Gå til innhold

Barnet i sengen den første tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste et sted at noen hadde babyen i sengen sin den første tiden. Er dette noe å anbefale? Er redd jeg skal rulle over i søvne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke det. Han ligger i vogga rett ved siden av senga. Men om morgenen så tar jeg han opp i senga til meg, for da er det bare meg der. Koselig å tulle og kose litt om morgenen.

Men mange barn som ikke vil sove alene og føler seg tryggere når de sover sammen med mamma eller pappa. Men det ser dere sikkert når h*n kommer ut :)

Skrevet

Jeg hadde bestemt meg for at tulla skulle sove i egen seng fra starten av sist jeg fikk barn. Hmmm. med amming flere ganger om natten og en baby som ikke likte seg spes. godt i sin nye altfor store seng ble det til at hun lå mye ved siden av meg ( sengen sto inn mot veggen). Jeg var ikke nær ved å legge meg på henne en eneste gang og når nattammingen avtok gikk det greit å legge henne i egen seng. Tror hun var 3 mnd ca da. Jeg tror at man har instinkter som gjør at man ikke legger seg på barnet. Husk i andre kulturer ligger jo hele familien sammen på en matte!

Jeg har kjøpt en mindre seng denne gangen og har vel egentlig tenkt at lillesøster skal sove der om natten fra første stund, men vi får se hvordan det blir...

Når det er sagt, er det ikke anbefalt å ha barnet i sengen sammen med deg hvis du røyker.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Jeg har lest at det ikke anbefales å sove med den lille. Det er fare for at man i søvne legger seg over ungen og det er fare for at det blir for varmt.

Skrevet

Takk for svarene. :) Det høres kjempe kos ut å kunne ta ham opp i sengen om morgenen. Lurer på om det blir veldig aktuelt med engang. :)

Jeg røyker ikke så jeg slipper å tenke på den delen. :)

Skrevet

Har lest at dersom babyen skal ligge i samme seng som deg, må den ha egen dyne for å ikke bli for varm.

Skrevet

Man skal ikke det pga at samsoving kan være en faktor til krybbedød, vi har ho i samme rom da selvsagt.

Skrevet

Det anbefales heller ikke samsoving om man har inntatt alkohol (det sier seg vel selv, egentlig), men røykere anbefales heller ikke dette, da det kan øke sannsynligheten for krybbedød.

(iallfall i følge Gro Nylanders bok)

.. men virker som det ellers er OK, så sant barnet har egen dyne for å unngå at det blir for varmt.

Skrevet

jeg vil prøve å la henne ligge i egen seng v siden av vår, men vet hvor kos og lettvindt d r å sove i samme og da:)m egen dyne til bebis ja!må kose litt om morgenen alle sammen da -en myk start på dagen:)

Skrevet

Har lest litt om det, og slik jeg forstår det, har det ingenting å si for krybbedød//kvelning med mindre det er røyking, alkohol eller medikamenter med i bildet.

Synes det høres veldig kos ut, men vil ikke at han skal bli avhengig av å ligge der. Skulle vært som med bikkja, der jeg bare kan si Gå ned, så legger hun seg i sin egen seng.

Skrevet

Jeg innrømmer det: jeg rullet meg over eldste datra mi da jeg hadde henne i senga. Det som skjedde var at jeg våknet av at hun begynte å sprelle, til og med spedbarn har jo et overlevelsesinstinkt. Det må sies at hun ikke fikk sove mer i vår seng.

Jeg tror ethvert menneske som ikke er ruset eller dopet vil våkne av at de legger seg oppå barnet sitt, så sjangsen for å kvele det vil jeg tro er minimal. I alle tilfelle skal også mitt neste barn sove i egen seng...

Skrevet

Vet at det skal finnes en slags madrass til babyer med "beskyttelsekanter" som man kan legge i sengen til foreldrene slik at man ikke ruller over den.

Skrevet

Jepp. Dry Kid Ammemadrass. Den er genial. Har kanter som kan sås ned når du ammer, samt anti-tisse belegg i bunnen.

Skrevet

Det er faktisk feil i flg nye undersøkelser. Samsoving anbefales av ekspertene.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Tenkte å skaffe en sprinkelseng der man kan ta ned den ene sida...så kan jeg sove veldig nærme henne samtidig som hun ikke er i min egen seng. Må selvsagt passe på at hverken senga hennes eller senga mi flytter på seg.

Sovna som regel mens jeg nattamma snulla, så hun lå i senga mi. Ikke noe problem for meg siden jeg hadde katt i 8 år som jeg hadde i senga. Men da var jeg jo sammen med barnefar, og han sover tungt, så sånn sett var det ikke bra...men snulla slutta tidlig med nattdiing, så da løste problemet seg.

Skrevet

På Ahus var de ikke glad for at noen hadde babyen i senga. Nettopp fordi man kan legge seg på ungen. Tror også jeg har lest et sted at dette kan øke faren for krybbedød (er ikke sikker på at dette stemmer).

Jeg hadde aldri nummer 1 sovende i vår seng. Men jeg drømte mye at jeg hadde han i senga og at jeg mistet han. Våknet at jeg lettet etter han i panikk under dyna. Så jeg skjønte aldri at noen ville ha babyen sovende i sengen sin.

Om du vil kan man jo bare sette barnesengen helt inntil sin egen seng så bir det nesten det samme.

Skrevet

Eg fekk meg ein støkk når eg låg og amma gutten min på natta, hadde tydligvis sovna, og våkna eit par timar seinare og fant ikkje gutten. han låg under dyna og var kok varm. Eg blei livredd for krybbedød/kveling, så etter det tørde eg ikkje å ligge å amme i frykt for å sovne. Eg sat og amma han, og la han fint opp i sin egen seng, som stod rett ved siden av. Det skal eg gjere denne gangen også.

Skrevet

Jeg MENER at samsoving er best. Ungen får mat og nærhet. Har dere noen gang hørt om noen som har ligget i hjel sitt barn??

Nei....

Ikke noe raping etter mat, ikke noe lys og kulde og fysisk aktivitet for å få mettet den lille.

Jeg har gjort det med 2 barn, og velkommen i senga er den vi venter også.

Alle sover så godt, og har en kjempefin dag som uthvilte :-)

Skrevet

Jeg hadde store planer om at Milla skulle sove i egen seng fra begynnelsen av...men så er det dette med søvn da...så nå har samboer flyttet inn på gjesterommet (hadde han gjort uansett pga at han skal få sove godt siden han står tidlig opp med storebror) sånn at jeg har hele sengen for meg selv. Jeg ligger og ammer og når Milla har sovnet ruller jeg meg bare vekk fra henne. Jeg sover veldig lett når hun er i sengen med meg og beveger meg ikke i søvne....pleier å våkne av at jeg verker i den siden jeg har lagt på....tror underbevisstheten min er veldig obs på at jeg ikke må rulle over henne;o)

Skrevet

Og hun har sin dyne selvsagt;o)

Skrevet

Jeg hadde tuppa i senga innimellom ja, men jeg fikk jo ikke sove noe godt da.

Lå jo i samme stilling fra jeg sovna til jeg våkna og da var kroppen ganske ødelagt, men er veldig koselig da:)

Skrevet

I grunnen enig! Men det forutsetter jo at man klarer å slappe av mens barnet er der. Blir man stressa av det er det nødvendigvis ikke det beste. Men som sagt; enig med deg. Det er sinnsykt hvor mye kroppskontakt og nærhet betyr.

Skrevet

RÅD FRA ERFAREN MAMMA...

Babyene mine har ligget sammen med meg i dobbeltsenga med egen dyne og mannen ut på gjesterommet...da er det bare å dra til seg baby om natta ved amming og ungen ligger langt unna. Og pappa trenger ikke våkne 3-5 ganger om natta før han skal på jobb.

Har også tatt av sprinkelsengas ene side og festet den til vår dobbeltseng, veldig enkelt så slipper man å stå opp om natta!!! Og man har full kontroll på dyne og temperatur osv på baby. Jeg ble i alle fall mye tryggere og sov bedre ved å ha baby ved siden av meg, men ikke intill meg.

Ellers er det bare å tenke litt hva som er naturlig, det fins vel ikke en eneste mor i dyreverdenen som legge ungene sine alene, vekk fra seg selv når de skal sove??

Skrevet

Bra sagt dette med å sammenligne med dyrene:-) Vi er jo pattedyr alle sammen, og hvorfor skal vi sove i samme seng som feks pappaen, men på død og liv legge en nyfødt i egen seng og på eget rom? Noen svarer med "gode vaner" og at ungene blir der i mange år. Mulig det- men det er ikke min def på gode vaner. Mine unger fikk være lenge i senga (2 år) Med eller ute pupp- men vi hadde bare plass til en av gangen :-) Ikke noe problem å legge de på eget rom etterhvert. gjorde bare litt stas ut av det med eget rom- så var de så stolte så. Og kos på morgenen når de våkner er nesten et must både for mamma og pappa.

Skrevet

Har heller ikke hatt problem med å legge ungen på egent rom etter ca 9 mnd på samme rom/seng. Har fått trygge barn og det er det viktigste for meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...