*Rutletutt* Skrevet 3. august 2007 #1 Skrevet 3. august 2007 For å unngå sårhet, for å få mett baby ol...bring it on, he he:o)
PopUp Skrevet 3. august 2007 #2 Skrevet 3. august 2007 Purelan-salve og Chicco ammeinnlegg ) Ta imot alt av tips på barsel (selvom noen kan fremstå som verdensmestere og noe nebbete, hehe)
Nr-3-i-Magen Skrevet 3. august 2007 #3 Skrevet 3. august 2007 Og hvis de sier på barsel at det ikke skal gjøre vondt og at du derfor må gjøre det feil, så ikke hør på dem. Alle jeg kjenner syns det gjorde vondt helt til melka kom etter tre dager.
Gjest Skrevet 3. august 2007 #4 Skrevet 3. august 2007 Den enkleste stillingen både for deg og barnet er liggende i senga, men det er jo ganske kjedelig... Slapp av i kroppen og få babyen til å gape godt opp før du "stapper inn" puppen ;-) Spis rikelig av sunn mat, og husk spesielt å drikke masse! Hvis du e sliten er det viktig også å få nok søvn/ hvile. Sørg for å ikke fryse på brystet, og ikke gå med spreng over lengre tid.
Har byttet nick ! Skrevet 3. august 2007 #5 Skrevet 3. august 2007 hmm...må bare si at hos meg har det gjort vondt, ikke i begynnelsen heller. Har hatt spreng da, men ikke såre brystvorter. Gjorde ikke vondt før hun beit!
*Rutletutt* Skrevet 3. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. august 2007 Har sinnsykt vondt med det samme hun tar puppen...kjennes ut som tusen nåler....au-au-au:o( Har blodige blemmer på brystvortene. Hadde håpet det skulle bli bedre ettersom melken kom mer og at jeg ble litt mer herdet eller noe....men ikke foreløpig:o(
Gjest Skrevet 3. august 2007 #8 Skrevet 3. august 2007 Kan vel prøve sånne skjold? Har ikke prøvd det selv, men det skal jo funke... Ellers herdes du nok sikkert snart =) 5 dager er jo ikke all verden...
Solskinnsjenta Skrevet 3. august 2007 #9 Skrevet 3. august 2007 Ha et glass vann stående ved siden av når du skal amme. Jeg blir ihvertfall sinnsykt tørst mens jeg sitter der. Pass på å ha god støtte i ryggen, da blir du ikke så sliten. Jeg var sår de to-tre første dagene og fikk beskjed om å bare smøre litt morsmelk på knoppen og la det lufttørke. Gutten min trengte dessuten å korrigere teknikken sin, så når jeg sørget for at han hadde litt mer enn bare knoppen inne i munnen så forsvant sårheten ganske fort. Pumping øker melkeproduksjonen, så hvis du føler du har litt lite melk prøv å pumpe brystet (+ det andre brystet...) helt tomt etter amming, da går produksjonen opp. Selv har jeg mer enn nok til mine tvillinger, selv om det bare er han som dier (hun er ikke sterk nok enda).
Maisie Skrevet 3. august 2007 #10 Skrevet 3. august 2007 Sørg for at babyen suger riktig! Selv om noen får vondt uansett, så blir mye mindre vondt hvis man har riktig teknikk! Det skal være noen på helsestasjonen din som kan mye om amming, gå dit og få hjelp hvis du er sår! Jeg gjorde det, og ble bra etter to dager, ingen problemer siden. Mm på brystvortene etter amming er bra (lufttørking).
M by M Skrevet 3. august 2007 #11 Skrevet 3. august 2007 * Spenol mot såre brystvorter * Ammeinnlegg i ull fra apoteket * Slappe av å kose seg og være mye sammen med babyen for å holde produksjonen oppe * Amme ofte * Pass på å sitt rett i ryggen- det gjorde ikke jeg og har en holdning som får meg til å ligne kronprinsessen....og det er ikke postivt * Pass også på at barnet ikke "henger" i puppen * Spis sunt, ofte og drikk mye vann * Det er lov å kose seg innimellom også og ta en "mamma-pause" som f.eks et cafebesøk med venninner et par timer uten barn.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 3. august 2007 #12 Skrevet 3. august 2007 Slapp av.. tenk at går det ikke så går det ikke og det er ingen krise.. Da er du roligere, barnet blir roligere og ting går av seg selv. Ha drikke i nærheten, bruk pure lan, ullinnlegg som du vasker på 60 grader, og luft puppene mye.. Blir ikke babyen mett kan du jo pumpe litt og se om du har mer melk og evt. få opp produksjonen litt.
~sjiraff~ Skrevet 3. august 2007 #13 Skrevet 3. august 2007 MAGE MOT MAGE!! Jeg ammet feil i 7-8 uker jeg og hadde vanvittige såre brystvorter... Helt til noen fortalte meg at babyen skal ligge med sin mage mor min mage for at sugeteknikken skal bli rett. Sårheten ble borte på få dager og alt ble fryd og gammen (hehe.. er noen år siden så husker sikkert ikke det kjipe)
rosa og en blå Skrevet 3. august 2007 #14 Skrevet 3. august 2007 -ja, han må ligge på siden. -la han lete selv (du må seff hjelpe) men la han lukte og be litt om maten.. -La nesen være i høgden med brystvorten, slik at han må strekke seg litt opp, bedre tak og nesen ligger ikke inni brystet..
Anne-B. Skrevet 3. august 2007 #15 Skrevet 3. august 2007 Henger meg på denne her jeg og; mage mot mage! Supertips, amminga gikk mye bedre med en gang. Babyen skal så å si ligge på siden når den ammes, ellers vil den strekke på halsen for å få tak på brystvorta og da blir det gjerne feil.
Anonym8579 Skrevet 3. august 2007 #16 Skrevet 3. august 2007 C grepet! Tommelfinger over brustvorten, pekefinger under brystvorten, klem sammen og gi babyen brystvorten slik. Det reddet meg når jeg var veldig sår.
rosa og en blå Skrevet 3. august 2007 #17 Skrevet 3. august 2007 ja, den er viktig!!! og når du trenger at han MÅ sleppe puppen, stikk forsiktig lillefingeren mellom puppen og munnen så han slepper forsiktig. ikke drag puppen ut av munnen..
Kakeåndsen Skrevet 3. august 2007 #18 Skrevet 3. august 2007 Varier stillingen når du ammer. Er du veldig sår, så prøv å amme i tvillingstilling det avlaster puppen. Med eldstedatteren min gikk vondtet over etter en uke ca. Lillesøster og jeg fikk dessverre trøske, så da gjorde "påhektingen" vondt lenge. Var så ille en periode at jeg ikke orket å amme på det vondeste brystet, bare pumpet.Så da tok det over en måned før det ikke gjorde vondt lenge. Jeg liker veldig godt å amme liggende når jeg har god tid, og vi er alene hjemme. Da sovner jeg nemlig:-) Gratulerer forresten, er her så sjelden for tiden.
Forskeren Skrevet 3. august 2007 #19 Skrevet 3. august 2007 Har heller aldri vært plaget med vondt eller såre brystvorter, verken forrige ammeperiode (13 mnd) eller denne så langt (2 mnd). Noen er vel heldige
*Rutletutt* Skrevet 3. august 2007 Forfatter #20 Skrevet 3. august 2007 Har prøvd skjold....da nekter hun å ta puppen:o( Slet veldig med vondt når jeg ammet sist også - og brukte da skjold til småen var ca 6 mnd... Pleier også å ligge å amme om nettene, men syns det gjør vondere... Mamma kjøpte noen hydrogel ammeinnlegg til meg som skulle være bra for såre brystvorter...men so far ingen bedring. Håper bare jeg slipper å slite med vondt når jeg ammer så lenge som sist...
*Rutletutt* Skrevet 3. august 2007 Forfatter #22 Skrevet 3. august 2007 Ja, jeg lurer litt på om det er noe med suge-teknikken hennes som er litt feil - kjennes ut som om hun har "smale" lepper når hun suger - at hun ikke gaper skikkelig på en måte...men hvordan klare å endre på det? Jeg får henne liksom ikke til å suge annerledes...
*Rutletutt* Skrevet 3. august 2007 Forfatter #23 Skrevet 3. august 2007 Ja, jeg passer på at hun ligger mage mot mage...
*Rutletutt* Skrevet 3. august 2007 Forfatter #24 Skrevet 3. august 2007 Ok, det skal jeg prøve - takk for tips Katti&Mathias Leander 21.06.06 )
Muffinsmamma Skrevet 3. august 2007 #25 Skrevet 3. august 2007 albueskjell fra apoteket! Bruke de med én gang, nesten för man blir sår.. de er geniale,.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå