Gå til innhold

Vi er heldige her i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk at vi får betalt for å være hjemme med babyen i 1 år!! synes det er utrolig bra..I andre land får de bare noen uker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bra ja. Men så bor vi i et dyrt land med mye skatter og avgifter.

Skrevet

Det er sant ja, men synes uansett vi har det godt her.

Skrevet

Helt enig!

Det var ubegripelig for mine indiske svigerforeldre, at jeg fikk så mye penger av å gå hjemme med minsten. Hadde hatt en godt betalt jobb, og fikk mere utbetalt enn mannen min.

Det tok lang tid før de klarte å forstå at jeg ikke brukte opp pengene til mannen min når jeg var ut og handlet... (ja, for det var jo selvfølgelig hans penger)

Skrevet

Kanskje eg har blitt bortskjemt av å ha det så bra, men eg synest altså det er ubegripeleg at heile foreldrepengesystemet går ut på at mor må ha hatt fast jobb lenge før ho får barn. Er ikkje rart gjennomsnittsalderen på førstegongsfødande er over 28 år...

Forrige gong fekk eg utbetalt ca 5000 pr mnd, fordi eg berre hadde klart å få vikarjobbar etter endt utdanning, denne gongen blir det eingongsstønad fordi vi har valgt at eg skulle vere heime med småen ei stund til. Det verste er at far ikkje har rett på permisjon fordi EG ikkje har jobba... HAN har jo jobba fullt i mange år...

Skrevet

Jo det er sant..men synes likevel det er rettferdig at de som har jobbet og har fast jobb får fødselspenger :)

Skrevet

Jada, det er klart. Men kvifor gjeld det ikkje fedre? Dei burde liksom fått dei 6 vekene uavhengig av om mor har jobba, synest eg.

Greitt at eg får eingongsstønad denne gongen, har jo sjølv valgt å vere heime med småen, utan løn.

Skrevet

betalt for å være hjemme med barnet 1 år?

åssn da??

ja vi har det helt knallert.

det er fælt å se hvordan andre mennesker i andre land har det...og det er like fælt å sitte å snakke om det uten å gjøre noe..ikke at det er så mye vi vanlige mennesker kan gjøre..utenom å gi penger..

Skrevet

jo det er fine ordninger for de som har jobbet, men for min egen del som fram til jul hadde to jobber og fulltidstudie og ikke har ligget på latsiden, men betalt mine skattepenger i fleng i mange år får ingenting. Ble gravid i januar og pga svangerskapskvalme ikke kunne jobbe som vikar i fire mnd og en mnd pga utplassering, får da ikke noe annet enn 33 000 og må ut i jobb etter bare 4 mnd hvis vi skal klare oss, vi gleder oss veldig til dette nurket skal komme og villle ikke vært foruten men litt dårlig timing... ja...... Hadde sagt til meg selv at nestemann jeg skulle ha (hadde ikke permisjon forrige gang heller) skulle jeg ha mamma permisjon...... men babyen kom vist før fulltidjobbingen....

Skrevet

Tenker på de som får fødselspenger :)

Men uansett får man jo en engangsstønad :)

Skrevet

joda men hvis enn skal sammenligne arbeidende i dette landet så er det veldig ulik hva de får. De som tjener veeeldig mye og er "vant" til den inntekten vil jo heller ikke få dette det året de har permisjon pga maks grensa og andre som i mitt eget tilfelle som har jobbet masse, men pga ulike omstendigheter ikke har klart å opparbeidet nok i 6mnd de beregner kan være plutselig uheldige med å ikke få muligheten til å være hjemme med barnet sitt ett år selv om de kanskje har lyst, 33 000 fordelt på ett år sier seg selv at ikke det går ann å leve av, ikke i dette landet. Vi har veldig bra sosiale og trygde ordninger i dette landet de beste ordningen i verden, og takk og lov for det, men samtidig betaler vi også masse for at det skal fungere slik. Og jeg betaler gjerne inn skatte min jeg, men føler det er litt urettferdig når du står der på trygdekontoret og får beskjed om at nei du har jobbet til feil tider.....

Men herregud skal jo ikke klage på levestandaren her i landet! og de muligheten vi har, så er jeg gla jeg skal føde barnet mitt her og ikke i andre land.

Skrevet

Enig med 18+, vi er SKIKKELIG priviligerte, bortskjemte:)

Nesten ingen andre i verden som har de valgmulighetene vi har. Jeg fikk opprykksstilling på jobben med tiltredelse 1.juli og gikk ut i permisjon 31.juli. Hvilke andre land ville det være mulig?

Skrevet

Det er selvsagt ikke ideelt for alle. Men de fleste av oss får muligheten til gode støtteordninger. Og alle får uansett en engangssum på litt over 33.000, det tilsvarer selvsagt ikke 12 mnd med fødselspenger MEN når man hører om mødre i andre land som må ut i arbeid etter 3 dager etter fødsel forstår man forskjellen.

Nå er jeg svært heldig og jeg får fødselspenger MEN Norge har gode støtteordninger :o)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Vi er dritheldige, ja!

Vi har gratis utdanning (selvsagt er ikke alt gratis, men en må ikke ut med hundre av tusner for å få seg en mastergrad), og kan få stipend hvis vi flytter hjemmenfra. Gustig lån får en også av Lånekassen. Og får en barn etter å ha studert i 6 mnd så får en fødselsstipend og engangsstønad!:-)

Skrevet

Signerer denne! Vi er griseheldige, men tror ikke på det selv en gang. I USA må du være ansatt i minst 1 år i en bedrift med minst 50 ansatte og ha jobbet minst 1250 timer det året du går gravid for å ha krav på 12 uker UBETALT mammapermisjon i forbindelse med fødsel. Ellers må du spare opp ferie og snekre sammen sykedager, sykeforsikring (nei, man får ikke betalt fra staten når man blir sykemeldt heller..) og ubetalt fri for å komme deg etter en fødselen.

Der som f.eks også Australia er det regelen heller enn unntaket at mødre MÅ tilbake i jobb et par måneder etter fødsel.

(Les mer her om du er interessert: http://www.babycenter.com/refcap/pregnancy/pregnantatwork/449.html )

Her i landet får du faktisk over 30 000 kroner rett i lomma selv om du ikke har jobbet èn dag! Og er du student får du stipend i tillegg. Likevel klager vi...

For ikke å snakke om at legetimene våre er gratis, fødselen er gratis, oppholdet på sykehuset er gratis, barnehagene sterkt subsidiert av staten og 13 års skolegang koster oss ikke et rødt øre (!)

Ja, vi kan sutre over at det ikke er halvannet år fri istedenfor ett, at vi ikke får enerom på alle sykehus eller at maten er dårlig, men for noen luksusproblem vi har, da damer. Alle vi her inne, studenter, arbeidende eller arbeidsledige, er likevel blant de mest priviligerte kvinnene i verden. Det er viktig å huske på noen ganger :-)

Skrevet

Jeg er også fornøyd med de støtteordningene vi har men helt gratis er det da ikke. Syns jeg hadde jobbet rompa av meg en måned hadde 27tusen brutto og måtte betale 11tusen i skatt.... samtidig betaler vi jo bompenger, moms på alt mulig for ikke å snakke om den sinnsykt dyre bensinen som også er en slags skatt som går til alt mulig anna enn veier hvertfall..... Men for all del, er kjempetakknemlig for å få penger i et år, men samtidig syns jeg jammen det er fortjent med all skatten vi betaler. Når vi nettop kjøpte oss et hus også nå måtte vi betale 2.5prosent i dokumentavgift altså hva er det egentlig nesten 60tusen til staten, jeg kunne ramse opp i fleng... omregistreringsavgifter....betale tusener for kun å bytte eier på noe..nei nå ble jeg ivrig...

Skrevet

Jepp du har helt rett i at skattenivået i Norge er høyt, og at det nettopp er på grunn av velferdsstaten. Om vi ikke alle hadde betalt skatt hadde det heller ikke blitt noen penger å fordele til fellesskapets beste. Alternativet er naturligvis slik det f.eks er i USA, det det er lave skatter, men alle på "forsvare" seg selv. Er du rik har du råd til gode skoler, råd til å bli innlagt på sykehus og råd til å være hjemme når du får barn. Er du ikke rik? Synd for deg..

Bannet og svertet fælt over skatten når jeg var yngre (som når jeg hadde min første sommerjobb og så for meg at halve lønna mi gikk med til å betale kjolene til märtha louise..), men nå som jeg er voksen er jeg superydmyk og takknemmelig for at jeg kan bli lagt inn på et sykehus, ha masser av høyt utdannnede leger som bare jobber for at jeg skal ha det bra, og det uten at det koster meg et rødt øre, uansett hvor lenge jeg må ligge og hvor dyr behandling jeg trenger. Jeg får til og med få dekket full lønn fra staten mens jeg er syk. Stort bedre blir det ikke!

Skrevet

Michael Moore lagde nylig en film ang helsevesenet i USA, og ville bruke Norge som et eksempel på hvor bra det kan være, men han lot vær for amerikanerne hadde aldri trodd på det. Too good to be true!! Vi bør prise oss lykkelig som har de ordningene vi har! Tror ikke vi får det bedre andre steder!

Skrevet

SusyQ

...som om jeg skulle ha sagt det selv!

Det er en skam at vi klager så mye som vi gjør. Når man har vært i U-land, så skjønner man at vi har det ubegripelig godt her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...