mammatil2små Skrevet 4. august 2007 #1 Skrevet 4. august 2007 dere med babyer på 3-4mnd. . . har dere nok melk? på kvelden har jeg innimellom måtte gi mormelktillegg. . .ikke hver kveld.... tips til hvordan få opp melkeproduksjonen? vil gjerne fullamme 2 måneder til....
MathildeC Skrevet 4. august 2007 #2 Skrevet 4. august 2007 Har dessverre ikke svar til deg, men hvordan vet du at du ikke har nok melk? Bare nysgjerrig, for jeg lurer litt hvordan folk skjoenner det. Er det fordi en ammer og ammer men likevel blir ikke baby fornoyd?
mammatil2små Skrevet 4. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2007 2kvelder på rad sugde ho, så blei ho kjempefrustrert og la sæ i bro og skreik, tok ho til puppen, og det samme skjedde.... prøvde presse ut, men ingenting kom ut.... men så fikk æ samboeren til å kjøre kjøpe en liten ferdigblandet nan... og ho spiste 120-130gram, blei rolig og sovna....
Anonym bruker Skrevet 4. august 2007 #4 Skrevet 4. august 2007 Det går ikke an å kjenne at det er tomt for melk. Dette kalles økedager og er nødvendig for at produksjonen av melk skal tilfredstille behovet til babyen. Dere gjør dere en bjørnetjeneste ved å gi mme;-) ikke stygt ment, men babyen tåler å en kveld med litt mindre melk, neste dag er det mer melk i puppen :-) Jeg har fullammet to babyer til 6 mnd så dette har jeg værtborti mange ganger...
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 4. august 2007 #5 Skrevet 4. august 2007 Jeg fikk for lite når jenta var 3.5 mnd. Nå er hun 4,5 mnd og har ikke helt funnet ut av det enda - pumper og har begynnt med litt grøt. Må ty til mme av og til (kvelden)
m@rie82 Skrevet 4. august 2007 #6 Skrevet 4. august 2007 det er ikke alltid det er nødvendig å gi tillegg om kvelden. det er helt vanlig at babyene har "rotetid" om kvelden. her er en artikkel som kan være interressant for deg å lese: http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx mitt tips er fortsette å amme om kvelden, ikke ty så fort til tillegg hvis du er interressert i å fullame. alle babyer har "rotetid" (som jeg velger å kalle det...)
Gjest Skrevet 4. august 2007 #7 Skrevet 4. august 2007 fant det ut på at gutten min hadde såkalte økedager i flere uker.. så en dag fikk jeg nok av å se at han plagdes og virka ufornøyd så jeg ga han litt mme og fortsatte med å gi en liten skvett etter han hadde fått pupp så han skulle få det som mangla i puppen og siden har jeg hatt en blid og fornøyd baby som sover mye mere og sutrer myyye mindre og endelig er god og mett:)
Taram har gutt&jente Skrevet 4. august 2007 #8 Skrevet 4. august 2007 Finner ikke siden, men har nettopp lest om dette - om kvelden produseres det mindre melk totalt enn resten av dagen - fordi produksjon av den fete melken prioriteres. Vanligvis får babyen ført tyntflytende, tørstestillende melk, og deretter mettende, fetere melk. Om kvelden produseres det mindre av tynn melk fordi babyen skal lagre opp for natta - derfor føles puppen slappere. Leste det her på dinbaby, og det er fullstendig logisk, og dessuten helt vanlig. De små vil gjerne ha mat "hele tiden" på kveldstid, og det betyr ikke at du har for lite melk. Om du gir flaske vil du derimot få for lite melk, fordi puppene ikke vet at de skulle produsert mer. Det skjønner de bare dersom babyen suger mer. Økedager vil det være en del av, og det betyr at babyen kommer til å skrike litt, men dette er for at du skal amme oftere, og dermed få opp produksjonen. Når det er sagt - Det er selvsagt ikke noe galt i å gi flaske. Babyen har god nytte av selv små mengder morsmelk. Men dersom du ønsker å fullamme må du kutte ut erstatningen. TIPS - om du får til, gi babyen den ene puppen og pump den andre. På den måten kommer melka mye raskere, og du får raskere øke-effekt.Spar på det du pumper ut til å ha i grøt senere, når du faktisk har mindre melk.
m@rie82 Skrevet 4. august 2007 #9 Skrevet 4. august 2007 Taram: ja det var vel det, i korte trekk, som sto i artikkelen jeg la ut her. la den også ut på ammedebatten også for noen dager siden.
Taram har gutt&jente Skrevet 4. august 2007 #10 Skrevet 4. august 2007 hi hi - der var jo artikkelen jeg hadde lest ) Så ikke det jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå