Gå til innhold

vondter vs smerter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå klarer jeg ikke å ikke si noe lenger... Har sett i VELDIG mange innlegg på disse sidene at dere skriver "vondter". Det er ikke et ord engang! Det heter å ha vondt, eller smerter!

Bare et lite sukk fra en pertentlig, soon-to-be lærer... ;-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Ut på tur
Skrevet

Kommer ikke ordet "vondter" litt under det man kan kalle ett sleng utrykk?? eller en eller annen gruppe ord som ikke er korrekt norsk men som man bruker for å beskrive ett eller annet.

I denne sammenhengen tenker jeg at en smerte er mye sterkere enn det å ha vondt. Har jeg vondt i magen er det ubehagelig. Har jeg smerter i magen er det uutholdelig. Derfor kan jeg ikke si at jeg har smerter i magen, men kunne kanskje skrevet at jeg har vondter. (hmmm når jeg tenker meg om ser det litt rart ut når jeg skriver...kanskje heller noe jeg kunne finne på å si, ikke skrive)

Svar fra ei med skrivevansker som ikke har lært norsk siden 1993 :)

Skrevet

He,he...det er jo bare et "koseord" for det å ha forskjellige plager under svangerskapet..

Plager er nok mer riktig ord enn smerter - for smerter føles som noe som gjør skrekkelig vondt og er helt uutholdelig, mens plager eller vondter er mer ting som gjør vondt men som vi "godtar" fordi vi er gravide, og "det skal være sånn"...eller gjerne blir sånn i forbindelse med svangerskapet.

Så "vondter" er nok blitt en samlebegrep for alle disse plagene vi har under svangerskapet som er vonde men som vi holder ut med:) Selv om det ikke er et ordentlig ord:)

Skrevet

bra at du som soon to be lærer slår ned på slike ting.. men akkurat her på BIM så er det et "godkjent" ord trur jeg.. jeg reagerte også til å begynne med men liker ikke å påpeke skrivefeil fordi mange er ordblinde og fordi dette ikke er et forum for norsk rettskrivning..

men - BRA at du ser på språket vårt som viktig - overfør det til dine fremtidige elever :)

Skrevet

He-he, du skriver "nå klarer jeg ikke å si noe lenger", men det er jo nettopp det du gjør; du sier noe om dette uttrykket! Nå klarer jeg ikke å la være å si noe lenger, hadde kanskje passet bedre i denne sammenheng! :)

Ikke vond ment altså, bare på moro!!!

Skrevet

Unnskyld meg! Jeg leste visst ikke godt nok. Så ikke at du hadde skrevet: nå klarer jeg ikke å IKKE si noe lenger.

Skrevet

"nå klarer jeg ikke å IKKE si noe lenger", står det i mitt innlegg... :-)

Neida, har ikke tenkt å starte en diskusjon om norsk rettskriving her inne. Og som Fabel_aktiv sier er det mange ordblinde her inne, og skal for all del ikke rakke ned på dem.

Men både for deres (de ordblinde) og for våre nye landsmenns skyld, bør vi vel kunne klare å finne ord som faktisk finnes i det norske språk når vi skal beskrive noe.

Vi har jo så mange andre ord enn "vondter" til å beskrive det vi føler/kjenner! smerter, plager, stikk, veer, kynnere osv.

Skrevet

Æsj skal det være et dumt ord også nå da!! Skulle ønske dere lærerene her på BIM kunne komme med en ordbok slik at vi andre ikke tråkken dere på tærne. Dette var et unødvendig innlegg!!!!

Skrevet

syns det er et litt fint samleord jeg.. kanskje vi skal høre om sprakradet vil ta det inn som et nytt samleord for "smerter" i svangerskap????????????????????????????? (nesten en mill sp.målstegn for å tirre evt. anonyme)

Skrevet

Synes også det er et fint ord, som jeg har tatt inn i mitt vokabular på fritiden (altså når jeg ikke jobber med bim) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

"Vondter" er for all del ikke et dumt ord. Det er ikke et ord i det hele tatt! Ville aldri ha falt meg inn å hverken si eller skrive "vondter" i noen som helst sammenheng.

Men kanskje du har rett, Fabel. Kanskje dette er det nye ordet innen svangerskap?

Artig når man klarer å irritere noen til å være anonym, forresten... ;-)

Skrevet

Ble litt tirritert nå jeg også må jeg innrømme :-) Men det skal jo ikke så mye til da :-0 :-0

Skrevet

du er litt ustabil du vette @nne - gravid og hormonell som få :)

hehe - kjente faktisk at jeg ble irritert på meg selv jeg - slå den du/dere

Skrevet

Jeg må le litt siden jeg har funnet ut at jeg bruker et annet ord

for å ha det vondt. Et ord som det begynner å bli litt skummelt

å bruke nå som jeg nærmer meg termin;

"vondterier"!

Dette bruker jeg jo bare som et tulleord, men til gjengjeld har jeg

gjort det så lenge jeg kan huske.

Mamma ble ganske forfjamset da jeg fortalte at jeg hadde

vondterier, hun trodde jo selvfølgelig at fødselen var i gang:o)

Skrevet

:-)

vondterier - godterier

Artig!

Skrevet

Ja huff. Men tenk om jeg ikke er hormonell, men bare rett og slett litt ustabil generelt. He, he begynner å bli litt spent på det. Vi får svaret om noen uker :-0. Kanskje jeg da er å finne inne på DIB sammen med de sure mammaene!!!

Nå skal jeg logge av og besøke mamma, Hun er i overgangsalderen så da kan du tenke deg stemningen som kan komme til å bli der Ha,ha,ha !!!

Skrevet

hehe - kos dere sammen... ikke lov til å slå!

Skrevet

Soon-to-be lærer her også:

Idiotisk diskusjon! La folk få skrive det de har lyst til! Jeg syns ikke at skrivefeil er noe man bør legge seg opp i her inne. Jeg skriver ofte fort og feil jeg også, kanskje allerede gjort det, men hva så? Jeg ser forresten at det er en del hos deg også HI som ikke er bra. Det gjelder ikke ord du skriver feil, men hvordan du ordlegger deg skriftlig som jeg som lærer ville kommentert. Og som kommende lærer er skrivefeil noe man ikke bør rakke ned på! Ellers har du gått glipp av noe viktig i undervisningen. Det er ikke nok og bare være fagelig sterk... ;-) Inkluderende tilpasset opplæring, hørt om det?

Og jeg signerer med anonym. ;-) Jeg også!

Skrevet

Vet ikke om det er det verste ordet som brukes her, jeg for min del blir sprø av "baby-språk"...

Uansett så synes jeg faktisk det er helt greit at noen setter ned foten av og til, det norske språk hangler nok som det. Det kan ikke være sånn at "alt er lov", selv ikke på et diskusjonsforum...

Men det er nå min mening!

Skrevet

hva mener du da? har du eksempler?

lurer på om "bebbis" er et sånt ord fex.? Jeg vil ikke si at det er et babyspråk-ord... det er noe jeg sier i dagligtale fordi jeg syns det passer på en tjukk liten bebbis.. baby kommer av engelsk og er i utgangspunktet ikke norsk (arrester meg gjerne der for jeg har ikke dekning for utsagnet mitt) da skulle man vel helle si spedbarn.. hvor skal man trekke grensa?

Syns folk stort sett er flinke her jeg.. ser at mange sliter og tar feil av mann og man, hall og halv.. slike ting - men for meg er det greit. Så lenge jeg ikke retter stilene deres og får betalt for det så gidder jeg jammen ikke bry meg.

Jeg bryr meg om mitt språk og setter litt ære i å skrive bra og korrekt, selv om jeg nok slurver fra tid til annen når jeg blir litt ivrig.. om dette skulle skape stor irritasjon hos folk så gir det meg mest en god latter og et "rist på hodet" - i værste fall

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om folk har skrivefeil i innleggene sine. Hjelpes meg, det kan vel alle ha innimellom. Jeg har helt sikkert gjort det mange ganger selv også.

Det jeg mener, er at vi ikke trenger å finne på nye ord (som i tillegg ikke høres bra ut) når vi allerede har så fantastisk mange gode ord i det norske språket allerede.

Når det gjelder hvordan jeg ordlegger meg, så har du sikkert rett i det. Det blir ofte en litt mer snakkende skrivemåte på sånne innlegg. Men jeg finner uansett ikke på nye ord. Og hvis jeg skulle finne på et ord for å beskrive det jeg mener, ville jeg satt det i anførselstegn. Feks: Jeg har hatt mye "vondter" i løpet av det siste døgnet. osv.

Dessuten, jeg rakker ikke ned på noen. Vil ikke du bemerke skrivefeil når du etterhvert skal rette stiler? På hvilket nivå i den norske skole vil du jobbe? Hvis skrivefeil ikke skal kommenteres vil jo ikke barna noen gang lære seg hvordan man skriver riktig!

Uansett hvilken utdanning man har eller tilegner seg, er det lov å stille spørsmål til det man lærer. Det er mange måter å være lærer på, og man trenger nødvendigvis ikke å være enig i alt man lærer, og hører om, på lærerskolen.

Skrevet

Hallo

Noen har faktisk lese og skrivevansker som meg, av større grad. De fleste ord går faktisk helt fint å skrive. Men det er noen ord som alltid blir feil og sånn er det bare. Skal vi la være å skrive inn våre spørsmål for vi skal bli redde for å rakkes ned på????

Trodde dette var et hyggelig sted der vi kunne stille hverandre de spørsmålene som vi hadde på hjerte uansett hvordan vi skrev.

Ble alt rett denne gangen, eller skal du ta fram den røde pennen slik de gjorde på skolen, som igjen gjorde at du ikke tørde å skrive noe særlig.

Skjerp deg eller fin deg ett annet sted å være. Nå ble jeg sikkelig provosert.

Skrevet

Hallo soon to be lærer...

det heter for det første: nå klarer jeg ikke å la være å si noe.. Ikke

"Nå klarer jeg ikke å ikke si noe lenger" som du skriver.. (DÅRLIG norsk)

for det andre skal det ikke være komma i "Det heter å ha vondt, eller smerter.. " Det bure stå:

Det heter å ha vondt eller å ha smerter.

Skrevet

Huff! Er dere virkelig så hårsåre? Eller er det hormonene som taler?

Dette begynner å utvikle seg til noe veldig latterlig.

Poenget mitt er bare at jeg synes "vondter" er et merkelig ord. Det er jo ingenting som heter det. Skal vi begynne å se på kommafeil osv her inne, blir vi gal til slutt alle sammen.

Men, ok! Bruk ordet "vondter" alt dere vil for min del!

Skrevet

Det eneste jeg skal si noe om er ordet ordblind!

Enten så har en lese- og skrivevansker, eller så har en dysleksi. Ordblindhet er ikke en diagnose og ikke et begrep som brukes i dag.

Å, så gøy vi lærere har det!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...