Gå til innhold

litt hjelp ang. åpning. samme som skravle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos JM for 17 dager siden. Da sjekket hun åpning. Jeg hadde en cm åpning og var godt moden sa hun. Fødselen kom til å skje innen ti dager var hun sikker på.Vel, det skjedde ikke.

HUn skrev på helsekortet:

Vagus(?): ytre mm 1 cm indre lukket- mykt skjededel 1 cm.

For et par dager siden hadde jeg kynnere med ti min mellomrom, noen vonde andre ikke. Ringte på føden på kvelden og forklarte situasjonen. Da sa JM der at man ikke kunne få åpning uten å ha skikelige rier. Men jeg merket ingen rier før flere uker siden, enda jeg hadde 1 cm åpning.

Jeg begynte å lese opp hva JM min hadde skrevet på helsekortet, før jeg var halvveis avbrøt hun meg og sa at det bare betydde at jeg var VELDIG Umoden. HÆ? Hvordan kan de ha så forskjellig oppfatning av ting, min JM og hun på føden? Hvem har rett?

Nå skal det sies at hun ikke var særlig hyggelig hun jeg snakket med, men..

Jeg lurer veldig på hvem som har rett. Om jeg må belage meg på å gå mye på overtid, etter å ha hatt forhåpninger om at noe vil skje i flere uker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan desverre ikke hjelpe deg, men har opplevd omtrent det samme! En jordmor sa at jeg var moden og hadde 1 cm åpning, en annen sa 2 dager etterpå at jeg ikke var moden og det var ingen åpning! Synes det er kjemperart at de kan si så forskjellige ting..Den jordmora som mente det var åpning sa til meg at det kom til å bli fødsel i løpet av 10 dager også..og i går gikk vannet:) 9 dager etter at hun sa det..men det er jo umulig å vite hvem man skal tro på når de sier helt forskjellig...

Skrevet

Ja, fader.. Vil jo tro på MIN jordmor, siden hun faktisk har SETT meg og sjekket, ikke bare snakket med meg i telefonen.

Syns bare det er så unødvendig åå gi folk håp sånn, når det ikke skjer noe. Da er det bedre å ikke si noe nesten. Begynner å bli sliten av å gå bare å vente på at noe skal skje..

Skrevet

Ja det tenkte jeg også, at jordmora skulle latt være å si noe om hvor mange dager hun tror det går..da går man jo bare rundt å venter å kjenner etter ting, og så blir man sliten fordi ingenting skjer! Men siden din jordmor har sett på deg så ville jeg trodd på henne, selv om fødselen ikke startet etter 10 dager da..Du kan jo godt være moden for det!! :)

Skrevet

Ja, får inderlig håpe det! tror jeg flyr på veggen snart..

Hvordan går det med deg da? Noen rier?

Skrevet

Niks, ikke litt vondt engang! Men skal på kontroll nå..måtte komme mellom 9 og 10..så nå prøver jeg å få samboer opp av senga så vi kan komme oss avgårde..er spent på hva som skjer videre:) Men regner med å bli sendt hjem igjen...

Skrevet

Åh, så spennende! jeg har liksom håpet at vannet mitt skal gå, for da VET jeg at noe er på gang.. Men er jo sikkert litt snodig å gå sånn å vente på rier også da..

Du får ha masse lykke til, så håper jeg det ikke er lenge før babyen kommer!=)

Skrevet

Takk:) Ja det er litt rart å gå å vente på riene, jeg trodde jo at dersom vannet bare gikk så fikk mann vondt med engang, men der tok jeg vist feil:) Kjenner at det sliter litt å gå å vente på vondt, gruer meg litt og det har jeg ikke gjort før..hehe:) ¨Da drar vi på kontroll, håper ikke jeg kommer hjem uten baby:) Du får ha lykke til videre:)

Skrevet

Høres jo helt snål ut den jordmora på telefonen da!

Det er klart man kan begynne å få åpning uten vonde rier!!

Ved min første fødsel oppdaget de på overtidskontrollen at jeg hadde 3-4 cm åpning.De sa "du må jo ha hatt vondt ganske lenge du nå!?"

Men jeg var i superform jeg!Hadde ikke kjent noe som helst.Hadde jo ikke kynnere engang!(ikke som jeg merket ihvertfall..)

Det var først etter de tok vannet at det begynte å gjøre vondt.

Lykke til!

Skrevet

vag us står for vaginal undersøkelse:-) ytre mm er det som skal flates av, og indre er selve åpningen inn i livmora, og at skjededelen er myk er pos, da er du delvis moden utfra min erfaring med slike beskjeder... lurt å spørre jm hva det betyr;.) det gjør jeg hver gang, og får jeg ikke svar spør jeg ei anna jm på føden:-)

lykke til

Skrevet

Jo de kan si så forskjellig...! Venter nr. 3, de to andre kom begge 2 og 1 uke før termin. Denne gangen har jeg nok begynt å vente alt for tidlig... Var på gyn.pol. for ytre vending 14.juli, og lege bekreftet JM observasjon fra dagen før om moden livmorhals og to cm åpning. Jeg måtte forberede meg på å føde snart... (Vendingen ble det ingenting av forresten, for da lå den pluteslig riktig..) Var tilbake til kontroll 26.juli, og slimproppen gikk før jeg kom meg inn til JM. Jeg følte den spente forventningsfulle "angsten" for det som sto forran meg. JM fant at åpningen var som før, 2 cm, men skrev ikke opp noe ny time, siden hun regnet med at jeg kom tilbake rett over helga... Nå er det gått enda ei uke uten en steike kynner! Og jeg kan skrive opp at en slik venting tar på nervene!! Greit nok å vente i nesten 9 mnd under selve svangerskapet, men når en er forespeilet at noe skal skje snart, og det allikevel ikke skjer noe på flere uker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...