Gjest Skrevet 3. august 2007 #1 Skrevet 3. august 2007 Gutten min (3år 11mnd) sliter med do-gåing. Tissinga fungerer utmerket - kun et uhell på 3 uker. Det er mye verre med bæsjinga - her går det konsekvent i trusa. Vi har prøvd alt - belønning, klistremerker, do, potte, han bestemmer når han skal sitte på do/potte, vi bestemmer, rett etter måltid etc..... Vi spør/maser om han må på do, han sier nei - og så går det 2 min så har han bæsjet i trusa. Han sier han ikke vet når han skal bæsje, men samtidig har han flere ganger sagt ifra, men når han da setter seg på do kommer det ingen ting. Nesten som han får prestasjonsangst! Det kan også virke som han ikke har tid til å sitte å vente på at noe skal skje. Vi har selvfølgelig prøvd både med bok, tv, fortelle eventyr osv for å "bruke tid". Nå har vi prøvd i 5 uker - bhg mener vi ikke skal sette på bleia, for som de sier: det må jo snart løsne! Vi har forsøkt bleieslutt tidligere i år, men da valgte vi å sette på bleia igjen. Kan noen hjelpe?????
Anonym bruker Skrevet 3. august 2007 #2 Skrevet 3. august 2007 Kjære deg, dette kjenner jeg igjen Vi har virkelig slitt med gutten vår. Han er 5 nå (!!!). Han "sluttet" (trodde vi) med bleie da han var 3,5, men var av og på til rundt 4,5 år... Vi har vært oppgitte og fortvilte. Nå skal det sies at han har slitt mye med magen, mange infeksjoner + forstoppelser mm. Nå i sommer begynte han å bæsje i trusa igjen !!!!!!! Men nå var han ihvertfall oppriktig lei seg, og han skjønnte hvor galt og flaut det var. Men det gjentok seg og vi endte med å sette på han bleie. Men da skjedde det virkelig noe. Det var så krenkende for han at jeg tror det virkelig gikk et lys opp for han. Nå er han snar med å løpe på do, selv om han enda sliter med å knipe igjen i tide, så er han ihvertfall selv fast bestemt på at dette vil han klare. Og dermed føler jeg problemet er løst. Nå er han selv motivert for det. Jeg tror det er mye der det har ligget for han. Han har ikke klart det rett og slett og så har han fått dårlig selvfølelse med hele dogåinga og liksom "gitt opp". Nå har han fått troen igjen på at han skal klare det. Tror masing fra oss og høye forventninger fra oss ødela litt for han.
Hufsla Skrevet 4. august 2007 #3 Skrevet 4. august 2007 slik hadde vi det her også når pjokken slutta. Vi prøvde det meste men bæsjen havna i trusa uansett. Det var som om han ikke hadde tid til å vente til det kom... Det som gjorde til at det løsna var en gang som jeg "hjalp" han med å trykke! Jeg satt ved siden av og "trykte" selv til jeg ble hlet rød i trynet! Og det syns han var gøy. Så da trykte han også og en bæsj kom i potta. Han var kjempestolt etterpå da han stod og beundra "slangebæsjen" sin. Ved senere anledninger har jeg også av og til "nekta" han å bæsje, si at det får han ikke lov til, det må han gjøre i bleia:-) Funker foresten utmerket ved tissing også, dersom han er for opptatt til å gjøre det. "Neivel, men jeg må tisse, så da skyndter jeg meg så jeg kan tisse først!"
EvaL Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 Jeg er uenig med barnehagen, på med bleia igjen, eller i det minste gjør en avtale med han om at han kan be om å få på seg bleie når han må bæsje. Si at det er greit at han bæsjer i bleia si en stund til om han vil det. Ikke se på dette som et nederlag, men gled dere over at han er kommet så langt på vei at det går strålende med tissingen. Gled dere over dette fremfor å irriter dere om bæsjebleiene, det er tross alt bedre å skifte en bæsjebleie om dagen enn å ende opp med et barn med forstoppelse. Da har dere et langt større problem. Det er ikke et nederlag at han ikke er helt bleiefri enda.
Gjest Skrevet 8. august 2007 #5 Skrevet 8. august 2007 Tusen takk for tilbakemld! Fikk så vondt av ham på morgenen i dag - han bruker bleie om natta, og da vi skulle skifte sa han at han hadde bæsjet. Blikket han sendte meg var så vondt - det virket som han ventet på å få kjeft.....Jeg sa at det var helt i orden at han hadde bæsjet i bleia, men kanskje han kunne gjøre det på potte el do neste gang. Det ville han ikke, og så spurte han om jeg var sinna på ham...Stakkars. Jeg sa at selvfølgelig var jeg ikke det, men jeg skulle bare ønske at du ville slutte å bæsje i bleia/trusa. Jeg spurte så om han ville ha truse el bleie på (det har vi spurt om mange ganger tidligere, han har alltid villet ha på truse) og han ville ha bleie på. Så nå har han truse på, men vi er enige om å fortsette å tisse på do. Tenk på lille mannen min som tror vi blir sinna på han.....Må nok skjule skuffelsen (og tydligvis irritasjonen) men å skifte bæsje-truser litt bedre.
Tørdis Skrevet 8. august 2007 #6 Skrevet 8. august 2007 Hvorfor kan du ikke bare akseptere at han trenger litt ekstra tid på dette med å bæsje på do? Det er mange barn som sliter med dette i begynnelsen og heller bæsjer i trusa. Det aller beste hadde vært om du lot han få bæsje i bleia når han må, det er jo uansett bare spørsmål om noen måneder ekstra til han venner seg til tanken om å gjøre det på do. Dette handler om psykisk modenhet, og gutten din trenger litt mer tid før han er ferdig med bleiene for godt, men foreløpig bør han få lov til å bæsje i bleia når han må det. Forresten du skrev: "Jeg spurte så om han ville ha truse el bleie på (det har vi spurt om mange ganger tidligere, han har alltid villet ha på truse) og han ville ha bleie på. Så nå har han truse på, men vi er enige om å fortsette å tisse på do. " Hvorfor har han truse på når han sa at han ville ha bleie? Eller var det en skrivefeil her? Ingen vits i å la han få velge mellom truse og bleie om han allikvel får truse dersom han velger bleie liksom....
Gjest Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 Beklager det siste der, skrivefeil. Idag har han gått med BLEIE! Kanskje jeg maser litt mye om dette, men han tisser så å si alltid på do. Samme hva blir det feil: 1) Hvis vi tar på ham bleie, mener mange at det er et tilbakesteg, dvs han må om noen mnd avvennes igjen og det kan føles som et tilbakeslag. 2)Hvis han går med truse blir han hele tiden minnet på at han mislykkes (og det blir mye vaskejobb for oss...) Jeg kunne ønske noen sa at sånn må vi gjøre. Han sier at han IKKE vet når han skal bæsje - hadde han i det minste sagt ifra om at han måtte, er det det samme for oss om han bæsjer på potte/do/bleia/i gresset etc.
Tørdis Skrevet 8. august 2007 #8 Skrevet 8. august 2007 Ok, det ga jo mer mening... at han fikk på bleie i dag altså ) Men gi nå beng i hva andre måtte mene da vel! Det finnes ikke noe fasit svar når det gjelder bleieavvenning. Alle barn er forskjellige og reagerer forskjellig på ting, så ingen kan hevde at de vet ditt eller datt. At noen mener det er et tilbakesteg at dere tar på han bleie igjen fordi han tisser på do, ja det får bare være disse personene sin mening. Poenget er jo at gutten din pr. i dag ikke er helt ferdig med bleiene, han er bare halvveis fordi han tisser på do, men bæsjer ikke der enda. Derfor kan det jo uten problemer forsvares at han fortsatt går med bleier. Dessuten er det jo helt avhengig av hvor moden han er om han kan gå med bleie uten å tisse i den, altså at han tisser i do selv om han går med bleie, men har bleie på i tilfelle han må bæsje, noe han ikke har kontroll over. Det finnes faktisk barn som blir do trent på denne måten, at de går med bleier med avtale om å tisse på do allikvel og som klarer denne balansegangen helt fint selv om det er de som hevder at dette aldri vil fungere fordi barna vistnok da blir forvirret. At det ikke vet om de har bleie på seg eller ikke. Jeg kjøper ikke dette argumentet i det hele tatt jeg, for barna vet meget godt om de går med truse eller bleie på seg. Men så er det avhengig av modningsnivået på om de velger å tisse i bleia eller gå på do. Barn som er motivert til å slutte med bleie, de vil garantert tisse på do selv om de har bleie på seg, de ønsker jo egentlig å slutte med bleia og da tisser de ikke i den frivillig. Kanskje er det et nederlag for han å bæsje i trusa eller om han ikke bryr seg om dette, det kan bare dere svare på selv som ser reaksjonen hans. Dersom det ser ut som om han gir blaffen bortsett fra at han tror han får kjeft, så er han ikke moden og bør gå med bleie. Det at han ikke sier i fra, er for meg et tegn på at han ikke er moden, og da syns jeg dere skal nøye dere med å være glade for at han er blitt så stor at han tisser på do og bare innse at det vil ta litt lengre tid før han også vil bæsje der. Men jeg syns ikke dere skal se på det som et nederlag at han ikke mestrer bæsjingen helt enda. Det er jo mange barn som sliter med dette ved bleieslutt. Sånn, nå har du fått mine tanker om dette.... men husk at dere kjenner gutten best, så gjør det dere føler er riktig å gi blaffen i hva andre måtte mene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå