Gå til innhold

Hva kan man si / gjøre for ei som mistet sitt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninnde gikk over tiden og mistet sitt barn i magen.

Hvordan skal man forholde seg, hva kan man si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke si så mye..kanskje hun snakker med deg om det?

D er alltid vanskeli i starten når noen opplever noe så fælt.

Skrevet

ånei...

stakkars dame..

hva kan man si..

man trenger jo ikke alltid si no..

bare være der,la henne gråte ut hos deg..

Skrevet

Bare vær tilgjengelig for henne når hun trenger deg. Det viktigste er at man gir uttrykk for at man dessverre ikke kan ta fra henne sorgen, men at man forstår at hun har det vondt og at man kan lytte hvis hun føler behov for å gråte. Ærlighet er meget viktig i sorgbearbeidelsen. Har selv mistet et barn, og det var mye bedre når kollegaer/venner kom og sa at de forsto at jeg hadde det vondt, og at de gjerne kunne være der for meg når jeg følte behov for å snakke eller trengte en skulder å gråte på. Det verste jeg opplevde var de som unngikk meg/unngikk å snakke om det som hadde skjedd eller sa at jeg var jo så ung at jeg kunne få flere barn. Det er viktig å huske på at man kan IKKE ERSTATTE ETT BARN MED ETT NYTT. Oppfordre også din venninne til å delta i sorggruppe hvis hun får tilbud om slikt. Spør også om å få se bilde av den lille hvis det virker som hun har lyst til å vise deg disse. De fleste dødfødte er vakre og ser bare ut som om de sover. Vær ikke redd for det du vil få se.

Skrevet

Ikke lett !

Jeg har også en venninde som mistet.

Hun hadde med bilder av barnet en kveld.

Jeg syntes det var utrolig sterkt å se bildene, måtte gråte.

Men sannsynligvis viktig for moren.

Tror sorg-gruppe er veldig viktig. Andre klarer ikke å sette seg inn i tapet.

Gjør så godt du kan, men gjør noe så hun skjønner at du bryr deg. Og snakk gjerne om temaet ett år eller to etterpå også.

Skrevet

Spørr om barnet, vis at du bryr deg, ikke virk nysgjerrig eller påtrengende. Jeg syns det ble veldig slitsomt å snakke med folk som latet som om jeg aldri hadde vært gravid eller mistet et barn.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Så grusomt trist!:-(

På englesiden.com finner du tips for pårørende...kanskje du kan gi henne linken til denne sida for jeg har hørt at folk her inne som har har mistet har hatt godt utbytte av denne sida.

Skrevet

Hei. Vis at du er der for henne når ho trenger det. Spør gjerne om konkrete ting, ikke bare si at hun kan ringe når som helst hvis hun trenger det.

Dette er ikkje heilt samme sak, men som de sier over her, dersom hun har bilder hun vil vise så er det veldig sårende om du ikke orker å se dem.

Det opplevde i alle fall jeg da jeg ville vise min beste venninne bildene av min bror på sykehuset etter en alvorlig trafikkulykke. Bildene var ikke fra når han såg verst ut, han var begynt å komme seg og vi hadde

endelig fått vite at han kom til å overleve. Men hun orket ikke å se dem og det gjorde meg vondt. Jeg måtte jo leve med det og med minnene fra selve ulykken.

Skrevet

Vær tilgjengelig for henne. Noen vil prate om det andre ikke. Men alle trenger støtte.

Husker da pappa døde og tvillingsøskene mine døde like etter før tidlig fødsel, da trakk folk seg unna fordi de ikke viste hva de skulle si. Da begravelsen var over så var det nesten tabu å prate om de.

Skrevet

Det viktigste er att du sier noe, ikke hva du sier.

F.eks: si att du tenker på de, att de må si ifra hvis det er noe du kan gjøre etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...