Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer nå ren psykologi og pedagogikk, men tenker nå på om jeg skal begynne lærerskolen. Noen som er lærer som kan fortelle litt om yrket ?;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!

Jeg er selv utdannet lærer og her jobbet i barneskolen i 6 år.

Følte i starten at jeg hadde valgt selve drømme yrket.

Stortrivdes blandt barn og voksne og kjedet meg aldri.

Men... I det siste har skolehverdagen endret seg betraktelig.

Kristin Clement kom med bidrag til basisgrupper i skolen. I teorien en glimrende ide. Det vi ikke så da var at mange kommuner så dette som et "sparetiltak" i motsetning til kvalitetshevningen det var tenkt som.

Jeg kjenner ikke til skoler i dag som har små praksis grupper på 12 elever, slik Kristin ytret ønske om. I steden kan vi ha grupper på 22, i noen ganske få timer i løpet av uka. Resten av uken kjører vi "stor grupper". Disse består av deler av feks tre basisgrupper.

Restultat man har som lærer alene blir ofte 32-34 elever i et lite klasserom som er max beregnet til 28 elever...

Skolene er ikke bygget til det nye gruppedelingssystemet.

På pepiret ser det flott ut at man har "små" basisgrupper, men i virkeligheten kjøres det storgrupper, der elever og lærere knapt får tid til å bli kjent. Du kan jo tenke det hvor lett det er å skape et godt klassemiljø i en slik storgruppe....

I tiillegg har vi den såkalte integreringstanken. Alle barn skal ha rett til å gå på skolen uansett forutsetninger. For mange er dette en bra ting, men ikke for alle...

Elever med spesielle behov som plasseres inn i en "uforutsigbar storgruppe" sliter ofte med konsentrasjon og trivsel, da de ofte har behov for forutsigbarhet og trygge rammer rundt seg i små grupper.

Når vi i tillegg ofte har små klasserom kan du vel tenke deg hvor "god" plass det er til ekstra hjelpemidler, når det er flere barn med spesielle behov der samtidig... For ikke å snakke om barn som har voldelig utagerende adferd inne i et så trangt miljø...