Gå til innhold

scrapbook

5 okt. 07 ღ 5 feb 10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som er flinke på dette? og vil lære bort litt?:) Sitter på masse sider å kikker, men skjønner ikke hva forskjellige ting er...

Embossing, hva er det? hva trenger man?

Kjøper dere alltid bokstaver, eller går det ann å gjøre det på noen andre måter? (ikke vanlig skrift altså) Leter etter sjablonger, men det finnes jo ingen vei... Har lyst til å male og bruke svamp..

Generelle tips til å få til noe kult? Hvordan utstyr er "must"?

Ble mye spøsmål.. Håper noen vil svare! Har en kasse med bilder og veldig lyst til å begynne. Har album og en del ark.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Er ikke så fryktelig flink ennå, men kan jo si det jeg vet;) Når det gjelder embossing, lurer jeg på akkurat det samme selv, og skal på kurs til høsten så kan dessverre ikke hjelpe deg der.

Når det gjelder bokstaver: Det finnes flere forskjellige sjablonger, men utstyret i hobbybutikker er ofte begrenset, bedre på nett. Mange scrapbookingbøker har alfabeter i som du tegner omrisset etter over på matpapir, og deretter fester du matpapiret på papiret du vil ha og klipper/kutter ut. I tillegg finnes det bokstaver som rub-ons; du kjøper en pakke, tar de bokstavene du vil ha og får de over på papiret vha en pinne du "gnir" over bokstavene. (Man fikk sånne greier i Donald når man var liten).

Must-utstyr for meg er skjærematte, skalpell, fotolim, stållinjal og papir i alle slags farger og mønstre. I tillegg er jeg sånn smått avhengig av utstansere, forskjellige fine splittbinders og andre morsomme pyntegreier. Ble dette litt rotete? :)

Skrevet

Dersom du er sånn passe god i engelsk, kan du få mange gode tips her : http://www.crafttvweekly.com/archive.html

Det er videoinnslag om forskjellige ting som har med scrapbooking, kortlaging og sånne ting og gjøre :)

Der kan du se selv hvordan man gjør embossing, og hvilket utstyr du trenger :)

Skrevet

Tusen takk:) Ble litt klokere nå:) Kanskje ett dumt spørsmål, men hva er utstansere? dukker stadig opp nye ord.. hehe..

Sjekker crafttvweekly nå. Det er så mye forskjellig.. Kan lett bruke noen tusen på dette!

Flere som har noe å lære bort?:)

Skrevet

Hei!

På www.scrapping.no er det masse ideer,og det er et forum der hvor en kan spørre om alt mulig en lurer på.Masse hjep å få,og inspirasjon!

Velkommen inn:-)

Skrevet

Embossing er et pulver som er artig å bruke, jeg er spesielt glad i gull, sølv og svart. Du kan bruke en spesialpenn og skrive eller du kan ta et stempel du liker og trykke på en blank stempelpute og stempler der du vil ha motivet, så strær du pulvret over der du har stemplet...pass på og ha ett vanlig ark under og snu arket med pulvret over arket og få bort overskuddspulvret. Du kan knipse på baksiden av arket evt bruke en en malepensel for å få bort pulver som har festet seg på arket og ikke tilhører motivet. Når det er gjort må det varme behandles, det finnes en spesiell varmepistol til det koster ca 200,- tror jeg, men det er ikke et must i første omgang for en kan holde papiret over brødristeren til pulvret er smeltet, men pass fingrene ikke klipp ut motivet først for er det for lite brenner du deg fort med brødrister....men jeg brukte det det første halve året....Lærte dette på Bikuben, de har nå nettbutikk www.bikuben.com der er det bare ringe å spørre så får du veiledning.

Skrevet

Utstansere er sånne små håndholdte verktøy som du putter papiret inni, trykker ned og får feks. stjernefomer ut (spørs hvilket motiv du kjøper, finnes uttallige). :)

Skrevet

Takk igjen! den var forresten utrolig bra den crafttvweekly siden! Flere som har noe å dele med allmennheten?;)

Skrevet

skal sett igang med dette selv hadde jeg tenkt... har hvertfall klart å bestille meg utstyr for et par tusen..var jo sååå mye fint å velge mellom.... aiaiai - nødt til å bli bra det her...kan hvertfall ikke bare la det bli stående:)

men knøtten sover da store deler av dagen, så skal vel få til noe mellom ammeøktene:)

Skrevet

Utstyr jeg synes er viktigst:

- Papirkutter

- En god saks.

- Limrull eller xyron masiner med limrefiller

Ikke kjøp pakker om du vt du ikke kommer til å bruke det meste. Jeg har holdt på i 5 år med kort, og jeg har alt for mye utstyr...tenk gjennom før du kjøper for her flyr pengene fort.

http://www.addictedtorubberstamps.com/ dette er en side i USA, har bestillt mye fra den Sempelputer, refiller og embossingpulver er som regel billigere her samt de har mere "stæsj".

Skrevet

Hehe... Ja, pengene ryker fort! Blir nok bra skal du se:) Ihvertfall med litt prøving og feiling..

Bell: Det virker som du er ganske dreven i dette. det er nok lett å kjøpe for mye ja... Når du sier papirkutter, mener du sånn stor kniv som står fast i ett brett sånn at man får 90 graders vinkel? Var vanskelig å forklare..:) og dette limet du snakker om, hva er det? Det er ikke meningen å mase sånn altså! Har blitt litt hekta, og trenger en del mer utstyr kan du si..:) Greit å vite hva man kjøper, og hva det kan brukes til. Sånn decoupage lim, er det noe man kan bruke i scrapbook å eller? Hvis jeg f.eks skal ha inn noen tørka blomster, hva bør jeg bruke da?

Noen bøker å anbefale? Så kanskje jeg slipper å spørre om alt;)

Skrevet

Papirkutter/skjærebrett fra Fiskars...koster et par hundre kr får kjøpt det på mange hobbybutikker, panduro etc den har linjal oppå og en du kan trekke fram under, du jar to små skaer som sitter imellom linjalen oppå, den oransje skjærer du papir med, den svarte lager sånn brettekant hvis du skal lage kort lommer etc.... Den svarte og den oransje får du kjøpt som extra deler når de blir slitt....

Du kan bruke alt slags lim, jeg brukte limstift til og begynne med, ble mye klin husk og ha et ark under og ikke sitt å lim direkte på pyntearket, jeg bruker vanlig hvitt kopipapir....Så gikk jeg over til en limruller som du kan kjøpe refill til, det var genialt...slapp mye klin..de får du kjøpt på klas olson, bokhandler, fotobutikker etc. Så fikk jeg xyron i julegave den har jeg nå i flere størrelser x-en som vi kaller den, den ser ut som en x i plastikk fåes i bohandlere etc den egner seg til bokstaver og små ting....

Prøv deg litt frem...

Tørkablomster evt lime en folie over vet ikke hvor skjøre se er bruker mest silkeblomster/ papirblomster, + knapper og små ting bruker jeg noe som kalles gluedots...de sitter kjempe godt..det er en grønn og hvit eske med små runde limdotter som sitter på en rull...jeg handler mye på bikuben så det der har de dem, finner du dem ikke på nettbutikken ringer en bare å sier/forklarer hva en ønsker....

De bøkene jeg har har jeg vært veldig skuffet over, nå er det kommet ut ett blad som heter ett trykk...der får du endel ideer eller så leter jeg på nettet.

Jeg har tang med alftabeter som jeg stanser ut bokstaver med, der får du også andre daiz til...det vil si figurer som div bloster, blader you name it....ønsker du deg noe slik etterhvert kjøp en som har pakketilbud med tang og alfabet...men dette er ikke noe du må ha.

Jeg har så mye utstyr at jeg kan fylle ett rom, anbefaler ikke så mye heller vær litt kritisk....men jeg har hatt dette som tidsfordriv en stund pga sykdom. Hun som startet Bikuben begynnte med kort/scrapbooking da hun hadde barselspermisjon for de hun følte hun hadde god tid.... Kjøp ikke bare for å kjøp, men vit at det kommer du til å bruke..... det er mange som driver nettsteder...forstår du ikke hvordan de lager en hvis ting eller står det umonterte stempler så spør om hjelp til montering... Jeg har også ønsket meg hobbyting i gaver, der har jeg ofte vært spesifikk så jeg liker det jeg får, har fått endel papir osv som jeg sliter med å bruke for det er ikke slik jeg ville pulkket ut selv, det er lov å være litt kritisk..

Skrevet

Så på www.bikuben.com at det var kommet ett nytt blad som het "vi scrapperer" under limprodukter der ser du de limproduktene jeg nevnte bl.a glue dots mini til å feste blomster, silkebånd etc limruller....

De er utrolig dyktige og de har sendt rundt i Norges land lege før denne siden kom opp til privatpersoner.... dit kan du ringe å si at du vil ha hjelp til en liten startpakke til en jente og si prisen du er villig til å betale for de har mye mer enn det som er på nettet....

De har rub ons i alfabet og mye annet...jeg vet ikke om du husker det fra vi var små men...det er gjennomsiktige ark med f.eks en sort A... det sitter ofte figurer osv så det lønner seg å klippe ut akkurat den bokstaven/ figureb du skal bruke...legge den oppå papiret hvor du vil ha det så bruker du en "ispinne" som følger med å gnikker oppå bokstaven/figuren og du ser at den slipper.... det er en måte i stedet for å skrive....

Unskyld ble litt ivrig...

Skrevet

Kjempe flott!!! Bare morsomt at du blir ivrig! Det blir litt lettere å forstå når jeg får det inn med teskje;) Har lagret masse av det du har skrevet og sjekket ut sidene du snakker om.Gleder meg til pengene kommer:) (skal prøve å ta rådet ditt om å være litt forsiktig..hehe..) Har du en hjemmeside eller ett sted hvor du har lagt ut noe av det du har laget? Hadde vært gøy å se!

Skrevet

Nei, desverre...jeg begynte som sagt med kort i -02 og fikk anbefalt den butikken av ei venninne. Jeg har da gått på noen kortkurs for det var det jeg startet med, tatt ett scrapbook kurs, ett annet kurs for å lage en "Kaffebok" vel den boken kan du bruke til bilder osv det er bare fantasien som stopper..vi hadde med kaffeoppskrifter i...lært endel kort teknikker osv de kan en også bruke i scrapping. Jeg lager kort og gir bort, tenkte jeg kunne lage scrapbook til tantebarn har 2, men fikk ikke bilder og jeg har sett de så lite så jeg har ikke mye... Men nå blir det scrapping.... har noen ideer

Bilde av meg og den lille med mamma&meg 4 timer gammel f.eks

Så skal jeg lage ett med ine vuggesanger....ha bilde av en sovende baby med 3-4 natta sanger. Natta sangene skriver en inn på pc'n med forskjellig skrift og legger ønsket karongfare eller ett papir som ligner matpapir(der tar det nesten et døgn før skriften tørker) og limer på en annen farge.... og setter dette sammen ved jelp av hull og litt sløyfebånd... nederst på siden har jeg ett gjærde Som tilhører en annen maskin som jeg stanser ut... også har jeg fått tak i en daiz til tangen hvor det er en sau...så jeg klipper ut flere sånne så en sau er på vei over gjerdet..."telle sauer" .

Kommer til å pynte noen med blomster, Små hender, osv dette er metall biter en får kjøpt og limer inn og pynter med litt bånd....

Har stemler i hender og føtter som jeg kan stemle på arket og da sølv eller gull emblossing på.... det er bare fanasien som stopper og det er lov til å ta ideene til andre....det blir aldri helt likt alikevel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...