tilpasse seg de nye familiemedlemmene.Bedre for en hund å komme inn i en familie med barn, enn å først være nr.1 for så og få mindre oppmerksomhet osv etter barna kommer.

Men, det kommer jo ann på, er begge innstilt på å være flink med hunden etter barna kommer, går det sikkert greit og man tenker at hunden ikke skal bli tilsidesatt etter barna.Det tenkte jeg også. Jeg elsker hunden vår, men han får ikke lenger like mye oppmerksomhet osv som når vi ikke hadde barn.Barna kommer først, + at det kan bli litt trøblete å kle på to unger midt på vinteren for å gå ut med bikkja, når du er alene hjemme....

Hvis ikke du har stor hage da, og bare kan slippe den ut.

Alt går hvis man vil, men det er noe du bør tenke på!

Skrevet

det spørs jo veldig hva du skal bruke hunden til. mange hunder krever mye stimuli for å ikke tillegge seg uvaner, å fortell litt om hvor mye du ønsker å gå tur, hva du ønsker å drive med...hvordan du bor.. så skal jeg se hva jeg tror ;-) er jo så mange hunderaser, så er desidert en som er perfekt for dere også!!

Skrevet

Oi, tusen takk for mange gode råd, skal gå inn på den nettsiden som er nevnt. Nei, det er mye som må tenkes på, det kan nok hende jeg venter til etter jeg har fått barn.. Greit med litt tips iallefall.

Skrevet

Vi har nå to hunder, en på tre år, men den andre har bare fylt et år.

Dalmatineren er eldst, men rasen viste seg å være litt stor i lengden og lit sær. Da vi skulle ha hund nr to ville vi ha en mindre, og med et mer familievennlig humør.

Vi har bestemt oss for å holde oss til Cavalier King Charles Spaniel, dersom vi skulle ha flere hunder. De er små, men ikke for små og har et veldig godt lynne. Mer familiekjære hunder har ikke vi vært borti.

Ønsker deg lykke til med både hund og baby, men tenk veldig nøye igjennom valget.

Skrevet

Familien min har en hund. Det er en flatcoat. En utrolig snill familiehund som elsker å kose. Dersom du går inn på kennelsukkertoppen.com ser du bilde av en slik hund. De er fantastiske. Absolutt til å anbefale deg=)

Skrevet

Vi vil ha en Bearded Collie, snille og veeeldig fine hunder :) Jeg hadde en sånn for noen år siden.. :)

Skrevet

Jeg har to hunder. Den ene er en blanding mellom Border Collie og Engelsk Setter. Han er 6 år, og omplasseringshund. Vi overtok ham for litt over et år siden. Den andre er en Gordon Setter tispe på et halvt år.

De fleste vil jo anbefale "sin egen" hunderase når du spør:)

Men i hvert fall, så anbefaler jeg Engelsk Setter eller Gordon Setter!

De krever jo en del mosjon, men må ikke nødvendigvis brukes til jakt. Min kommer ikke til å brukes på jakt. Hun er familiehund og turkompis.

Grunnen til at jeg valgte Gordon Setter, er at jeg har kjennskap til en del av dem, som er verdens beste familiehunder. De fleste av dem er glad i barn, tålmodige og glade hunder, med godt lynne.

Selvsagt kan jo dette skille fra individ til individ, men generelt sett vil jeg påstå at settere er gode familiehunder. :)

Skrevet

Vi har også gordon setter, og det kan jeg anbefale på det vameste. Men er ikke helt enig i Chesna, jeg mener de bør brukes til det de er lagd til. (Jeg er ikke noen fan av at brukshunder blir "pyntehunder", var det ikke en av de store skigutta som kjøpte gordon setter fordi de var så søte!;) De kan det fort bli mye dårlig avl av.. Det gjelder jo selvfølgelig bare når folkeidolene kjøper, for da blir det jo populære hunder! Men nok om det, det var jo virkelig ikke temaet her;)) Det er ofte raser som krever mer enn "ikke-arbeidshunder", og kan bli stresset og urolig uten dette.

Vi er heldige og har stor tomt og hunden flyr ute som hun vil. Men hun blir også brukt til jakt, og vi ser jo at det er akkurat det hun virkelig trives med og der hun tar ut styrken sin!

Men hvis man er flink til å gå turer og gå mye i terreng, så går det nok bra. Det er jo like store forskjeller innad i rasene som på artene.

Vi har ihvertfall vært superfornøyde, veldig lettdressert tispe som er VANVITTIG tålmodig mot store og små. Masse herlig, livsglad personlighet!

Utenom jaktende jakthunder har jeg god kjennskap til Flatcoat retriver som familiehund. Kjempefine hunder, lett dresserte og fine i lynne! Også så nydelig :o)

Men jeg vil også si at jeg er glad vi fikk hund først. Vår er nesten to år innen babyen kommer, og det er jammen godt å være ferdig med den største dressurbiten. For det tar sannelig både tid og tålmodighet det også! Vet ikke om jeg hadde orket små unger samtidig som man får valp i hus...;) Kommer jo ann på hvor dreven man er og hvor mye man krever da. Men dette var vår første "egen" hund, og det tok masse masse krefter!

Skrevet

Vi har fransk bulldog, og jeg eeelsker rasen! Superherlige alle hundene jeg har møtt. Også passer aktivitetsnivået oss veldig bra. Vi har mange venner med barn, og han elsker barna og barna elsker han :)

Skrevet

Vil selvfølgelig også anbefale "min" rase på det sterkeste: Staffordshire Bull terrier. Helt supre familiehunder, stolte og sterke både i psyke og fysikk. I England, der rasen kommer fra, blir de kalt for nannydog. Det er en gammel arbeiderklasse hund som passet på ungene i gata.

Men som flere her sier finn en rase som passer dere og deres aktivitetsnivå.

Og enda viktigere kjøp alltid hund hos seriøse oppdrettere!!! Nkk.no har registere over alle raser og oppdrettere.

For å få en sunn og god hund anbefaler jeg valpekurs og viderekurs. Det er dressur til både hund og eier ;-)

Skrevet

Jeg hadde shetland sheepdog i 12 år, og han var bare helt fantastisk! De kan jo være ganske små, men min var mellomstor. :) Ypperlige familiehunder. Veldig snille, rolige, intelligente og tålmodige. Min trengte ikke så allverdens med mosjon, men trenger en del stell da. Og så elsket han å bli aktivisert! Er veldig lett å lære dem ting, og de er veldig hengivne ovenfor eierene sine. Funker også veldig godt som vakthund, hadde aldri trodd at det var den lille, skjønne hunden som bjeffet hvis det var noe. Hehe. Står mer om dem på den rasevelgeren tror jeg. :)

Skrevet

Fortell hva Canis.no anbefalte som hunderase for dere..

For oss var RR en av valgene, og når vi hadde lest oss til døde på alle rasene som ble foreslått. bestemte vi oss for den... kommer hjem mef valpen innen 14 dager... er i ekstase... har hatt hund i familien i 16 år... har vært uten siden mai, er nå så hundesjuk at det er forferdelig, hehe... :0)

Skrevet

Jeg har tatt kurset innføring i hundefag ved høyskolen i nord-trøndelag. Der fikk vi undervisning av blant andre Atferdskonsulent Gry Løberg fra Manimal. Hun viste oss statistikk over problematferd hvor Cocker Spaniel og tervuren var blant rasene som var overrepresentert. Hun sa at Cocker spaniel var siste rasen hun ville anbefale for familier på nåværende tidspunkt (raseklubben har trådt inn og ser nå på hva som kan gjøres i avlsarbeidet fremover for å endre den aggressive trenden i rasen).

Hun sa hun anbefalte Cavalier King Charles Spaniel som den beste familiehunden.

Husker det bodde en dame med en Cavalier bak barnehagen der jeg gikk som liten - husker vi stormet bort for å få klappe den, og den var alltid like glad for oppmerksomheten. Da den døde fikk hun en ny en som var akkurat like glad for oppmerksomheten den fikk når 10 unger stormet bort til den.

Skrevet

Jeg vil anbefale en labrador.

De er enkle å dressere, de er sånn passe stor, så det går an å leke med de og ruske litt i de når man leker med de, uten at man knekker noe på de, eller de knekker noe på deg.

De er barnevennlige, rolige, lekne, kjælne, ja, de er rett og slett en super rase.

Kjempe fin som første hund.

Jeg for min del kommer nok ikke til å ha annet enn labrador. :)

Har bilde av min på profilen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...