Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 3. august 2007 #1 Skrevet 3. august 2007 Hvor lenge sover barna deres sammenlagt på natten? Mia våkner etter 10-11 timer og nekter å sove mer. Kanskje det er urealistisk å forvente mer, vi har tross alt sluttet med nattmat for lenge siden. Det er jo egentlig veldig lenge å sove, men jeg hører jo om de som legger barna 19 som vi gjør, og så sover de til 09 med noen få avbrekk. What's the secret, lurer jeg på. Dersom dere trekker fra tiden det tar å mate på natten, hvor lenge sover de da?
Millapril Skrevet 3. august 2007 #2 Skrevet 3. august 2007 Vi legger Erica så hun sovner kk 19.30 og da sover hun til ca. 02.00. Litt mating og så sover hun igjen til 07.30, så det blir ca 11 og en halv time totalt om natten. Jeg er fornøyd med det, selv om vi har hatt soving til 08.30 også. Jeg tror ikke jeg skal forvente lengre netter, og at vi opprettholder 3 dupper av varierende lengde på dagtid.
marihøne ♀07 ♀09 Skrevet 3. august 2007 #3 Skrevet 3. august 2007 Mathea sovner av seg selv mellom 21 og 22 og sover til 7. Noen netter kan hun våkne kl.5 men da er det bare litt pupp også sover hun til mellom 8 og 9. Hvis mamman er trøtt så er det ikkenoe problem å få henne til å sove igjen etter mating kl. 7. Som oftest har vi stått opp da også er hun våken i ca en time før hun må ta en time på øye igjen. Resten av dagen har hun smådupper (med unntak av når vi kjører bil eller vogn - da blir de lengre)
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 3. august 2007 #4 Skrevet 3. august 2007 Hei, Her sover hun alt mellom 10 1/2 - 12 timer per natt. Nå om dagen stort sett i seng rundt kl. halv åtte. Får for det meste mat en gang mellom 3 og 5 på natta. Merker hun blir sutrete på dagen om hun har sovet mindre og trenger da flere runder med soving. Har hun sovet nok om natten blir det mindre soving på dagtid. Så jeg tror de regulerer det mer eller mindre selv. Her har vi heldigvis sluppet foreløpig at hun har hatt en runde med veldig våken i fem tida osv... Hun sovner alltid etter mating.
Två små trollungar Skrevet 3. august 2007 #5 Skrevet 3. august 2007 Amanda sovner senest19 og så er det morgen kl 06, så det blir vel ca 11 timer. Det er ikke mulig å få henne til å sove lenger på morgenen, uansett når vi legger henne. Ingen mat om natten lenger, men det hander at hun våkner likevel...
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 3. august 2007 #6 Skrevet 3. august 2007 Hei Her så legger vi Camilla mellom kl 19 og 20 hver kveld. Da våkner hun som regel for mat et sted mellom 04 og 06, så sover hun videre til ca 07:30 - 08:00 Bruker vel ca en halvtime på matingen om natten så da sover hun 11-12 timer hver natt tenker jeg
Gjest Skrevet 3. august 2007 #7 Skrevet 3. august 2007 Hei. Jeg synes Mia er flink til å sove jeg.. I følge "boka" kan man ikke forvente at babyen skal sove natten igjennom uten mat før etter 6 mnd alderen.. Og man kan forvente at de sover mellom 10-12 timer i løpet av natten (selvsagt med matstopp). Matteo legger seg ca. 19:30 (noen ganger litt tidligere) - Så våkner han et sted mellom 4:30 og 6, vi bruker ca 15 min på mat før han sover videre til 8-8:30 Jeg synes han er kjempeflink! Vi har også fine rutiner på dagtid. Han sover igjen fra ca. 11 - 13 og fra ca. 15 - 17.. Så er det lek med pappa og evnt. storesøster, bading og massasje, før vi tar natten. Da er han fullstendig stup-trøtt og VIL gjerne sove!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 3. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 3. august 2007 Ja, jeg har vel egentlig skjønt det også. Siden hun sover natten igjennom så må jeg nok si meg fornøyd med soveinnsatsen hennes og bli morgenfugl på heltid. Kl 06 er bra tidlig, men nå er jeg A menneske, så helt urimelig er det jo ikke :-) Takk for tilbakemeldinger, jenter!
heiamagen Skrevet 4. august 2007 #9 Skrevet 4. august 2007 oj, nå fikk jeg noe å tenke på...kanskje jeg er unødvendig mye våken? Nore sovner ca kl 20, sover til 23-pupp, så til kl 03-pupp, kl 5-6-pupp og så til kl 7-9. Blir jo litt sliten av dette... Tror Nore ville sovnet igjen hvis han fikk noe annet enn pupp å suge på, for han spiser veldig lite om natten, men han nekter fortsatt å ta smokken. Har så vidt begynt å suge på totten, og det er egentlig både søtt og praktisk...helt til han blir 6 år. Håper all denne nattematingen gir seg snart, motorisk er han jo bare 3 mnd liten. Eller vi får flytte på fjellet, der sov han 8 timer uten pupp mellom! Kanskje jeg kan bli budeie og mannen min cowboy og så kunne vi fått mange små fjellnissebarn som sov hele natta
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 4. august 2007 #10 Skrevet 4. august 2007 Hei kasr... Tror ikke det er noe å bekymre seg for. Mathilde snudde og begynte å sove mer rundt 3 1/2 måned. Så du skal se at det plutselig kommer noen økedøgn nå og så plutselig får dere mere søvn. Men jeg synes jo jeg ser dere på fjellet da, thi hi... Nore hadde nok blitt en flott fjellnisse...
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 5. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 5. august 2007 Oppdatering, Mia sover da 12-13 timer! Hun våknet 05:30 i morges, og jeg ga mat og la henne igjen rundt 06:30, da sov hun til 08. Hurra! Det er 2 dager på rad, men jeg tror ikke på det enda. Vi får se! Nå er jenta mi usedvanlig redd for å gå glipp av noe, så det å få henne til å sove og i det hele tatt legge seg ned er et lite mirakel. Hyyyyyyl i minst en time. Nå begynner søsteren min å fabulere om at det er noe galt med henne fordi hun ikke liker å ligge/sove. Er ikke det et ganske vanlig problem hos småbarn da? :-/ Blir jo nervøs av mindre jeg, men vil ikke være hysterisk heller. Tror liksom bare at jenta er übersosial.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 5. august 2007 #12 Skrevet 5. august 2007 så bra!! er deilig når de sover noen timer etter "morgenmaten" :-) Noen små skriker når de blir lagt ned dersom de f.eks har ørebetennelse. Da gjør det nemlig vondt å ligge. Om hun skriker uansett når du legger henne ned, så kan du jo bare ta en liten sjekk på henne. Men jeg tror bare hun er supersosial jeg. Du ville nok merket om hun hadde vondt tror jeg :-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 5. august 2007 Forfatter #13 Skrevet 5. august 2007 Ja, det er sant. Vi skal til 6 mnd kontroll hos legen snart, jeg kan jo nevne det for han. Det er vel en enkel sak å sjekke vil jeg tro.
Millapril Skrevet 5. august 2007 #14 Skrevet 5. august 2007 Så bra hun sov litt ekstra lenge. Tror jeg skal prøve å legge Erica etter morgenmatingen jeg også. Det blir bare tidligere og tidligere og det er tungt for mamma å stå opp og dagene blir så lange. Tror nok bare du har en supersosial baby som ikke har tid til å ligge når det er så mye som skal oppdages rundt omkring. Kjenner til den her i huset også.
måken og vesla Skrevet 5. august 2007 #15 Skrevet 5. august 2007 Her i gården soves det normalt 11-12 timer på natta. Med alt fra 1 til 6 amminger i perioden. Nå virker det som om hun øker igjen - for i natt sovnet hun ca. 20.30 (med mat rett før), deretter var det amming klokka 23.30, 2, 4.30 og 6.30, hun våknet opp litt før 8. Soverekorden uten amming er 9 timer - men det har bare skjedd en gang...Vi bruker ikke mye tid på hver amming, 5 minutter intens suging på en pupp og så rett tilbake i senga. Hvis hun har lagt seg seint har hun noen ganger sovet til 10 og 11 dagen etter. Hvis hun har sovet godt om natta så nøyer hun seg med 2 eller tre dupper på dagen, og hun sover mellom 20 og 40 minutt på disse duppene. Men vi har ikke faste rutiner, og nå har hun jammen snart sovet i en time...
Rødtopp75 og to små Skrevet 5. august 2007 #16 Skrevet 5. august 2007 Heisann! Dette søvnmønsteret ligner veldig på Josefine sitt. Hun har en soverekord om natten på en fire-timers økt og de andre kortere. Som regel blir det to-til tre timers økter, og i natt ca 1.5 timers. Ikke så artig, men , men jeg håper jo at hun også snart vil sove lenger av gangen. Det virker som om de to minste i gruppa sover dårligst også..
Tussi og Maja Skrevet 8. august 2007 #17 Skrevet 8. august 2007 Leste et sted at de fra ca seks måneder sover i gjennomsnitt 11 timer pr natt, og 4 timer pr dag. Maja sover ca 10 timer på natta. Vi er også opp før 06.00. Litt vel tidlig etter vår smak, men Maja synes det er strålende:-) Maja var oppe enda tidligere før (rundt kl 05.00), og da fikk vi tips om å begynne å legge henne tidligere på kvelden. Ikke logisk i mitt hode, men søvn avler jo søvn når de er så små. Vi gjorde det samtidig som vi fikk det mørkere på soverommet. Et eller annet hjalp, for hun har begynt å sove helt til kl seks:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå