Gå til innhold

Amme eller ikke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at alle skal amme(er)???

Hvordan er det å kombinere å pumpe og pupp??

Jeg tror ikke jeg vil amme offentlig. Og vil jo ikke sitte inne hele tiden, så jeg ser for meg det å kombinere pupp og pumpe??

Flere som gjør dette??

Og hvis noen ikke ammer, hvorfor ikke??

Vil gjerne ha synspunkter og råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får jeg til å amme og holde melkeproduksjonen i gang skal jeg amme så godt det går. Jeg føder mest sannsynlig fortidlig (har vært innlagt i 8 uker pga svaklivmorhals, er nå i uke 30+1) og derfor vil jeg nok måtte pumpe-amme en stund (pga sugeevnen til babyen mest sannsynlig ikke er særlig god de første ukene).

Da/hvis jeg får til puppe-amming gjør jeg det der det passer meg selv.

Skrevet

Barnet skal ha mat ca hver 4 time, så om du ikke synes det er greit å amme det i nærheten av andre går det jo ann å planlegge måltidene litt.

Jeg synes at amming viktig, og man bør gjre et forsøk på å få det til.

Ikke til en hver pris selvfølgelig. Fikk premature tvillinger første gang, og da gikk det ikke. Andre gang ammet jeg til barnet var 11 mnd.

Da var problemet at hun nektet å ta flaske. Gikk rett fra pupp til kopp.

Tror det er vanskelig å bestemme seg 100% på hva man skal gjøre før babyen kommer.

Det beste er vel å ta det litt som det kommer. Alle barn er forskjellige.

Lykke til.

Skrevet

Skal prøve å amme nå å. Ammet sist gang til han var over ett år. Nektet å ta flaske, så han gikk rett over på kopp da han var ferdig.

Hvis du skal ha varmet barnemat eller flaske så er det ikke alle kafeer og resturanger som blir så veldig glade for det. Mens noen er veldig behjelpelig.

Skrevet

Jeg skal amme, dersom det går selvfølgelig (regner med det, siden jeg lekker som en ku allerede).

Jeg kommer nok til å _prøve_ å kombinere pupp og pumpe, for jeg skal absolutt ikke amme offentlig/forann andre enn sambo. Dersom lillegutt nekter flaske, så får jeg heller bare planlegge uteturene mine slik at jeg er hjemme igjen, eller er en plass helt for meg selv når han trenger mat. Jeg er aldri i byen lengere enn 4timer uansett, jeg er mer sånn "dra, handle det jeg skal, hjem" menneske og man får ikke meg på buss med barnevogn!(altfor få hjelpsomme folk.. tilogmed mange av buss-sjåførene her jeg bor gidder ikke hjelpe til) Så det blir lett å få det til tror jeg. Og dersom jeg er på besøk hos noen setter jeg meg i et avsidig rom dersom det er mulig.

Skrevet

Jeg skal amme, i alle fall hvis det går! Ang offentlig amming, så får jeg prøve å gjøre det så diskret og greit som mulig, men jeg setter meg ikke på do for å amme, der går grensa! Fins mange fine ammetopper nå som ikke viser så mye når man sitter og ammer. I tillegg går det jo an å dekke seg litt til og sette seg litt utenfor glaninga.

Mamma har til og med amma på gudtjeneste i kirka, aldri fått noen reaksjoner som jeg har hørt om i alle fall.

Ja til pupp!

Skrevet

Jeg vil også ikke amme foran andre enn mannen min som noen nevnte før her. Jeg klarer ikke se på kroppen min som en matstasjon, jeg nekter å være et meieri i et år. De sier jo at de første 6 mnd er viktigst, så etter det får vi se an.

Om jeg får det til, så skal jeg jo prøve, men tror nok jeg vil pumpe og gi flaske. Etterhvert kan vi innføre annen føde når det blir tilrådelig. Jeg tror samtidig det vil også være fint for mannen min - da vil han kunne mate akkurat som meg og få den spesielle kontakten med junior.

Jeg kommer til å be jordmor om at de ikke presser så veldig på dette på sykehuset. Jeg har litt angst for voldsomme jordmødre som river og sliter i deg bare for å trøkke ungen på. Jeg kan umulig se for meg at jeg er komfortabel med at andre peller på meg sånn (ser bort i fra fødsel da hehe).

Dette er jo veldig individuelt og et ganske sensitivt tema - som mange andre sier - man må gjøre det som passer seg og sin livssituasjon.

Skrevet

Jeg skal prøve å kombinere pumpe og pupp !

Det er jo egentlig greit også hvis man skal ha barnevakt f.eks at barnet tar flaske med morsmelk i :) Så det ikke er helt nytt for den liksom.

Skrevet

Jeg prøvde å amme datteren min, men pga sykdom og mye antibiotika vle det til at hun i perioder fikk mme på flaske. Jeg ammet og ga mme (morsmelkerstatning) til hun var 6 uker. Da orket jeg ikke amme mere pga mye sykdom (var absolutt ikke i noen god fysisk form) og ga bare mme. Var i tilleg deprimert over å være syk og hadde negative følelser knyttet til ammingen.

Denne gangen hadde jeg egentlig tenkt å amme, men gruet meg veldig til "ammehjelpen" på sykehuset. Syntes det var helt forferdelig nedverdigende når et utall JM rev og slet i puppene mine sist... Vet ikke helt hvorfor jeg føler det slik, men denne gangen viste det seg at ammingen er mer et psykisk problem hos meg enn et fysisk. Fikk en skikkelig nedtur når jeg la den lille nydelige datteren min til brystet, og dette ga jo selvfølgelig mega dårlig samvittihet... En kveld da jeg satt på rommet på sykehotellet og datteren min var 4 dager brøt jeg helt sammen. Jeg gråt og det gikk opp for meg hvor mye ammingen plaget meg. Jeg gruet meg til hvert måltid og hadde extrem svart samvittighet for dette. Da kom det en godt voksen JM inn. Hun sa rett ut at amming ikke var det beste for alle, og at kosen mellom mor og barn var vel så viktig som ernæringen. Hun gikk rett ut og hentet en flaske med mme til meg og skrev på papirene mine at jeg ikke skulle amme og at dette ikke skulle diskuteres!

Hadde allikevel fryktelig dårlig samvittighet hver gang jeg kjente melkespreng og ikke ammet den lille, men jeg kom meg over den tøffe kneiken. Nå koser jeg meg hvert sekund med den lille, og gir flaske med god samvittighet.

Hvis jeg får flere barn vil jeg nok igjen prøve å amme, men dersom de samme følelsene melder seg da også kommer jeg til å kutte det ut og gå over til mme på flaske. Er redd jeg hadde havnet i en kraftig depresjon dersom jeg hadde presset meg lenger med ammingen...

Skrevet

Jeg har tenkt til og amme:) Hadde ingen problemer sist, ammet første gang på fødestua og trengte ingen hjelp. Fullammet til datteren min var 6mnd, trappet ned til to ganger om dagen deretter en. holdt på til hun var 13mnd.

Det er helt uaktuelt at noen på sykehuset skal være borti puppene mine for å hjelpe, det kommer jeg til å si klart ifra om. Synes det er kjempefrekt, akkuratt som enkelte fremmende som pluttselig tar deg på magen fordi du er gravid.

Skrevet

Jeg tror jeg føler det som deg!! Vil helst pumpe, å gi flaske!! Føler puppene mine er mine, forstår virkelig at det er bra at min lille ska få morsmelk, men jeg vil helst pumpe så gi flaske!!

Også det at samboer og kommende far skal få kosen me å mate den lille:)

Gruer meg til å prøve å forklare til jordmor at jeg ikke har så lyst til å amme... de river vel skjorta opp uansett og presser babyen på!!!

Skrevet

Det er uaktuelt for meg også, de er mine!!! Trur jeg blir helt satt ut hvis noen tar på puppene mine.... Hva me å få ta valget selv, og heller be om hjelp!!!:) Ingen jordmødre som tenker på det... Blir arti å se hva jordmor gjør!

Skal iallefall si i fra på forhånd va jeg mener og føler ang amminga.

Skrevet

prøvde "alt" for å amme sist,men fikk aldri nok melk. Ønsker å prøve igjen rett og slett for at om man ammer så sparer man UTROLIG mye tid på flaskevask, sterilisering, oppkoking av vann, og å ha med seg nok flasker og vann når man skal noen steder etc etc..... Barnet mitt fikk også utrolig hard og uregelmessig avføring, så håper virkelig at jeg får det til å funke denne gang.... Om man har noen "psykiske" sperrer mot det å amme, greit nok, men om man vil unngå det for å "ha puppene for seg selv (og mannen....)" da synes jeg at man bør tenke på tidsbruken ret og slett. Gruer meg til å evt gå gjennom alt styret med mme igjen om jeg må det. Det tar VIRKELIG mye tid..tid man kunne brukt på babyen og/eller storesøsken....

Lykke til alle sammen, uansett valg (om man har et)og hvorfor man velger som man gjør.

Skrevet

Jeg amma førstemann til han var et og et halvt, og skal, så sant det er mulig, amme nestemann også.

Min erfaring er at man raskt slutter å bry seg om hvorvidt andre ser puppen eller ei. Dessuten finnes det mye kjekt ammetøy der det knapt er mulig å se en puppeflik mens amminga pågår.

Det er klart det er mulig å kombinere pumping og pupp. Men jeg tipper du vil finne det veldig upraktisk. Det er mye lettere å ta med seg ferskvare, alltid rett temperert og i fristende innpakning (puppen).

Noen babyer nekter rett og slett å ta flaske. Du vet ikke hvordan babyen din kommer til å reagere før du har prøvd. Så ikke bind deg til en løsning, men vær åpen for at ting kan forandre seg underveis.

Skrevet

Jeg håper jeg får til ammingen, men jeg kommer nok til å pumpe så jeg kan ta med dersom vi skal ut på tur. Har ikke veldig lyst til å sitte og amme foran andre enn kjæresten min. Har et hat-forhold til puppene mine, så jeg kan liksom ikke se for meg at jeg skal slenge dem fram i tide og utide foran andre mennesker...

Og dette med at ungen SKAL ha mat hver 4 time..? Hvis babyen sover godt gjennom hele natten, skal jeg da vekke ham for å mate? Er det noe poeng i det da?Bare lurer altså... Tenker som så at dersom han er sulten så sier han jo sikkert ifra...

Skrevet

Det med nattmåltid avhenger jo litt av hvor stor babyen er og hvor godt den tar til seg næring ellers. Jeg gir mat (flaske) på natten og da vekker jeg henne. Dette fordi hun er nokså liten (kom 3 1/2 uke før tiden) og gikk veldig ned i vekt første uken. Nå legger hun på seg som bare det, men spiser lite til hvert måltid så derfor gir jeg henne mat hver 4 time selv om hun sover...

Skrevet

Oki, da får jeg bare se an hvor mye han legger på seg, og om det blir nødvendig med nattmating. Hvis han ligner på sin mor kommer han nemlig til å bli nokså amper hvis han blir vekket i tide og utide på natten, hehe... :-D

Skrevet

Ja ingen liker vel å bli vekket på natten :) Regner med å trappe ned (la det gå lengre tid mellom måltidene) når hun nærmer seg to mnd. Skal bli godt med søvn på lengre enn 3 1/2 time sammenhengende :)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Jøss...omvendt erfaring her. Sparte jo tid og energi på å gå over til flaske! Og det selv om vi ikke har mikrosteriliastor.

Her kommer jeg til å se åssen det blir med melka og kroppen min (sist gang var den utarmet grunnet langvarig svangerskapskvalme, og hadde ikke næringsrik melk) og psyken min. Var så mange faktorer som gjorde at vi begynte med mme til snulla, og jeg vet ikke hvilke av disse kommer igjen nå med spira. Pumping fikk jeg i alle fall ikke til sist gang, så tror ikke jeg greier det nå, så blir mme hvis amminga ikke går.

Skrevet

Jeg håper jeg får til ammingen denne gangen også :) Så jeg satser på amming ja. Og er det slik at nurket vil ha mat, så ammer jeg offentlig, uten å bry meg om det.

Forsøker selvfølgelig å gjøre det diskrè, og bruker et lite teppe for å dekke til brystet. Trenger jo ikke akurat vifte med puppen ;o) Men det fungerte veldig bra sist.

Skrevet

jeg skal satse å amming så fremt det går..har to "mislykka" forsøk bak meg,der vi måtte gi opp på hhv 2 og 3 mndr,fordi ungene rett og slett ikke fikk nok,og jeg var på vei ut av mitt gode skinn!

men...satser med friskt mot likevel på denne tredje,og skal også denne gangen ta i bruk alle råd om ammete og gud-vet-hva før jeg evt gir opp..

når det gjelder offentligheten så tror jeg kasnkje man vil se på dette på en litt annen måte etter at babyen er ute jeg...men,med det sagt så liker ikke jeg heller å vise meg så frem på den måten der,så trekker meg unna,si i store familiemiddager og slikt..og på cafe så går det jo an å legge en sånn liten gasklut over..d.et ser jeg mange som gjør her i byen...videre så har de supre ammetopper på hm,der du bretter ned den ene siden bare,så får du kun frem den delen som trengs av puppen..og den blir jo dekka av babyens hode,så med den vises ingentingen:-)

Skrevet

Vil bare si at dette selvfølgelig er ditt valg! Ingen andres:)

Når det gjelder det å amme offentlig ser jeg at mange gruer seg til dette. De aller, aller fleste glemmer dette dersom ammingen går bra, for da vil ingen se snurten av puppen din under ammingen likevel:) Man finner frem puppen under genseren, legger babyen til og smetter genseren akkurat nok opp til at babyen får tak;)

Superenkelt når man har gjort det noen ganger!

Når det gjelder å pumpe for så å gi fra flaske kan man selvfølgelig gjøre dette, men det er slitsomt. Jeg slet en del med å pumpe (ville ha ekstra til å fryse ned), men dette tror jeg har med selve pumpa å gjøre også (hadde nemlig MASSE melk).

Hvis du har planer om å være ute noen timer de første mndene, og derfor tar med flaskemelk for å gi babyen, vil du kanskje slite med melkespreng og full lekkasje. Da vil du i verste fall måtte stikke inn på en do for å pumpe deg og skifte.

Tenk på at dette også er et stressmoment:)

Ikke bekymre dere så altfor mye for offentlig amming ++ før babyen er født, da vil det som passer akkurat deg gå naturlig! Vil presisere at dersom ammingen går knirkefritt på hjemmebane finnes det ingenting som er så enkelt som å snike ut puppen for å amme hvor som helst;) hehe..

Dere må med andre ord ikke bli "skremt" av alle disse ammende som lar puppen "henge og slenge" på caféer og div, for sannsynligvis så er dette de som ikke bryr seg om at noen ser puppen:) Det er fullt mulig å amme diskré selv om dere kanskje ikke har sett det før.

Skrevet

tror ikke det går så bra å å pompe itilegg til å amme i lengden-bare stress sikkert.+at jeg og alle jeg kjenner som ammer-ammer oftere en hver 4 time.en vennine av meg liker heller ikke å amme offentlig så hun finner et ammerom eller en plass litt avsides fra folk.

når du er på besøk så kan du bare spørr om du kan låne et rom

Skrevet

ja, dersom jeg får det til skale jeg amme:)

Nå er ikke jeg noen kafedame i utgangspunktet, så jeg håper jeg kan dra fram "matstasjonen" når det måtte være et behov. Ser da mange som sitter på kjøpesenteret og ammer uten at det er problematisk:) Og jeg vanker jo ikke så ofte der heller når jeg tenker meg om.

Tenker som så at dette er mitt valg, og jeg håper å slippe å gi flaske, da blir det bare enda en ting som skal avvennes etter en periode.

Skrevet

Har veldig lyst på å amme,litt re3dd at det blir vanskelig i begynnelsen,håper på å få hjelp fra JM og helsepersonell...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...