Gå til innhold

Dere andre som begynte med grøt ved 4mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye grøt gav dere i begynnelsen? Hvor lang tilvenning?

Hvordan blandet dere den ut? Altså hvor tykk/tynn?

Når på døgnet gav/gir dere grøten?

Et eller flere måltider med grøt i døgnet?

Gir dere mme på flaske i tillegg til grøten, eller holder grøten som et helt måltid inkludert drikke? Eller kanskje vann til grøten?

Ja hva gjør dere? Trenger noen tips;)

Litt mange spm men håper noen kan svare;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker rett og slett ikke hvor mye jeg laget, men jeg tenkte over hvor mye hun spiste de første gangene, og blandet opp deretter. Det justerer du bare etterhvert. Jeg ga litt grøt, og andre ganger litt dessert på glass innimellom etter grøten (de glassene som er fra 4 mnd) og noen ganger blandet jeg dessert i grøten for å få en annen smak, og da spiste hun mer:)

Banan er også veldig populært hos de fleste. Det kan du jo også knuse i grøten:)

Vi ga grøt når det var middagstid til å begynne med, for den tomatpurren/middagen som er for babyer på 4 mnd på glass, ville hun ikke ha.

Etter en stund fikk hun grøt til kvelden også, (da var hun ca 5 mnd),og da sov hun skikkelig godt om natta, og hun sov lenger om gangen ikke minst, men du må jo bare prøve deg frem og finne ut hva som er best for dere. Dette er jo veldig individuelt. Vi begynte også med brødskive tidlig. Det var veldig populært:)

Vi ga både melk og vann til middag/grøt. Varierte litt med dette, og hun ville ha begge deler, og det er jo bra, for da får man litt variasjon.

Lykke til:)

Skrevet

Glemte å skrive at jeg blandet den ganske tynn, for da var det lettere å få henne til å spise den:) Tilvenningsperiode hade vi vel egentlig ikke da hun likte det hun fikk med en gang.

Og det har hun fortsatt med, så hun er altspisende:)

Skrevet

Vi startet også rundt 4 måneder.

Vi begynte med maisgrøt og begynte med 1 ts grøtpulver den første dagen. Da blandet vi den ganske tynn sånn at det skulle bli lettere for han å spise. Det gikk veldig greit, så vi økte med 1ts grøtpulver hver dag vi. Var ikke alltid han spiste opp da, men etter ca 2 uker var han oppe i full porsjon og det går helt fint.

Vi blander enten litt malt oppi grøten, eller så får han noen skjeer sviskepure først.

Vi gir han det i seks-tiden på kvelden, og da har jeg ammet han ca en time før. Så ammer jeg han igjen ca en time etterpå. Vi prøvde å gi han vann på flaske etter han hadde spist grøt, men det ville han ikke ha.

Lykke til!

Skrevet

Jeg begynte med en skje grøt, og blandet med mm. Da blandet jeg den sånn at den ble nesten like rennende som melka, sånn at jenta bare fikk smaken på grøten liksom. I løpet av etpar-tre dager så blandet jeg den litt tykker,men fremdeles rennende. Deretter økte jeg mengden grøt (fremdeles ganske tynn). Gikk opp sånn ca en skje med grøt hver dag. Men nå har vi holdt på et par tre uker, og vi er fremdeles på ca 8 skjeer. jeg har prøvd å gjøre den nesten like tykk som det er meningen at den skal være, men da bare brekker hun seg.

Så du må bare prøve dg litt fram med konsistens og mengde, litt prøving og feiling må til:)

Skrevet

Glemte å si at vi gir den seinest etpar timer før hun tar kvelden. Vi gir det fram til hun har kommet opp i normal porsjon. Og en stund etter det kommer vi til å gi middag (begynne medpotet). Det sa iallefall hs at var lurt:)

Skrevet

Har. akkurat begynt meg grøt selv og hadde samme spørsmålene som jeg stilte HS.

Vi begynte med en ts grøtpulver de to første dagene og gjorde grøten nokså tynn. Så to ts de to neste dagen osv. Det betyr at vi bruker ca. 2 uker til vi gir en full porsjon, som jeg målte til å være ca. 7 ts (0,5 dl).

Vi gir grøten nå som siste måltid i håp om at gutten vil snart sove hele natten :-). HS sa at det var greit. Videre sa hun at vi skal gi grøt først så MME. Vann er også ok, men trengs egentlig ikke hvis de drikker litt MME ettepå.

Men jeg er litt skeptisk til at jeg skal gi MME etterpå når han etterhvert får full porsjon. Synes at det kanskkje blir litt mye mat. HS sa dog at han automatisk vil drikke mindre MME. Hittil har han ikke gjort det....men så får han bare 5ts grøtpulver nå.

Vi gir nå ett måltid meg grøt. Synes det holder i en liten stund til. Så anbefalte HS å gi han middag allerede etter to uker, så ett grøtmåltid til etter videre to uker. Tror ikke jeg følger dette opplegget, synes det høres mye/fort ut.

Skrevet

Takk for svar jenter. Da har jeg litt mer å gå etter;) Barnelegen på sykehuse sa vi skulle begynne med litt grøt nå pga dårlig vektoppgang og liten matlyst hos småen.

Han fikk den første prøvesmaksposjonen i går. Og det gikk ned det når han endelig sjønte at det skulle svelges. hehe

Nattesøvnen han har vært dårlig da. La seg 21 og voknet og fikk mat 2 ganger i natt. En gang 2:30 og en gang kl 7. Sto opp nå kl 10. Normalt så sover han fra midnatt til 11 uten mat. (er nok litt for godt vandt jeg)

Håper nattesøvnen stabiliserer seg igjen da etterhvert;) Han la seg iallefall tidligere enn normalt, noe som var veldig deilig:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...