Gå til innhold

Kan jeg bruke brie i en ostesaus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser liksom ikke en eneste oppskrift noe stedf der de har brie i en ostesaus, men jeg skjønner ikke hvorfor? Vi skal lage lasagne og har lyst til å piffe opp smaken litt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joa, du kan greit lage ostesaus på brie - da gjerne med rømme i, for å ta litt av skarpheten i smaken. Men ingen av de briebaserte sausene jeg har smakt ville gjort seg noe særlig i lasagne, tror jeg.

Én briesausoppskrift er; lag vanlig hvit saus (melk, smør, mel). Bland 1-2 eggeplommer og ca. et halvt beger lettrømme, og rør denne blandingen inn i sausen. Når alt er varmt, dryss oppi 30-40 gram revet brie og la smelte. Ikke kok.

Skrevet

Hvorfor ikke?

Skrevet

Vi liker det litt pikant da, har brukt mange rare oster i lasagne før og det har blitt veldig godt, jeg synes det bløir så kjedelig med bechamelsaus, den smaker jo ingenting.

Skrevet

Bechamel funker greit om man hiver en passe dose cayenne og hakka chili på kjøttet - men det er ikke nødvendigvis veldig barnevennlig. =)

Den oppskrifta jeg ga deg er jo uansett ikke så avansert, så du kan jo lage en liten porsjon og smake. Har fått den servert til grillkjøtt i USA, det funka greit. Men den er ganske mektig, kan fort bli overkill med ost og sånt.

(Skiva sopp, aubergine, søtpotet og squash innimellom lagene i lasagne er forresten godt og piffer opp litt).

Skrevet

Takker:) Skal teste den, men det blir nok bare melk ikke rømme, for det har vi ikke i hus og det er langt til nærmeste butikk her...

Skrevet

Brie i ostesaus til lasagne er sløsing av brie, samt blasfemi mot lasagnen. Prøv å ha parmesan i bechamel-sausen, ha brien i en salat, på ciabatta eller sammen med en god vin. IKKE ha den i lasagne, for fucks sake..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...