Gå til innhold

Mor - Barn - Undersøkelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som har fått tilbud til å være med på en undersøkelse ang. svangerskapet og tiden etterpå ?

Har fått en masse skjemaer som skal fylles ut å greier .

Flere som skal delta ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror alle får tilbud om å delta :o)

Sist takket vi nei vi. Spørsmålet kom når vi var på UL,

og dama vi traff der var bare super-ufyselig mot oss,

derfor var det heller ikke naturlig å takke ja til det.

Har tilbudet denne gangen også, men tror vi står over.

Skrevet

Vi er med i morogbar-undersøkelsen:) Har sendt skjemaene og leverte urin- og blodprøve ved ultralyden:) Er jo ikke så ofte en får skjemaer så syns ikke det gjør noe:)

Skrevet

tror alle som er gravide får det tilbudet...

selv valgte vi å takke nei, lefsa med spørsmål var jo på tykkelse med bibelen=)

Skrevet

Jeg takket også nei, for jm sa at hvis jeg ikke likte å fylle ut skjema så var det ikke så lurt å bli med, også varer det jo helt til barnet er 18 år da og det er lenge å fylle ut skjema altså :-)

Skrevet

Jeg har fått tilbudet før ultralyd, ei stor blekke i posten. Selvfølgelig takker jeg JA! Mor-barn-undersøkelsen er jo et kjempebra forskningsprosjekt! Ingen land i verden klarer å gjennomføre en slik undersøkelse på linje med Norge, det er helt unikt. Vi er en kombinasjon av få mennesker og god svarprosent, og det blir det gode data av. Anbefaler alle å bidra i forskning, den legger ganske stor vekt på miljøundersøkelser. Spennede å vite om miljøet har mye å si hvor en vokser opp.

Skrevet

Jeg regner med å få tilbudet, for jeg fikk det sist.

Jeg synes det er bra at det forskes, ikke minst i så stor skala.

MEN jeg takket likevel nei til å delta.

For det er ting ved undersøkelsen jeg reagerer på.

Først og fremst at det ikke opplyses hva det skal forske på og hvor lenge det biologiske materialet skal oppbevares/forskes på.

Det at man ikke får beskjed dersom ens prøver viser sykdom el, er også uetisk for meg - selv om jeg skjønner at dette praktisk ol. blir vanskelig og tidskrevende. De KAN spore opp hvem sitt blod ol. det er, og da ikke opplyse om iallefall alvorlig sykdomsfunn er ikke bra.

For meg som jobber i et helt annet fagfelt synes det rart at vi skal samtykke til noe vi har så dårlig informasjon om. Jeg greier ikke skrive under samtykkeerklæringen, for meg er det uetisk å si ja til undersøkelsens vilkår.

Jeg vet man når som helst kan trekke seg og uten begrunnelse, men velger likevel å ikke delta.

Skrevet

Jeg takket nei i mitt forrige svangerskap, men denne gangen skal jeg være med. Jeg har gått og irritert meg i det siste på at det er forsket ekstremt lite på alt som følger med svangerskap og fødsel. Har selv migrene og kan ikke bruke medisiner i svangerskapet fordi det ingen vet om medisinene har noen innvirkning på fosteret. Det er ikke forsket noe på det. I mitt forrige svangerskap var jeg veldig kvalm og gikk til akupunktør. Hun sa at hadde det vært menn som lå og kastet opp på sykehuset, så hadde de sikkert forsket på dette;-)

Skrevet

Meldte meg oss på jeg.

Utviklingen & forskningen må jo gå videre ,å det skjer mest ved hjelp av oss :)

Selvsagt , hver sitt personlige valg :)

Skrevet

Jeg er med på mor og barn undersøkelsen.

Synes det er ett kjempe bra forskningsprosjekt!!

Skrevet

Jeg var med når jeg gikk med førstemann, men denne gangen gadd jeg rett og slett ikke.......orker ikke å skrive ned hva jeg spiste for 2-3mnd hvor mye melk, juice jeg drakk osv....!

Skrevet

Jeg er med. Synes det er flott at det forskes på dette, og derfor er det viktig at folk er med. På denne måten kan vi være med på å bedre kunnskapen på dette feltet. Jeg synes ikke det er mye skjema å fylle ut. Kommer vel et par tre stykker i løpet av svangerskapet og noen skjemaer innimellom i årene som kommer. I og med at vi kan trekke oss når som helst, tenker jeg at det skader jo ikke å være med.

Oppfordrer flere til å være med på undersøkelsen. Svarene kommer oss kanskje tilgode allerede i senere svangerskap.

Skrevet

jeg er med. var med førstegang også....

Syns sånn type forskning er viktig. Og hvis ingen hadde giddi og vært med så hadde man heller ikke funnet ut noe om de forskjellige sykdomer og sånn.

Du får 3skjemaer under svangerskapet eller 4, tror 3. Så får du 2-3 i løpet av første leveår. Også får et v 3års alder, ett ved 7års alder.

Dette er sånn ca. Men man leverer ikke mange skjemaer i det hele tatt.

Skrevet

Vi er med:)

Men er skikkelig treige med å levere inn skjemaet..

Skrevet

Er med vi også, synes det er viktig. Folk som ikke deltar synes jeg er på lik linje som folk som ikke stemmer...

"det angår ikke meg"..vel helt til det faktisk kunne vært viktig for deg selv.

Det er som oftest de som klager mest over regjeringa som sitter, eventuelt på at det er for lite hjelp å få, som ikke gjør sånne ting. Det er min mening....

Mener ikke at man ikke skal få lov å til å si nei til det, men det er jo ikke snakk om en uviktig undersøkelse, så hvorfor ikke ta seg den tiden?!

Skrevet

Hm... Vi har ikke blitt spurt.... Tok dere ultralyd på sykehuset?? Det gjorde ikke vi. Ville gjerne blitt med. Har tatt ultralyd 2 ganger og vært hos en annen lege 3 ganger, er 22+4.

Skrevet

Vi er med, begge to! 5 minutter en gang i blant har vi virkelig tid til, så travle er vi ikke;)

Kanskje det kan komme våre barn til gode i fremtiden:)

Skrevet

jeg og fikk tilbudet.. men for og være helt ærlig så gadd jeg ikke.. men det er jo bra at folk deltar..

Skrevet

Vi er med!

Den blekka med spørsmål tar 15 min max! og det er enkle spørsmål om din helse og ditt liv. Tror det er viktig å delta på sånt jeg!

Får nye papirer når barnet er 2 år, så det krever heller ikke så mye av oss:)

Skrevet

JEg er med, har allerede fylt ut skjema

Kjempeviktig arbeid, så jeg syns det er flott å kunne bidra og bli med! Jeg er opptatt av kvinnehelse, lurer på å spesialisere meg i den retning, så da er jo dette et fint bidrag, syns jeg. Spennende å være med på noe så stort!

Skrevet

Jeg tror enkelte sykehus deltar og at alle som skal føde på det aktuelle sykehuset blir spurt om å delta. Vet at f.eks. Riksen har et annet forskningsopplegg og at de fødende der derfor ikke bes om å delta i mor-barn-undersøkelsen.

Jeg deltar i forhold til ham som nå snart er 2 år og i forhold til det svangerskapet jeg nå er i. Jeg synes det er viktig å legge til rette for bred forskning på svangerskap, arvelighet og barns start på livet. Synes ærlig talt det er litt sløvt å si at man ikke gidder. Formålet med undersøkelsen er jo å få sikrere viten om hvordan faktorer i svangerskapet påvirker barnets utvikling, allergier, tidlig påvirkning og senere helse, krybbedød og annen spebarnsdødelighet osv.

Skrevet

Jeg og mannen er med,

men jeg fyller stort sett ut for han da :o)

Skrevet

Vi er med både for datteren vår og den lille i magen. Som en over her skriver så er det en kjempe bra forsknningsprosjekt.. Vi var i tillegg med på en undersøkelse hvor dem tok blod fra navlestrengen til å finne ut om barnet vårt var bærer av genet som ga stor risiko for å få diabetes. Det var hyggeligt å få brev i posten at hun ikke haddet dette genet og derfor ikke var med videre i undersøkelsen..Jeg var lettet. Jeg synest det er kjekt å få nyhetsbrev fra dem hvor det står litt om hva dem har funnet ut også...

Min personlige mening er at det blir feil at folk ikke vil være med fordi dem ikke gidder å svare på 60 spm 2 ganger i året.Men men.Alle har egne meninger her i verden:)

Skrevet

Ja, men fikk undersøkelsen i posten før UL....kanksje du kan melde deg på via nettet? Men tror at det kanskje er avhengig av sykehuset?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...