Gå til innhold

Hva legger dere i å "overbeskytte"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å skjerme barna for div ting og hva er greit å skjerme barna for og hva burde barna håndtere?

Hvor mye burde barn få teste ting som å klatre i småfjell osv?

Hvis et barn slår seg i det barnet klatrer i noe småfjell, er det greit å hindre barnet senere eller la det prøve igjen?

Snakker nå om barn i 1-2 års alderen.

Syntes mange kan være litt truskete i hva de lar barna få prøve ut og teste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men for meg er overbeskyttende å ikke la barnet være hos andre fordi mora er redd for hva som skjer når barnet er hos en barnevakt/familie.

Og ikke la barnet få klatre og utforske det den vil.

Litt vanskelig å kalle noen overbeskyttende i den alderen, for vi kan jo ikke gjøre hva dem vil uansett...

Skrevet

Men hvis man hindrer barnet i å utforske det som er naturlig å utforske som barn, er man jo overbeskyttende.

Skrevet

Hva er truskete??

'Er vanskelig å svare konkret på hva som er å ovrbeskytte syns jeg, men jeg syns at når man konsekvent prøver å beskytte barna mot alle ting/aktiviteter hvor de kan slå seg, få i seg bakterier (sandkasse, bytte smokk eller tutekopp) og sånne ting er overbeskytting. Ble litt dårlig forklart...

Er greit å hindre dem i ting som er dirkete farlige for liv å helse eller dødsekkelt. Eks: ake i bilveien, leke med vaskemiddel, spise brune snegler osv

Hvis et barn slår seg når det klatrer i fjell eller i trær, syns jeg at det må få prøve igjen. Syns mestringsfølelsen og stoltheten over å greie noe nytt er myyye viktigere enn at jeg står på sidelinjen og er bittelitt engstelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...