Gå til innhold

Martinmamma - vi venter nr 2! (eller noe sånn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det er ikke bare HTS sitt sete som har isofix, men også Akta Graco Duologic, Britax Fixway og Bimbofix er bakovervendte (TRYGGE) seter med isofix..! Britax sitt sete kan du bruke babysete i samme basen, veldig praktisk og rimelig løsning ;-) En baby på 8 mnd bør ikke sitte fremovervendt (regner jeg med du vet), så håper du har fått noen gode tips her :-) Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tips. Har sjekket ut noen av disse - og

Duologic har svært stor risiko for feilmontering ifølge forbrukerportalen, den kan i tillegg ikke snues + at den betegnes som "svært dyr" (3990) Prisen skal ikke spille noen rolle når det gjelder barns sikkerhet - men da bør ihvertfall stolen kunne snues for å øke brukslengden ( 3 åringen min veier bare 14 kg nå )

Britax fixway lurte jeg på, men denne ble ikke anbefalt inne på et av de andre forumene. Barnet satt visst helt feil, og setet fungerte dårlig.

Bimbofix har jeg ikke sjekket ut - det skal jeg gjøre.

Begunnelsen for å velge fremovervendt - og iso fix til nestemann, er at da har vi full kontroll på barnet hele tiden - og unngår dermed farlige situasjoner når barnet hyler eller vil ha oppmerksomhet. Setet er dessuten umulig å feste feil.

Trygg trafikks talsmann (husker ikke navn) har dessuten sitt eget, lille barn sittende fremovervendt i dette setet - og stoler på at det er det beste for hans barn.

Ja, jeg har sett kræsjtester etc av frontkollisjoner -. men det er viktigere å unngå slike situasjoner enn å sikre seg mot dem. Det gjør vi med å ha full kontroll på ungene hele tiden.

Babysetet vi skal ha er ganske stort, så jeg regner med at babyen kan sitte der til ca 1 års alder. Vi lånte sete sist, derfor byttet vi ved 8 mnd allerede :-)

Skrevet

Du vet at med et baksete speil så har du full kontroll uansett?

Skrevet

Det er IKKE Trygg Trafikk sin talsmann, men Forbrukerportalens testansvarlig, Geir Røed som har uttalt dette...

At Duologic er vanskelig sier mer om de som har montert det enn om testen, det er nettopp brukervennligheten som er det geniale med dette setet..! Med isofix er det umulig å feste feil :-)

Jeg ville heller satt ungen bakovervendt i fremsetet eller investert i et baksetespeil for å ha kontroll, ikke femdoble sjansen for alvorlig/livsfarlig skade i en kollisjon! Både i kollisjon fra siden, utforkjøring, kollisjon og ikke minst frontkollisjon er det best med bakovervendt, selv i kollisjon bakfra, da kreftene aldri blir like store som ved frontkollisjon..!

Har forøvrig min gutt på 4 år bakovervendt og han passer fint i lillesøsters Duologic..! Bimbofix-setet får du med to ulike baser, en for bakovervendt og en for fremovervendt montering forøvrig, så får du i pose og sekk..!

Skrevet

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...