Marge Simpsons Skrevet 4. august 2007 #1 Skrevet 4. august 2007 Han er bare 11 1/2 måned stor... Han blir så sinna om han ikke får ta det han ønsker! Feks: Knapper på forsterker, fjernkontroller, tv knapper, gardiner, vann fra kattene, toallettvann osv. Er ikke bare litt sutring, men konstant sutring resten av dagen!! Blir sliten i hodet! Ikke skal han gi seg heller! Hver gang han plukker, sier jeg nei, og setter han litt unna etter 30 ganger nei'er. Prøvd å knipse på hånden uten effekt. Prøvd å få han til å bli interisert i noe annet og aktivisere han....men NEIDA! Plukke, sutre, plukke, hyling, plukke, vræl osv. Vil ikke ha en unge som ikke vil høre! Han hørte alltid nei før, utenom nå de siste 2 ukene... Ikke at jeg nekter å la han være nygjerrig, men vil ikke legge til en vane å gjøre som en vil! Ihverfall ikke hvis det kan skje ulykker (feks, tv'en eller gardinstang detter ned over barnet) Noen som vet om dette bare er en periode? evt tips til hva jeg kan gjøre??? Når dagen er over er jeg bare helt øm i hodet mitt, orker ikke dette tullet lengre! Takker fullhjertet for alle svar
venter x3 Skrevet 4. august 2007 #2 Skrevet 4. august 2007 Jeg vet ikke, men min har sutret hele tiden og er nå 21 mnd.... Ikke noe oppløftende var, men sånn er det. Han SKAL ha oppmerksomhet stort sett hele tiden, og skal ha det som han vil. Har godt av å få et søsken tror jeg.. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2007 #3 Skrevet 4. august 2007 Min er 16 mnd og har vært slik som du beskriver siden han var 8-9 mnd. Han er en veldig aktiv unge. Og jeg har til tider vært skikkelig sliten av søvnløse netter og sutring dagen lang. I fortvilelsen her om dagen snudde jeg hele situasjonen på hodet og tenkte at jeg må prøve å endre mitt eget reaksjonsmønster og heller tenke at han sikkert sutrer så mye av en grunn. Ikke tenke at "Huff, nå sutrer han igjen", men heller "Hvorfor blir han slik nå?" Sette meg mer inn i hva han egentlig vil. Hva om jeg prøver å gjøre noe annerledes, f.eks leke med han når det passer han og ikke meg? Så tok jeg tyren ved hornene, og når jeg merket at han begynte å sutre ("bli vriden"), satte jeg meg ned med han og snakket med han. Spurte om vi heller skulle leke. Så gjorde vi det, lekte kanskje 5-10 minutter der og da, i skikkelig engasjert samspill. Det morsomme var at når jeg da gikk, fortsatte han i fornøyd lek. Gjerne ikke lenger enn 10 minutter, men uansett, gevinsten var: Ingen sutring (fornøyd unge?), og ikke minst 10 minutter til å få unnagjort middagsforberedelser. Jeg har også latt han ta del i mer av det jeg gjør, f.eks sitter han på kjøkkenbenken sammen med meg når jeg smører brødskiver. Han har skjønt at han må sitte stille hvis han skal være der, så han er stille som en mus og er helt engasjert i det jeg gjør. Jeg tenker at tålmodigheten til disse små sikkert er veldig forskjellig, og har man en liten utålmodig kar slik som jeg, klarer han ikke å vente til det passer meg med å f.eks leke, og aller mest passer det dårlig å ikke få lov til det han har lyst til der og da. Altså må jeg gjøre noe som er morsommere med han, for å få han til å glemme akkurat det "ulovlige". Eller rett og slett slippe tingene jeg har i hendene for å tilfredstille han. Ikke alltid, men oftere. Uansett hvor mye jeg følte at jeg aktiviserte og lekte med gutten min før, så vet jeg med meg selv at jeg gjorde det mye på mine premisser, eller ut fra hvor mye jeg hadde å gjøre selv. Det å sette ungen foran legoen alene fordi jeg skal gjøre noe annet funker rett og slett ikke, jeg må engasjere meg mer selv. Jeg føler egentlig allerede at jeg har hatt bare gode dager med han etter at jeg snudde situasjonen, så jeg håper det hjelper. Håper å få en mer fornøyd liten tass her i huset nå:-)
Anonym bruker Skrevet 4. august 2007 #4 Skrevet 4. august 2007 MÅ bare kommentere nicket til HI, klarer ikke å la være! Petimeteren i meg skriker i smerte: Marge heter Marge Simpson, ikke Simpsons!!!!! En Simpson, flere Simpsons....... Da var det sagt.......kapp hodet av meg om du vil...... Petimeteren
Marge Simpsons Skrevet 4. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2007 Har forsøkt med hele mitt hjerte å leke med han når han sutrer, men funker ikke. Han griner kun pga han vil leke med feorsterkeren el. Til siste anonym: les profilen min! Da blir alt så mye klarere for deg og du slipper å skrike )
Eve Dallas Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 Tja, ikke helt enkelt nei. Hvis gutten din har lært å gå, ville jeg tatt meg et par turer ut for dagen. Har han ike lært å gå kan man alikevel sitte i sandkassen, disse osv. Skal du være hjemme en stund med ham fremover er et godt alternativ å benytte seg av en åpen barnehage. Alle kommuner skal ha det tilbudet. Kansje han rett og slett har behov for å få litt nye inntrykk. Noen barn er tidligere enn andre.
Marge Simpsons Skrevet 5. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2007 Tusen takk Eve Dallas! Han er en drøm offentlig som regel, så hvorfor ikke benytte meg mer av mulighetene?!! Kanskje han er rett og slett litt lei?!! At det kanskje er pga han trenger nye inntrykk og opplevelser enn bare den rutinen vi har hjemme eller med venner. Koster meg ingenting å la han boltre seg på feks åpen barnehager el! Det har jeg liksom ikke tenkt over på denne måten. Tusen takk! )
SkRuLLa,Synnis&SpiRa Skrevet 5. august 2007 #8 Skrevet 5. august 2007 knipsing på håda fører bare til at han tror det er riktig å knipse andre når de gjør noe han synes er galt eller feil!!! det har ingen virkning, annet enn at han kanskje viderefører det til sine barn!! håper han skjønner at det er galt når han blir voksen! ellers støtter jeg de andre over her, åpen bhg er ett supert tilbud man absolutt burde benytte seg av, både foreldre og barn får treffe nye folk, helt gratis til å med.) håper det bedrer seg!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #9 Skrevet 5. august 2007 Jeg kjenner igjen situasjonen din Marge Simpsons. vi hadde en sånn periode fra poden var 10-11 mnd til han var 14-15 mnd. Hos oss var det en god blanding av at han kjedet seg, holdt på å lære seg å gå og fikk mange tenner. Jeg holdt på å bli gal!!!! Det endte med at vi var ute på farten mye, for ute blandt folk var han blid som en sol! Det som jeg merket meg var at jo mer oppmerksomhet jeg ga han for ting han ikke hadde lov til, jo mer gjorde han nettopp de tingene. Altså type: All oppmerksomhet er god oppmerksomhet.... Kom han litt i forkjøpet når du ser han er på vei bort i ting han ikke har lov til. Avled og vis han noe annet spennende. Si feks: OI! Se ballen!! og trill ballen bort til han. Er det mulig så sett vekk ting han ikke har lov å røre for en stund. Snart går det over.... Knipsing på fingrene er ditt valg, men jeg hadde valgt en annen metode... Åpen barnehage ER et flott tilbud, men det finnes desverre ikke alle plasser. Vi bor i en relativt stor by, men her finnes det for eksempel ikke. Her er det småbarnstreff i regi av santitetsforeningen, kirker og diverse andre initiativtakere. Det har vi benyttet oss masse av og gullet har stortrivdes! Disse treffene er også gratis. Enten har man med mat selv eller så betaler man et par tiere for maten man får servert der ( hvis man vil spise da) På helsestasjonen kan de sikkert informere litt om hva som finnes. Elles er det jo kanskje lekeplasser utendørs hvor det finnes andre barn? Lykke til, jeg føler med deg......Hold motet oppe, for det går over
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #11 Skrevet 5. august 2007 Kan være lurt å barnesikre huset også. Prøve å gjemme unna det dere ikke vil han skal leke med. Eller gjøre det mer utilgjengelig. Vi måtte f.eks ha midlertidig ommøblering en periode for at stereoen ikke skulle plukkes på. Og vannet til bikkja lot vi ikke stå framme hele tiden. Passet alltid på å lukke døra til do. Ellers anbefaler jeg som mange over her er at du tar ham med ut og gjør ting med ham, for i den alderen begynner de å sette større krav til utfoldelsesrom.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #12 Skrevet 6. august 2007 Enig med henne over. Vi har satt toalettsikring på, satt stereoanlegget i et skap med barnesikring, ryddet unna så mye farlige ting og ting vi er redde for som mulig. Mener det er bra at de små kan utfolde seg mest mulig uten å få skjenn og nei hele tiden, men bruke det når det er virkelig farlige og ulovlige ting, som ovnen for eksempel. En slitsom tid, men sånn er det.
Marge Simpsons Skrevet 10. august 2007 Forfatter #13 Skrevet 10. august 2007 Hei damer ) Tusen takk for deres flotte råd. Nå har pipa fått en helt annen låt i huset ) Ingen tvil lillegutt trengte fler inntrykk! Har gjort noe med han nesten hver dag. Tatt tid med bare han og ikke noe annet. En tur i lilleskogen, åpen barnehage, leke med bare han uten noe avbrytelser fra mobil el, studere halvstore stener, par gress strå, en litt stor grein el (skyller de og tar med hjem, så har han noe nytt å studere og kan holde på en halvtime for seg selv) og slike ting. Guttener jo bli som ei lerke for tiden. Bare går rundt å smiler og ler hele tiden. Er jo så gøy å bruke tid på han nå. Han plukker riktig nok enda, men hører når jeg sier nei. Når han ikke hører, og jeg bærer han vekk, er det bare litt ytring som gir seg med en gang og han finner på noe annet istedet! AAAAh, er jo så DEILIG! TUUUUUUSEN TAKK! ) Masse takknemlighet fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå