Gjest Skrevet 4. august 2007 #1 Skrevet 4. august 2007 Jeg er ganske opptatt av bilsikkerhet, så for de av dere som ikke er det, så lat som dere er det om dere vil prøve å hjelpe meg ;-) Jeg har en passe god venninne som jeg skal på en kjøretur tur med og ha med mini på snart 8 uker. Hun har en på 1 år som ikke skal være med. Hun er av den søte hjelpsomme typen og hun skal kjøre siden det blir enklest slik. Nå hørte jeg av en tredje venninne/bekjent at hun holdt på å finne frem bilstolen fra da hennes ettåring var baby for å sette den i bilen slik at jeg da skal slippe å stresse med å ta med meg min (noe som slett ikke er stress, tar jo bare noen sekunder å feste stolen i bilen), regner med vi snakkes i morgen og at hun vil fortelle meg dette da. Problemet mitt er bare at jeg IKKE vil bruke den bilstolen til min baby, den er minst 10 år gammel og har vært brukt av mange unger og jeg synes rett og slett ikke den er sikker nok i det hele tatt. Men, hun har jo da altså brukt den til sitt barn og synes sikkert den er bra nok. Hvordan i alle dager skal jeg kunne ro meg ut av denne slik at både kan ende opp med å bruke min egen bilstol og ikke såre henne? Kan jo ikke si "Sorry, men det du synes er bra nok for ditt barn synes ikke jeg er bra nok for mitt barn" til henne heller... Uff, hjelpsomhet er bra, men ikke alltid... :-/ Og om noen mener jeg er hysterisk som ikke vil bruke en bilstol bare fordi den er 10 år gammel og velbrukt så får dere heller mene det da.
Gjest Ultemecia&Mikrovampyren Skrevet 4. august 2007 #2 Skrevet 4. august 2007 "Vi har med bilstol vi, siden den har vi kjøpt til minsten" Enkelt og greit og alle vil forstå. Jeg tar med meg min når jeg er ute og kjører med andre. Rett og slett fordi den er min og den er datteren min vant med
Petrine C",) Skrevet 4. august 2007 #3 Skrevet 4. august 2007 Hadde bare sagt at jeg ville brukt min, den vet du at babyen sitter godt og trygt i... trenger ikke hun å stresse med å finne sin gamle stol...
Gjest Skrevet 4. august 2007 #4 Skrevet 4. august 2007 bare si at du vil ha din egen for du vet snuppa roer seg godt i den.. er tross alt forskjell på behagelighet etc i disse stolene:-)
Gjest Skrevet 4. august 2007 #5 Skrevet 4. august 2007 Hadde vært ærlig og sagt det som det var. Viktigere med sikkerhet enn at hun blir litt fornærmet =)
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 4. august 2007 #6 Skrevet 4. august 2007 Mini kaster slik opp for tiden (gulper) så vi tar vår egen stol vi, ellers takk
Gjest Skrevet 4. august 2007 #7 Skrevet 4. august 2007 Ja det var jo i grunnen et veldig greit svar :-) At det er den han er vandt med. Får bare håpe hun ikke begynner å insistere da, hun er litt typen til det.
Tinaisme Skrevet 4. august 2007 #8 Skrevet 4. august 2007 Jeg velger å tro at den stolen ikke er like sikker som dagens stoler.. Hva med å si det slik det er? At du liker best å bruke deres egen stol fordi du føler at den er tryggere enn de litt eldre stolene.. Og at det er like enkelt med den )
dvaslatkadjeteta :o) Skrevet 4. august 2007 #9 Skrevet 4. august 2007 Jeg hørte fra min forhandler når vi kjøpte den første maxi cosi stolen til eldste at den kunne vi ikke bruke mer enn i fem år, pga plasten var ikke sikrere lengre enn da, også hvis den hadde vært med i kollisjon eller liknende gjalt dette selvfølgelig. Bare si at du beklager, men at du gjerne vil bruke deres eget sete. Det er jo litt innstillinger kanskje rundt hodet (sånn beskyttelses putesak) på barnet som er i fht deres barn, bla bla. Ikke tenk på det, dette ordner seg, hun forstår sikkert. Jeg vet i alle fall, at selv om mitt sete nå blir fire år, hadde jeg hatt en baby nå, hadde det blitt nytt sete.
Gjest Skrevet 4. august 2007 #10 Skrevet 4. august 2007 send en melding idag, der du skriver du hørte hun lette etter setet sitt, og at det er unødvendig fordi lille sover best i sitt eget;-) Og at du gleder deg veeeldig til turen...
Sluffsa Skrevet 4. august 2007 #11 Skrevet 4. august 2007 Hadde samme problem hos svigermor, som mente at ungen min kunne sitte i hennes bil i en 14 år gammel bilstol, men det løste vi med og si det var kommet nye regler ang bilstoler og den var ikke godkjent, å så kjøpte vi en ekstra stol som hun kunne ha...... Men bare si at du vil bruke din egen siden den har fådt gode skår på kræsj tester, og du er så nervøs i bil etter du fikk barn....
Gjest Skrevet 4. august 2007 #12 Skrevet 4. august 2007 Ville du virkelig klart å si til en venninne at du synes sete hun har brukt til sitt barn er for dårlig til at du vil bruke det? Er vel litt pyse jeg da, men jeg klarer ikke det med mindre det er siste utvei (klart sikkerheten kommer først, for all del! Ville bare ha en litt mer ...ehhh..."human" måte å si fra på ;-)) Det med gulping var ikke så dumt, er bare redd hun vil si at det gjør ikke noe om han gulper ut hennes.
Gjest Skrevet 4. august 2007 #13 Skrevet 4. august 2007 Jaaaaa! Det skal jeg gjøre, med en gang! Ikke dumt :-)
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 4. august 2007 #14 Skrevet 4. august 2007 Da hadde jeg bare sagt at jeg vil heller hun skal gulpe i sitt eget sete, så vi tar det bare med vi, liker det så godt :-)
Gjest Skrevet 4. august 2007 #15 Skrevet 4. august 2007 som skrevet litt lengere oppe. bilstoler burde ikke brukes etter de er så og så gammle.. godt argument..? hun såver bedre i noe hun kjenner fra før av, som lukter kjent.. det er viktig når de er så små.. kan bli urolige og ikke få såve hvis alt er ukjent.. (?)
Katja Skrevet 4. august 2007 #16 Skrevet 4. august 2007 Si at det er enkelst at barnet ditt sitter i sin egen bilstol, i tilfelle h*n sovner mens dere er på vei hjem, så er det bare å bære inn bilstolen, uten å vekke mini.
Gjest Skrevet 4. august 2007 #17 Skrevet 4. august 2007 Enig med hun som kom kom med forslaget om at du ville ha din egen for den er babyen vant med, og at du sneder mld og sier fra med en gang! D hadde jeg gjort. Vil også frtelle at jeg var med ei venninne på kjøretur der jeg lånte et sete som var mye gamlere(fordi jeg ikke hadde mitt eget tilgjengelig, dessverre), og mini sov ikke et sekund i løpet av turen, d pleier han ALLTID å gjøre D går også an å si at man liker å bruke sine egne ting..
Alba44 Skrevet 4. august 2007 #18 Skrevet 4. august 2007 Jeg ville i denne situasjonen vært helt ærlig og sagt at jeg helst ville bruke vårt sete, og muligens lagt til at han er så vant til den og roer seg alltid i den som ei her forslo. Fikk tilbud da jeg var gravid fra ei venninne om å låne et bilsete. Takket så mye for tilbudet og svarte henne høflig at vi ville kjøpe et nytt. Tror ikke hun ble fornærmet for det. Vet hun også har spurt en annen venninne av oss, og hun svarte det samme som meg.
-Hengebuksvinet- Skrevet 4. august 2007 #19 Skrevet 4. august 2007 men bare si at du av prinsipp bruker bare ditt eget bilsete. Siden babyen er vant til det, og at han dessuten lett kan bæres ut og inn av bilen i setet om han skulle sove når dere er ute på tur. Jeg tror at det lettere kan bli en sak av dette om du tenker for mye på det. Si heller enkelt og greit at du foretrekker å bruke egen bilstol. Om hun så insisterer får du bare gjenta at du av rent prinsipp bruker kun egen bilstol.
La Perla Skrevet 4. august 2007 #20 Skrevet 4. august 2007 Jeg skjønner dge kjempegodt - både at du ikke vil bruke hennes stol, og at det vanskelig å finne en pen måte å si det på. Du er ihvertfall ikke hysterisk. Men bare si at du helst vil bruke din egen stol fordi babyen trives så godt i den (håper han ikke hylskriker i den, da), uten å utdype det noe mer. Har det gått fint med babyen i sommer? HVordan talker storebrødrene å få en lillebror? Lurer jo ekstra på hvordan din mellomste synes det er å være storebror og ikke bare lillebror lenger. I rolleleker er det Storebror (og Spiderman osv.) som er den rollen min egen neste-treåring selv helst velger, så jeg innbiller meg jo at din gutt kanskje synes det er stas (men sikkkert bitelitt sjalu også?).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå