Gå til innhold

Ryggen til dem små..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man være forsiktig med ryggen til dem små? Tulla vår på 3 mnd er veldig sterk og elsker å sitte. vi holder henne da selvfølgelig, men kan hun få skade i ryggen hvis hun sitter for lenge? også er hun glad i å stå, mens vi holdr henne. vi merker jo når hun blir sliten da. :)n men noen ganger vil hun ikke noe annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bør ikke være for lenge om gangen, for hoftene og ryggen er ikke sterk nok til det.. selv om det ser sånn ut:)

Skrevet

Ja, du bør ikke la jenta di sitte selv om hun er sterk i ryggen. Sies at de ikke skal sitte før de selv setter seg opp, eks. 6 - 8 mnd alder, men dette kan variere. Gutten min var også veldig sterk tidlig, men vi unnlot likevel å "sette" han for å si det slik. Men det spørs jo litt hva du mener med å sitte. Sitte på rumpa si er ikke så bra, men en slags sitte/ligge stilling er bedre på fanget fikk jeg vite hos fysioterapeut. Han sa at vi ikke "skal la oss lure" av babyene for tidlig selv om de virker sterke. Lykke til videre.

Skrevet

Jeg har hatt knøttet hos fysioterapi pga favorittside og spurte da samtidig om sitting. "Sitting" i fanger er greit, bare de får støtte. Den viktigste grunnen til at barn ikke skal sitte for seg selv (støttet opp med puter og ting) er fordi det er passiviserende, men litt sitting i foreldrenes fang eller bilstol er ikke noe problem. Følg med, og når barnet begynner å synke sammen eller vise tegn til at det er slitent er det nok :)

Skrevet

Angående å stå så fikk vi beskjed av helsesøster at det burde babyene ikke, for de har bare brusk i beina. De kunne få feil fotstilling (tror jeg) sa hun.

Babyene kunne gjerne "sitte" på fanget for da hadde de støtte i ryggen.

Skrevet

Jeg spurte HS om det nå på 6 ukers kontrollen til mini siden han også er veldig sterk og hun sa at så lenge det er på fanget kan han bare sitte for da vil vi automatisk støtte ham riktig slik at det ikke blir belastning på rygg og hofter og han vil også kunne vri på seg og vi endrer gjerne ofte stilling i motsetning til når de må sitte i f.eks bilstol og vippestol. Samme med hopping i fanget. Hun forklarte at når vi holder dem og de står på bena i fanget, eller hopper, så vil vi hele tiden gi nok støtte til at føttene på ingen måte belastes utover det som er helt greit, derimot frarådet hun på det sterkeste hoppehuske fordi disse belaster føttene og ryggen veldig fordi babyen må sparke fra hele tiden (er en refleks de har) og får stor belastning på føttene sine hver gang. Så konklusjonen ble da altså at så lenge det skjer på fanget er både sitting og stå på bene helt greit fordi vi automatisk gir babyen riktig støtte, men andre steder/situasjoner bør en unngå dette :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...