Gå til innhold

Abulansepersonell oppdatering (37 åringen som ble slått ned)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle gjerne skrevet en bitende sarkastisk kommentar, men har mer trang til å kaste opp. Pinlig å være norsk iblant!

Skrevet

Håper de har jobbet sine siste dager i tjenesten. Slike folk ødelegger for ale oss andre som forsøker å gjøre en redelig jobb. Og det med at alle prosedyrer var fulgt? Bulls...

Skrevet

På NRK sine sider står det også at ambulansepersonellet gjorde avtale med politiet om at de skulle ta seg av transporten. Politiet rekviderte jo også bil, men de pårørende ville ikke vente på den...

Skrevet

ja og heldigvis for det da, når fyren havna i koma - hvem vet hva som hadde skjedd om han hadde venta til den rekviderte bilen kom. Nei her har alle parter feilet, og det er nå min mening.

Skrevet

Hvorfor skulle han transporteres i politibil da? Ambulansen var jo der, og mannen var tydelig skadet?!

Skrevet

Ambulansepersonellet tar sin vurderin gog vi må jo bare stole på at den er rett. Jeg gjør hvertfall det, vet hvordan media fremstiller saker..

Skrevet

Ehh....en mann blir slått i hodet og ambulansen tar han ikke med?

Det er da IKKE rett vurdering!

Greit at media gjerne overdriver, men når man blir slått ned og ambulansen kommer, bør man selvfølgelig bli tatt med.

Skrevet

Ambulansefolket mente at han var rusa eller noe. De sa at siden han klarte å stå oppreist var han nok ikke såå skada.

Blir også skikkelig kvalm av hele greia, tenk så maktesløse de som var sammen med han må ha følt seg! Og så nedverdigende for 37-åringen!

Jeg håper at han blir helt frisk igjen og får en kjempeerstatning og de j... ambulanse folkene aldri får jobbe i helsevesenet igjen. Hadde vært så flau!

Skrevet

Hvorfor er ikke det rett vurdering? De har jo følgt alle prosedyrer de skal følge. Å bli slått ned er da ikke automatisk en god grunn til å fraktes i ambulanse fremfor noe annet?

Dessverre er det så få ambulanser i Oslo at man heller anbefaler folk å ta taxi så fremt de er istand til det.

Å sitte her og mene at disse menneskene aldri burde få jobbei abulansetjenesten igjen (som noen skriver) er jo horribelt, hva vet da vi om alt som har skjedd og hvilke vurderinger som er tatt.

Skrevet

Må være flauere å sitte her og tro at du kan jobben bedre enn de som er utdannet til det...?!

Skrevet

Prosedyrer ved håndtering av nakkeskader, hodeskader, ansiktsskader og ryggskader er klare og ganske sammenfallende. Da dette er de fire skadetyper som er aktuelle her her har de objektivt, utfra melding ikke opptrått tilfredsstillene. Jeg kjenner ikke personellet det er snakk om. Men jeg kjenner prosedyrene:Etter en fullstednig undersøkelse av plan BLÅST (ABCDE) og GCS skal det gis frie luftveier, oksygentilførsel, stabilisere nakke, være klar til å assistere respirasjon, stanse blødning, suge blod/fremmedlegeme fra svelg, etterstrebes tilfredsstillende BT, legges kanyle. Dette er for det meste generelle tiltak, i tillegg kommer spesielle undersøkelser og tiltak utfra skademekanisme, mistanke om skade, funn på stedet osv.

Vil ikke tråkke noen på tærne her, men dette er altså det disse skal være opplært til. Da forundrer det meg at politiet, evt en drosjesjåfør skal kunne ta disse medisinske tiltak og ansvar alene.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Oi...håper inderlig ikke at dette er vanlige prosedyrer:

Østensen fortalte hva som hadde skjedd, men svaret fra ambulansepersonellet var "bare la han ligge der og sprelle", ifølge sykepleieren.

- Det er ikke lov å tisse på offentlig sted, så vi kan ikke ta deg med, skal ambulansepersonalet ha sagt.

- Da han stod og tisset ved ambulansen sa en av personene i ambulansepersonellet "din jævla gris."

- Ambulansepersonellet sjekket ikke tilstanden hans en gang, før de nektet å ta ham med.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1924005.ece

Skrevet

Tenk at de faktisk rykket ut - for så å kjøre med tom bil tilbake! Bare fordi de ble sure...

Hadde de ikke rykket ut i det hele tatt, så hadde det vært en vurdering som jeg - dog kanskje ikke hadde vært enig i - men ihvertfall kunne akseptert. Men de rykket først ut. Så, når de allerede har brukt tid og ressurser, blir de sure og NEKTER å ta ham med.

Det er bare utrolig arrogant og uproffesjonelt!!

Skrevet

Jeg tror ikke på at de gjorde alt de skulle. Jeg tror bare de ikke vil ta selvkritikk og innrømme at noe av de som jobber i ambulansen er rasistiske/dømmende. Syns det er ganske lite humant å la noen ligge igjen såra.

Skrevet

Høres ikke akkurat ut som om de opptråtte profesjonellt og etter læreboka ved å kalle han en gris osv nei...

Hvorvidt jeg tror jeg kan jobben bedre enn de som kjører ambulanse er ganske irrelevant.

Skrevet

Beklager sjiraff, men jeg tok meg rett og slett personlig nær av at du påberoper deg å vite at personellet her har gjort en tilfredsstillende jobb. Jeg vil ALDRI sammenlignes med noen som oppfører seg slik, og utsetter sine pasienter for direkte livsfare.

For å si det slik: om en av våre voksne pasienter (uansett tilstand!!!) tisser og bæsjer seg ut når vi skal hente han, er det faktisk VÅR PLIKT å skjerme pasienten fra omgivelsene og skuelystne. Det er derfor DESTO STØRRE GRUNN til å ta seg av pasienten om han har gjort på seg, enn om han var tørr. Samtidig vil jeg få si: om en mann som ikke kjent har nytt rusmidler urinerer er det en KLAR og ÅPENBAR indikasjon på en mulig hodeskade.

(Igjen;ikke for å tråkke noen på tærne, men man har yrkesstolthet)

Skrevet

Helt enig!

Det finnes så mange flinke, profesjonelle ambulansefagarbeidere i Norge som jeg er sikker på steiler i stolen over denne episoden. For deres skyld burde en markere avstand fra slik oppførsel.

Kjenner du de to ambulansearbeiderne Sjiraff, siden du mener å vite at saken er feil fremstilt?

Skrevet

Når jeg tenker på at en mann ligger der såvidt ved bevissen og blør fra hodet, neste og munnen....så syns jeg alikevel at det er en god grunn til å ta han med i ambulansen...prosedyre eller ikke. Altså...det er snakk om sikkerhet....hva tror dem egentlig at en skada mann kan gjøre i en ambulanse? Plutselig hoppe opp og drepe alle? Det er sykt.

Skrevet

Det at noen kan vedgå at ambulansepersonell har kalt en pasient svin og tulling og hevde at "toget har gått for din del," og så fremdeles påstå at behandlingen disse gav ham (forøvrig ingen, i følge vitner) er tilfredsstillende gjør at jeg mister all tillit til vedkommendes vurderingsevne også når det gjelder det medisinske.

Det er da for faen ikke tilfredsstillende behandling at man skjeller ut pasientene sine. Idiotene bør sparkes for inkompetanse helt uavhengig av sine medisinske vurderinger.

Skrevet

Synes saken er horribel. Ambulansepersonalet sier nå at de undersøkte mannen , mens øyenvitnene sier at de ikke tok i mannen engang. Uansett om de trodde at mannen var ruset, så burde de tatt ham med seg. Han blødde jo, og hadde skader. Hadde de latt ham ligge om han VAR ruset og? Er ikke alle mennesker like mye verdt? Uansett den medisinske vurderingen, synes jeg ikke at de kan forsvare språkbruken. Hører saken er på nyhetene nå. Synes ambulansepersonellet burde sparkes for å utvise mangel på kompetanse i både medisinsk vurdering og oppførsel overfor andre mennesker i en fortvilet situasjon.

Håper han ikke får varige hjerneskader av den hjerneblødningen.

Skrevet

Godt å se at noen faktisk har litt høyere tanker om oss og tjenesten enn det som kommer fra HI.

Skrevet

Kanskje sjiraff kan ta seg tid til å svare på denne nå?

Du forsvant fort sist denne tråden var oppe...

På forhånd takk.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle vsarene på denne tråden. Men mitt poeng var vel at vi ikke kan sitte her og vite hva som er rett og galt.

Nå i ettertid har det jo kommet frem at mannen ikke fikk tilfredsstillende behandling og dermed er vi i vår fulle rett til å kritisere ambulansepersonellet. Men da jeg skrev dette innlegget så ble det sagt fra Ullevål at normal prosedyre var fulgt.

Poenget er at man skal ikke dømme folk før man vet hva som har skjedd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...