Fruen i huset Skrevet 4. august 2007 #1 Skrevet 4. august 2007 Dette spørsmålet ser jeg igjen og igjen, og jeg tror mange har vanskeligheter med å tro pga alt det onde som skjer i verden. Jeg skal ikke si noe om det, men jeg vil heller si at Gud griper OFTE inn! Er man troende og lever et liv etter Guds lover, opplever man gjentatte ganger sterke trosopplevelser. Jeg kan fortelle om en opplevelse da jeg var liten. Mine foreldre og besteforeldre er alle troende, så jeg er et "bønnebarn" Naboen holdt på å lage garasje, og jeg balanserte på den ene mursiden. Hele garasjebunnen var dekket av høye stålstenger (armeringsjern?) som pekte rett opp. Datt man ned her, ville man bli spiddet. Midt i min glade lek mistet jeg mett ett balansen og datt mot stålstengene! Plutselig fikk jeg tak i en gren som dro meg opp. Jeg løp til mamma og fortalte gråtende at jeg holdt på å bli spiddet, men at et tre dro meg opp. Vi gikk sammen tilbake, og riktig, det var ikke noe tre i nærheten. Dette var en av mange trosopplevelser. Vend deg til Gud, så vil du helt sikkert oppleve det samme! Det er ikke dermed sagt at man aldri får motgang i livet!
Gjest Skrevet 4. august 2007 #2 Skrevet 4. august 2007 Les innlegget mitt "The little soul and the sun" litt lenger nede her, så får du en god forklaring på det... ihvertfall slik jeg ser det =)
Miss Misantrop Skrevet 4. august 2007 #3 Skrevet 4. august 2007 Har også opplevd noe lignende da jeg var barn. Mye som tilskrives barns livlige fantasi kan kanskje ha en annen forklaring.
Turtelduen Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 No annet jeg har opplevd er freden vi har fått når noen i aller nærmeste familien har dødd. Bare det er for meg et bevis på Gud og hans godhet. Og ei venninne av meg hadde en bror som lå på sykehuset for mange år siden. Han var ikke veldig alvorlig syk, men syk nok. Intravenøsen var veldig viktig husker jeg. Men han var så liten av pappaen sov der inne. Plutselig en natt så våknet pappaen av en mann som sto inne hos han og ba han sjekke gutten sin. Han gikk inn til sønnen, og der var det no veldig galt med intravenøsen tror jeg (husker ikke helt, men det var noe som var helt galt...) Han fikk tilkalt på legene og di rakk å ordne. Pappaen har i ettertid ikke fått greie på hvem som sto på rommet, ifølge sykehuset kan det ikke ha vært noen. Og ifølge sykehuset så oppdaget de feilen i siste liten... Sånne opplevelser + mange andre får meg til å tro, og det gjør meg virkelig sterkere å vite at Gud er med meg hver eneste dag! Og det merker jeg virkelig også!!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2007 #5 Skrevet 22. august 2007 Bibelen forklarer jo hvorfor Gud tilater onde ting. I Edens hage da slangen(satan-åpenbaringen 12:9 viser at slangen er satan) som forledet Eva til og spise av frukten på treet. Satan satte da tvil til Guds rett til og herske og mente menneskene klarer seg bedre uten ham. ved og styre sine egne skritt. Det ble reist tvil med hensyn til hvorvidt Guds styre, Hans overherredømme, var rettferdig, og hvorvidt han var berettiget til å utøve det. Ifølge Djevelen hersket ikke Gud med kjærlighet. Han hevdet at grunnen til at Guds fornuftutstyrte skapninger var lydige, ikke var at de elsket Guds styre og foretrakk det framfor andre styreformer. Nei, han hevdet at Guds styre bare fikk støtte fra andre på grunn av at han ga alle slags gode ting til dem som adlød ham, at han i virkeligheten benyttet seg av en form for bestikkelse. (Job 1: 9—11) Djevelen anklaget dessuten Gud for å berøve sine skapninger noe som de hadde rett til. Noe av det han berøvet dem, var fullstendig uavhengighet, retten til å handle slik som de selv ønsket. — 1 Mosebok 3: 5. Hvis Gud hadde tilintetgjort opprørerne med én gang, ville det ha vist hvilken makt han har, men det ville ikke ha avgjort de stridsspørsmålene som var blitt reist. Så i stedet for å tilintetgjøre opprørerne der og da har Gud latt alle fornuftutstyrte skapninger få se hvilke følger det får å gjøre opprør. Det har riktignok ført til lidelser, men det har også gjort det mulig for oss å bli født.Å gjort det mulig for mennesker som tjener den rette Gud og sannheten og få utsikter for framtiden Og man kan også tenke på alle englene i himmelen som var vitne til dette. Så for at dette stridspm skulle bli besvart for altid måtte Gud la det gå en tid der menneskene styrer sine egne skritt. Å da kan heller ikke Gud gripe inn i noen situasjoner , for da ville han egentlig få det til og se ut som satan har rett. da ville han egentlig ha hjelpt han. så står det forutsagt hvordan det kom til og bli (2.timoteus 3:1-6) legg merke til at det står de siste dager, så det må være slutten på noe!! å også om endens tid.den"dagen da Gud griper inn" blant annet i (2.Peter 3:11-14)(sefanja 1:4) der Gud skal opprette sitt rike igjen og alle de andre skal bli ødelagt.(daniel 2:44) men hva er det da Gud lover for framtiden: BIBELEN, Guds skrevne Ord, fyller oss med håp når den sier: «Vi venter i samsvar med hans løfte nye himler og en ny jord, og der skal rettferdighet bo.» — 2. Peter 3: 13. Hva er de «nye himler»? Bibelen bruker himmelen som et symbol på herredømme. (Apostlenes gjerninger 7: 49) De «nye himler» er en ny regjering som skal herske over jorden. Den er ny i den forstand at den skal erstatte det nåværende regjeringssystem; den representerer også en ny utvikling i gjennomføringen av Guds hensikt. Denne regjeringen er det riket Jesus lærte oss å be om. (Matteus 6: 10) Siden Gud er dens Opphavsmann og han bor i himmelen, kalles den «himlenes rike». — Matteus 7: 21. Hva er den ’nye jord’? Den er ikke en ny planet, for Bibelen sier klart og tydelig at jorden skal være bebodd i all evighet. Den ’nye jord’ er et nytt menneskesamfunn. Den vil være ny fordi de onde er blitt fjernet. (Ordspråkene 2: 21, 22) Alle som lever da, vil ære og adlyde Skaperen og rette seg etter hans krav. (Salme 22: 27) Folk av alle nasjoner blir nå oppfordret til å lære om disse kravene og begynne å leve opp til dem. I den nye verden vil alle mennesker være forent i tilbedelsen av den sanne Gud. Tilber du himmelens og jordens Skaper? Tilber du på en slik måte at du virkelig blir forent med trosfeller av alle nasjoner, alle folkegrupper og alle språksamfunn? — Salme 86: 9, 10; Jesaja 2: 2—4; Sefanja 3: 9. Mange tror at alle religioner er bra i Guds øyne, men det er ikke det Bibelen lærer. Og det er ikke nok bare å si at en er kristen. Jesus sa: «Ikke enhver som sier til meg: ’Herre, Herre’, skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje.» For å få Guds godkjennelse må vi derfor lære hva Gud venter av oss, og gjøre det. Jesus sa at de som ikke gjør Guds vilje, «øver lovløshet». (Matteus 7: 21—23,matteus 7:13-14 Hvordan kan vi finne «den vei som fører til livet»? Jesus sa at den sanne religion skulle komme tydelig til uttrykk i livet til dem som utøver den. «På deres frukter skal dere kjenne dem,» sa han. «Hvert godt tre [frambringer] god frukt.» (Matteus 7: 16, 17) Apostelen Paulus viste at vi ikke må delta i falsk tilbedelse. Han skrev: «’Gå derfor ut fra dem og skill dere ut,’ sier Gud, ’og hold opp med å røre det urene’; ’og jeg vil ta imot dere’.» (2. Korinter 6: 17; Jesaja 52: 11) De sanne kristne tar derfor avstand fra alt som har med falsk religion å gjøre. Guds tjenere baserer sin lære på Bibelen. Bibelen selv sier: «Hele Skriften er inspirert av Gud og nyttig til undervisning, til irettesettelse, til å bringe ting i rette skikk, til opptuktelse i rettferdighet, for at gudsmennesket kan være fullt dugelig, fullstendig utrustet til all god gjerning.» (2. Timoteus 3: 16, 17) Den sanne religion bygger derfor ikke på menneskers synspunkter eller tradisjoner, men på Guds inspirerte Ord, Bibelen. De som utøver den sanne religion, tilber bare den sanne Gud, og de gjør hans navn kjent JAHVE(??)(norsk Jehova). Jesus sa: «Det er Jahve din Gud du skal tilbe, og det er bare ham du skal yte hellig tjeneste.» (Matteus 4: 10) Denne tilbedelsen innbefatter det å fortelle folk hva den sanne Guds navn er, og hvordan han er. I Salme 83: 18 står det: «Du, som har navnet Jahve, du alene er Den Høyeste over hele jorden.» Guds navn står nesten 7000ganger i de opprinnelige skrifter!!!!! De som tilhører Guds folk, viser hverandre ekte, uselvisk kjærlighet. Jesus sa: «Av dette skal alle vite at dere er mine disipler, om dere har innbyrdes kjærlighet.» (Johannes 13: 35) De første kristne levde etter dette og elsket hverandre. Ekte kjærlighet overvinner sosiale, etniske og nasjonale barrierer og fører til at folk blir forent i et sterkt brorskap med ubrytelige bånd. (Kolosserne 3: 14) De som tilhører falske religioner, har ikke et slikt kjærlig brorskap. Hvordan vet vi det? De dreper hverandre på grunn av nasjonale konflikter eller etniske ulikheter. Sanne kristne griper ikke til våpen for å drepe sine kristne brødre og søstre eller noen andre. Bibelen sier: «Guds barn og Djevelens barn kjennes på dette: Enhver som ikke øver rettferdighet, er ikke av Gud, og det er heller ikke den som ikke elsker sin bror. . . . vi skal ha kjærlighet til hverandre og ikke være som Kain, som var av den onde og drepte sin bror.» — 1. Johannes 3: 10—12; 4: 20, 21. De sanne kristne anerkjenner Jesus Kristus som den som Gud bruker for å frelse oss. Bibelen sier: «Det er ikke frelse i noen annen, for det er ikke noe annet navn under himmelen som er blitt gitt blant mennesker, som vi skal bli frelst ved.» (Apostlenes gjerninger 4: 12) Jesus er også den som Gud har utnevnt til Konge i det himmelske riket som skal herske over hele jorden. For at vi skal få evig liv, må vi adlyde Jesus og leve etter hans lære. Det er derfor Bibelen sier: «Den som viser tro på Sønnen, har evig liv; den som ikke adlyder Sønnen, skal ikke se livet.» — Johannes 3: 36. De som utøver den sanne religion, er ikke en del av verden. Da Jesus ble forhørt av den romerske stattholderen Pilatus, sa han: «Mitt rike er ikke en del av denne verden.» (Johannes 18: 36) Uansett hvilket land Jesu sanne disipler bor i, er de undersåtter av hans himmelske rike og holder seg derfor strengt nøytrale i verdens politiske saker. De tar ikke parti i dens konflikter. Jesu sanne disipler forkynner at Guds rike er menneskenes eneste håp. Jesus forutsa: «Dette gode budskap om riket skal bli forkynt på hele den bebodde jord til et vitnesbyrd for alle nasjonene; og så skal enden komme.» (Matteus 24: 14) I stedet for å oppmuntre folk til å stole på at jordiske herskere skal løse deres problemer, forkynner Jesu Kristi sanne disipler at Guds himmelske rike er menneskenes eneste håp. (Salme 146: 3) Jesus lærte oss å be om denne fullkomne regjeringen da han sa i mønsterbønnen: «La ditt rike komme. La din vilje skje, som i himmelen, så også på jorden.» (Matteus 6: 10) Guds Ord har forutsagt at dette himmelske riket «skal knuse og gjøre ende på alle disse rikene [som eksisterer nå], og selv skal det bestå til uavgrensede tider». — Daniel 2: 44. nå ble dette noe opphakket og lite forklart men tiden min strekker ikke til noe mer .
Anonym bruker Skrevet 3. september 2007 #6 Skrevet 3. september 2007 Kan jeg få spørre om du er Jehovas vitne? Jeg bare kjente igjen argumentasjonen fra en venninde jeg har.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2007 #7 Skrevet 3. september 2007 Fint skrevet HI. Slik opplever jeg det også å tro... Gud er med meg hver dag:)
Lepje Skrevet 3. september 2007 #8 Skrevet 3. september 2007 Jeg skjønte ikke helt hva innlegget ditt hadde med overskriften å gjøre. Men hvorfor Gud tillater onde handlinger? Enkelt og greit fordi vi har fri vilje...
Dailis Skrevet 3. september 2007 #9 Skrevet 3. september 2007 Jeg ser det så enkelt som det jeg og. Når vi mennesker gjør gode handlinger påvirker dette våre omgivelser, likeså om vi gjør onde handlinger. Den lange utredningen over her ble og veldig kompleks for meg. JEg holder ved at vi fikk fri vilje av kjærlighet. Kristendom er for meg bare kjærlighet.
babyandme Skrevet 4. september 2007 #10 Skrevet 4. september 2007 Enig med dere to siste.. Gud har gitt alle msk en fri vilje, og dette tar ikke han tilbake.. en dag må alle stå til rette for sine handlinger,vonde som gode.. Dersom Han skulle blandet seg inn hver gang noen gjorde en ting feil, hadde vi ikke vært frie mennesker.. og vi trenger å lære av feil også. Men han sendte Jesus ned til jorda som et godt forbilde, og den som vil ta imot han gav han rett til å bli Hans barn:) Og ja, jeg tror på englevakt.. tror at engler gjester jorden, og av og til kledd som vanlige folk.. men viktig å fokusere på jesus, og på jesu budskap først og fremst:)
Fruen i huset Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 31. oktober 2007 Hei! Ja, tittelen var kanskje litt misvisende, men jeg opplever dette som et vanlig spørsmål fra ikkekristne. Ville bare belyse at Gud har omsorg for sine! Tenk om det ikke skjedde onde handlinger? Vet dere hva: det kommer en tid da det ikke lenger skal skje: i tusenårsriket! Da er nemlig satan (som får oss til å gjøre onde handlinger) bundet og kan ikke friste noen mennesker lenger! )
PintSizedDictator Skrevet 10. november 2007 #12 Skrevet 10. november 2007 Hahahahaha TS....for noe tøys:D:D Så kun de som tror på Gud e berettiget hans hjelp? Spedbarn da, som enda ikke kan gjøre opp noen mening ang. dette? Dere kristne e meg noen gode spøkefugler.. En annen kristen prøvde å overbevise meg at han hadde grodd ut en amputert fot hos en kammerat. Jaudå.... Hvis Gud hadde eksistert så ville eg sagt at han e temmelig rabiat og voldelig. Det e jo bare til å lese GT. Den som tar mest liv der e Gud, ikke djevelen...Gud beordrer også massemord gang på gang på gang.
Fruen i huset Skrevet 11. november 2007 Forfatter #13 Skrevet 11. november 2007 Til Goodyear med to skatter Alle barn hører Gud til. Spesielt de som har voksne som ber for dem, fordi bønn er det mest virkningsfulle vi troende har. Gud kan ikke annet enn å passe på bønnebarna! GT var en lovisk pakt som var for jødene før Jesu fødsel. Da gjaldt øye for øye og tann for tann. NT er for oss, det kom Jesus med, han opphevet den gamle pakt (GT).
Solskinnsjenta Skrevet 11. november 2007 #14 Skrevet 11. november 2007 Da må du nok belage deg på å kalle Gud både voldelig og rabiat. For Han eksisterer. Han er ikke avhengig av om _du_ tror på Ham eller ei, for å si det sånn. Hvis man kan si det sånn at djevelen står bak all annen gudsdyrkelse enn den Sanne Gud, vil du nok se at djevelen står bak ganske mange mord han også. Bare tenk på menneskeofringene i aztek-riket f.eks. Eller enkebrenning i India. Eller tvillingedrap i enkelte stammer i Afrika - der man tror at ved tvillingfødsler er den ene tvillingen en demon, og siden man ikke kan vite hvilken dreper man begge. At det ikke står noe om _disse_ tingene i Bibelen er fordi de ikke har noe relevans i forhold til Israels historie. Bibelen -særlig GT- er langt på vei en historiebok om et folk og dets land. Derfor vil det der også stå f.eks mer om de slag de vant ev tapte og hvilke konsekvenser dette fikk for dem. Hvis du leser GT kun for å få en bekreftelse på at Gud er en hevngjerrig og blodtørstig Gud, vil du finne nettopp det. Men da lukker du også øynene for veldig mye annet! At kun de som tror på Gud er berettighet hans hjelp - som du sier det - er akkurat like urettferdig som at man må betale skatt i Norge for å være berettiget til de tjenester og goder folketrygden gir. Tror du så får du. Tror du ikke så får du ikke. Så enkelt, og så vanskelig, er det. Hva døpte kontra udøpte spedbarn angår, vet bare Gud. Men de får rett til å kalles Guds barn i dåpen, og får da del i fellesskapet med Ham. Gud er en krevende Gud. Det holder dessverre ikke å gå i kirken på julaften og si seg ferdig med det. Det er hva du gjør og tenker alle de andre dagene som virkelig betyr noe.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #15 Skrevet 28. desember 2007 godt innlegg her tonerose:) Det er både det onde og det gode i denne verden. Menneskene er skap med fri vilje. Med fri vilje menes at menneskene kan selv velge hvordan de vil leve sine liv. Derfor blir det drapsmenn, krig, voldtekter osv for menneskene selv velger å leve sånt (selvfølgelig er det jo slik at mange av disse menneskene har hatt en helt forferdelig barndom etc, men de har alikevell valgt å leve slik). Noen mennesker velger å "høre" på det den onde/satan kan tilby, mens andre velger det gode/Gud. Det onde kom til verden når Adam og Eva valgte å spise av det forbudte treet. Det var satan som fristet dem, men de kunne ha valgt å si nei og være lydig mot Gud. Men på grunn av den frie vilje valgte de dette.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #16 Skrevet 31. desember 2007 Som en "ikke kristen" så har jeg opp gjennom tiden brukt mye tid på å "krangle" med kristne hver gang de har presentert/prakket på meg sitt livssyn. Etter som tiden har gått og jeg har gjort meg noen livserfaringer, samtidig som jeg har pratet med flere kristne, har jeg kommet til det at alle mennesker trenger noe å tru på altså noe som gir en et håp i livet. Jeg har akseptert at mennesker finner trøst og håp i og ha troen på forskjellige ting. MEN jeg sliter veldig med å både høre og lese historier om det ene og det andre, bl.a. til HI "Dette var en av mange trosopplevelser. Vend deg til Gud, så vil du helt sikkert oppleve det samme!". Hvorfor tredde ikke Gud inn og reddet ei lita jente på tre år som døde av leukemi. Hun var datteren "bønnebarn" til et dypt troende ektepar. I stedet så sendte han ut en kvist og reddet deg, samtidig som han ikke hjalp den stakkars jenta på 19 år som i hele sitt liv hadde vært en aktiv kristen, men som ble misbrukt av sin far som var prest og det endte med at hun tok sitt eget liv. Selv så har jeg vært soldat i Sør-Libanon og sett hva som skjer når folk dreper med koranen og bibelen i handen. Millioner av mennesker (de fleste barn) drepes verden over p.g.a at mennesker har tatt et så idiotisk valg som å mene at det er mye viktigere at det som venter "etterpå" faktisk er mye viktigere enn dagen i dag. Jeg kunne skrevet mye mer om saken, men jeg konkluderer med at hvis religiøse ikke hadde brukt tiden til å prakke andre ned med sin tro og tåpelige historier om hvorfor de har blitt utpekt av Gud som en han bestemte seg for å redde (..slik at alle de som ikke ble reddet, kan føle seg mindre verdt), så ville jorden blitt et mye bedre sted å være på. Ha gjerne en religion og et livssyn som gjør at du får et håp og troen på en fremtid, men hold det for deg selv. Mitt livssyn er ganske enkelt: Vær snill og oppfør deg ordentlig så får jeg kanskje et godt nytt år i 2008!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå