solastråler Skrevet 4. august 2007 #1 Skrevet 4. august 2007 Det er ikke min nevø som er problemet. Men moren hans. Nevøen min bor hos henne og broren min har han annen hver helg når han er hjemme. Men nå er han ute på sjøen og kunne ikke stille opp. Og det var snakk om at han skulle komme til helgen. Og så var jeg en tur hjemmover på torsdag og besøkt min eldste bror da min nevø ringer sin onkel og sier han vil besøk søskenbarna hans og at han er hos en venninne av pappaen og hadde komt dagen før. Da har moren sett gutten på bussen hjemmover hit uten og ta kontakt med oss. Min foreldre sa de kunne passe han fra fredag, men før det var ikke mulig. Så jeg ringer selv opp igjen til min nevø og lurer på om han har lyst til og være hos oss noen dager til bestefar kan ta over. Og det ville han. Jeg henter han hos venninnen til pappaen sin og hun sa hun gjerne kunne stille opp mer, men var også midt opp i flytting så det var litt kaos hos henne. Det min nevø har med seg til reisen er et kles skift og tablettene for ADHD. Ingen jakke og sko som er for trange. Hvilken mor sender gutten sin ut på tur 4 dager uten en jakke når det regner ut. Min bror betaler 4000 i farsbidrag hver mnd. Så penger til kler har hun. Men slik er det hver gang. Bror min må kjøpe sønnen sin nye klær hver gang og de kommer aldri tilbake. Min nevø har to yngre brødre fra et annet forhold som arver alt av kler som min nevø får av oss. Det er jo for såvidt greit det, men kanskje min bror kunne tenkt å hatt de klærne til sin "arvinger" ( han har ingen andre barn, men kjærsten hans har to barn, nytt forhold som akkurat har startet) Så i dag var jeg selv ut og kjøpte gutten nye sko, prøvde noen til rundt 200, men måtte opp i 300. Og en jakke til 100,-kr, på salget. Jeg får så vondt, føler at moren hans ikke bryr seg om han, vet barnevernet er koblet inn fordi moren mener han er så vanskelig. Han har ADHD, men det er ikke dermed sagt han det er han som har skyld i alt, hun nekter og gi han fra seg for BV har vært inne på tanken på ar min bror skal få han i en periode slik at hun får avlastning fra ham, men da mister hun farsbidrage så hun nekter det. Da vi køyrt til bestefar i dag så vist han ikke hvor lenge han skulle bli her en gang, Han bablet noe om til han ikke hadde mer tabletter igjen. Det ville være til onsdag, men her er ingen som kan passe ham så lenge, jeg sa jeg kunne ha ham, vist det ble aktuelt slik at han hadde en plass og være så fikk jeg ordnet med jobb osv. Moren ringte idag og da forklarte min far at han det var beste han reiste hjem søndag siden vi ikke hadde fått vite om det. Avtalen var jo fredag til søndag. Ikke onsdag til onsdag. Og moren har ikke bil til og hente ham på bussen på en onsdag så søndag er hennes mann hjemme fra jobb så han henter han det lille stykke hjem. Huff, jeg håper situasjonene ordner seg og at han snart for det bedre, jeg gråter i hjerte for denne stakkers gutten, men hva kan jeg gjør mer en og være god og behandle han på samme måte som mine tre barn og gi han glede den tiden han er hos oss. Selvom det kan være litt ekstra styr! OG før jeg glemmer og si det, gutten kommer med ADHD medisinen sin, uten noe form for doserings beskrivelse til meg, jeg måtte ta han kun på ordet. Men han er flink der, men litt ekkelt vist jeg gjør noe feil, det er jo greit og kunne vite hva som er rett. Gutten er 12 år!
Katja Skrevet 4. august 2007 #2 Skrevet 4. august 2007 Huff, stakkars gutt! Jeg hadde ringt barnevernet og snakket med de. Denne gutten har det ikke bra der han er Det er greit at BV er koblet inn, men det høres om som om det er mora som har kontaktet de for å få hjelp, fordi gutten er vanskelig. Dere må ta kontakt på vegne av gutten, forklare hvordan han har det og at dere er bekymret for ham. Hva sier faren til gutten da? Jeg skjønner at han er borte pga jobb, men hadde det vært mitt barn, hadde jeg fått meg en annen jobb og slåss med nebb og klør for sønnen min. Håper det ordner seg for den stakkars gutten, huff, han behandles som en brysom pakke som skysses hit og dit, det må jo være veldig vondt for ham, og en veldig usikker tilværelse
TurangaLeela Skrevet 4. august 2007 #3 Skrevet 4. august 2007 Tragisk.. Har hørt om flere mødre som sender barna til faren med stygge, for små og for lite klær bare for at faren og evt,fam må kjøpe mer. Slik at mor slepper. Er et slikt tilfelle i min familie. Jenta blir sendt til faren uten sokker og arve klær fra brødrene osv. Værste er jo at faren har gitt henne to mobiler, den ene ble aldri brukt og den andre ble stjålet..Bare fordi morå ikke tåler at dattera snakker med faren uten at hun vet det, hun må ha full kontroll. Hun er den eneste i klassen som ikke har mobil, hun er 12 år.
Katja Skrevet 4. august 2007 #4 Skrevet 4. august 2007 En løsning på klesproblemet, kan jo være at far kjøper inn klær og utstyr som barnet har hos ham, men som ikke sendes med hjem til mor igjen. Jeg kjenner flere som gjør det slik.
Gjest irismor Skrevet 4. august 2007 #5 Skrevet 4. august 2007 Heisan Ang dette med klær. Han jeg var gift med hadde en datter fra før. Hver helg hun kom så var det med for små og møkkete klær. Vi kjøpte nytt tøy og så det aldri mer igjen. Jeg løste problemet på følgende måte. Kjøpte klær og sko til jenta som vi kun hadde hos oss. Når hun skulle hjem igjen så måtte hun deserre skifte til gamle klær igjen.
imsdal med julesmak Skrevet 4. august 2007 #6 Skrevet 4. august 2007 Hvis poenget med mobilen er at far skal få snakke regelmessig med datteren sin, går det ann å gjøre en avtale med skolen om at de har telefonen liggende der og så kan far ringe på ett bestemt tidspunkt og snakke med datteren. Det har vært gjort på en skole jeg jobbet.
solastråler Skrevet 4. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 4. august 2007 Min bror er mye flinker enn moren vil jeg si, men min bror ADHD selv, fikk diagnosen kun for et par år siden. Han har gjordt mye dumt i livet, men har familien rundt seg som støtter seg og hjelper han. Min bror er ikke den aggresive typen som har ADHD, men av den typen som ikkje skjønte at vist man kastet regningen i boss som ville det komme en ny, men nå han fått hjelp og skikk på livet og i tillegg er vi her alle sammen som vil hjelpe han med sønnen vist han skulle få han. Min bror er villig til og få jobb på land vist han fåt gutten. Men til syvende og sist så tror jeg livet til min nevø hadde fått mer trygghet og stabilitet vist han kunne komme hit. Jeg håper han gjør det!
Katja Skrevet 4. august 2007 #8 Skrevet 4. august 2007 Jeg syns virkelig du skal ta deg en tlf til barenvernet der gutten bor, på mandag jeg. Du kan snakke med de, forklare situasjonen, fortelle hvordan dere opplever at gutten har det osv. Kanskje har BV en anelse om at gutten ikke har det så bra, men at de ikke syns han har det så ille at de vil ta ham fra moren og plassere ham i fosterhjem. Det er jo tross alt traumatisk for gutten å oppleve noe sånt også, så det skal nok mye til før BV går til det skrittet. Så hvis du forteller at både broren din og hele din slekt er villig til å stille opp for gutten, kanskje BV ser på dette som en god løsning. Og nå er jo gutten så stor, at han har rett til å bli hørt når det gjelder hvor han vil bo. Det er ikke sikkert det blir noen forandring, men det er viktig at du som tante har prøvd å hjelpe ham. Tenk om han klandrer dere når han blir voksen, for at ingen stilte opp for ham og hjalp ham, da må det være godt for ham å få høre at dere prøvde, men at det dessverre ikke lot seg gjøre. Det er bedre enn å leve med følelsen av at ingen brydde seg.
solastråler Skrevet 4. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 4. august 2007 Jeg skal ta diskusjonen med min mor i kveld og så ser vi hvordan det går. Jeg liker ikke og lage styr!!!!! Og min mor tror ikke min nevø kommer hit fordi min bror har aldri budt hos barnets mor. Dette kvinne menneske som kalle seg mor var jo så vil også før. Da min nevø var 1 1/2 år kanskje helt opp til han var 3 år hadde hun ville fester hjemme, mens guttungen satt på gulvet mens moren var beruset. Men da hadde hun en mor som tok seg av gutten. Hun har ikke slike fester lengre. Ikke etter at hun fikk seg ny mann og to nye gutter som da er englene hennes, mens min nevø er alt galt med. Ut av det min nevø forteller om hjemme så er brødrene hans noen villstyringer så hvorfor han skal være noe verre en dem skjønner jeg ikke. Jeg håper det ordner seg snart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå